Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Filosoferen is toch voor meer goed dan ik dacht.
|
![]() |
De grote vraag is; kun je het wel filosoferen noemen waar sommige mensen hier mee bezig zijn? In elke topic (of het nou over de dood is of over de liefde) kom je wel van die wijsneizen tegen die aankomen met 'het leven is slechts een chemische reactie' en 'na de dood is er niets meer, punt'. Is dit filosofie? Nee, dat is meer het herhalen van wetenschappelijke praat. Filosofie is juist het nadenken over dingen waar de wetenschap nog GEEN antwoord op heeft kunnen geven.
Ikzelf filosofeer omdat ik graag voor mezelf een antwoord wil hebben op vragen waar de wetenschap geen bevredigend antwoord kan geven. Zoals ik hierboven al zei heeft de zin 'het leven is een chemische reactie' gewoon geen betekenis. Niet alleen de logica, maar ook het gevoel spreekt dit tegen. Hoe kan een chemische reactie denken? Hoe kan een chemische reactie gevoelens vertonen? 'ja, door middel van elektrische signalen in je hersenen' zou een voorgekauwd antwoord zijn. Weer een wetenschappelijk antwoord, maar niet de wereld waar ik in wil leven. Ik ben niet zomaar een chemische reactie gecombineerd met electrische signalen en een hoop vlees. Ik ben een persoon, een iemand. Ik denk niet dat ik zou kunnen leven met de gedachte dat ik maar een product van de chemie en de natuurkunde ben. Mijn gevoel spreekt dat tegen. Ik weet zelfs zeker dat die wetenschappers die deze theorie geopperd hebben zelf ook gedacht moeten hebben 'het spreekt mijn onderzoek tegen, maar toch heb ik het gevoel dat er meer is' Een van de raarste dingen op aarde waar we slechts weinig over nadenken is het denken zelf. Een gedachte, wat is dat? Hoor ik nou wat ik denk, of niet? Ik neem aan dat ook diegenen die dit bovenstaande gelezen hebben even nagedacht hebben over die onbeantwoorde vragen. Als je daarbij na 10 seconden 'denkwerk'uitkwam bij het antwoord 'een gedachte is een electrisch signaal', dan heb ik medelijden met je, want je leeft in een hele koude en troosteloze wereld. Diegenen die wat verder zijn gaan denken (andere dimensies anyone) weten nu waarom ik filosofeer; om voor mezelf een antwoord te krijgen op vragen die alleen nog maar meer vragen oproepen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Filosoferen met kinderen murwari | 36 | 29-12-2004 12:23 | |
Het Idee ShineOfTears | 13 | 27-10-2004 22:43 | |
Kan filosoferen ons bevrijden van angsten en twijfels? elledc | 52 | 09-07-2004 23:00 | |
Waarom moord? Gatara | 53 | 20-01-2004 17:43 | |
Wat heb je nodig om 'echt' te filosoferen? herby | 41 | 03-01-2004 22:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De ondraaglijke lichtheid clubje | 124 | 27-09-2003 11:07 |