Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2003, 16:32
lovetear
lovetear is offline
Waarom zou je filosoferen? Is er een andere reden dan dat het gewoon leuk of interessant is?
Oud 18-06-2003, 16:36
squat
squat is offline
Sommige mensen vinden het interessant om te weten waarom sommige dingen gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 16:36
Verwijderd
om dingen te kunnen verwerken of je kennis te verrijken denk ik...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 16:37
Muhfuk R.
Muhfuk R. is offline
Omdat je er misschien wijzer van wordt
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 16:39
clubje
clubje is offline
Omdat je er niets aan kan doen.

hoe graag ik ook zou willen ophouden ermee, het lukt niet
Oud 18-06-2003, 17:04
Not for Sale
Not for Sale is offline
Waarom zou ik kijken?

En als ik dan toch kijk, dan wil ik ook meteen begrijpen wat ik zie.

[edit]
De wereld, die is er nou eenmaal, en die maakt mij enorm nieuwsgierig [/edit]
Oud 18-06-2003, 17:12
Riconoscente
Riconoscente is offline
Een leven moet je op de juiste manier leven en dat kan niet zonder filosofie. Je kunt niet ethisch leven zonder de wijsheid achter het leven te ontdekken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 17:13
ABrules
ABrules is offline
het geeft je diepere inzichten en leert dat er aan alles meerdere kanten zitten...

voor de rest zitten er soms dinge... vragen dwars waar de wetenschap geen antwoorden op heeft... filosofie is dan een instrument om met die vragen om te gaan vind ik dan...
Oud 18-06-2003, 17:19
sublime
sublime is offline
oa omdat het je leert iets van zoveel mogelijk kanten te bekijken... als je veel met filosofie bezig bent neem je denk ik minder snel genoegen met 1 antwoord, je wilt alle kanten weten.

verder is filosofie imo ook een vorm van zelfreflectie, je kunt er veel van over jezelf leren en over hoe jij in het leven staat, das ook belangrijk vind ik.

en natuurlijk het streven naar kennis. welke zin heeft het leven verder?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 20:26
Lyra
Lyra is offline
Om een behoorlijke opinie te vormen over standpunten. Om een manier van denken te ontwikkelen, om 'uit de doos' te denken. Zo ben je op meerdere dingen voorbereid en sta je meer open voor andere opinie's. Het is ook gewoon een hypothese geven over een probleem.
Oud 18-06-2003, 20:29
squat
squat is offline
Citaat:
Een leven moet je op de juiste manier leven en dat kan niet zonder filosofie. Je kunt niet ethisch leven zonder de wijsheid achter het leven te ontdekken.
Was dat je mening?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 20:33
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
clubje schreef op 18-06-2003 @ 17:39:
Omdat je er niets aan kan doen.

hoe graag ik ook zou willen ophouden ermee, het lukt niet
Een dryathon dan maar?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 22:06
Luego
Luego is offline
ik snap niet dat sommige mensen ermee kunnen leven nooit nagedacht te hebben over wie ze zijn en waarom ze zijn wat ze zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 09:14
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 18-06-2003 @ 18:12:
Waarom zou dat niet kunnen?
Oud 19-06-2003, 09:18
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 18-06-2003 @ 23:06:
ik snap niet dat sommige mensen ermee kunnen leven nooit nagedacht te hebben over wie ze zijn en waarom ze zijn wat ze zijn.
Ik denk dat die mensen vaak wel op een punt zijn gekomen waar ze over het leven na begonnen te denken, maar er redelijk snel vrede mee hadden dat ze er nou eenmaal zijn en dat het hoe en waarom verder niet van belang voor ze is. Op zich kan ik dat wel begrijpen, het maakt leven een stuk ingewikkelder als je over alles nadenkt.
Oud 19-06-2003, 14:39
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
lovetear schreef op 18-06-2003 @ 17:32:
Waarom zou je filosoferen? Is er een andere reden dan dat het gewoon leuk of interessant is?
Ja. Wanneer je over dingen filosofeert, heb je meer kans goed te handelen. Dat kan voordelen voor jezelf, maar ook voor anderen hebben.
Oud 19-06-2003, 18:22
Verwijderd
waarom? mjah, kan ik niet echt een goed antwoord op geven, ik doe het zelf ook wel hoor! maar ik kan dat niet echt goed verklaren waarom ik dat doe.. misschien omdat ik duidleijkheid wil in dingen??
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 18:26
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 19-06-2003 @ 19:22:
waarom? mjah, kan ik niet echt een goed antwoord op geven, ik doe het zelf ook wel hoor! maar ik kan dat niet echt goed verklaren waarom ik dat doe.. misschien omdat ik duidleijkheid wil in dingen??
Geeft filosofie je dat dan?
Oud 19-06-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
lovetear schreef op 19-06-2003 @ 19:26:
Geeft filosofie je dat dan?
duidelijkheid over dingen? mjah soms wel, door na te denken en filosoferen over bepaalde onderwerpen krijg ik duidelijkheid, en iig rust
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 18:49
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Charlie1704 schreef op 19-06-2003 @ 19:28:
duidelijkheid over dingen? mjah soms wel, door na te denken en filosoferen over bepaalde onderwerpen krijg ik duidelijkheid, en iig rust
Hmm, ok. Dat overkomt me om eerlijk te zijn soms ook wel. Maar meestal leiden mijn antwoorden tot nieuwe vragen, en die ook weer tot nieuwe, tot ik uiteindelijk compleet in de war ben. Maar als ik 1 vraag stel, en die ook beantwoord, en het daarna naast me neer leg, dan is het wel eens bevredigend, daar heb je gelijk in.

Filosoferen is toch voor meer goed dan ik dacht.
Oud 19-06-2003, 20:58
Whitey
Whitey is offline
De grote vraag is; kun je het wel filosoferen noemen waar sommige mensen hier mee bezig zijn? In elke topic (of het nou over de dood is of over de liefde) kom je wel van die wijsneizen tegen die aankomen met 'het leven is slechts een chemische reactie' en 'na de dood is er niets meer, punt'. Is dit filosofie? Nee, dat is meer het herhalen van wetenschappelijke praat. Filosofie is juist het nadenken over dingen waar de wetenschap nog GEEN antwoord op heeft kunnen geven.

Ikzelf filosofeer omdat ik graag voor mezelf een antwoord wil hebben op vragen waar de wetenschap geen bevredigend antwoord kan geven. Zoals ik hierboven al zei heeft de zin 'het leven is een chemische reactie' gewoon geen betekenis. Niet alleen de logica, maar ook het gevoel spreekt dit tegen. Hoe kan een chemische reactie denken? Hoe kan een chemische reactie gevoelens vertonen? 'ja, door middel van elektrische signalen in je hersenen' zou een voorgekauwd antwoord zijn. Weer een wetenschappelijk antwoord, maar niet de wereld waar ik in wil leven. Ik ben niet zomaar een chemische reactie gecombineerd met electrische signalen en een hoop vlees. Ik ben een persoon, een iemand. Ik denk niet dat ik zou kunnen leven met de gedachte dat ik maar een product van de chemie en de natuurkunde ben. Mijn gevoel spreekt dat tegen. Ik weet zelfs zeker dat die wetenschappers die deze theorie geopperd hebben zelf ook gedacht moeten hebben 'het spreekt mijn onderzoek tegen, maar toch heb ik het gevoel dat er meer is'

Een van de raarste dingen op aarde waar we slechts weinig over nadenken is het denken zelf. Een gedachte, wat is dat? Hoor ik nou wat ik denk, of niet?

Ik neem aan dat ook diegenen die dit bovenstaande gelezen hebben even nagedacht hebben over die onbeantwoorde vragen. Als je daarbij na 10 seconden 'denkwerk'uitkwam bij het antwoord 'een gedachte is een electrisch signaal', dan heb ik medelijden met je, want je leeft in een hele koude en troosteloze wereld. Diegenen die wat verder zijn gaan denken (andere dimensies anyone) weten nu waarom ik filosofeer; om voor mezelf een antwoord te krijgen op vragen die alleen nog maar meer vragen oproepen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten