Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2003, 17:57
Smin
Smin is offline
Ik ben de menukaart aan het vertalen en ik zou niet weten hoe je op een smakelijke manier uitlegt wat een frikandel is.
En wat is varkenshaas in het Engels? En bladerdeeg??

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Laatst gewijzigd op 25-06-2003 om 18:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2003, 18:38
MoonWolf
MoonWolf is offline
Moet je uitleggen of vertalen wat in frikadel (Ja ik wist ook niet dat je dat zonder -n- schreef, maar dat is toch echt zo) is?

In het engels heet een frikadel een minced-meat ball. Wat varkenshaas is in het engels staat niet in mijn woordenboek. En bladerdeeg is: puff-paste.
Handig zo'n woordenboek

Offtopic: En nog even voor de geïnteresseerden onder ons een verklaring waarom het frikadel is en geen frikandel (ja dat vond ik eigenlijk wel interessant , wat je allemaal wel niet opzoekt als je je verveelt)

Vrijwel alle naslagwerken vermelden uitsluitend de vorm frikadel, zonder n. Het woord is afgeleid van het Franse woord fricadelle. Dat woord heeft verwantschap met fricandeau en waarschijnlijk ook met fricassée.

Het ook in het Nederlands voorkomende woord fricandeau is er wellicht verantwoordelijk voor dat veel mensen frikandel schrijven met een n.

Laatst gewijzigd op 25-06-2003 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:47
Smin
Smin is offline
echt? zonder n?? wow, op onze menukaart staat het met n. Jij hebt een beter woordenboek dan ik...
Maar minced meat ball is toch iets heel anders? Een frikandel lijkt niet op bal.
Puff paste, klinkt eng, zou je dat met goed fatsoen op een menukaart kunnen zetten? vegetables in puff paste?
Oud 25-06-2003, 18:49
Balance
Balance is offline
frikadel = minced-meat hot dog
varkenshaas = tenderloin
bladerdeeg = puff paste
Oud 25-06-2003, 19:05
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 25-06-2003 @ 19:38:

Offtopic: En nog even voor de geïnteresseerden onder ons een verklaring waarom het frikadel is en geen frikandel (ja dat vond ik eigenlijk wel interessant , wat je allemaal wel niet opzoekt als je je verveelt)

Vrijwel alle naslagwerken vermelden uitsluitend de vorm frikadel, zonder n. Het woord is afgeleid van het Franse woord fricadelle. Dat woord heeft verwantschap met fricandeau en waarschijnlijk ook met fricassée.

Het ook in het Nederlands voorkomende woord fricandeau is er wellicht verantwoordelijk voor dat veel mensen frikandel schrijven met een n.
frikadel klinkt zo eng...ik ga voor de frikandel
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 19:25
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Bij mijn vertaling van frikadel staat minced-meat ball, maar met een plus/min dr voor, dus het is meer een omschrijving.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 21:31
oneMen
oneMen is offline
Als jullie een beschrijving erbij zetten, dat hebben wij wel op de menukaart, kan je zetten dat het een 'typical dutch snack' is.

vaak wekt dat nieuwsgierigheid op
Oud 26-06-2003, 07:20
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Smin schreef op 25-06-2003 @ 19:47:
echt? zonder n?? wow, op onze menukaart staat het met n. Jij hebt een beter woordenboek dan ik...
Maar minced meat ball is toch iets heel anders? Een frikandel lijkt niet op bal.
Puff paste, klinkt eng, zou je dat met goed fatsoen op een menukaart kunnen zetten? vegetables in puff paste?
Puff paste klinkt niet echt smakelijk nee, maar dat kan je best op een menukaart zetten denk ik. Al weet ik niet of ik het dan nog zou eten .
Maar moet je er ook echt een beschrijving bij zetten of niet?
Oud 26-06-2003, 08:46
Smin
Smin is offline
Nou een beschrijving hoeft er niet bij, maar als er geen goed Engels woord voor is wel. En wij hebben een gerecht op de kaart staan: "lentegroenten in bladerdeeg"......
Oud 26-06-2003, 20:17
Verwijderd
Citaat:

volgens mij mag je het op allebei de manieren schrijven hoor
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 09:55
alwaysgood
alwaysgood is offline
mij maakt het niet uit hoe je het schrijft als ie maar lekker is
Oud 27-06-2003, 13:53
Smin
Smin is offline
Frikadel en frikandel kan allebei volgens mijn woordenboek. Tenderloin is volgens mijn woordenboek filet en bovendien een Amerikaans woord. Weet niemand het engelse woord voor varkenshaas (medailllons)?
Oud 28-06-2003, 15:06
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef op 25-06-2003 @ 22:31:
Als jullie een beschrijving erbij zetten, dat hebben wij wel op de menukaart, kan je zetten dat het een 'typical dutch snack' is.

vaak wekt dat nieuwsgierigheid op
Dan kun je dat ook bij bitterballen doen geldwolf
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 18:38
Silver rain
Silver rain is offline
Ik heb op school geleerd dat het frikadel is, zonder n dus
Oud 28-06-2003, 18:40
Quiana
Quiana is offline
Citaat:

Staat dat in je woordenboek of..?
Oud 29-06-2003, 09:27
Nieni
Nieni is offline
Citaat:
alwaysgood schreef op 27-06-2003 @ 10:55:
mij maakt het niet uit hoe je het schrijft als ie maar lekker is
...en dat is het niet
Oud 29-06-2003, 09:41
checko
checko is offline
Citaat:

wow onder het motto: maak van je frikadel een studie
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 10:56
Verwijderd
Citaat:
checko schreef op 29-06-2003 @ 10:41:
wow onder het motto: maak van je frikadel een studie
Dat klinkt wel heel verkeerd
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 10:17
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ach... Frikandel kennen ze niet eens in heel Belgie..
Oud 13-07-2003, 10:51
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Quiana schreef op 28-06-2003 @ 19:40:
Staat dat in je woordenboek of..?
Nee dat net niet, maar stond ergens op internet. Je moet was als je niks te doen hebt

!Tofke_H: Bestaan er in Belgie geen Frikandellen?
Oud 13-07-2003, 11:11
TIGEK
TIGEK is offline
Daarvoor moet je nederlander voor zijn.
Oud 14-07-2003, 09:59
Squid
Squid is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 13-07-2003 @ 11:51:
!Tofke_H: Bestaan er in Belgie geen Frikandellen?
In sommige delen van België noemen ze het een curryworst
Maar bij ons is het ook gewoon een frikandel. Niemand die het zonder n gaat schrijven omdat het zo in een woordenboek staat
Oud 23-07-2003, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Squid schreef op 14-07-2003 @ 10:59:
In sommige delen van België noemen ze het een curryworst
Maar bij ons is het ook gewoon een frikandel. Niemand die het zonder n gaat schrijven omdat het zo in een woordenboek staat
een curryworst is GEEN Frika( n)del
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 15:14
$tarlight
$tarlight is offline
Citaat:
Smin schreef op 25-06-2003 @ 19:47:

als je in duitsland een frikadel besteld krijg je ook iets van een gehaktbal...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 23:17
Verwijderd
Een frikandel is een staaf van gemalen afvalvlees, een frikadel is een soort worst van grof gehakt. Een frikandel is eigenlijk ook echt typisch West-Europees.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2003, 23:48
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
frycandle denk ik.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Crystal Method schreef op 30-07-2003 @ 00:48:
frycandle denk ik.
Roosterkaars
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 14:18
laula
laula is offline
Citaat:
linda85 schreef op 25-06-2003 @ 19:49:
frikadel = minced-meat hot dog
Jep, dat zegt mijn woordenboek ook (de Van Dale)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 23:41
Blisss
Blisss is offline
Minced Meatball betekent gewoon gehaktbal volgens mijn woordenboek . Maar een omschrijving lijkt me toch niet echt plezierig als je dan moet vermelden dat het bestaat uit al het afval en vleesresten.. . Maar het blijft lastig omdat frikadellen niet bestaan in Engeland/ Amerika. Laatst stonden ergens op een menukaart 'Dutch snack balls', waarmee ze bitterballen bedoelden , beetje improviseren..
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 17:54
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 00:41:
Minced Meatball betekent gewoon gehaktbal volgens mijn woordenboek . Maar een omschrijving lijkt me toch niet echt plezierig als je dan moet vermelden dat het bestaat uit al het afval en vleesresten.. . Maar het blijft lastig omdat frikadellen niet bestaan in Engeland/ Amerika. Laatst stonden ergens op een menukaart 'Dutch snack balls', waarmee ze bitterballen bedoelden , beetje improviseren..
Frikandel hoeft naar mijn idee niet van allerlei onsmakelijk afvalvlees gemaakt te worden. En als dat wel zo mocht zijn, dan zou ik het niet op mn menukaart plaatsen überhaupt, maar goed ik weet niet wat voor een soort restaurant het is natuurlijk.
Oud 08-08-2003, 14:48
koenvn
koenvn is offline
wij zaten deze vakantie in Oostenrijk (kleinwaltsertal, bijna Duitsland) en hadden zin in BBQ.
Gaan we naar de plaatselijke AH, het enige wat we vinden dat op een Hamburger lijkt is een pakkje "Frikadellen"(ev. Frikadell) een soort gepaneerde hamburger.
Nu snap ik er niks meer van
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 15:11
Another Way
Another Way is offline
http://members.home.nl/arjenvanlin/...fast%20food.doc <-- grappige shit
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Another Way schreef op 13-08-2003 @ 16:11:
http://members.home.nl/arjenvanlin/...fast%20food.doc <-- grappige shit