Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 17:41
debotjuh
debotjuh is offline
k snap niet dat sommige mensen zo erg over het geloof kunnen praten je respecteert het toch of niet
Advertentie
Oud 29-06-2003, 17:59
Lyra
Lyra is offline
Je hebt mensen en je hebt mensen..
ik respecteer het geloof ja, maar wat zeg je met de topic? dat jongeren het geloof uitlullen??...
Oud 29-06-2003, 18:09
fil
fil is offline
Je teveel voorstellen over iets dat je niet kent doet dat iets geen eer aan. Het is eerlijker om het onbevattelijke (of het nog niet bevattelijke) zijn rechtmatige plaats terug in de orde der dingen te geven.

En om even filosofisch op je reactie in te gaan: Nietzsche voerde bij voorbeeld aan dat elke levende werkelijkheid slechts bestaat in een (wed)strijd van interpretaties, zoals een boek dat maar voort blijft leven door het conflict van interpretaties die ervan gegeven worden (dit is dus het conflict waar jij op doelt). En zo geldt dat uiteindelijk voor elke werkelijkheid -> Ze sterft af wanneer ze wordt vastgelegd in één, dogmatische en alles overheersende interpretatie. Vandaar dat Nietszche (en ik ook) de moraal bekritiseert die pretendeert de enige te zijn, de monotheïstische gogsdienst die geen andere goden toelaat, maar ook de wetenschap die één manier van kennis dogmatiseert. Werkelijkheid IS strijd. En ik ben het helemaal met je eens dat een mooi uitgangspunt van deze strijd respect is.

Tot slot nog even een definitie van geloof die ik handhaaf: geloof = iets (blind) voor waarheid aannemen maar OOK afwijzen.
Sommige mensen willen liever niet iets aannemen, maar tegelijkertijd zijn ze al wel volop bezig met afwijzen. Het begrip agnosticus is in dit verband een mooi woord. Iemand die het niet weet. En dat is naar mijn bescheiden mening een heel stuk wijzer dan iets aannemen of iets afwijzen. Doei! Geniet van het zonnetje! fil
Oud 29-06-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 29-06-2003 @ 18:41:
k snap niet dat sommige mensen zo erg over het geloof kunnen praten je respecteert het toch of niet
Ah, de aandoenlijkheid. Ik volsta met een sketch van Hans Teeuwen:

'Maar dat is toch het geloof van die mensen, dat is toch de cultuur van die mensen, daar moet je respect voor hebben.'

'Heb ik geen respect voor, vind 't sukkels, sorry!'

Oud 29-06-2003, 22:30
debotjuh
debotjuh is offline
ja maar als jullie niks van het geloof afweten waarom zeggen dan sommige van alle christenen gaan naar de hel terwijl dat helemaal niet waar is want alle christenen die in god geloven gaan juist naar de hemel
Oud 29-06-2003, 22:42
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
fil schreef op 29-06-2003 @ 19:09:
Het begrip agnosticus is in dit verband een mooi woord. Iemand die het niet weet. En dat is naar mijn bescheiden mening een heel stuk wijzer dan iets aannemen of iets afwijzen.
't Is niet zozeer iemand die het niet weet, maar iemand die stelt dat men het niet kan kennen. Ze volstaan niet met een 'ik weet het niet', maar met een 'dat kunnen we niet weten'.
Oud 29-06-2003, 22:43
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 29-06-2003 @ 23:30:
ja maar als jullie niks van het geloof afweten waarom zeggen dan sommige van alle christenen gaan naar de hel terwijl dat helemaal niet waar is want alle christenen die in god geloven gaan juist naar de hemel
Ik zeg niet dat alle Gristenen naar de hel gaan. Ik kijk er alleen nogal op neer omdat ze naar mijn mening onvoldoende hun eigen ratio gebruiken.
Oud 29-06-2003, 23:20
Verwijderd
Citaat:
debotjuh schreef op 29-06-2003 @ 23:30:
Je generaliseert nu enorm. Er zijn heel wat mensen die veel van het christelijke geloof afweten, maar zelf niet geloven. En wie beweren er dat 'sommige van alle christenen naar de hel gaan'?

Wat mijzelf betreft: ik geloof zelf niet, maar laat iedere gelovige in zijn waarde (ze mogen van mij geloven wat ze willen, dat is hun zaak), tenzij diegene zo onuitstaanbaar is om zijn/haar geloof aan mij op te dringen...
Oud 29-06-2003, 23:36
Verwijderd
ik vind het geloof niet raar, ik vind het onzinnig, dwaas en naïef
Oud 29-06-2003, 23:39
Korsakoff
Korsakoff is offline
het geloof is gebaseerd op emotie. dus is het raar dat er zo veel mensen zijn die t nodig vinden anderen van hun gristelijke geloof te overtuigen.
Oud 30-06-2003, 01:52
McCaine
McCaine is offline
Leidt tot flamewar.

Regels voor berichten