Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 13:37
luckyleo
luckyleo is offline
Jokken op webforums nu strafbaar

Gepubliceerd op vrijdag 04 juli 2003

(P7) De veroordeling van 'Hercules' voor het opzettelijk verspreiden van een leugen op een webforum heeft vergaande gevolgen: je moet op je tellen passen met online kletsen, misleiding is voortaan strafbaar. Een forum is meer dan een wc-muur.
Een boete van 5.000 euro krijgt Martijn K. die onder de naam Hercules op het Guru-forum van Eurobench met opzet een positief bericht over het bedrijfje Cardio Control schreef, teneinde koersstijging teweeg te brengen. Hij verkocht later aandelen.

De veroordeelde voerde tevergeefs aan dat zo'n forum een informeel karakter heeft, een soort van kroeg is waar mannen tegen elkaar op bluffen. De advocaat ging nog verder door een webforum een soort van wc-muur te noemen waar ieder naar eigen believen iets op kalkt.

Dat laatste is onjuist, vindt de rechter. Hij acht een webforum een openbare publicatie en het vespreiden van onjuiste berichten een vorm van serieuze misleiding. Zodra de elektronische versie van de uitspraak beschikbar is - de rechtbank had vanmorgen een systeemprobleempje - vullen we dit bericht aan.

Martijn K. moet bloeden voor het jokken, maar niet voor handel met voorkennis. Het openbaar ministerie gaat voor het afwijzen van de voorkenniszaak in hoger beroep. Voor de zoveelste keer kon het OM handel met voorkennis niet hard maken, wat een oplopende frustratie teweeg brengt bij de aanklagers. Zelfs als handel met voorkennis er duimendik bovenop ligt, volstaan de bewijzen zelden voor de rechters.

Bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=...7852/sc=521020

Gaan jullie nu je anders gedragen hier of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 13:44
Thomas
Thomas is offline
Wat leuk, die uitspraak. Was volgens mij ook een kwestie van tijd totdat deze uitspraak uitkwam.

En nee, ik gedraag me altijd zoals ik ben. Hoef me niet te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:44
Boogie
Boogie is offline
IK neem toch niet alles direct voor 100% aan wat op een forum staat, zeker niet als het om geld gaat
Oud 05-07-2003, 13:51
Verwijderd
Nou, laten we over een ding even duidelijkheid scheppen. Een rechterlijke uitspraak kan nooit strafrechtelijke aansprakelijkheid in het leven roepen. Dit is dus geen wijziging in de status quo van delicten in het Nederlandse strafrecht.

Ik heb de uitspraak dus nog niet gelezen, maar ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat hier vervolging plaatsvond voor het verspreiden van misleidende informatie omtrent vennootschappen en hun aandelen. Dat is een economisch delict.

Het gaat hier niet om het enkele feit dat iemand loog op een forum, maar om de onderliggende ratio, namelijk het beïnvloeden van koersen door het verspreiden van valse informatie. Het verweer van Martijn K. bestond natuurlijk erin dat hij aanvoerde dat een forum niet wezenlijk verschilde van een WC-muur. Dat was nodig om te bewezenverklaring van het bestanddeel 'openbare publicatie' als bedoeld in het genoemde artikel uit de WED te voorkomen. Dat mislukte dus.

Het enige wat deze uitspraak voor gevolg heeft, is dat in het kader van strafbepalingen waarin het bestanddeel 'openbare publicatie' voorkomt, een internetforum daar ook onder valt. Het enkele liegen is (natuurlijk) niet strafbaar.

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 13:53.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:11
Talon
Talon is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 14:51:
Het enkele liegen is (natuurlijk) niet strafbaar.
gelukkig maar
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 15:15
Dminor
Dminor is offline

Ik lieg toch nooit.

Oud 05-07-2003, 15:19
Dminor
Dminor is offline
Maar stel je nou voor dat ik Jim zou zijn hè, en ik zei dat niet... wat dan?
Oud 05-07-2003, 15:19
Upke
Upke is offline
Ik hou van het forum... Jok ik nu??
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:04
Zie avatar
Zie avatar is offline
Is achterwege laten van informatie ook liegen?
Oud 05-07-2003, 16:09
telluriet
telluriet is offline
ik lieg sowieso niet op dit forum, maar goed een leugentje over bijvoorbeeld je leeftijd o.i.d is natuurlijk lang niet zo erg dan oplichting d.m.v verspreiden valse informatie.

ja toch?
Oud 05-07-2003, 16:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nee hoor, BTW: alles wat ik zeg is waar, ik profileer me eerlijk, dus waarom zou ik liegen he...
Oud 05-07-2003, 16:37
Verwijderd
Als jullie het stukje nou even lezen. Ik weet wel dat het geen volwaarde NJ-noot is, maar jullie zullen het ermee moeten doen

In die procedure ging het helemaal niet om het liegen, het ging om de vraag of een website/forum een 'openbare publicatie' was in de zin van de WED.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 05-07-2003 @ 16:19:
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef op 05-07-2003 @ 16:15:

Ik lieg toch nooit.

I'll see YOU in court

Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:29
poesiefox
poesiefox is offline
Je mag hier best liegen, als je het maar niet doet om economisch gewin na te streven, kort gezegd.
Oud 05-07-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 05-07-2003 @ 18:29:
Je mag hier best liegen, als je het maar niet doet om economisch gewin na te streven, kort gezegd.
Dan moet het nog wel in een of andere strafbepaling vallen of in ieder geval een onrechtmatige daad opleveren. Zomaar liegen mag altijd. Misleidende reclame is onrechtmatig, misleidende uitlatingen over beursgenoteerde fondsen zijn onrechtmatig, et cetera.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 17:47
Talon
Talon is offline
Citaat:
en dat ik dan die dikke uit de jury was
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:23
zwoesj
zwoesj is offline
nee, want die lui kunnen ook jokken
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:34
Roytjuh
Roytjuh is offline
Citaat:
jim is 15 en dan zou ik vertellen dat je muziek zuigt
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:40
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
over misleidende reclame...

ze zeggen 'deze shampoo voedt het haar'.

Maar haar is levenloos, gewoon een stof die door lichaam wordt aangemaakt en dus geen voeding behoeft. Dat is dan toch ook misleidend?
Oud 05-07-2003, 19:48
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 14:51:
Nou, laten we over een ding even duidelijkheid scheppen. Een rechterlijke uitspraak kan nooit strafrechtelijke aansprakelijkheid in het leven roepen. Dit is dus geen wijziging in de status quo van delicten in het Nederlandse strafrecht.

Ik heb de uitspraak dus nog niet gelezen, maar ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat hier vervolging plaatsvond voor het verspreiden van misleidende informatie omtrent vennootschappen en hun aandelen. Dat is een economisch delict.

Het gaat hier niet om het enkele feit dat iemand loog op een forum, maar om de onderliggende ratio, namelijk het beïnvloeden van koersen door het verspreiden van valse informatie. Het verweer van Martijn K. bestond natuurlijk erin dat hij aanvoerde dat een forum niet wezenlijk verschilde van een WC-muur. Dat was nodig om te bewezenverklaring van het bestanddeel 'openbare publicatie' als bedoeld in het genoemde artikel uit de WED te voorkomen. Dat mislukte dus.

Het enige wat deze uitspraak voor gevolg heeft, is dat in het kader van strafbepalingen waarin het bestanddeel 'openbare publicatie' voorkomt, een internetforum daar ook onder valt. Het enkele liegen is (natuurlijk) niet strafbaar.
Dat denk ik dus ook.
Oud 05-07-2003, 19:50
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 05-07-2003 @ 20:48:
Dat denk ik dus ook.
En jawel, nare man heeft wéér een screenshot te pakken voor zijn verzameling 'ja-knikkers op mijn woorden'.
Oud 05-07-2003, 20:18
Verwijderd

Hee Methuselah, studeer jij ook rechten? Dat wist ik nog niet. Gaaf. Welcome to the club, er zijn ondertussen al redelijk wat juridisch geschoolde forummers hier
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:24
Dminor
Dminor is offline
Mijn halve klas gaat rechten doen. Gewoon omdat ze niets beters wisten te verzinnen en toch wat te zeggen wilden krijgen.
Oud 05-07-2003, 20:42
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Dminor schreef op 05-07-2003 @ 20:50:
En jawel, nare man heeft wéér een screenshot te pakken voor zijn verzameling 'ja-knikkers op mijn woorden'.
Als je me kende, wist je dat ik de meeste dingen die nare man zegt, 'n beetje met 'n groot korreltje zout neem Maar hierin volg ik hem gewoon, omdat ik dat ook vind

@nare man: jups, al 'n jaartje ondertussen, wel 'n volledige tweede zit wegens niet genoeg gestudeerd
Oud 06-07-2003, 14:22
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Dminor schreef op 05-07-2003 @ 21:24:
Mijn halve klas gaat rechten doen. Gewoon omdat ze niets beters wisten te verzinnen en toch wat te zeggen wilden krijgen.
Dat is voor veel mensen ook de reden om rechten te gaan doen. Overigens komen veel van hen bedrogen uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten