Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 18:23
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
Was eens nieuwsgierig ik wil ga na de zomervakantie 6vwo doen en daarna wil ik geneeskunde gaan studeren.. Maar goed het is een lootstudie nou vroeg ik me af of er getallen bekend zijn over aantallen..
Dus hoeveel mensen zich in totaal hebben aangemeld en hoeveel er toegelaten worden.. Ik weet dat je meer kans hebt als je gemiddeld hoger staat maar ik vroeg me gewoon af hoe groot de kans is of je ingeloot wordt (ondanks dat het ook van je cijfers afhangt).. (ok beetje vaaaaag nu ik het heb opgeschreven maar ja)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 18:33
Verwijderd
Volgens mij is er geen gemiddelde kans...maar verschilt het echt enorm ivm je cijfers ed...met een 8 of hoger gemiddeld heb je bv. 100% 'kans' en daaronder steeds minder.

Citaat:
Numerus fixus en loting
Jaarlijks wordt door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vastgesteld hoeveel studenten Geneeskunde mogen gaan studeren (numerus fixus). Omdat er jaarlijks meer gegadigden zijn dan de numerus fixus aangeeft, zal er een gewogen loting plaatsvinden. Dit betekent dat de aanstaande studenten in categorieën worden ingedeeld op basis van het gemiddelde vwo-eindexamencijfer (zeven vakken). Als je gemiddelde eindexamencijfer een 8 of hoger is, kom je in aanmerking voor een plaats. Heb je een gemiddeld cijfer tussen de 6 en 8, dan doe je mee aan de zogeheten gewogen loting: hoe hoger je cijfer, des te groter de kans op inloting. Na de eerste loting volgt een tweede lotingsronde, ook weer gewogen op basis van het gemiddelde eindexamencijfer. Nu wordt beslist aan welke van de acht faculteiten Geneeskunde degenen die ingeloot zijn geplaatst worden, en bij die universiteit moet je je vervolgens in laten schrijven.

Decentrale selectie
Voor een aantal geneeskundefaculteiten – waaronder die van de UvA – geldt dat tien procent van de beschikbare opleidingsplaatsen bestemd is voor zelf te selecteren studenten. Dit wordt decentrale selectie genoemd. Dit betekent dat de instelling zelf bepaalt welke welke kandidaten het beste voldoen aan de specifieke selectiecriteria.
Zie voor uitgebreide informatie onderstaande link en radpleeg daarnaast de Instroomwijzer van de IB-groep.
http://www.uva.nl/onderwijs/object.c...06#paragraaf10
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:39
Verwijderd
Misschien heb je iets aan:
http://www.azvu.nl/communicatie/nieu...ale.html~hoofd

Citaat:
Jaarlijks melden rond de 4.700 studenten zich aan voor de landelijk in totaal 2.550 opleidingsplaatsen geneeskunde.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 18:44
Verwijderd
Nog meer gezocht:

Citaat:
Hoe werkt de loting voor de opleiding?
Studenten met een gemiddeld eindexamencijfer van acht of hoger worden rechtstreeks toegelaten. Is dit niet het geval dan kun je meedoen aan de gewogen loting. Dit betekent dat de kans dat je wordt ingeloot groter is naarmate je gemiddelde eindexamencijfer hoger is. Zo geeft indeling in lotingsklasse B een grotere kans op inloten dan lotingsklasse E. Het lotnummer speelt hierbij ook een rol: hoe lager het lotnummer hoe groter de kans dat je inloot. Heb je een andere vooropleiding hebt gevolgd dan kom je automatisch in lotingsklasse C terecht. De grenzen in de verschillende lotingsklassen zijn als volgt:
B: lager dan 8 maar hoger dan 7,5
C: lager dan 7,5 maar hoger dan 7
D: lager dan 7 maar hoger dan 6,5
E: lager dan 6,5
http://www.med.vu.nl/edu/opleiding/faq/faq05.html

Hoe de lotingscategorieën zich verhouden heb ik ook ergens gevonden...maar dat loopt nu vast... Ik zal ff kijken of ik het nog een keer kan vinden.

[edit]Weer gevonden:
Citaat:
De lotingscategorieën verhouden zich als volgt: 9:6:4:3
http://www.mendelcollege.nl/actueel%...207-1%20FG.pdf

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:54
miss sunshine1986
miss sunshine1986 is offline
Hey bedankt! Hier was ik naar op zoek!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:46
Roos
Roos is offline
Een klasgenoot zei, dat hij op internet had gevonden, dat hij 50% kans maakte (lotingsklasse E)

Ik zit zelf in lotingsklasse C.

klasse C verhoudt zich tot E als 6:3
Dus dat zou betekenen dat ik 100% kans maak, oftewel dat IEDEREEN in klasse C (en dus ook B) zou worden ingeloot.

Lijkt me sterk he? Weet iemand hier iets meer van? Waar kan je vinden, hoeveel procent kans je maakt?
Oud 07-07-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 07-07-2003 @ 21:46:
Lijkt me sterk he? Weet iemand hier iets meer van? Waar kan je vinden, hoeveel procent kans je maakt?
Ik denk niet dat het op procenten gaat...ze weten toch niet hoeveel zich per groep aanmelden (nu inmiddels wel natuurlijk, maar van te voren niet)...? Of zeg ik nu iets heel doms...?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:55
Cthulhu
Cthulhu is offline
@roos: die lotingscategoriën die Leonoor gaf waren wellicht geen verhoudingen. Meer iets van: als er 9 uit klasse B komen, dan 6 uit C, 4 uit D en 3 uit E. Dus op een totaal van 9+6+4+3=22, maak je 6/22 oftewel 3/11 kans om ingeloot te worden.
Als ik Leonoors post wel goed begrepen heb tenminste
Oud 07-07-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Cthulhu schreef op 07-07-2003 @ 21:55:
@roos: die lotingscategoriën die Leonoor gaf waren wellicht geen verhoudingen. Meer iets van: als er 9 uit klasse B komen, dan 6 uit C, 4 uit D en 3 uit E. Dus op een totaal van 9+6+4+3=22, maak je 6/22 oftewel 3/11 kans om ingeloot te worden.
Maar dan heb je geen rekening gehouden met klasse A...of wel?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:59
Verwijderd
Er kunnen 2.550 mensen geneeskunde gaan doen...als er nu stomtoevallig 2.550 mensen met een 8 of hoger zich aanmelden...dan is het gewoon pech voor al die anderen, lijkt mij...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:13
Cthulhu
Cthulhu is offline
Nee, inderdaad geen rekening gehouden met klasse A, want die gaan automatisch door, zei je eerder.
Ik heb geen idee hoe het zit. Ik krijg gewoon morgen mijn uitslag van het toelatingsexamen in België te horen en dan weet ik of ik kan gaan studeren of niet.

Wat ik wel raar vond, is dat je verdeeld wordt over universiteiten. Heb je daar dan zelf nog een keuze bij naar welke universiteit je wilt?
Oud 07-07-2003, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Cthulhu schreef op 07-07-2003 @ 22:13:
Nee, inderdaad geen rekening gehouden met klasse A, want die gaan automatisch door, zei je eerder.
Hmm...naja, laat ook maar.

België is iig wel een stukje 'makkelijker' wat toelating betreft...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:39
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Hm, ik weet niet hoe oud die bronnen zijn en of ze vernieuwd worden maar het was toch zo dat ze meer studenten toe gingen laten om de tekorten tegen te gaan?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 07:57
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 07-07-2003 @ 22:39:
Hm, ik weet niet hoe oud die bronnen zijn en of ze vernieuwd worden maar het was toch zo dat ze meer studenten toe gingen laten om de tekorten tegen te gaan?
Volgens mij was dat over dit jaar...? Of 'algemeen' oid.

En om meer studenten toe te laten moeten er ook wel meer opleidingsplaatsen zijn...en zijn die er? Zo heel veel meer zullen er iig niet zijn, denk ik...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:09
noukiester
noukiester is offline
aantal aanmeldingen:

* Aantal plaatsen Aanmeldingen
15 mei
Universiteit Leiden (21PB) 300 556
Universiteit Utrecht (21PD) 312 974
EU Rotterdam (21PE) 336 568
Universiteit Maastricht (21PJ) 324 588
Universiteit van Amsterdam (21PK) 324 525
VU Amsterdam (21PL) 324 488
KU Nijmegen (21PM) 300 563

B Geneeskunde
(code 56551)

* Aantal plaatsen Aanmeldingen
15 mei
Rijksuniversiteit Groningen (21PC) 330 865
Totaal 2550 5127

hmmm het staat er nu een beetje mislukt... maar na de plaats staat de code van de opleiding, daarna het aantal plaatsen en het getal daarna is het aantal aanmeldingen....
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 13:12
noukiester
noukiester is offline
kijk anders ff hier

hier staat het wat duidelijker
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten