Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom zou je ivn lenen als je genoeg geld hebt? Alleen omdat je nooit zo goedkoop zult kunnen lenen? 't kost je toch geld, waarom zou je iets doen wat je geld kost als het niet nodig is.
Ik had een lening (ongeveer anderhalf jaar een volledige, toen een half jaar gedeeltelijk), die heb ik een tijdje terug opgezegd, ik heb het geld niet meer nodig. Daarvoor had ik het geld dus nodig...hoe ik er over denk...als het niet nodig is liever niet. Laatst gewijzigd op 24-07-2003 om 15:34. |
![]() |
|
Wat veel studenten doen is veel geld lenen en dat op een spaarrekening zetten met hoge rente. Stel je hebt 5% rente op die spaarrekening, dan hoef je maar 1% rente terug te betalen aan de IB-groep en hou je dus 4% over. Nouja, je snapt me denk ik wel. Zoiets zou je dus kunnen doen. Maar eerlijk gezegd zou ik het niet doen als je toch genoeg te besteden hebt. Je krijgt bovendien volgens mij uiteindelijk een inschrijving in BKR, waardoor je na je studie sowieso niet direct een hoge hypotheek kan krijgen, volgens mij.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
En hier is CJ
![]() In het verleden kon je de grote truc uithalen. Maximale lening op de bank zetten en dan na 4 jaar in 1 keer terugbetalen. Daar trapt de IB-groep natuurlijk niet meer in. Je bouwt een schuld met rente 3,73% (2003) op. Die hoef je pas veel later af te lossen. Het is en blijft een zeer gunstige lening. In theorie, kan je een paar 10den van procenten pakken met een internetspaarrekening, maar deflatie behoort ook tot de mogelijkheden in een economie en dan wordt jouw schuld relatief groter. Ook wordt de rente 1 maal per jaar vast gesteld, stel in 2004 op 5% en de spaarrente daalt naar 3%, dan verlies je dus. Je kan het zien als een belegging. En de stel regel is, beleg nooit met geleend geld. Je kan het doen, je schiet er weining mee op en het menselijk vlees is zwak. Je hebt het, maar je moet het ook weer terugbetalen, dus eigenlijk heb je alleen een risico. |
![]() |
|
Ik zou ook inderdaad alleen lenen als je het nodig hebt. Ik heb een maxiamale lening bij de IB-groep en een hoge stufi maar dat heb ik ook wel nodig aangezien mijn studie erg duur is. Alleen een lening bij de IB was niet genoeg en dus heb ik ook nog een lening bij de bank. De rente bij de bank is echt aso hoog. Ik betaal die lening dan nu ook af met mijn studiefinanciering en lening van de IB omdat ik over de IB veel langer mag doen tegen een lagere rente.
Ik heb het geld dus alleen nodig voor school. Voor het verder leven werk ik gewoon. Ik zou dus alleen lenen als je het echt nodig hebt en niet alleen omdat je dan wat meer hebt, want je betaalt wel rente! Het voordeel van en krediet bij de bank is dan weer dat je alleen rente betaald over datgene wat je opneemt. De IB groep stort het toch wel en dus moet je altijd die rente betalen. |
![]() |
||
Citaat:
hoewel ik geld iets vreselijk frustrerends vind voel ik me wel redelijk onafhankelijk. als ik er een lening bij zou hebben zou ik de hele tijd denken.. die lui krijgen nog geld van me.,. dus ik moet daar rekening mee houden... en dat lijkt me te frustrerend. ![]()
|
Ik leen ook een bepaald bedrag per maand (net aangevraagd) en heb er echt een hekel aan om 'iemand' (in dit geval ib-groep) geld verschuldigd te zijn.
Gelukkig hoef ik het pas terug te betalen _na_ m'n studie en dat duurt nog wel een aantal jaren. ![]() Wat is de reden waarom jullie lenen? De asociaal hoge rekening van 900 euro die je moet betalen om naar school te gaan? Bij mij is dat 1 reden en de ander is gewoon dat ik dan ook eens zelf kleren kan gaan kopen en af en toe eens uitgaan enz..
|
Verwijderd
|
Ik moet wel lenen, m'n ouders kunnen m'n studie en de bijbehorende materialen niet betalen. En van m'n bijbaantje kan ik het allemaal niet betalen, daarom moest ik dit jaar wel gaan lenen. Maar niet meer dan nodig is, want het vooruitzicht dat ik het allemaal moet terugbetalen trekt me niet.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn vriend kreeg ook een brief over een tweejarige universitaire opleiding, die koste ook 'maar' 15.000 euro. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Waarom is iedereen zo bang voor schulden?
Een schuld hebben is niet erg. Je moet alleen wel weten hoe je ermee moet omgaan. Kortom zeker weten dat je het over 5/6 jaar terug kunt betalen. Dat je dan zeker die 100 euro per maand kan missen. Als jij nu een studie doet waar je makkelijk doorheen wandeld maar wel later een hoop gaat verdienen dan kan je makkelijk een schuld nemen. Geniet een beetje van je studententijd. Dus flink uitgaan, cd's/dvd's kopen en niet te veel aan centen denken. Dat mag je later nog vaak genoeg doen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Hoe kan je nu zeker weten dat je over 6 jaar genoeg geld hebt? Een schuld hebben is niet erg, dat wil die branche je maar graag doen geloven. Een schuld hebben is wel erg. Aan het eind van je studie heb je wel een schuld van: 12 * 400 * 4 = € 19.200 Dat is een jaarsalaris waar je zeer lang aan moet afbetalen. Geniet maar van het geld wat je op zaterdagochtend verdient. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 2: Als jij verstandig doet dan is een schuld hebben zeker niet erg. Ik geef toe, als je niet met geld kan omgaan dan kan je het beter niet doen. 3: Wie zegt dat ik 4 jaar lang 400 maximum leen? Als je 5000 euro schuld hebt klinkt het al anders he? Ik zit niemand aan te praten 4 jaar lang de maximale lening te nemen. En tussentijds terugbetalen als getronics weer eens 250% gestegen is kan altijd ![]() 4: 19200 is voor mij zeker geen jaarsalaris als ik klaar ben met studeren. Zelfs nu met de studie op de helft kan ik al meer verdienen. 5: Ik werk niet op zaterdagochtend ![]() 6: Ik vind je wel erg veel kritiek hebben zonder dat je mijn persoonlijke situatie kent. Het is goed als je een andere mening hebt, maar wel eens gehoord van opbouwende kritiek? Laatst gewijzigd op 30-07-2003 om 13:00. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Naja goed.. je hebt allemaal wel gelijk. Dus kinders... opgepast met geld voor je het weet lig je in de goot te bedelen voor een euro. Maar zolang je geen gekke dingen doet, zal het allemaal wel loslopen. |
![]() |
||
Citaat:
2. Het vlees is zwak. 3. Dat wil Optima doen. 4. Dan moet je wel uni doen en anders heb je veel geluk omdat netto binnen te krijgen. 5. tss ![]() 6. Ik vind dat je rare opmerkingen maakt, ik ben dus sarcastisch over je opmerkingen niet over jou. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 2: Het vlees is veeeeel te slap ![]() 3: Heb ik het fout gelezen, waar staat dat dan? 4: Ik doe heao en daar valt zeer goed in te verdienen ( en ja ik heb al een aanbod van m'n stageadres) 5: Nee, ik leef van het geld van m'n ouders, woon nog thuis dus. En ik hoop dit snel te kunnen veranderen. 6: Rare opmerkingen sta ik om bekend, tenminste, ze komen raar over. Maar gezien mijn situatie valt dat best mee ( goede opleiding, nog thuis wonen, beleggen met weinig risico (of het moet met geleend geld zijn ![]() Maargoed, het spijt me, ik had niet van die lompe opmerkingen moeten maken. |
![]() |
||
Citaat:
2. ![]() 3. Staat er niet letterlijk, maar is in dit topic wel over gesproken 4. Je moet wel € 2000 euro bruto verdienen om dat over te houden. Dat presteren niet veel hbo'ers 5. Als je een jaar op jezelf hebt gewoont, leer je de waarde van geld pas echt kennen. Dan had je echt gewild dat je geen € 50,- of € 100,- per maand kwijt was aan een lening. 6. ![]() Ik was ook wel hard ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik had een aanbod van 3000 bruto per maand + auto. Eigenlijk nog niet uitgerekend hoeveel ik dan netto overhoud maar moet wel lukken. Met alle respect maar ik denk niet dat als je een salaris van 2000 netto hebt dat 100 euro per maand je dan heel veel kan schelen. Van 1900 kan je tenslotte ook goed leven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor dat je school is afgelopen op jezelf gaan wonen zonder steun van je ouders. Een makkelijk leven krijg je waarschijnlijk toch wel, maar de meeste jongeren hebben nu niet de mogelijkheid om even €3000,- winst te behalen in 2 weken tijd. Je praat erg makkelijk over een paar euro hier en daar iig. Dat is btw een heel lucratief aanbod. Je leeft naar wat je verdient, ook de meeste rijke mensen staat iedere maand rood. € 100,- maak wel degelijk uit. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Dan kan je best nog wel een hypotheek nemen. Gewone lening kan eventueel wel wat moeilijker worden. Maar aangezien je bij een hypotheek een huis als onderpand hebt waardoor de bank veel minder risico loopt, zal je best een hypotheek kunnen krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
2000 euro per maand voor een eigen huis, die je ook nog 'ns koopt, en waarvan je ook nog een deel terug moet betalen aan schuld en je ook nog moet leven, zou voor jou misschien nog best tegen kunnen vallen. Maarja, misschien valt 't mee.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Sommetje maken?
Hyptheek € 1000,- G/W/L € 150,- Auto € 500,- of bijtelling Lening € 100,- Ziekenfonds € 40,- Verzekeringen € 100,- Boodschappen € 160,- Cadeautjes € 50,- Diversen als printcardridges € 75,- Kleding € 100,- Vakantie € 150,- Uitgaan € 200,- Onvoorzien € 50,- (koelkast/magnetron) = totaal € 2585,- Je moet ook je huis nog inrichten. En dan later, krijg je nog luiers, sport en studie En dan heb ik het nog niet over een vriendin, of in mijn geval aanstaande vrouw ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik was als starter niet van plan om een huis van 2 ton te kopen hoor ![]() Trouwens dan nog... heb je bruto lasten van 1000 euro maar met belastingvoordeel word het dan opeens 700.. Kijk dat klinkt al beter. Heb je opeens wel 300 euro per maand meer te besteden. (ok ok, je krijgt het pas later terug) Verder huis inrichting kan natuurlijk ook via de hypotheek en vind ik ook de boodschappen wel erg laag ![]() Verder studie wordt hoogstwaarschijnlijk betaald door m'n werk, ik ben geen sportfreak en dit zijn anders ook niet echt de kosten. En inderdaad je hebt het niet over vriendin/vrouw. Kan duur zijn maar ik verwacht toch ook wel dat ze enig salaris binnenbrengt. Ik ben geen type die een vrouw gaan onderhouden. Dus misschien 2 verdieners.. zeg bijvoorbeeld 5000 euro bruto loon per maand... Dus ik vind het plaatje dat je maakt wel heel erg overdreven. Buiten dat ik verwacht op m'n 25ste wel met een netto loon van 3000 te zitten. Dus nee, mij maak je niet bang met 100 euro aflossing per maand. En als laatste, ik hoor niemand over draagkrachtmeting? of hoe ze dat ook noemen. Kan je die minimale aflossing niet betalen dan berekenen ze een lager bedrag voor je. Dank u wel voor uw aandacht. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() 500 euro? waarop is dat gebaseerd? Ik krijg denk ik wel een auto van de zaak omdat dat hoort bij mijn beroep. Stel 1tje van 30000 euro (lijkt me leuk bakkie, maar ik krijg waarschijnlijk minder) ik hou geen rittenadministratie bij, wel benzinepasje dus hoef verder nix te betalen. Komen de netto kosten op 325 eruo niet op 500 Ohw heb ik trouwens laten uitrekenen op : http://www.berekenhet.nl/modules/wer...n-de-zaak.html Anders is het van mij ook nergens op gebaseerd Laatst gewijzigd op 31-07-2003 om 11:53. |
![]() |
|
Ik vind de disussie ook leuk
![]() Mijn kleine autotje kost € 250 per maand, dus een bak wat jij gaat rijden kostte in mijn opinie 2x zo veel. Leasen is natuurlijk goedkoper, maar in ruil voor die auto krijg je ook minder salaris. Verder ben ik nog telefoon en internet vergeten. Ook nog 150,- per maand. Verder vind ik je niet iemand die over 5 jaar in een huis onder de 2 ton woont. Maar daat gaat het ook niet om, jij redt het allemaal wel. Het ging erom dat jij zei, neem maar een lening wat maakt later die € 100,- nu uit. Voor de meeste mensen veel. Dat jij nu al 10.000den euro's ter beschikking hebt om een beetje te beleggen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Wajong j2011 | 26 | 14-11-2011 19:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bos overweegt afschaffen basisbeurs Kitten | 123 | 07-10-2009 14:10 | |