Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2003, 13:34
Órelindë
Órelindë is offline
Haj mensen!

Orthopedagogie lijkt me een heel leuk beroep, of in ieder geval iets in die richting. Maar wie heeft er informatie over. Welke opleidingen, hoe lang, misschien iemand met ervaring? Alvast bedankt!

*kan me trouwens voorstellen dat dit wordt gebombadeerd tot onnutig topic*
Oud 26-07-2003, 13:38
Verwijderd
Citaat:
*vallende ster* schreef op 26-07-2003 @ 14:34:
Haj mensen!

Orthopedagogie lijkt me een heel leuk beroep, of in ieder geval iets in die richting. Maar wie heeft er informatie over. Welke opleidingen, hoe lang, misschien iemand met ervaring? Alvast bedankt!

*kan me trouwens voorstellen dat dit wordt gebombadeerd tot onnutig topic*
Daarvoor heb je de opleiding pedagogiek of pedagogische wetenschappen nodig, denk ik iig. Opleidingen duren, volgens mij, 4 jaar. Die op hbo niveau iig. Universitair niveau 4 of 6, denk ik.

Ik ga volgend jaar pedagogiek op hbo niveau doen. Ik wilde ook orthopedagogiek gaan doen, maar ze hebben de differentiaties (orthopedagogiek en onderwijskunde) er uit gegooit en er één algemene opleiding van gemaakt...vind ik wel (erg) jammer...maar goed.

(Het beroep is btw orthopedagoog en niet orthopedagogie, voor zo ver ik weet. )
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 13:41
Verwijderd
http://www.gobnet.nl/beroepen/b048orx.htm

Pedagogische wetenschappen duurt ook 4 jaar volgens die site.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 13:43
Órelindë
Órelindë is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-07-2003 @ 14:38:
(Het beroep is btw orthopedagoog en niet orthopedagogie, voor zo ver ik weet. )
Ach ja, orthopedagogie klonk zo leuk
Maar wat bedoel je precies met dat ze othopedagogiek en onderwijs kunde eruit hebben gegooid en dat ze er 1 van hebben gemaakt?
Ik heb dr nog niet zoveel verstand van, maja. Wat niet is kan nog komen.
Oud 26-07-2003, 13:51
Verwijderd
Citaat:
*vallende ster* schreef op 26-07-2003 @ 14:43:
Maar wat bedoel je precies met dat ze othopedagogiek en onderwijs kunde eruit hebben gegooid en dat ze er 1 van hebben gemaakt?
Bij de hbo opleiding pedagogiek op de hogeschool Rotterdam hadden ze twee afstudeerrichtingen: orthopedagogiek en onderwijskunde. Met ingang van afgelopen schooljaar hebben ze die afstudeerrichtingen er uit gehaald, je studeert dus niet met een bepaalde richting af (je krijgt nu dus èn orthopedagogiek èn onderwijskunde).

Snap je het zo een beetje?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 13:58
Órelindë
Órelindë is offline
Owh zo! Ja nu snap ik het..!Maar ik moet geen onderwijskunde hebben, tenminste; ik geloof niet dat ik daar iets mee wil. Ik wil echt zorgen voor...
Geeft dat wat, of maakt dat niet uit?
Oud 26-07-2003, 14:38
Verwijderd
Citaat:
*vallende ster* schreef op 26-07-2003 @ 14:58:
Owh zo! Ja nu snap ik het..!Maar ik moet geen onderwijskunde hebben, tenminste; ik geloof niet dat ik daar iets mee wil. Ik wil echt zorgen voor...
Geeft dat wat, of maakt dat niet uit?
Als je hbo pedagogiek (op de HR dan) doet krijg je het gewoon allebei, dat vind ik dus nadeel dat het nu samen is. Het maakt dus niks uit of je er wat mee wilt of niet, je hebt verplichte vakken en onderwijskunde is er daar dus één van.

Ik weet niet of je pedagogiek echt moet zien als 'zorgen voor'. Je werkt niet echt heel veel met kinderen (ligt er natuurlijk wel aan wat je doet ed (als je onderzoeken doet werk je bv meer met kinderen dan wanneer je bij de gemeente werkt als beleidsmedewerker), meer over kinderen. Dat is ook waar ze bij de hbo-opleiding pedagogiek voor 'waarschuwen', als je echt met kinderen wilt werken raden ze meestal aan sph te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:38
Órelindë
Órelindë is offline
Maar kan je dan nog wel de richting op van orthopedagoog. Want dat wil ik hee lerg graag. Ik wil met kinderen werken die problemen hebben en ze onderzoeken en helpen. Kan dat met een sph opleiding?
Oud 26-07-2003, 17:55
Verwijderd
Tuurlijk kan dat, je hebt immers ook orthopedagogiek gehad (al wordt er volgens mij ook wel vaak pedagogische wetenschappen (das dus universitair niveau) gevraagd...).

Onderzoeken kan niet met sph (iig niet echt, geloof ik), helpen op een andere manier. Maar bij pedagogiek moet je dus specifiek denken aan werken met kinderen...tenminste, wat ik al zei, daar waarschuwen ze bij de opleiding dus heel erg voor. Veel mensen haken om die reden af...hebben ze mij iig verteld.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 18:17
Órelindë
Órelindë is offline
aha. Nou ja, ik heb nog tijd zat om er over na te denken. Laat ik trouwens eerst maar eens de HAVO gaan halen...
In ieder geval bedankt voor je informatie, ik heb er veel aan.
Oud 26-07-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
*vallende ster* schreef op 26-07-2003 @ 19:17:
aha. Nou ja, ik heb nog tijd zat om er over na te denken. Laat ik trouwens eerst maar eens de HAVO gaan halen...
In ieder geval bedankt voor je informatie, ik heb er veel aan.
Ik zou ook gewoon de open dagen bezoeken en/of een keer een dagje mee lopen bij verschillende studies, zodat je ook ziet wat het inhoud en je vragen kunt stellen ed, 't zal ook wel per school verschillen hoe ze de opleiding precies inrichten enzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten