Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2003, 21:14
Hannahnas
Hannahnas is offline
Ik ben tegen de bio-industrie en ik vind biologisch eten ook nog eens veel lekkerder! nog meer mensen die dit doen?
Advertentie
Oud 01-08-2003, 21:32
Dory
Dory is offline
wij hebben biologisch vlees van de Oq

(www.labelleoq.nl)

veel beter idd
Oud 01-08-2003, 21:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Wat versta je onder biologisch eten? Letterlijk is het alles eten wat leeft; biologie is immers de leer van het leven. Nee, dan eet ik niet biologisch. Ik eet wel boontjes uit eigen tuin, die net nog springlevend aan de plant hingen en nu toch onder biologisch voedsel vallen, meen ik.
Oud 01-08-2003, 22:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 01-08-2003 @ 22:52:
Wat versta je onder biologisch eten? Letterlijk is het alles eten wat leeft; biologie is immers de leer van het leven. Nee, dan eet ik niet biologisch. Ik eet wel boontjes uit eigen tuin, die net nog springlevend aan de plant hingen en nu toch onder biologisch voedsel vallen, meen ik.
Je weet wat degene er toch wel mee bedoeld? Zie www.skal.nl
Dus op betere wijze geteeld e.d.

Ik eet niet 100% biologisch, maar koop zoveel mogelijk wel. Vaak de koekjes enzo allemaal biologisch. Omdat ik veganist ben zijn bijna de meeste koekjes enzo uit de natuurwinkel waar je de meeste biologische eten vind.
Oud 01-08-2003, 23:31
Blisss
Blisss is offline
Nee, ik eet nooit biologisch, althans: ik koop nooit BEWUST iets biologisch omdat het biologisch is. Overtuig me eens waarom ik dat wel zou doen? Het is vaak duurder, je moet er voor naar andere winkels omdat het biologisch geproduceerde assortiment in een gewone supermarkt klein is en het smaakt niet lekkerder dan gewoon voedsel... Daarnaast associeer ik biologisch eten met van die alternatieve greenpeace lui die 24/7 met de natuur bezig zijn . Dat is het idee wat ik er bij heb, zal vast wel wat te kortzichtig zijn, maar goed: welke beweegredenen zou ik moeten hebben om biologisch te eten?
Oud 02-08-2003, 00:35
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 00:31:
Nee, ik eet nooit biologisch, althans: ik koop nooit BEWUST iets biologisch omdat het biologisch is. Overtuig me eens waarom ik dat wel zou doen?

Met hoeveel argumenten ik ook aankom, je zal het waarschijnlijk toch niet doen, omdat je hieronder al aangeeft dat je het duurder vind. Dus typisch mensengedrag.
De redenen zou zijn: milieubewust, gezonder(minder schadelijkere stoffen) en vaak meer vitamine (schijnt). kijk gewoon even op skal.nl daar zal het ook denk wel staan. En misschien dat je dan toch misschien af en toe iets koopt.

Citaat:
Het is vaak duurder, je moet er voor naar andere winkels omdat het biologisch geproduceerde assortiment in een gewone supermarkt klein is en het smaakt niet lekkerder dan gewoon voedsel...
- bij de meeste supermarkten heb je wel wat producten biologisch. Vooral sojaproducten (alpro e.d.). En wat vleeswaren. AH heeft de meeste sortering.
- Ik weet niet of alles lekkerder smaakt, maar ik heb van vleeseters gehoord, dat zij toch biologisch vlees lekkerder vonden. Ikzelf vind alpro producten heel lekker.

Citaat:
Daarnaast associeer ik biologisch eten met van die alternatieve greenpeace lui die 24/7 met de natuur bezig zijn .
- nee, deze mensen houden zich niet 24/7 bezig met natuuractivisme. De meeste hebben ook normale banen ernaast
- biologisch eten promoot greenpeace volgens mij best weinig. Ik heb ze niet veel erover gehoord. Ik zie vooral Wakker Dier biologische producten promoten.

Citaat:
welke beweegredenen zou ik moeten hebben om biologisch te eten?
- goed voor het milieu
- goed voor je gezondheid
- goed voor de dieren
- goed voor de planten (GGO/GMO vrij enzo. oftewel geen gentech)
en nog vast wat, zie www.skal.nl
en
http://www.eigenlijkheellogisch.nl/
Oud 02-08-2003, 01:36
Blisss
Blisss is offline
Met hoeveel argumenten ik ook aankom, je zal het waarschijnlijk toch niet doen, omdat je hieronder al aangeeft dat je het duurder vind.
Als het voor mij geen enkel verschil maakt of ik biologisch of niet koop, is het inderdaad de prijs die doorslaggevend is. Het is niet zo dat de prijs het eerste is waar ik op let. Een goed argument zou dus theoretisch gezien mijn koopgedrag best kunnen veranderen. ..

De redenen zou zijn: milieubewust, gezonder(minder schadelijkere stoffen) en vaak meer vitamine (schijnt). kijk gewoon even op skal.nl daar zal het ook denk wel staan. En misschien dat je dan toch misschien af en toe iets koopt.
Sorry, maar milieubewustheid is nooit mijn sterkste kant . Ik wil er best wat op letten, maar speciaal mijn boodschappen ervoor aanpassen zal ik niet zo snel doen. Bij bepaalde producten kan ik me wel voorstellen idd dat het iets gezonder is, dat al die 'middelen' de smaak minder maken, dus dat zou eventueel wel een reden kunnen zijn .

- bij de meeste supermarkten heb je wel wat producten biologisch. Vooral sojaproducten (alpro e.d.). En wat vleeswaren. AH heeft de meeste sortering.
- Ik weet niet of alles lekkerder smaakt, maar ik heb van vleeseters gehoord, dat zij toch biologisch vlees lekkerder vonden. Ikzelf vind alpro producten heel lekker.

- nee, deze mensen houden zich niet 24/7 bezig met natuuractivisme. De meeste hebben ook normale banen ernaast
Nee ok, maar het zullen wel vaak mensen zijn die wat linkser zijn, een stuk milieubewuster zijn e.d. (DENK ik)
- biologisch eten promoot greenpeace volgens mij best weinig. Ik heb ze niet veel erover gehoord. Ik zie vooral Wakker Dier biologische producten promoten.
Van die natuurorganisaties iig. Mensen die Greenpeace een erg goed doel vinden, zullen waarschijnlijk ook wel bekend zijn met dat soort verenigingen als 'Wakker dier', die zich ook bezighouden met natuur en milieu e.d..

- goed voor het milieu
Zie boven
- goed voor je gezondheid
Ja goed. Tegenwoordig wordt van al het eten beweerd dat het slecht voor je is. Daar kun je dat van krijgen, daar zit te veel van dat in, dat is slecht voor je dat. Op die manier kun je bezig blijven. Een bespoten appel zal misschien iets minder gezond zijn dan een onbespoten en biologisch gekweekte appel, maar een gewone appel blijft echt wel gezond En waarom is biologische biefstuk gezonder dan een gewone biefstuk? Omdat de koe meer vrijheid heeft gehad...?
- goed voor de dieren
Omdat die meer ruimte hebben e.d.? Daar kun je ook scharreleieren en zo voor kopen.
- goed voor de planten (GGO/GMO vrij enzo. oftewel geen gentech)
Mwa, vind ik eigenlijk onder milieu vallen, iig geef ik er niet zo veel om.
en nog vast wat, zie www.skal.nl
en
http://www.eigenlijkheellogisch.nl/
Oud 02-08-2003, 08:17
Qamra
Qamra is offline
Van sommige dingen wel, omdat het gewoon lekkerder is en omdat ik dat wel mag eten en de "orginele" versie niet.

Tis alleen te gruwelijk duur om altijd maar voor biologisch te kiezen..
Oud 02-08-2003, 08:33
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Nee sorry, net als vele anderen ben ik te lui en te gierig om eraan te beginnen.

alhoewel de argumenten wel goed zijn.....
Oud 02-08-2003, 10:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 02:36:
Nee ok, maar het zullen wel vaak mensen zijn die wat linkser zijn, een stuk milieubewuster zijn e.d. (DENK ik)
Of iemand voor milieu of dieren op komt hoeft niet perse iets 'links' te zijn.
Ik geef wel toe dat de meerderheid wel links is die vaker actie voert.
Maar bij de VVD, LPF en CDA zitten ook genoeg natuur en dierliefhebbers.
Citaat:
Van die natuurorganisaties iig. Mensen die Greenpeace een erg goed doel vinden, zullen waarschijnlijk ook wel bekend zijn met dat soort verenigingen als 'Wakker dier', die zich ook bezighouden met natuur en milieu e.d..
Natuurlijk kennen die dat wel. Ik zelf steun Greenpeace ook. Andere mensen die ik ken die vinden GP maar niks en ikzelf steun WNF dus echt niet meer.
Citaat:
Ja goed. Tegenwoordig wordt van al het eten beweerd dat het slecht voor je is. Daar kun je dat van krijgen, daar zit te veel van dat in, dat is slecht voor je dat. Op die manier kun je bezig blijven. Een bespoten appel zal misschien iets minder gezond zijn dan een onbespoten en biologisch gekweekte appel, maar een gewone appel blijft echt wel gezond En waarom is biologische biefstuk gezonder dan een gewone biefstuk? Omdat de koe meer vrijheid heeft gehad...?
Je moet zelf kijken wat voor jou de lijn naar gezond is. Het biologische is niet gemanipuleerd en heeft niet allemaal giftige stoffen in zich. In het vlees e.d. zitten geen hormonen, oid. En meestal hebben de koeien ook wat meer ruimte.

Citaat:
Omdat die meer ruimte hebben e.d.? Daar kun je ook scharreleieren en zo voor kopen.
Ja, het is ook altijd beter om scharreleieren te kopen. Alleen zijn er nog andere eieren beter. EKO-eieren heb je d8 ook. Meer ruimte voor de dieren. Goed voedsel (geen soortgenoten erdoor, hormonen, etc).

Je moet gewoon even de info lezen van de links. En voor jezelf bepalen wat je doet. Misschien kost het te veel, maar een keer in de zoveel tijd biovlees te kopen kan er denk wel vanaf. Of iets van biologisch fruit of brood.
Het zou al een begin zijn als de rest van nederland af en toe biologisch koopt. Het zou de markt stimuleren en dan zakt de prijs vanzelf.
Veel succes met je beslissing!
Oud 02-08-2003, 11:00
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb een biologisch groentepakket van Odin.. http://www.odin.nl
Biologisch en biologisch-dynamisch.

Persoonlijk koop ik het liefst biologische produkten, er zijn zoveel manieren waarop de voedselindustrie een paar extra centen probeert te verdienen. Ook is de smaak een stuk beter. Geen gedoe met eventuele bestrijdingsmiddelen eraf wassen, en de kwaliteit is uitstekend.
Over een tijdje zit er weer veelvuldig mais in het pakket. Lekker groot, en niet die slappe dingetjes uit de supermarkt.

En oh, andere natuurproducten zijn ook erg fijn, rozemarijnshampoo en dat soort shit..
Oud 02-08-2003, 14:57
matti
matti is offline
Ja ik consumeer zowat alleen maar biologische producten. Niet altijd even makkelijk of goedkoop maar dat neem ik er graag bij
Oud 02-08-2003, 22:07
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Blisss schreef op 02-08-2003 @ 00:31:
Nee, ik eet nooit biologisch, althans: ik koop nooit BEWUST iets biologisch omdat het biologisch is. Overtuig me eens waarom ik dat wel zou doen? Het is vaak duurder, je moet er voor naar andere winkels omdat het biologisch geproduceerde assortiment in een gewone supermarkt klein is en het smaakt niet lekkerder dan gewoon voedsel... Daarnaast associeer ik biologisch eten met van die alternatieve greenpeace lui die 24/7 met de natuur bezig zijn . Dat is het idee wat ik er bij heb, zal vast wel wat te kortzichtig zijn, maar goed: welke beweegredenen zou ik moeten hebben om biologisch te eten?
Kerel, het moet nu maar is afgelopen zijn met dat gezwatel als zou bezorgdheid omtrent dieren en natuur een links thema zijn. Akkoord, linkse partijen lijken zich die onderwerpen toe te eigen, maar kun jij me uitleggen hoe het liberalisme en bovengenoemde bezorgdheid divergeren?

Liefs,

Een VVD-stemmer (goed, bij herverkiezing stemde ik Partij voor de Dieren, maar dat doet niets af aan mijn liberale geaardheid)
Oud 03-08-2003, 10:04
mcsun
mcsun is offline
Groentetas!
Oud 03-08-2003, 11:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 02-08-2003 @ 23:07:
Een VVD-stemmer (goed, bij herverkiezing stemde ik Partij voor de Dieren, maar dat doet niets af aan mijn liberale geaardheid)
Ben je van plan om volgende verkiezingen weer PvdD te stemmen of ga je dan weer voor VVD? (zelf ben ik PvdD stemmer en ook een lid)

Ik las gisteren een artikel op trouw. De VVD had een forum geopend ofzo en er waren veel leden die vroegen om natuur & milieu en dierenwelzijn. Dus het is iig geen links item.

En deze is natuurlijk ook geen onbekende VVD'er:
Oud 03-08-2003, 11:46
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-08-2003 @ 12:43:
Ben je van plan om volgende verkiezingen weer PvdD te stemmen of ga je dan weer voor VVD? (zelf ben ik PvdD stemmer en ook een lid)

Ik las gisteren een artikel op trouw. De VVD had een forum geopend ofzo en er waren veel leden die vroegen om natuur & milieu en dierenwelzijn. Dus het is iig geen links item.

En deze is natuurlijk ook geen onbekende VVD'er:
[afbeelding]
Exact wat ik bedoel. En ik ben inderdaad voornemens wedermaal op PvdD te stemmen, hoe walgelijk ook de reminiscentie in naam aan de PvdA is.

Laatst gewijzigd op 03-08-2003 om 11:50.
Oud 03-08-2003, 11:47
MickeyV
MickeyV is offline
Kijk nou toch eens wat een schattig varkentje. Dat er toch mensen zijn die zich zonder scrupules zulke beestjes de halsslagader laten doorsnijden. Ik weet het: die figuren zijn in hun geestelijke ontwikkeling ernstiglijk geobstrueerd. Helaas.
Oud 13-08-2003, 10:22
skatefamke
skatefamke is offline
Ik eet voor een deel biologisch. Ik zou wel meer biologisch willen eten, maar ik woon nog bij mijn moeder en die maakt dergelijke beslissingen.... We hebben een biologisch groentenpakket en mijn vlees- en zuivelvervangende producten zijn biologisch. En bv. drop of koekjes zijn ook wel vaak biologisch.... En oh ja, mijn muesli is biologisch.... Nou ja, dat is dus al een aanzienlijk deel van mijn voedsel. Ik ben van plan later alles biologisch te kopen.
Oud 13-08-2003, 15:35
Ctrl Alt Delete
Ctrl Alt Delete is offline
ik ben veganistisch en eet ook zo veel mogelijk biologisch !
Oud 13-08-2003, 21:19
DEChengst
DEChengst is offline
Doe mij maar bioindustrie eten, dat is wel zo goedkoop
Oud 15-08-2003, 07:53
Verwijderd
Ik eet zo af en toe wel biologisch. Ik vind het vaak lekkerder. (maar dat zit eigenlijk meer tussen de oren. Het is voor mij namelijk vaak gewoon het idee van dat het gezond is, waardoor ik het lekkerder vind.)

Maar echt regelmatig zo eten is niet mogelijk helaas. Het is vrij duur. Ik ben zelf al 'vegatarier' dus me moeder is al handen vol geld kwijt aan die veelste dure vleesvervangers bij de AH.
Oud 03-06-2005, 14:12
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
Citaat:
3307 schreef op 15-08-2003 @ 08:53 :
Ik eet zo af en toe wel biologisch. Ik vind het vaak lekkerder. (maar dat zit eigenlijk meer tussen de oren. Het is voor mij namelijk vaak gewoon het idee van dat het gezond is, waardoor ik het lekkerder vind.)

Maar echt regelmatig zo eten is niet mogelijk helaas. Het is vrij duur. Ik ben zelf al 'vegatarier' dus me moeder is al handen vol geld kwijt aan die veelste dure vleesvervangers bij de AH.
Koop in plaats van dure vleesvervangers dan biologische groenten. Vleesvervangers heb je niet echt nodig als je genoeg groente en zuivel consumeert.
Oud 03-06-2005, 14:20
Verwijderd
Wij hebben ook een groententas inderdaad, alleen mijn moeder wil hem opzeggen . Als ik zelf boodschappen doe koop ik zoveel mogelijk biologisch en mijn ouders nemen voor mij ook altijd biologische yoghurt mee. Maar ik eet bij lange na niet alles biologisch...geen biobrood, havermout, koek/snoep etc,...

Is Zonnatura eigenlijk biologisch?
Oud 03-06-2005, 14:22
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
nee zonnatura is niet biologisch
Oud 03-06-2005, 14:23
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
nou in ieder geval niet alles van zonnatura, een paar dingen wel geloof ik
Advertentie
Oud 03-06-2005, 15:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Brenda_lelie schreef op 03-06-2005 @ 15:23 :
nou in ieder geval niet alles van zonnatura, een paar dingen wel geloof ik
Volgens mij is alles van zonnatura biologisch. Tenminste wat ik daarvan heb gezien.
Oud 03-06-2005, 15:22
Brenda_lelie
Brenda_lelie is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-06-2005 @ 16:11 :
Volgens mij is alles van zonnatura biologisch. Tenminste wat ik daarvan heb gezien.
Een aantal Zonnatura producten zijn ook biologisch en voorzien van het EKO-keurmerk. (www.zonnatura.nl)
Oud 03-06-2005, 15:36
Bloem
Bloem is offline
Wat een up
Oud 03-06-2005, 17:59
Miracle
Miracle is offline
Zelfde up weer.
Oud 03-06-2005, 19:21
Boogie
Boogie is offline
Dit topic is reeds beschimmeld en verrot.

Regels voor berichten