Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Er zijn 6 type quarks: up, down, strange, charmed, top en bottom. Daarnaast kan ieder type quark in 3 "kleuren" voorkomen: rood, groen en blauw. Dit is uiteraard zo opgesteld om het rekenproces e.d. wat makkelijker te maken
![]() Quarks hebben de eigenschap dat je ze niet van andere quarks kan afhalen; ze zitten opgesloten in een groter deeltje (genaamd hadronen, dat dus op zijn beurt gevormd wordt uit quarks). De quarks worden bijeengehouden door de zogeheten kleurkracht, oftewel de sterke kernkracht. Een proton is bijvoorbeeld opgebouwd uit een down en 2 ups; een neutron weer uit 2 down en 1 up. Een elektron daarentegen bestaat niet uit quarks, maar is, voor zover bekend, een elementair deeltje. Overigens zijn quarks dan wel theoretisch; veel experimenten zijn tot nu toe alleen maar verklaarbaar/"voorspelbaar" met behulp van de theorie over quarks en kleurkrachten. [edit]down -> top[/edit]
Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 18:37. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
-edit: oops had iemand al vermeld ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
GinnyPig, ik dacht dat er maar vier basis soorten waren up, down, strange en charmed. Degene die jij noemt waren toch een extremere versie van down en up.
Ps jij weet er volgens mij meer van als mij, wat vind jij van die charmed quark. Na wat ik er over gelezen heb vind ik het meer lijken op een zwakke smoes op iets onverklaarbaars (K-menson was het toch??). |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Je hebt dus van licht naar zwaar: up -> charmed -> top en: down -> strange -> bottom De top is overigens pas in '95 ontdekt. Overigens is er nog een andere elementaire soort deeltjes: de leptonen. Hierbij zijn er 2 'types' die ieder weer in 3 varianten voorkomen (de elektron heeft 2 zwaardere varianten): ![]() Er bestaat van alle bovenstaande deeltjes ook nog eens een anti-deeltje. Deze verzameling van elementaire deeltjes staat bekend als het Standaardmodel. Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 14-08-2003 om 15:39. |
![]() |
||
![]() |
Bedankt voor je eerste verhaal, overzichtelijke plaatjes overigens
![]() Citaat:
Het neutrale K-meson was opgebouwt uit eeb down-quark en een anti-strange-quark. De d-quark vervalt in een w- en een up-quark, waarna de laatst genoemde samen met het anti-s-quark een W+ deeltje vormt (we hebben nu dus een W- en een W+ deeltje). Het W- deeltje vervalt in een electron en een neutrino die samen met het W+ een positron vormen. Het K-meson is nu dus vervallen tot een elektron en een positron. En dat in vier stappen, elk van deze stap was volgens de wetenschappers mogelijk. Maar dit gebeurde in het echt niet, de hypothese had gefaalt. Daarop verzon iemand erg handig de Charmed-quark, deze zou in de tweede stap de plaats innemen van de u-quark. Door die c-quark, compleet tegen de waarschijnlijkheid in, is de kans dat het k-meson vervalt tot een elektron en een positron gelijk aan nul. Dit is een erg beknopte samenvatting van een erg lang verhaal, mijn escusses als iets niet klopt. Ik heb de berekening van de kans 0 ook achterwege gelaten, want hoewel ik een voorliefde heb voor wiskunde moest ik dat stukje tig keer overlezen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
evolutietheorie see it | 500 | 29-03-2005 23:17 | |
De Kantine |
Wat denk je bij de studie filosofie? Gatara | 45 | 17-09-2003 08:14 | |