Meneer Bonte komt aanlopen. 'Meneer.', begin ik, maar wordt gelijk afgekapt. 'Nu even niet Kyra.' en hij loopt door. Nou ja, dan weet hij maar niet dat ik nu pauze neem. Ik loop door naar meneer Primes kamer en hoor Tim nog net schelden. Ik doe de deur open en grijns, heel het vinyl ligt onder de poep en pies. 'Ik ga pauze houden.', zeg ik. 'Vergeet niet het vinyl schoon te vegen he? En misschien kun je ook zijn bed nog even nakijken.'
Ik stap terug de gang in en loop richting kantine. Ik hoor voetstappen achter me en bind snel mijn haar op. Mevrouw Brons, "klaartje" staat achter me. 'Je hebt toch zo mooi haar he?', zegt het schriele vrouwtje. 'Denk je dat die kleur mij ook zou staan? Want ik wil niet voor gek staan als ik naar school ga.' Mevrouw Brons is 57, maar leeft nog in haar tienertijd door een trauma. Daarom wil ze ook Klaartje genoemd worden en ziet ze mij als een vriendin. 'Misschien staat het u wel. Zal ik de leiding vragen of..' 'Jij!', gilt Mevrouw Brons ineens. 'Jij.', zegt ze dan zachter. 'Je zegt toch geen u tegen een leeftijdsgenoot.' 'Stom van me.', lach ik. 'Ik ga nu pauze houden, maar ik kom straks wel langs om te zeggen wat de leiding vindt, goed?' 'Ja. stoer.', zegt Mevrouw Brons. 'Ga nou maar eten dan want anders heb je geen pauze meer. Doei!', en ze draait zich om en loopt verder. Tja.
Ik haal de deur van de kantine van slot en ga naar binnen.
‘Nu al pauze.’, zegt Janine. ‘Ja.’, zeg ik. ‘Ben jij al bij Sara geweest?’, vraag ik. ‘Die tiener? Nee nog niet. Maar ik hoorde dat ze nog al lastig is.’ ‘Daar heb ik nog niks van gemerkt.’, zeg ik, ‘ik vind de rede dat ze hier zit alleen wat minder.’ ‘Het zijn nooit normale redenen Kyra, dacht dat je daar wel aan gewend zou zijn. Ze zitten hier omdat ze abnormaal zijn.’, zegt Frederik. ‘Sara heeft haar tweelingzus vermoordt omdat ze dacht dat het een duivelskind was.’, zeg ik. ‘O.’, zegt Frederik. ‘Die is origineel.’ Ik mag hem niet, hij doet teveel of de patiënten een stel verzamelkaartjes zijn. “heb jij die al? Zullen we ruilen? Wat is de jouwe?” ‘Nou durf je zeker helemaal niet meer bij d’r in de buurt te komen.’, zeg ik. ‘Jij houdt het liever bij de levenlozen.’ ‘Geen gekibbel alsjeblieft.’, zegt Janine. ‘Daarvoor kan ik buiten de kantine zijn.’ ‘Kyra zegt dat ik me er makkelijk van af maak.’, zeurt Frederik. ‘Moet ik je mammie bellen om je te komen redden?’, zeg ik pissig. ‘Het is toch waar.’ ‘Kyra ophouden oké?’, zegt Janine. ‘Oké.’, zeg ik terwijl ik een gezicht trek naar Frederik. Als hij kinderachtig kan doen kan ik het ook.
Na een kwartiertje moet ik stoppen en ik loop naar het bord om te zien wie er nog gedaan moeten worden. Klaartje moet “beschreven” worden, wat ik heel irritant vind dus niet doe. Meneer Prime heeft Tim net gedaan dus dat is ook klaar. Hmm.. Mevrouw Bianca moet nog aandacht en haar kamer schoon. Dat is niet zo moeilijk. Als ik me omdraai om naar Mevrouw Bianca’s kamer te lopen zie ik Imco aankomen. Ik draai me weer de andere kant op en loop snel de wc’s in. Imco is de zoon van de uberbaas, en ik heb mezelf met het laatste oudjaar teveel voor lul gezet om hem ooit nog aan te kijken. Ik vind hem namelijk leuk, en dat uitte ik nog al duidelijk tijdens oud en nieuw (denk ik). Maar nou ja, Mevrouw Bianca dus. We mogen haar achternaam niet weten (Kluitsma) want ze is een spionne. Vraag me niet hoe ze eraan komt, er is weinig over haar bekend. De enige rede dat ze hier zit en niet thuis is dat ze “de vijand” op alle plekken ziet en nog wel eens aanvalt. Je moet ook vaak genoeg langskomen en niks aan je uiterlijk veranderen, anders vertrouwt ze je niet meer. Maar als ze je wel vertrouwt is het een makkie. Jij laat haar praten over haar werk, maakt ondertussen haar kamer schoon en dan ben je alweer klaar. Dus ik stap uit de wc en ga naar 328 toe.
|