Advertentie | |
|
![]() |
|
streng maar rechtvaardig.
![]() Gewoon zoals ik ben opgevoed denk ik. Het principe "je mag alles maar eens je het verprutst dan ben je al je privileges kwijt". Ik mocht dus bijna alles (dan bedoel ik niet van speelgoed,ik ben niet verwend). Tot mijn 10e kreeg ik nog een uur om te gaan slapen. Nadien mocht ik zelf bepalen hoe laat ik naar bed ging, op eigen risico dus en dat werkte. Ook op het gebied van uitgaan was het zo. Tot mijn 16e kreeg ik een uur opgelegd, nadien moest ik het zelf maar bepalen. Aangezien ik sowieso nooit later dan drie uur thuis kwam namen mijn ouders daar vrede mee. ![]() Kortom,een vrije opvoeding.
|
M'n ouders hebben het wel redelijk gedaan vind ik...
Wat ik wel zou doen (wat m'n ouders niet hebben gedaan) is toch iets minder vrij opvoeden. Iets meer duidelijk scheppen en m'n kinderen niet verwennen (in de zin van, nooit nee zeggen). Ook wil ik m'n kinderen meer 'nette' dingen aanleren en sociaal iets meer begeleiden. Vaker zeggen hoe dingen moeten (wat je wel en niet moet doen, bla bla)... ok, ik kom niet uit m'n woorden vandaag... laat maar!
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Gelukkig zijn we niet verplicht om moeder te worden.
|
![]() |
Op dit moment wil ik geen kinderen, maar als het er ooit van zou komen dan zoals ik zelf ben opgevoed: alles wat bespreekbaar en er waren absoluut geen taboes of geen "hier ben je nog iets te jong voor"-argumenten. Ik ben seksueel voorgelicht op mijn 6e, simpelweg omdat ik ernaar vroeg en mijn ouders me niet een 1 of ander verhaaltje wilde voorhouden maar altijd eerlijk met me wilden zijn.
Ik mocht in vergelijking met vriendjes en vriendinnetjes vrij veel, maar werd al vanaf jongs af aan geleerd dat bepaalde keuzes bepaalde consequenties hadden die gunstig of minder gunstig konden zijn en dat deze consequenties onder mijn eigen verantwoordelijkheid vielen en ik ze dus zelf moest dragen en achteraf niet moest gaan zeuren. Ik had namelijk zelf de keuze gemaakt. Hierdoor heb ik al vrij jong geleerd een beetje verantwoorde keuzes te maken en na te denken voordat ik iets deed, waardoor mijn ouders mij altijd hebben vertrouwd en ik dus veel mocht. Omdat er vrij veel mocht heb ik mezelf ook nooit echt afgezet in de pubertijd en was ik (ook door mijn karakter) een makkelijke puber. Ook is mij altijd veel geleerd over respect voor anderen en de spullen van anderen en de waarde inzien van dingen die anderen voor mij deden of mij gaven. Ik moest altijd dankjewel zeggen of een tekening/briefje maken voor diegene, anders mocht ik het niet hebben van mijn ouders. Ook kreeg ik vanaf vrij jonge leeftijd (4 jaar) zakgeld en moest ik naarmate ik ouder was steeds meer dingen zelf betalen om de waarde van geld een beetje in te zien (ik kreeg nog wel eens wat hoor, maar bijvoorbeeld mijn eerste cd-speler heb ik op 8 jarige leeftijd helemaal zelf bij elkaar gespaard, waardoor ik er ook heel veel waarde aan hechtte). Ook vonden mijn ouders het belangrijk dat ik in iedergeval in aanraking zou komen met andere culturen, religies (ookal waren wij niet gelovig), kunst en cultuur, dus ik werd vaak meegesleept naar musea en voorstellingen enzo, of naar families in asielzoekerscentra die mijn moeder (lerares) kende van school. Ik denk dat ik dit ook allemaal zo'n beetje bij mijn kinderen zou toepassen, want ik vind dat ik zelf een hele goede opvoeding heb gehad. |
![]() |
||
Citaat:
Sommige kinderen leren het misschien vanzelf, maar anderen helaas niet. Ik zou ze in het begin ook wel vrij laten hoor, maar ik pas wel op.
|
"Voed je kinderen niet op tot iemand, maar tot zomaar iemand."
-Marcello Mastroianni De beste manier om kinderen op te voeden, voor te bereiden op de toekomst vind ik ze zelfdicipline aan te leren, of beter gezegd, ze zichzelf laten aanleren. Je kind leren zelf na te denken zodat hij/zij in de toekomst beslissingen kan nemen waarvan hij zelf weet dat ze goed voor hem zijn. Dat gaat met vallen en opstaan, als ouder heb je de taak je kind het zelfbesef bij te brengen waardoor kinderen zichzelf behoeden niet al te hard vallen. lijkt mij ![]()
|
Verwijderd
|
Ik wil mijn kinderen opvoeden met idealen. Ze hun vrije keuze laten, zelfs als dat niet mijn keuze is, maar ik wil wel dat ze ergens over nadenken. Niet zomaar klakkeloos ergens bij aansluiten, maar ook dat ze weten waarom ze dat doen. Het liefst wil ik dat het zelfstandige wezens worden, die de vrijheid krijgen om hun eigen fouten te maken en om daar van te leren, maar die tegelijkertijd ook altijd weten dat ze op mij terug kunnen vallen. Dat ik ze liefde meegeef en dat ze er normen en waarden op na houden. Dat ze nog opstaan voor ouderen, respect tonen voor andere mensen en dat ze inzien dat we allemaal mensen zijn, van welk ras of geloof we ook zijn.
Ik wil in ieder geval ook dat ik geen ouder word die teleurgesteld gaat worden als een kind andere keuzes maakt dat dat ik zelf zou maken. Dat ik mijn kind bijvoorbeeld min of meer push om dokter te worden of een of ander vaag beroep, dat meer een protectie is van wat ik niet geworden ben, maar wel altijd had willen zijn. (Is het nog duidelijk zo ![]() Mijn ouders zijn zelf nogal ouderwets, en dat wil ik zelf proberen te voorkomen. Ik heb dit in mijn eigen opvoeding altijd als een nadeel ervaren (en nog). |
![]() |
|
Ik ga ze heel consequent en streng opvoeden. Orde en tucht moet er heersen. Het zal niet zo erg zijn dat ze bang van me worden (want aan slaan doe ik niet, dat is laag en laf), maar ze zullen weten dat ze met mij niks moeten uithalen en dat ze respect voor hun moeder dienen te hebben.
Ik ben voor een ouderwetse en niet-christelijke (omdat ik atheďstisch ben) opvoeding. Die kinderen van nu zijn onmogelijke koters (en ook watjes die niets kunnen) die door en door verwend zijn en ze zijn eerder de baas over hun ouders dan andersom - dat komt door die moderne manier van opvoeden, en zoiets laat ik dus niet gebeuren. Ik voed mijn kinderen op een consequente en ouderwetse manier op, dan krijg ik in ieder geval kinderen die niet verwend zijn, beleefd zijn tegen hun familie en anderen, die niet steeds zeuren, etc. ![]() Ik zit er trouwens ook over te denken om ze vanaf ongeveer hun 8e naar een kostschool te sturen (en dan wel een Engelse kostschool, want ik ga emigreren naar Engeland nadat ik mijn universitaire studie heb afgemaakt), dat maakt ze hard en nog gedisciplineerder. ![]() Ripper
|
Verwijderd
|
Respect naar en openheid voor andere mensen vind ik erg belangrijk. Ik zal van ze verwachten dat ze netjes en beleefd zijn. Maar ze moeten wel erg arrogant worden en flink wat zelfvertrouwen krijgen. Daarom is het belangrijk dat ze hun kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen. Ik zal ze ook iedere dag vertellen dat ze de mooiste de beste zijn
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Religie & Opvoeding Venomous | 71 | 05-05-2005 17:36 | |
Lifestyle |
opvoeding! Morna | 53 | 25-01-2005 10:58 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Christelijke propaganda gericht op kinderen Rabbi Daniel | 154 | 29-11-2003 22:27 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog Verwijderd | 52 | 19-11-2003 19:46 | |
Liefde & Relatie |
Hij is Christen, ik niet... miksje | 43 | 08-06-2003 11:50 |