Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
maar ik dnek dat over het algemeen een gemiddelde hbo opleiding makkelijker is.... er bestaan de grootste flauwekul hbo opleidingen(als ik op de achterkant van de tv gids naar het lijstje LOI studies kijk) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
zo kan je geen talen 'studeren' aan de hbo toch?!! dat kan toch alleen aan de uni. hmm, ik meen best wel dat iemand van de uni het HBO makkelijker aan kan dan iemand van de HBO de uni aan zou kunnen. en néé ik ben geen VWO'er. zit in 5havo...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Zijn denk ik gelijk, alleen uni gaat sneller en is meer theoretisch gericht dan het hbo. En verder is het wel hetzelfde. Op het hbo haal je na 4 jaar een bachelor en op de uni na 3 jaar. Vandaar ook sneller.
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het buitenland heeft met overigens helemaal geen scheiding tussen HBO en universiteit. In Engeland bijvoorbeeld kent men alleen het begrip university waar je zowel bachelor- als mastertitels aan kunt halen. Het verschil wordt bepaald door de plaats van de universiteit en het aanzien wat hij heeft in bepaalde kringen. Zo staan Oxford en Cambridge hoger aangeschreven dan Leicester. Behalve de subjectiviteit van het criterium is er nog het punt dat studeren aan een hoger aangeschreven university veel duurder is dan aan een minder goede. Iemand die dus minder rijke ouders heeft zal gewoon nooit een master kunnen halen aan een goede opleiding en is veroordeeld tot een bachelor aan een mindere opleiding. Verder is hét principale verschil tussen HBO en universiteit dat je op een HBO alleen reeds bestaande kennis leert oplepelen, terwijl een universitaire studie meer gericht is op het zelf vergaren, toetsen en bekritiseren van informatie. Verder leidt een HBO vrijwel altijd op voor één bepaald(e) vak(groep) terwijl een universitaire opleiding je vooral wetenschappelijke kennis en methoden aanleert die je eigenlijk in elk gebied wel kunt benutten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Btw: ik dacht dat er wel onderscheid werd gemaakt in het Engels. Mij is altijd verteld dat het HBO een 'university' is en een uni een 'College' .
||
![]() |
Citaat:
hbo en universiteit zijn beide University. College is MBO. |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik blijf het raar vinden om iemand met een HBO diploma niet toe te laten op een uni... dat zou net zoiets zijn als iemand met een MBO niet meer toelaten op HBO. Waar blijft de kans dan om door te leren en jezelf hogerop te werken ![]()
|
Verwijderd
|
Die kans mag er best zijn, maar je moet ook realistisch blijven. En de praktijk wijst nu, althans bij sommige studies, gewoon uit dat van de HBO'ers die beginnen aan een universitaire studie, een aanzienlijk gedeelte afvalt, hetzij op eigen initatief, hetzij door een negatief advies van de universiteit wegens ondermaatse resultaten.
Je kunt best willen, maar je moet ook kunnen. Is aan beide voldaan, dan is er niets aan de hand. Maar het kan zeker geen kwaad om de instroom aan banden te leggen, bijvoorbeeld door strengere toelatingseisen en verhoogde doorstroomeisen om te voorkomen dat men in latere jaren vastloopt. Een universiteit heeft namelijks niets aan mensen die wel een tijd gebruik maken van onderwijsvoorzieningen en een studentenplaats innemen, maar die uiteindelijk weggaan zonder diploma. Overigens ontken ik absoluut niet dat er HBO-opleidingen zijn die ontzettend moeilijk zijn. Een HBO-opleiding scheepsbouw is gewoon heel pittig, dat zal niemand ontkennen. Maar over het algemeen is en blijft het zo dat de insteek op een HBO gemiddeld anders is dan op een universiteit. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dus zijn beide university. MBO is ongeveer gelijk aan College. als buitenlandse studenten in nederland gaan studeren, dan willen ze hier ook university doen, en dan kunnen ze kiezen tussen hbo en universiteit. is beide university. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ach, dit zal altijd wel een twistpunt blijven... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
tegenwoordig word al je al niet zomaar toegelaten met een hbo p. Ik wil die over stap ook maken, en ben er nu mee bezig. Bij de meeste opleidingen heb je aanvullende eisen. Zo moest ik kunnen aantonen dat mijn wiskunde, natuurkunde en scheikunde op vwo nivo was. Nou ja, de enigste mogelijkheid was om examen te doen in die vakken zodat je dat kon aantonen. Dus heb zowel hbo gedaan als al die vakken nog eens apart in 1 jaar. En dat is niet makkelijk. En daarbij komt ook nog eens dat je dan nog niet voor 100% zekerheid bent toegelaten. Daar buigt dan een toelatings commissie zich over. Die je dan ook nog kan afwijzen. Dus je word tegenwoordig echt niet zomaar meer toegelaten. Ik weet overgens nog niet of ik ben toegelaten. Hoor ik pas over een week.
||
![]() |
Citaat:
Die laatste alinea klopt niet helemaal. Je leert niet reeds bestaande kennis oplepelen, denk aan pgo, ook zelftoetsend.
||
![]() |
Citaat:
Maar volgens mij is zo'n test samenstellen nog vrij lastig, want hoe toets je iemands aanleg voor wetenschappelijk onderwijs? Niet door hem/haar een paar sommetjes te laten maken, denk ik.
||
Citaat:
toch denk ik dat veel uni'ers de hbo eerder aankunnen dan andersom. maargoed
||
Citaat:
![]() Grappig is ook dat de kansarme negertjes uit de ghetto's, allemaal geniale uni-studentjes blijken te hebben zodra ze de kans krijgen om te gaan studeren door een sponsering o.i.d.
|
![]() |
Volgens mij is het verschil tussen HBO en universiteit grotendeels een cultuurverschil. Aan een HBO-instelling volg je een opleiding. Deze opleiding is behoorlijk schools met veel opdrachten, verplichte aanwezigheid, enz. en de kennis die je nodig hebt krijg je aangereikt door je docent.
Aan een universiteit daarentegen doe je een studie. Deze studie biedt aan de student veel vrijheid en leert je zelf te denken om zo tot kennis komen. Laat mij voorop stellen dat ik niet wil stellen dat de ene vorm van onderwijs beter is dan de andere. De één ontplooit zich beter op een HBO, de ander beter op een uni. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De Uni Utrecht kent een schools beleid t.a.v. haar eerstejaars studenten met veel verplichtingen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
hier valt toch geen duidelijk antwoord op te geven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Overigens snap ik niet hoe ze MBO-ers nou noemen..... ik dacht vroeger altijd dat de vraag was hoe MBOers genoemd worden ![]() ![]() Waarom ze vroeger alleen mensen van de uni studenten noemden weet ik wel, vroeger waren er (bijna) geen HBO opleidingen en vandaar dus dat alleen mensjes die studeerden aan de uni 'student' werden genoemd.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
of dat in de praktijk voor alle opleidingen geld trek ik overigens ernstig in twijfel... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het ligt ook al besloten in de namen van hun opleidingen. Hogere Hotelschool. Hogeschool voor de Kunsten. Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Verder wordt er op een HBO geen wetenschap bedreven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
trouwens.. ik doe hbo milieutechnologie. alleen maar wetenschap. Ik heb voor deze gekozen, omdat aardwetenschappen op de universiteit(wat veel raakvakken heeft) makkelijker was. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
WO & HBO tegelijk? harryyy | 1 | 07-01-2013 21:39 | |
Studeren |
Haat aan mensen die denken dat HBO hoog is. LizViicious | 17 | 20-12-2012 23:06 | |
Studeren |
[IBMS] wel of niet doen? InspirAzn | 13 | 29-05-2010 01:21 | |
Psychologie |
Zijn psychologen onzin? Kauw | 57 | 05-02-2006 14:20 | |
Studeren |
hbo theologie kliwie | 2 | 21-11-2004 10:21 | |
Algemene schoolzaken |
loting bij studies mira_love | 35 | 05-03-2004 14:04 |