Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2003, 17:06
watervlo
watervlo is offline
officieel schijnt hbo net zo hoog te zijn als universiteit, alleen de benadering is anders. In het buitenland wordt hbo trouwens ook universiteit genoemd, maar in nederland wordt het in 2 typen onderscheiden.

heb het eens nagevraagd op m'n school, en het schijnt een misverstand te zijn dat uni hoger is dan hbo

maar........ dan kopt het toch niet dat je voor universiteit minimaal VWO nodig hebt(of p HBO) en voor hbo minimaal havo?

The Netherlands has two types of higher education: university education and higher professional education, which is offered at hogescholen (universities of professional education). The universities conduct research and offer training in the arts and sciences. Higher professional education has a more strongly practical orientation, and study programmes are geared more towards specific careers. Traineeships, through which students gain on-the-job experience in the work they are training for, are essential components of nearly all curricula.

The law that governs higher education and research defines higher professional education as follows, ‘Higher professional education is education geared to the transfer of theoretical knowledge and the development of skills of direct relevance to the world of work.

bron: Hsbos
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2003, 17:10
MickeyV
MickeyV is offline
Zoals het Engelse tekstje ons meldt, is een HBO-opleiding meer geaccommodeerd aan de praxis. Kort en wel betekent dit dat een universitaire studie een meer theoretische benadering behelst die daardoor van meer bespiegelende aard is.
Oud 19-08-2003, 17:13
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 19-08-2003 @ 18:10:
Zoals het Engelse tekstje ons meldt, is een HBO-opleiding meer geaccommodeerd aan de praxis. Kort en wel betekent dit dat een universitaire studie een meer theoretische benadering behelst die daardoor van meer bespiegelende aard is.
inderdaad, maar er zijn ook theoretisch zware hbo opleidingen. met name de exacte opleidingen.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:15
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 18:13:
inderdaad, maar er zijn ook theoretisch zware hbo opleidingen. met name de exacte opleidingen.
Zonder meer. Dit betekent slechts dat de universitaire varianten nóg theoretischer zijn.
Oud 19-08-2003, 17:19
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 19-08-2003 @ 18:15:
Zonder meer. Dit betekent slechts dat de universitaire varianten nóg theoretischer zijn.
maar daardoor misschien niet minder zwaar. het toepassen van de theorie in de praktijk is erg pittig.

maar ik dnek dat over het algemeen een gemiddelde hbo opleiding makkelijker is.... er bestaan de grootste flauwekul hbo opleidingen(als ik op de achterkant van de tv gids naar het lijstje LOI studies kijk)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:21
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 18:19:
maar daardoor misschien niet minder zwaar. het toepassen van de theorie in de praktijk is erg pittig.

maar ik dnek dat over het algemeen een gemiddelde hbo opleiding makkelijker is.... er bestaan de grootste flauwekul hbo opleidingen(als ik op de achterkant van de tv gids naar het lijstje LOI studies kijk)
Wel, wat er zij van het eerste, in het tweede heb je gelijk.
Oud 19-08-2003, 17:29
Fade of Light
Fade of Light is offline
als ik (technische) informatica (op uni) vergelijk met hetgeen ik hoor van informatica (op HBO) dan kun je wel degleijk over een groot verschil spreken. Misschien scheelt het per studie?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:33
watervlo
watervlo is offline
van sommige hbo's is geen uni variant.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 17:35
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 18:33:
van sommige hbo's is geen uni variant.
Hetgeen overigens ook vice versa geldt.
Oud 19-08-2003, 17:50
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 19-08-2003 @ 18:35:
Hetgeen overigens ook vice versa geldt.
jups.
zo kan je geen talen 'studeren' aan de hbo toch?!! dat kan toch alleen aan de uni.
hmm, ik meen best wel dat iemand van de uni het HBO makkelijker aan kan dan iemand van de HBO de uni aan zou kunnen. en néé ik ben geen VWO'er. zit in 5havo...
Oud 19-08-2003, 18:01
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
... schreef op 19-08-2003 @ 18:50:
jups.
zo kan je geen talen 'studeren' aan de hbo toch?!! dat kan toch alleen aan de uni.
hmm, ik meen best wel dat iemand van de uni het HBO makkelijker aan kan dan iemand van de HBO de uni aan zou kunnen. en néé ik ben geen VWO'er. zit in 5havo...
zoiets kun je niet zeggen.. niet elke hbo is hetzelfde niveau, kan een wereld van verschil tussen zitten. das op de uni wat gelijker denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 18:04
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 19:01:
zoiets kun je niet zeggen.. niet elke hbo is hetzelfde niveau, kan een wereld van verschil tussen zitten. das op de uni wat gelijker denk ik.
sommige hbo's zijn moeilijker dan de gemiddelde uni, en sommige hbo's zijn makkelijker dan sommige mbo's
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:19
jbtq
jbtq is offline
Zijn denk ik gelijk, alleen uni gaat sneller en is meer theoretisch gericht dan het hbo. En verder is het wel hetzelfde. Op het hbo haal je na 4 jaar een bachelor en op de uni na 3 jaar. Vandaar ook sneller.
Oud 19-08-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 18:06:
officieel schijnt hbo net zo hoog te zijn als universiteit, alleen de benadering is anders. In het buitenland wordt hbo trouwens ook universiteit genoemd, maar in nederland wordt het in 2 typen onderscheiden.
Officiëel? Wat noem jij officiëel? Er staat nergens vastgelegd dat een HBO moeilijk is dan een universiteit op bepaalde studies. Het is hooguit common knowledge, maar die is dan wel subjectief.

In het buitenland heeft met overigens helemaal geen scheiding tussen HBO en universiteit. In Engeland bijvoorbeeld kent men alleen het begrip university waar je zowel bachelor- als mastertitels aan kunt halen. Het verschil wordt bepaald door de plaats van de universiteit en het aanzien wat hij heeft in bepaalde kringen. Zo staan Oxford en Cambridge hoger aangeschreven dan Leicester.

Behalve de subjectiviteit van het criterium is er nog het punt dat studeren aan een hoger aangeschreven university veel duurder is dan aan een minder goede. Iemand die dus minder rijke ouders heeft zal gewoon nooit een master kunnen halen aan een goede opleiding en is veroordeeld tot een bachelor aan een mindere opleiding.

Verder is hét principale verschil tussen HBO en universiteit dat je op een HBO alleen reeds bestaande kennis leert oplepelen, terwijl een universitaire studie meer gericht is op het zelf vergaren, toetsen en bekritiseren van informatie. Verder leidt een HBO vrijwel altijd op voor één bepaald(e) vak(groep) terwijl een universitaire opleiding je vooral wetenschappelijke kennis en methoden aanleert die je eigenlijk in elk gebied wel kunt benutten.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 19-08-2003 @ 21:19:
Zijn denk ik gelijk, alleen uni gaat sneller en is meer theoretisch gericht dan het hbo. En verder is het wel hetzelfde. Op het hbo haal je na 4 jaar een bachelor en op de uni na 3 jaar. Vandaar ook sneller.
Maar dat is ook grote onzin, want je voelt al op je klompen aan dat vier jaar HBO echt niet gelijk staat aan drie jaar universiteit. Het universitair niveau laat zich niet vergelijken met dat van een HBO. Het is niet voor niets dat zoveel HBO'ers afvallen wanneer ze naar de universiteit doorstromen, vandaar dat de VSNU er ook een stop op wil zetten, n.m.m. geheel terecht.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2003 @ 21:36:
Maar dat is ook grote onzin, want je voelt al op je klompen aan dat vier jaar HBO echt niet gelijk staat aan drie jaar universiteit. Het universitair niveau laat zich niet vergelijken met dat van een HBO. Het is niet voor niets dat zoveel HBO'ers afvallen wanneer ze naar de universiteit doorstromen, vandaar dat de VSNU er ook een stop op wil zetten, n.m.m. geheel terecht.
Nee! En ik dan?.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:19
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2003 @ 21:35:

Verder is hét principale verschil tussen HBO en universiteit dat je op een HBO alleen reeds bestaande kennis leert oplepelen, terwijl een universitaire studie meer gericht is op het zelf vergaren, toetsen en bekritiseren van informatie. Verder leidt een HBO vrijwel altijd op voor één bepaald(e) vak(groep) terwijl een universitaire opleiding je vooral wetenschappelijke kennis en methoden aanleert die je eigenlijk in elk gebied wel kunt benutten.
Dat is niet waar, dat ligt aan de studie die je kiest. Kies je iets breeds, dan vergroot het vanzel het aantal beroepen dat je kunt kiezen idd, als je Webdesign ofzo doet, zal je inderdaad, hoe verassend, webdesigner worden. hoe logisch dit klinkt echt als een intelligente conclusie *kuch* Of PABO, dan is de kans zeer groot dat je juf of meester wordt Maar doe je MER of MJD (management juridische dienstverlening) dan ligt het al een stuk vager welke kant je opgaat. Hetzelfde geldt voor communicatie, bedrijfseconomie ed. Bovendien zijn er van sommige opleidingen ook verschillende afstudeerrichtingen. Dat je bij het HBO alleen bestaande kennis leert oplepelen is niet waar, het meeste is praktijk (opdrachten) eigenlijk en dan vergaar je toch kennis en vaardigheden

Btw: ik dacht dat er wel onderscheid werd gemaakt in het Engels. Mij is altijd verteld dat het HBO een 'university' is en een uni een 'College' .
Oud 19-08-2003, 21:22
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-08-2003 @ 22:19:
Dat is niet waar, dat ligt aan de studie die je kiest. Kies je iets breeds, dan vergroot het vanzel het aantal beroepen dat je kunt kiezen idd, als je Webdesign ofzo doet, zal je inderdaad, hoe verassend, webdesigner worden. hoe logisch dit klinkt echt als een intelligente conclusie *kuch* Of PABO, dan is de kans zeer groot dat je juf of meester wordt Maar doe je MER of MJD (management juridische dienstverlening) dan ligt het al een stuk vager welke kant je opgaat. Hetzelfde geldt voor communicatie, bedrijfseconomie ed. Bovendien zijn er van sommige opleidingen ook verschillende afstudeerrichtingen. Dat je bij het HBO alleen bestaande kennis leert oplepelen is niet waar, het meeste is praktijk (opdrachten) eigenlijk en dan vergaar je toch kennis en vaardigheden

Btw: ik dacht dat er wel onderscheid werd gemaakt in het Engels. Mij is altijd verteld dat het HBO een 'university' is en een uni een 'College' .
Ik doe HBO Milieutechnologie, en dat is zeker wel voor een deel zelf kennis vergaren.

hbo en universiteit zijn beide University. College is MBO.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:29
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2003 @ 21:36:
Het is niet voor niets dat zoveel HBO'ers afvallen wanneer ze naar de universiteit doorstromen, vandaar dat de VSNU er ook een stop op wil zetten, n.m.m. geheel terecht.
Hier ben ik het niet mee eens. Ok, er vallen er idd veel af, maar voor degenen die het wel kunnen en willen moet er een kans overblijven om naar een uni te gaan. Als iemand bv van een VWO af is gegaan vanwege persoonlijke problemen maar het wel makkelijk had gehaald, vind ik wel dat er een kans moet kunnen zijn om toch een universitaire studie te volgen. Bovendien denk ik als je met een HBO diploma naar de uni gaat en je kiest ongeveer dezelfde studie op universitair niveau denk ik dat degene beslist in het voordeel is t.o.v. van de VWO-ers. Ook vind ik het daarom onzin om mensen te verbieden om verder door te leren. Maar de VSNU wilde toch alleen een stop zetten op mensen die met een HBO propedeuse naar de uni wilden? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen...

Maar ik blijf het raar vinden om iemand met een HBO diploma niet toe te laten op een uni... dat zou net zoiets zijn als iemand met een MBO niet meer toelaten op HBO. Waar blijft de kans dan om door te leren en jezelf hogerop te werken
Oud 19-08-2003, 21:33
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 22:22:
hbo en universiteit zijn beide University. College is MBO.
University = universiteit, College betekent ook universiteit, heb het ff opgezocht... Wat MBO is weet ik niet.....
Oud 19-08-2003, 21:35
Verwijderd
Die kans mag er best zijn, maar je moet ook realistisch blijven. En de praktijk wijst nu, althans bij sommige studies, gewoon uit dat van de HBO'ers die beginnen aan een universitaire studie, een aanzienlijk gedeelte afvalt, hetzij op eigen initatief, hetzij door een negatief advies van de universiteit wegens ondermaatse resultaten.

Je kunt best willen, maar je moet ook kunnen. Is aan beide voldaan, dan is er niets aan de hand. Maar het kan zeker geen kwaad om de instroom aan banden te leggen, bijvoorbeeld door strengere toelatingseisen en verhoogde doorstroomeisen om te voorkomen dat men in latere jaren vastloopt. Een universiteit heeft namelijks niets aan mensen die wel een tijd gebruik maken van onderwijsvoorzieningen en een studentenplaats innemen, maar die uiteindelijk weggaan zonder diploma.

Overigens ontken ik absoluut niet dat er HBO-opleidingen zijn die ontzettend moeilijk zijn. Een HBO-opleiding scheepsbouw is gewoon heel pittig, dat zal niemand ontkennen. Maar over het algemeen is en blijft het zo dat de insteek op een HBO gemiddeld anders is dan op een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:41
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2003 @ 22:35:
Die kans mag er best zijn, maar je moet ook realistisch blijven. En de praktijk wijst nu, althans bij sommige studies, gewoon uit dat van de HBO'ers die beginnen aan een universitaire studie, een aanzienlijk gedeelte afvalt, hetzij op eigen initatief, hetzij door een negatief advies van de universiteit wegens ondermaatse resultaten.

Je kunt best willen, maar je moet ook kunnen. Is aan beide voldaan, dan is er niets aan de hand. Maar het kan zeker geen kwaad om de instroom aan banden te leggen, bijvoorbeeld door strengere toelatingseisen en verhoogde doorstroomeisen om te voorkomen dat men in latere jaren vastloopt. Een universiteit heeft namelijks niets aan mensen die wel een tijd gebruik maken van onderwijsvoorzieningen en een studentenplaats innemen, maar die uiteindelijk weggaan zonder diploma.

Overigens ontken ik absoluut niet dat er HBO-opleidingen zijn die ontzettend moeilijk zijn. Een HBO-opleiding scheepsbouw is gewoon heel pittig, dat zal niemand ontkennen. Maar over het algemeen is en blijft het zo dat de insteek op een HBO gemiddeld anders is dan op een universiteit.
Dat is zo, op beide wordt anders lesgegeven. Dit verschilt ook heel erg per school, sommige HBO's zijn net middelbare scholen en andere juist niet OOk geloof ik dat het idd slim is om bv een toelatingsexamen ofzo te laten doen, hoewel dit natuurlijk ook niet 100% betrouwbaar is, gecombineerd met een toelatingsgesprek zoals bijvoorbeeld bij een Conservatorium, of een kunstavademie
Oud 19-08-2003, 21:44
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-08-2003 @ 22:29:
Hier ben ik het niet mee eens. Ok, er vallen er idd veel af, maar voor degenen die het wel kunnen en willen moet er een kans overblijven om naar een uni te gaan. Als iemand bv van een VWO af is gegaan vanwege persoonlijke problemen maar het wel makkelijk had gehaald, vind ik wel dat er een kans moet kunnen zijn om toch een universitaire studie te volgen. Bovendien denk ik als je met een HBO diploma naar de uni gaat en je kiest ongeveer dezelfde studie op universitair niveau denk ik dat degene beslist in het voordeel is t.o.v. van de VWO-ers. Ook vind ik het daarom onzin om mensen te verbieden om verder door te leren. Maar de VSNU wilde toch alleen een stop zetten op mensen die met een HBO propedeuse naar de uni wilden? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen...

Maar ik blijf het raar vinden om iemand met een HBO diploma niet toe te laten op een uni... dat zou net zoiets zijn als iemand met een MBO niet meer toelaten op HBO. Waar blijft de kans dan om door te leren en jezelf hogerop te werken
Precies. Zelfs die propedeuse-regeling moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 21:46
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-08-2003 @ 22:33:
University = universiteit, College betekent ook universiteit, heb het ff opgezocht... Wat MBO is weet ik niet.....
The Netherlands has two types of higher education: university education and higher professional education, which is offered at hogescholen (universities of professional education).

dus zijn beide university. MBO is ongeveer gelijk aan College.
als buitenlandse studenten in nederland gaan studeren, dan willen ze hier ook university doen, en dan kunnen ze kiezen tussen hbo en universiteit. is beide university.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 22:38
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
(..)

Willen ze niet de HBO-P instroom beperken?
Oud 19-08-2003, 22:45
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
[
Maar ik blijf het raar vinden om iemand met een HBO diploma niet toe te laten op een uni... dat zou net zoiets zijn als iemand met een MBO niet meer toelaten op HBO. Waar blijft de kans dan om door te leren en jezelf hogerop te werken [/B]
dat zien ze als stapeling omdat uni niet hoger is dan hbo
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef op 19-08-2003 @ 23:38:
Willen ze niet de HBO-P instroom beperken?
Dat lijkt me slechts een begin. Het lijkt mij een beter plan als we de route HAVO-HBO propaedeuse-eerstejaar universiteit helemaal zouden blokkeren. Mensen met drie, vier jaar HBO zouden dan in het eerste jaar kunnen instromen. Dat zou de kans van slagen wel verhogen.

Ach, dit zal altijd wel een twistpunt blijven...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 09:08
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2003 @ 00:56:
Dat lijkt me slechts een begin. Het lijkt mij een beter plan als we de route HAVO-HBO propaedeuse-eerstejaar universiteit helemaal zouden blokkeren. Mensen met drie, vier jaar HBO zouden dan in het eerste jaar kunnen instromen. Dat zou de kans van slagen wel verhogen.

Maar wat vind je dan van het idee als mensen die van het HBO komen eerst een toelatingsexamen af moeten leggen. Waarin ze kunnen aantonen dat ze het niveau van de uni wel aankunnen. Hier ben ik namelijk een voorstander van, omdat er ook mensen zijn die het wel kunnen en die mensen moet je die kans ook geven. En verder heeft het totaal geen zin om iemand toe te laten die het toch niet redt, wordt de persoon in kwestie niet gelukkiger van en is niet goed voor het niveau van de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 11:24
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Mariebel schreef op 20-08-2003 @ 10:08:
Maar wat vind je dan van het idee als mensen die van het HBO komen eerst een toelatingsexamen af moeten leggen(...) omdat er ook mensen zijn die het wel kunnen en die mensen moet je die kans ook geven.
Dan moet je die mogelijkheid ook aan MBO'ers geven, er zijn namelijk ongetwijfeld wel MBO'ers die een universitaire opleiding aankunnen.
Oud 20-08-2003, 11:25
jbtq
jbtq is offline
tegenwoordig word al je al niet zomaar toegelaten met een hbo p. Ik wil die over stap ook maken, en ben er nu mee bezig. Bij de meeste opleidingen heb je aanvullende eisen. Zo moest ik kunnen aantonen dat mijn wiskunde, natuurkunde en scheikunde op vwo nivo was. Nou ja, de enigste mogelijkheid was om examen te doen in die vakken zodat je dat kon aantonen. Dus heb zowel hbo gedaan als al die vakken nog eens apart in 1 jaar. En dat is niet makkelijk. En daarbij komt ook nog eens dat je dan nog niet voor 100% zekerheid bent toegelaten. Daar buigt dan een toelatings commissie zich over. Die je dan ook nog kan afwijzen. Dus je word tegenwoordig echt niet zomaar meer toegelaten. Ik weet overgens nog niet of ik ben toegelaten. Hoor ik pas over een week.
Oud 20-08-2003, 12:59
neeltje
neeltje is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-08-2003 @ 21:35:
Officiëel? Wat noem jij officiëel? Er staat nergens vastgelegd dat een HBO moeilijk is dan een universiteit op bepaalde studies. Het is hooguit common knowledge, maar die is dan wel subjectief.

In het buitenland heeft met overigens helemaal geen scheiding tussen HBO en universiteit. In Engeland bijvoorbeeld kent men alleen het begrip university waar je zowel bachelor- als mastertitels aan kunt halen. Het verschil wordt bepaald door de plaats van de universiteit en het aanzien wat hij heeft in bepaalde kringen. Zo staan Oxford en Cambridge hoger aangeschreven dan Leicester.

Behalve de subjectiviteit van het criterium is er nog het punt dat studeren aan een hoger aangeschreven university veel duurder is dan aan een minder goede. Iemand die dus minder rijke ouders heeft zal gewoon nooit een master kunnen halen aan een goede opleiding en is veroordeeld tot een bachelor aan een mindere opleiding.

Die laatste alinea klopt niet helemaal. Je leert niet reeds bestaande kennis oplepelen, denk aan pgo, ook zelftoetsend.
Oud 20-08-2003, 15:55
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-08-2003 @ 00:56:

Inderdaad. Afgeronde of vergevorderde HBO opleiding + toelatingstest. Dan zal het percentage afvallers ook drastisch afnemen.

Maar volgens mij is zo'n test samenstellen nog vrij lastig, want hoe toets je iemands aanleg voor wetenschappelijk onderwijs? Niet door hem/haar een paar sommetjes te laten maken, denk ik.
Oud 20-08-2003, 16:29
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
watervlo schreef op 19-08-2003 @ 19:01:
hmmz... ik weet niet hoor.
toch denk ik dat veel uni'ers de hbo eerder aankunnen dan andersom.
maargoed
Oud 20-08-2003, 18:58
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 19-08-2003 @ 22:33:
Heb het ook opgezocht en opvallend is dat men vaak spreekt over college AND university. Als college ook universiteit/university zou betekenen gaan er in de Vs wel ERG veel mensen naar de uni. Iedereen heeft het daar over college, echt IEDEREEN. En het lijkt me nogal sterk dat iedereen in de vs slim genoeg is om aan een university te studeren.

Grappig is ook dat de kansarme negertjes uit de ghetto's, allemaal geniale uni-studentjes blijken te hebben zodra ze de kans krijgen om te gaan studeren door een sponsering o.i.d.
Oud 21-08-2003, 12:57
NN
NN is offline
Volgens mij is het verschil tussen HBO en universiteit grotendeels een cultuurverschil. Aan een HBO-instelling volg je een opleiding. Deze opleiding is behoorlijk schools met veel opdrachten, verplichte aanwezigheid, enz. en de kennis die je nodig hebt krijg je aangereikt door je docent.
Aan een universiteit daarentegen doe je een studie. Deze studie biedt aan de student veel vrijheid en leert je zelf te denken om zo tot kennis komen.

Laat mij voorop stellen dat ik niet wil stellen dat de ene vorm van onderwijs beter is dan de andere. De één ontplooit zich beter op een HBO, de ander beter op een uni.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 16:33
Verwijderd
Yep. Sommige mensen zijn meer praktisch/uitvoerend ingesteld, andere meer theoretisch/wetenschappelijk.

Maar waarom die HBO'ers nou altijd zo graag willen dat zij ook Echte Studenten zijn...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 17:30
Taeke
Taeke is offline
Citaat:
NN schreef op 21-08-2003 @ 13:57:
Volgens mij is het verschil tussen HBO en universiteit grotendeels een cultuurverschil. Aan een HBO-instelling volg je een opleiding. Deze opleiding is behoorlijk schools met veel opdrachten, verplichte aanwezigheid, enz. en de kennis die je nodig hebt krijg je aangereikt door je docent.
Aan een universiteit daarentegen doe je een studie. Deze studie biedt aan de student veel vrijheid en leert je zelf te denken om zo tot kennis komen.

Laat mij voorop stellen dat ik niet wil stellen dat de ene vorm van onderwijs beter is dan de andere. De één ontplooit zich beter op een HBO, de ander beter op een uni.
Verplichte aanwezigheid is niet bij alle HBO opleidingen. Ik hoef geen enkele les te volgen als ik wil.
Oud 21-08-2003, 18:19
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2003 @ 17:33:
Yep. Sommige mensen zijn meer praktisch/uitvoerend ingesteld, andere meer theoretisch/wetenschappelijk.

Maar waarom die HBO'ers nou altijd zo graag willen dat zij ook Echte Studenten zijn...
Ik weet het ook niet. Kan iemand (die een HBO-opleiding volgt) dat verklaren?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 18:24
NN
NN is offline
Citaat:
EdHunter schreef op 21-08-2003 @ 18:30:
Verplichte aanwezigheid is niet bij alle HBO opleidingen. Ik hoef geen enkele les te volgen als ik wil.
Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn op de algemene regel. Ik denk dat het ook is hoever je met je opleiding/studie bent gevorderd.
De Uni Utrecht kent een schools beleid t.a.v. haar eerstejaars studenten met veel verplichtingen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 18:53
PV
PV is offline
Citaat:
NN schreef op 21-08-2003 @ 19:24:
Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn op de algemene regel. Ik denk dat het ook is hoever je met je opleiding/studie bent gevorderd.
De Uni Utrecht kent een schools beleid t.a.v. haar eerstejaars studenten met veel verplichtingen.
in mijn 1e jaar hbo was er per week 1 verplichte les ofzo.. meer vrijheid dus in vergelijking met die universiteit.

hier valt toch geen duidelijk antwoord op te geven
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 20:38
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2003 @ 17:33:

Wij zijn toch ook studenten hoe wou je ons anders noemen, scholieren? Daarbij is de manier van werken op het HBO heel anders dan op de middelbare, in elk geval wel bij mij (voorbeeldje: heel andere manier van lesgeven, geen verplichte lessen, geen afwezigheidsverklaringen, blokboeken, elk blok andere geheel nieuwe vakken, veeeeeeeeeeeeel plannen....)

Overigens snap ik niet hoe ze MBO-ers nou noemen..... ik dacht vroeger altijd dat de vraag was hoe MBOers genoemd worden

Waarom ze vroeger alleen mensen van de uni studenten noemden weet ik wel, vroeger waren er (bijna) geen HBO opleidingen en vandaar dus dat alleen mensjes die studeerden aan de uni 'student' werden genoemd.
Oud 22-08-2003, 20:20
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 20-08-2003 @ 12:24:
Dan moet je die mogelijkheid ook aan MBO'ers geven, er zijn namelijk ongetwijfeld wel MBO'ers die een universitaire opleiding aankunnen.
Dan kun je wel op de basisschool beginnen, want er zit ongetwijfeld ook wel één iemand op de basisschool die het ook aankan. Dat slaat helemaal nergens op, ik vind gewoon dat wanneer je de capaciteiten hebt je ook de mogelijkheid moet krijgen om verder te leren. MBO'ers kunnen dan via het HBO naar de uni, daar hoeft helemaal niets aan verandert te worden.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:31
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
Mariebel schreef op 22-08-2003 @ 21:20:
Dan kun je wel op de basisschool beginnen, want er zit ongetwijfeld ook wel één iemand op de basisschool die het ook aankan. Dat slaat helemaal nergens op, ik vind gewoon dat wanneer je de capaciteiten hebt je ook de mogelijkheid moet krijgen om verder te leren. MBO'ers kunnen dan via het HBO naar de uni, daar hoeft helemaal niets aan verandert te worden.
waarom zou je dat doen? HBO is hetzelfde niveau als UNI volgens het europese systeem.

of dat in de praktijk voor alle opleidingen geld trek ik overigens ernstig in twijfel...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:41
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Het is gewoon een feit dat HBO beroepsgerichter is dan Universiteit en dat Universiteit wetenschappelijk gerichter is dan HBO
Oud 22-08-2003, 21:06
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
Uitgeluld schreef op 22-08-2003 @ 21:41:
Het is gewoon een feit dat HBO beroepsgerichter is dan Universiteit en dat Universiteit wetenschappelijk gerichter is dan HBO
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 21:12
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
Uitgeluld schreef op 22-08-2003 @ 21:41:
HBO is een beroepsgerichte university, en een universiteit is een wetenschappelijkgerichte university. in het buitenlland wordt dit beide university genoemd en is beide van hetzelfde niveau. dat is in nederland ook de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:29
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 21-08-2003 @ 21:38:
Wij zijn toch ook studenten hoe wou je ons anders noemen, scholieren? Daarbij is de manier van werken op het HBO heel anders dan op de middelbare, in elk geval wel bij mij (voorbeeldje: heel andere manier van lesgeven, geen verplichte lessen, geen afwezigheidsverklaringen, blokboeken, elk blok andere geheel nieuwe vakken, veeeeeeeeeeeeel plannen....)

Overigens snap ik niet hoe ze MBO-ers nou noemen..... ik dacht vroeger altijd dat de vraag was hoe MBOers genoemd worden

Waarom ze vroeger alleen mensen van de uni studenten noemden weet ik wel, vroeger waren er (bijna) geen HBO opleidingen en vandaar dus dat alleen mensjes die studeerden aan de uni 'student' werden genoemd.
Voor mij zijn alle HBO'ers en MBO'ers scholieren. Ik weet dat heel veel mensen het niet hiermee eens zijn omdat we daar al vaak heel uitvoerig over gediscussiëerd hebben. Daar heb ik niet weer de behoefte aan. Anderen wel?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:39
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 23-08-2003 @ 13:29:
Voor mij zijn alle HBO'ers en MBO'ers scholieren. Ik weet dat heel veel mensen het niet hiermee eens zijn omdat we daar al vaak heel uitvoerig over gediscussiëerd hebben. Daar heb ik niet weer de behoefte aan. Anderen wel?
Nee. Ik word er eigenlijk ook vrij ziek van. Accepteer gewoon dat je scholier bent.

Het ligt ook al besloten in de namen van hun opleidingen. Hogere Hotelschool. Hogeschool voor de Kunsten. Hogeschool Arnhem/Nijmegen.

Verder wordt er op een HBO geen wetenschap bedreven.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 15:22
watervlo
watervlo is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-08-2003 @ 13:39:
Nee. Ik word er eigenlijk ook vrij ziek van. Accepteer gewoon dat je scholier bent.

Het ligt ook al besloten in de namen van hun opleidingen. Hogere Hotelschool. Hogeschool voor de Kunsten. Hogeschool Arnhem/Nijmegen.

Verder wordt er op een HBO geen wetenschap bedreven.
Dan kunnen we jou net zo goed een Unielier noemen...

trouwens.. ik doe hbo milieutechnologie. alleen maar wetenschap.
Ik heb voor deze gekozen, omdat aardwetenschappen op de universiteit(wat veel raakvakken heeft) makkelijker was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten