Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2003, 01:26
aap777
aap777 is offline
Daarnet las ik hier de laatste Best Buy Guide van Tweakers:
http://www.tweakers.net/reviews/405/5

Ze hebben gekozen voor een dual Xeon systeem. Ik wil graag wat meer weten over Xeon.
ALs ik het goed begrepen heb is Xeon hetzelfde als de Athlon MP, maar dan van Intel ipv. AMD. Klopt he?

Nu vraag ik me af, kun je met een systeem dat op 2 processoren draait gewoon alles doen wat je op een systeem met 1 procesor ook doet? Dus kun je met een Dual Xeon systeem gewoon spellen spelen e.d.?

Oja en nog een ander vraagje, ik heb gehoord dat AMD de Athlon 64 gaat uitbrengen. Dat is dus de nieuwe 64-bits processor van ze. Maar wat is de 64-bits processor van Intel dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2003, 01:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dual Xeon is futile naar mijn mening.

Xeon is de server/workstation-versie van de Pentium 4. Xeon kan als UP (Uni Processing), DP (Dual Processing) of MP (Multi Processing) versie worden gekocht. UP = 1 processor, DP max 2 en MP max 8 geloof ik.

AMD Athlon MP is inderdaad de tegenhanger van Xeon, maar nu AMD laatsts de Opteron heeft uitgebracht betekent dit een doodsteek voor de Xeon qua performance. Opteron is 64-bit en Athlon 64 is de 64-bits desktop-versie van de Opteron. AMD heeft de Opteron tegen de Xeon gepositioneerd, omdat de Itanium 2 (de 64-bits processor van Intel) naar een heel andere doelgroep is gericht.

Maar voordat ik dieper op deze kwestie ga, heb ik sterk het vermoeden dat het hier niet gaat om een workstation of server, maar om een kiddo die het cool schijnt te vinden 2 procs' in z'n computer te draaien, en tegen z'n vriendjes te zeggen "ik heb lekker een XEOOOOOooonnnnn", niet wetende dat spellen niet geoptimaliseerd zijn voor SMP, waardoor je Dual Xeon systeem van veels teveel euro's nog langzamer presteert dan een simpele AMD 2600+ platform met lage timings, wat voor nog geen achtste van de prijs van een Xeon weggaat.

Tot zover mijn flame en generalisering, mocht je wel serieuze plannen hebben, korrigeer me gerust.
Oud 04-09-2003, 01:41
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Intel IA-64?

Ofzoiets.. Iets op die site van Intel vinden is bijna niet te doen.

Een dual Xeon systeem is gewoon een PC compatible, dus daar draait ook je 'normale' zooi op. Het is alleen de vraag in hoeverre je profijt hebt van een extra processor.
Maar het is natuurlijk nooit weg als je wel eens wat videofilmpjes codeert, en vroeger was het helemaal leuk.. Toen de P4 net uitwas waren er ook een aantal moederborden op de markt waar je twee P3's op kon zetten.. Voor die prijs ging dat volgens mij best rap.

Maar twee Xeons zijn best duur. Volgens mij loont het meer om op een Dual AMD MP te gaan zitten..
Oud 04-09-2003, 01:43
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-09-2003 @ 02:38:
Xeon is de server/workstation-versie van de Pentium 4. Xeon kan als UP (Uni Processing), DP (Dual Processing) of MP (Multi Processing) versie worden gekocht. UP = 1 processor, DP max 2 en MP max 8 geloof ik.
Jezus, is dat ZO kut?
Blegh!

Vroeger was het allemaal zo makkelijk, met de Pentium Pro..
Oud 04-09-2003, 01:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
IA-64 is de processorarchitectuur, waarmee softwareontwikkelaars rekening mee kunnen houden bij het schrijven en designen van hun software, zo heet het 64-platform van AMD (AMD Opteron en AMD Athlon 64) AMD-64.

De 32-bits PC architectuur wordt vaak x86 genoemd, wat uiteraard nog stamt uit de 8086,80286,80386,80486 processorfamilie. De 64-bits PC architectuur heet dan x86-64.

Laatst gewijzigd op 04-09-2003 om 01:50.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 01:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-09-2003 @ 02:43:
Jezus, is dat ZO kut?
Blegh!

Vroeger was het allemaal zo makkelijk, met de Pentium Pro..
De performance bedoel je?
Nou hetzelfde geldt voor Athlon MP's hoor. DP gebruik je voor servers en workstations. De laatste groep valt b.v. onder mensen die met zware CAD/CAM toepassingen werken, of met 3DStudio Max gaan renderen, dat soort dingen. Dergelijke applicaties zijn sterk geoptimaliseerd voor SMP (Symmetric Multi Processing).

Een spel is doorgaans nooit geoptimaliseerd voor SMP, en dus zal een DP bord (wat conservatieve timings hanteert, en vaak geen overclockmogelijkheden kent), ongeveer gelijk presteren als een UP bord met een minder snelle processor erin. UP Xeon 2.8GHz is natuurlijk wel sneller dan UP Athlon XP 2600+ of MP 2600+.
Oud 04-09-2003, 01:56
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-09-2003 @ 02:49:
De performance bedoel je?
Nee, nee, dat er zoveel verschillende versies zijn. Het is altijd fijn als je een processor hebt, en dat je er gewoon nog eentje bij kan steken.. En misschien nog wel eentje..
Maar op deze manier moet je eerst een andere processor zien te vinden.. Ook niet handig.
Oud 04-09-2003, 07:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 04-09-2003 @ 02:56:
Nee, nee, dat er zoveel verschillende versies zijn. Het is altijd fijn als je een processor hebt, en dat je er gewoon nog eentje bij kan steken.. En misschien nog wel eentje..
Maar op deze manier moet je eerst een andere processor zien te vinden.. Ook niet handig.
Een verandering van UP naar DP of van DP naar MP is heel ingrijpend. Het MP-platform wordt opeens haast kwadratisch duurder. Per performance-eenheid betaal je dan opeens veel meer geld. Om die reden wordt ook vaak gebruik gemaakt van clusters, indien men meer performance wilt maar toch op de kosten wilt blijven letten. Probleem is dat niet alle applicaties zich hiervoor lenen, en ook bij clustering is last van 'slack', verloren performance.
Oud 04-09-2003, 16:44
DEChengst
DEChengst is offline
De adviezen van tweakers.net zou ik niet al te serieus nemen.
Oud 04-09-2003, 16:46
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-09-2003 @ 02:46:
omdat de Itanium 2 (de 64-bits processor van Intel) naar een heel andere doelgroep is gericht.
En ik maar denken dat het een geheugenchip betreft
Oud 04-09-2003, 16:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-09-2003 @ 02:49:
Een spel is doorgaans nooit geoptimaliseerd voor SMP, en dus zal een DP bord (wat conservatieve timings hanteert, en vaak geen overclockmogelijkheden kent), ongeveer gelijk presteren als een UP bord met een minder snelle processor erin.
Euh, nee. De Xeon heeft een grotere cache, scheelt nogal.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 04-09-2003 @ 17:44:
De adviezen van tweakers.net zou ik niet al te serieus nemen.
Nee, natuurlijk niet. Jij bent de enige die verstand heeft van servers, hè?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 17:47
Verwijderd
Op t.net zitten natuurlijk ook alleen maar hoofdzakelijk mensen die al jaren in de IT werken en er hun brood mee verdienen, die kun je natuurlijk niet serieus nemen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 18:04
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-09-2003 @ 18:31:
Nee, natuurlijk niet. Jij bent de enige die verstand heeft van servers, hè?
Ik beweer helemaal niet zoveel verstand van servers te hebben. Maar als ik naar het aantal feitelijk onjuiste uitlatingen in nieuwspostings, slechte reviews en niet te vergeten de mirror die geen mirror was dan kan ik tweakers.net toch niet echt serieus nemen als een profesionele website.
Oud 04-09-2003, 18:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die Big Crash was amateuristisch ja, alhoewel ik ook rekening houd dat ze helemaal geen mirror/redundantie hadden maar dat wilden verbergen en het maar gooien op een vaag verhaal dat de schijven niet gemirred waren, zoiets merk je toch met aantal GB, denk ik dan.

Maar in hoeverre je t.net best buy guide serieus moet nemen weet ik niet, je kunt het allicht lezen en kijken in hoeverre je je er in kunt vinden. Maar staar je je er niet blind op en neem ook andere bronnen mee in je beslissing.

De keuze voor het dual Xeon platform vind ik opmerkelijk, aangezien ze aangeven dat Opteron dankzij hoge prijzen en schaarse verkrijgbaarheid nog geen optie is. Dat vind ik toch een beetje onzin. Zowel de processors als de mobo's zijn verkrijgbaar, en de Opteron 240 is €330 ongeveer, de 244 versies liggen wel tegen de €800 aan.
Oud 04-09-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 04-09-2003 @ 19:04:
Ik beweer helemaal niet zoveel verstand van servers te hebben. Maar als ik naar het aantal feitelijk onjuiste uitlatingen in nieuwspostings, slechte reviews en niet te vergeten de mirror die geen mirror was dan kan ik tweakers.net toch niet echt serieus nemen als een profesionele website.
*zwijmel*

Kon ik maar nèt zo elite zijn als jij. Maar dat, lieve kijkbuiskindertjes, is natuurlijk een utopie.

Ben trouwens wel benieuwd naar de vermeende feitelijke onjuiste uitlatingen. Enkele voorbeelden bij de hand? Het is trouwens "professionele", notice de dubbel-S.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:28
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-09-2003 @ 19:32:
Ben trouwens wel benieuwd naar de vermeende feitelijke onjuiste uitlatingen. Enkele voorbeelden bij de hand?
Beweren dat HP engineers met de EV7 en EV8 ervaring hebben met het maken van energie zuinige multiprocessor cores.

Bij de budget kantoor PC een draadloos toestenbord aanraden. Op een kantoor is er een redelijke kans dat er met vertrouwlijke gegevens gewerkt wordt. Dan ga je dus niet in plain text alles door de ether smijten.

En nog veel meer. Meestal lach ik even hartelijk om de fout om hem daarna weer even snel te vergeten.
Oud 05-09-2003, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 04-09-2003 @ 20:28:
Beweren dat HP engineers met de EV7 en EV8 ervaring hebben met het maken van energie zuinige multiprocessor cores.

Bij de budget kantoor PC een draadloos toestenbord aanraden. Op een kantoor is er een redelijke kans dat er met vertrouwlijke gegevens gewerkt wordt. Dan ga je dus niet in plain text alles door de ether smijten.

En nog veel meer. Meestal lach ik even hartelijk om de fout om hem daarna weer even snel te vergeten.
Jezu! Je hebt gelijk. Dat zijn inderdaad 2 ijzersterke voorbeelden die alle "credibility" van Tweakers.net geheel teniet doen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:03
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 05-09-2003 @ 13:31:
Jezu! Je hebt gelijk. Dat zijn inderdaad 2 ijzersterke voorbeelden die alle "credibility" van Tweakers.net geheel teniet doen.
Ze maken nog meer fouten. Als ik het foutpercentage tel op punten waar ik wat van af weet en dat extrapoleer naar dingen waar ik weinig tot niks van weet dan schat ik het gemiddelde niveau niet zo hoog in.

Tweakers is best een leuke verzamel site voor computernieuws maar vanuit technisch oogpunt blijven het hobbyisten/amateurs.

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 05-09-2003 @ 18:03:
Ze maken nog meer fouten. Als ik het foutpercentage tel op punten waar ik wat van af weet en dat extrapoleer naar dingen waar ik weinig tot niks van weet dan schat ik het gemiddelde niveau niet zo hoog in.

Tweakers is best een leuke verzamel site voor computernieuws maar vanuit technisch oogpunt blijven het hobbyisten/amateurs.
"Ze maken nog meer fouten" -- Jammer dat je me die schijnbaar ten goede houdt, hoor.

Je hebt gelijk als je zegt dat er op GoT, het forum dus, kansloze figuren rondlopen. Maar net als kansloze figuren heb je daar ook mensen die van bepaalde onderwerpen godallejezus veel weten. Trouwens, iedereen maakt fouten. Jij ook.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 00:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Over tweakers.net: het is een goede techsite, je kunt er veel van leren. Ook de Best Buy Guides zijn het lezen waard. Maar zoals met alles: staar je er niet op blind. Baseer je altijd op meerdere bronnen, reviews, standpunten, argumenten, noem maar op. "Ja maar tweakers zegt dat.." is geen argument.
Ik ken een aantal van die gasten, aardige jongens maar hardware diehards zijn het ook weer niet. Iedereen heeft ook z'n eigen smaak en voorkeur, waardoor je altijd zelf moet beslissen en oordelen.

Heb ik het zo goed geconcludeerd?
Reageren

Regels voor berichten