Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2003, 09:21
WB_Oud
WB_Oud is offline
Weet iemand of leraren, mentoren en coordinatoren beroepsgeheim hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2003, 11:00
Thomas
Thomas is offline
Zaken die anderen niets aangaan moet men niet bespreken met die personen, maar ik denk niet dat docenten een heus beroepsgeheim hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 11:18
Verwijderd
Nee, dat hebben ze niet. Het is aan hen om te beslissen of ze bepaalde mededelingen van jou doorspelen aan je ouders of niet. Het komt aan op hun eigen discretie.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 11:19
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
De zogenaamde vertrouwens personen, zelfs die hebben geen beroepsgeheim. Kans is groot dat ze je ouders bellen als je problemen hebt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 11:22
Verwijderd
Een wettelijke geheimhoudingsplicht (en bijbehorend verschoningsrecht) hebben alleen advocaten, notarissen, artsen en bepaalde functies binnen de kerk.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:47
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Wettelijke geheimhoudingsplicht hebben misschien wel alleen die beroepen maar een morele geheimhoudingsplicht vindt ik dat elke leraar dat heeft, als jij hebt aangegeven dat je niet wilt dat hij/zij hetdoorverteld.

Ik heb er zelf geen ervaring meer maar ik denk dat je aan bepaalde leraren, en helemaal aan je mentor heus wel dingen kan vertellen zonder dat ze gelijk anderen inlichten.

Want als jij echt een probleem hebt en gaat daarmee naar een leraar en die verteld dat door dan snap hij/zij ook wel dat jij niet snel nog een keer naar hem toe zal komen en dat is natuurlijk niet de bedoeling....
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 12:49
Miess
Miess is offline
Nee, leraren hebben geen geheimhoudingsplicht zoals (tand) artsen, verpleeg en verloskundigen dit hebben. Op elke school is echter wel minimaal 1 docent als vertrouwenspersoon aangesteld, welke wel een geheimhoudingsplicht heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 14:12
Verwijderd
Onder de 18 mogen ze alles doorspelen, boven de 18 moet de leerling toestemming geven.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 15:34
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 17-09-2003 @ 12:19:
De zogenaamde vertrouwens personen, zelfs die hebben geen beroepsgeheim. Kans is groot dat ze je ouders bellen als je problemen hebt ofzo.
Dan is dat een waardeloze vertrouwenspersoon.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 16:57
fractuur
fractuur is offline
Volgens mij houden de meeste alles gewoon geheim, tenminste als jij aangeeft dat het geheim moet blijven. Dr zijn wel uitzonderingen: ik geloof dat ze met verkrachting, aanranding etc moet worden doorgegeven.. (Iig als het binnen de school is gebeurd)
Oud 17-09-2003, 17:57
Verwijderd
Citaat:
The Ox schreef op 17-09-2003 @ 16:34:
Dan is dat een waardeloze vertrouwenspersoon.
Hangt van de situatie af. Er zijn best gevallen te bedenken waarin een vertrouwenspersoon dingen door moet spelen aan iemands ouders, omdat dat in het beste belang van die persoon is.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 20:54
Nieni
Nieni is offline
Ik heb het ook een keer gehad dat ik aan een leraar vroeg of hij het aan mijn ouders zou vertellen.
"Nee," zei hij, "behalve als dat in jouw belang zou zijn." (dus zeg maar voor mijn 'veiligheid')
Ik denk dat dit voor elke leraar zou moeten gelden en neem aan dat dit ook wel klopt. Bij drama staat er: "geef dan ook aan dat iets 'vertrouwelijk' is. Het is wel goed om te weten dat de lesverslagen die je inlevert, in principe van school zijn en dus ingezien kunnen worden door mentor, coördinator, rector, vertrouwenspersoon e.d."
Maar ja...dat is dan weer specifiek mijn school en daar zul je weinig aan hebben.
Oud 17-09-2003, 21:17
WB_Oud
WB_Oud is offline
Ach ja, ik was een beetje verbaast want gister moesten we zo'n formulier invullen bij mentoruur, waarop stond dat de info vertrouwelijk zou worden behandeld. Dus ik zet er doodserieus op dat ik denk ik gemiddeld 5 minuten per dag besteed aan mijn huiswerk, hooguit. Tot nu toe. Daalt alleen, dat gemiddelde. Gaan mijn ouders naar de ouderavond (ook gisteren), komen ze thuis met de vraag waarom ik godverdomme niet meer huiswerk doe

Oftewel, hij heeft zo'n beetje alles lopen doorvertellen wat op dat formulier stond denk ik.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 22:54
lucy48
lucy48 is offline
Ik had een keer een probleem met een leraar en die heeft dat toen aan de conrector verteld.
Die conrector heeft dat toen, terwijl hij wist dat ik dat liever niet wilde, aan mn ouders verteld
Hij heeft dus geen beroepsgeheim maar ik vind dat je wel een betere conrector bent als je het niet doet, want in dit geval was het absoluut niet voor mijn veiligheid ofzo
Oud 18-09-2003, 09:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Para! schreef op 17-09-2003 @ 15:12:
Onder de 18 mogen ze alles doorspelen, boven de 18 moet de leerling toestemming geven.
Ligt er maar aan wat. Als het om criminele activiteiten gaat wordt het gewoon doorgegeven. Maakt je leeftijd niets uit. Er is geen sprake van een beroepsgeheim.
Oud 18-09-2003, 10:43
Verwijderd
Precies. Bovendien spelen er ook nog andere dingen mee. Niet alleen jouw eigen belang, maar ook het belang van je ouders en eventueel het belang van de school bij openheid van bepaalde gegevens.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 11:04
Cinamon
Cinamon is offline
Nou het lijkt me van wel..
Niet persé natuurlijk, want ik heb wel eens met een schoolpsycholoog gepraat.. Nou die vertelde toen ik geen gesprekken meer met haar wilde, mijn hele verhaal aan alle leraren die ik op dat moment had.
Dus, maar ik geloof dat ze dat wel hebben, of ze zich eraan houden, ligt aan de persoon.. Ik vertrouw ze in elk geval niet.
Oud 18-09-2003, 14:55
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
WB schreef op 17-09-2003 @ 22:17:
Ach ja, ik was een beetje verbaast want gister moesten we zo'n formulier invullen bij mentoruur, waarop stond dat de info vertrouwelijk zou worden behandeld. Dus ik zet er doodserieus op dat ik denk ik gemiddeld 5 minuten per dag besteed aan mijn huiswerk, hooguit. Tot nu toe. Daalt alleen, dat gemiddelde. Gaan mijn ouders naar de ouderavond (ook gisteren), komen ze thuis met de vraag waarom ik godverdomme niet meer huiswerk doe

Oftewel, hij heeft zo'n beetje alles lopen doorvertellen wat op dat formulier stond denk ik.
Ik zou alles doen om die docent het leven zuur te maken. Wat een klootzak!!!

Citaat:
Ik vertrouw ze in ieder geval niet.
Dat vind ik ook overdreven. Er zijn wel docenten van wie ik weet of vermoed dat ze de info direct zullen doorspelen. Maar er zijn ook deocenten die ik wel vertrouw. Ligt dus puur aan de persoon e de evt ervaring die je al met die persoon hebt..

Laatst gewijzigd op 18-09-2003 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 18:56
brunnetje
brunnetje is offline
bij ons is er per graad een leerkracht als vertrouwenspersoon.
Dat is allemaal wel goed maar als je les krijgt van die leerkracht dan heb ik het toch moeilijk om daar mijn problemen tegen te zegge za. kbedoel ge hebt die miss wel 5 uur in een week. kzou me echt ni meer op mijn gemak voelen denk ik.
Oud 18-09-2003, 21:17
alpha
alpha is offline
Een leraar is verplicht bij zaken als mishandeling, ookal is het een vaag vermoeden, dit door te geven aan de onderwijsbond ofzo. Dat zegt mijn zus iig (basisonderwijs, maar ik denk dat dit ook op middelbaar onderwijs zo is)
Oud 21-09-2003, 20:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
fractuur schreef op 17-09-2003 @ 17:57:
Volgens mij houden de meeste alles gewoon geheim, tenminste als jij aangeeft dat het geheim moet blijven. Dr zijn wel uitzonderingen: ik geloof dat ze met verkrachting, aanranding etc moet worden doorgegeven.. (Iig als het binnen de school is gebeurd)
jaa??!!!
en ook als het niet op school is gebeurd?
als jij gelijk hebt, ga ik dus níet praten....
Oud 21-09-2003, 20:44
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
brunnetje schreef op 18-09-2003 @ 19:56:
bij ons is er per graad een leerkracht als vertrouwenspersoon.
Dat is allemaal wel goed maar als je les krijgt van die leerkracht dan heb ik het toch moeilijk om daar mijn problemen tegen te zegge za. kbedoel ge hebt die miss wel 5 uur in een week. kzou me echt ni meer op mijn gemak voelen denk ik.
met datzelfde zit ik nu ook ja.
ik heb van haar wel 4 uur les in de week.
maar ze is de enige vertrouwenspersoon op school bij ons.
Reageren

Regels voor berichten