Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2003, 18:38
Vice
Vice is offline
Hoe kan ik het systeem (Mac Os 10) van m'n Imac halen. Nu die op de 10 staat wil die niks meer van de os 9 openen. Waarschijnlijk heb ik de 10 verkeerd geinstaleerd.
Oud 02-10-2003, 20:20
^Rambo^
^Rambo^ is offline
ik neem aan dat OS10 backward compatible is met OS9???

is er geen patch voor uitgekomen dan??

een andere oplossing weet ik niet

maar check eerst maar even of er wel een patch voor is
Oud 02-10-2003, 21:06
NielZ
NielZ is offline
Mac OS X is een compleet ander besturingssysteem dan Mac OS 9. OS X werkt met een UNIX-core, terwijl OS 9 werkt met een Apple-core. Programma's je onder OS 9 gewoon kon openen, kun je echter niet zomaar onder OS X openen. Apple heeft hiervoor 'Classic' bedacht.
Ga naar je Systeemvoorkeuren --> Classic, en zorg ervoor dat er een Mac OS 9 Systeemmap geselecteerd is. Als je nu een Classic programma opent, zal OS X automatisch de Classic Omgeving opstarten.

PS: een héleboel programmaatjes zijn ook al geschikt gemaakt voor OS X, dus eigenlijk heb je OS 9 helemaal niet meer nodig.
Kijk ook eens op www.versiontracker.com/macosx

en @ ^Rambo^: een patch... Het is geen Service-Pack bugje hoor, wat ff te patchen valt...
Oud 02-10-2003, 21:19
ekki
ekki is offline
Hardware --> S&M
Oud 02-10-2003, 21:47
^Rambo^
^Rambo^ is offline
Citaat:
en @ ^Rambo^: een patch... Het is geen Service-Pack bugje hoor, wat ff te patchen valt...
hehehe ja je hebt gelijk

Oud 02-10-2003, 23:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
NielZ schreef op 02-10-2003 @ 22:06:
Mac OS X is een compleet ander besturingssysteem dan Mac OS 9. OS X werkt met een UNIX-core, terwijl OS 9 werkt met een Apple-core. Programma's je onder OS 9 gewoon kon openen, kun je echter niet zomaar onder OS X openen. Apple heeft hiervoor 'Classic' bedacht.
Ga naar je Systeemvoorkeuren --> Classic, en zorg ervoor dat er een Mac OS 9 Systeemmap geselecteerd is. Als je nu een Classic programma opent, zal OS X automatisch de Classic Omgeving opstarten.

PS: een héleboel programmaatjes zijn ook al geschikt gemaakt voor OS X, dus eigenlijk heb je OS 9 helemaal niet meer nodig.
Kijk ook eens op www.versiontracker.com/macosx

Maar ik krijg steeds een melding dat er geen geldige systeemmap is waarmee ik classic kan openen. En dat ik eerst de 9.1 moet instaleren. Maar dat gaat weer niet omdat dat classic het niet doet.
Oud 02-10-2003, 23:59
NielZ
NielZ is offline
Citaat:
Vice schreef op 03-10-2003 @ 00:22:
Maar ik krijg steeds een melding dat er geen geldige systeemmap is waarmee ik classic kan openen. En dat ik eerst de 9.1 moet instaleren. Maar dat gaat weer niet omdat dat classic het niet doet.
Waarschijnlijk heb je bij de installatie van OS X OS 9 verwijderd. Hierdoor kan er ook geen Classic gevonden worden.
Wat moet je doen:
1. Stop de OS 9 CD in de computer.
2. Herstart.
3. Druk direct als de computer weer aangaat op 'C'.
De computer zal nu vanaf de CD opstarten, en je kunt Mac OS 9 installeren. Als je dit gedaan hebt kun je in de regelpanelen aangeven dat je met OS X wil opstarten, waarna je de CD er weer uit kunt halen. Vervolgens kun je Classic gebruiken.

PS: Installeer niet te veel met OS 9, want dan duurt het langer om Classic op de starten.
Reageren

Regels voor berichten