Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2003, 17:02
japannertje
japannertje is offline
even een vraagje,
ik heb twee moedervlekken waaruit zo'n donker haartje groeit.. nou heb ik die een paar keer eruit getrokken met een pincet, maar ik hoorde dat dat kanker kan veroorzaken... klopt dat? wat is überhoupt het verband?
Oud 17-10-2003, 17:07
Verwijderd
Er is wel verband tussen moedervlekken met haartjes, moedervlekken die verkleuren, moedervlekken die groeien, enz. en kanker. Maar of je door een haartje er uit te trekken echt kanker kunt veroorzaken...dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:15
Verwijderd
Het kan dat zo'n moedervlek zich ontwikkelt tot huidkanker. Die kans is een heel klein beetje groter dan bij een "normale" moedervlek (volgens mij). Dat je door het uittrekken van zo'n haar kanker kan ontwikkelen lijkt me heel stug.

Ik heb zelf een grote moedervlek op mijn arm waar een haar uitgroeit, en ik was van plan om deze weg te laten halen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 17:53
japannertje
japannertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-10-2003 @ 18:15:
Het kan dat zo'n moedervlek zich ontwikkelt tot huidkanker. Die kans is een heel klein beetje groter dan bij een "normale" moedervlek (volgens mij). Dat je door het uittrekken van zo'n haar kanker kan ontwikkelen lijkt me heel stug.

Ik heb zelf een grote moedervlek op mijn arm waar een haar uitgroeit, en ik was van plan om deze weg te laten halen.
weghalen is wel beter?
Oud 17-10-2003, 17:58
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik heb er ook eentje op mn hand en als dat haartje op gaat vallen trek ik m er ook uit maar niet dat ik m meteen eruit trek als er een puntje uitgroeid.. maar idd ik heb dat ook gehoord dat je met moedervlekken waar ene haartje uitgroeid naar de dokter meot gaan maar ik ben niet zon fan van de dokter en ach ik heb geen last van dat ding dus laat maar ff zo!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:01
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hmm heb ook een vage moedervlek.. met bultjes dr op
doe dr niks mee, ookal jeukt ie af en toe..
k laat hem lekker zitte.. dat weghalen lijkt me ook niks.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:25
Verwijderd
Citaat:
japannertje schreef op 17-10-2003 @ 18:53:
weghalen is wel beter?
Je hoeft het niet per se weg te halen, maar het is wel veiliger, die moedervlek kan immers niet meer kwaadaardig worden. Dat is voor mij de overweging.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 18:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik had zo'n bultje, zwart bultje, op m'n schouder/nek.

Ik heb het afgelopen voorjaar weg laten halen.
Heeft de huisarts gedaan. Een klein verdovingsprikje, en het ding met een mesje afgesneden. Deed nauwelijks pijn, dat prikje, en van het snijden merkte ik niets. Ik kreeg het ding in een glazen potje mee om in te leveren bij het priklab (ze wilden het onderzoeken voor iets), was best grappig.
Ik heb er dus nauwelijks pijn aan gehad. Toen het bultje weg was een tijdje een pleister erop gehad, maar eerlijk: een schaafwondje doet meer pijn.

Waarom ik het weg liet halen: vooral cosmetisch. En ik was bang dat ik het zelf een keer open zou scheuren (het was dus echt een bultje), dat zou pijnlijk kunnen zijn.

Wondje is bijna helemaal genezen, ik heb er een heel klein littekentje aan over gehouden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 20:11
Snufje
Snufje is offline
Ik heb dat ook ooit ergens gelezen. Ik heb een moedervlek met aardig wat (vieze, donkere )haartjes, die ik wegscheer.. Dat kan iig geen kwaad, want de wortel blijft zitten zeg maar....
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 22:28
Papier
Papier is offline
( = sarahbressers)

Neehoor, dat kan echt geen kanker veroorzaken... kanker ontstaat doordat cellen zich overmatig gaan delen, en dat kán komen doordat je ze een natuurlijke aansproing geeft tot delen, maar als je een haar epileert dan groeit-ie daarna niet sneller aan dan wanneer je 'm scheert... dus voor de celdeling maakt dat niets uit.

Voor de rest zou ik die moedervlekken wel een beetje in de gaten houden, op zich... kijken of ze niet te donker zijn (zwarte moedervlek als je een lichte huid hebt = vaak niet goed) en of ze niet groeien (een beetje meerekken met je huid is niet zo erg, maar als je kijkt en denkt 'hee, hij is echtwel groter dan twee weken geleden', dan zit er vaak iets verkeerd), beetje op de vorm letten (een lieve brave moedervlek is altijd min of meer rond) en af en toe even opletten of-ie niet jeukt.
Oud 18-10-2003, 18:33
Love: a passion
Love: a passion is offline
Ik weet alleen dat je een haar er niet uit moet trekken. Dat is niet goed, vraag niet waarvoor dat niet goed is, maar ik hoorde dat van een verpleegkundige.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Papier schreef op 17-10-2003 @ 23:28:
( = sarahbressers)

Neehoor, dat kan echt geen kanker veroorzaken... kanker ontstaat doordat cellen zich overmatig gaan delen, en dat kán komen doordat je ze een natuurlijke aansproing geeft tot delen, maar als je een haar epileert dan groeit-ie daarna niet sneller aan dan wanneer je 'm scheert... dus voor de celdeling maakt dat niets uit.

Voor de rest zou ik die moedervlekken wel een beetje in de gaten houden, op zich... kijken of ze niet te donker zijn (zwarte moedervlek als je een lichte huid hebt = vaak niet goed) en of ze niet groeien (een beetje meerekken met je huid is niet zo erg, maar als je kijkt en denkt 'hee, hij is echtwel groter dan twee weken geleden', dan zit er vaak iets verkeerd), beetje op de vorm letten (een lieve brave moedervlek is altijd min of meer rond) en af en toe even opletten of-ie niet jeukt.
Precies, sommige mensen denken dat het erg is wanneer je er een haartje uittrekt, dat is echt niet zo.
Maar idd, wanneer hij groeit, jeukt of spontaan gaat bloeden.. dan kan je hem het beste gewoon weg laten halen. Zo gedaan, en dan ben je er vanaf.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2003, 18:53
PV
PV is offline
Citaat:
Love: a passion schreef op 18-10-2003 @ 19:33:
Ik weet alleen dat je een haar er niet uit moet trekken. Dat is niet goed, vraag niet waarvoor dat niet goed is, maar ik hoorde dat van een verpleegkundige.
lijkt me onzin..
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 19:07
Sask!a
Sask!a is offline
Nee is echt zo, haartjes niet uit een moedervlek trekken!!!
Als hij erg zichtbaar is kun je hem afknippen of als je dat graag wilt, scheren.

Als je een haar uit je lichaam trekt dan gebeurt er echt wel iets onder de huid hoor. En al helemaal als het om een moedervlek gaat, dan is de kans groot dat een bultje wordt of dat de moedervlek gaat groeien.

Goed opletten dus!

Liefs Sask!a (die zelf aardig wat moedervlekken heeft)
Oud 19-10-2003, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 19-10-2003 @ 20:07:
Nee is echt zo, haartjes niet uit een moedervlek trekken!!!
Als hij erg zichtbaar is kun je hem afknippen of als je dat graag wilt, scheren.

Als je een haar uit je lichaam trekt dan gebeurt er echt wel iets onder de huid hoor. En al helemaal als het om een moedervlek gaat, dan is de kans groot dat een bultje wordt of dat de moedervlek gaat groeien.

Goed opletten dus!

Liefs Sask!a (die zelf aardig wat moedervlekken heeft)
Dat is dus de grootste onzin
Ook wanneer je je per ongeluk in een moedervlek prikt/snijdt en hij gaat bloeden, gaan helemaal geen kwaad. Zo'n ding wordt niet kwaadaardig omdat hij beschadigd. Als hij kwaadaardig wordt, wordt hij dat gewoon. Je kan hem echt niet kwaadaardig maken door een haar eruit te trekken of hem te beschadigen.

't Is écht onzin dat het kwaad kan.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 20:20
Verwijderd
Kheb wel een hele kleine op me arm, maar die zit er echt al jaren en is nooit verandert. Heb 1 keer gewoon ff de haar uitgetrokken, maar om de een of andere reden is dat vrij pijnlijk. Vergeleken met een normale haar uittrekken >_<
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Sask!a schreef op 19-10-2003 @ 20:07:
Als je een haar uit je lichaam trekt dan gebeurt er echt wel iets onder de huid hoor.
Het enige dat er gebeurt, is dat er een haar groeit. Dat gebeurt niet op een andere manier dan wanneer je de haar afknipt of scheert of er helemaal niets mee doet, want haren beginnen altijd iets onder je huid met groeien.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 07:18
Verwijderd
Ik heb één moedervlek op m'n wang waar flink wat haren uit groeien, maar die neem ik gewoon mee bij het scheren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 09:48
nl2suzy
nl2suzy is offline
Je kan die haren er ook gewoon uithalen. Ik had een hele grote moedervlek in mijn nek waar dat ook het geval bij was en toen ben ik wel een keer langs een arts geweest, en ik had zelfs al een afspraak om hem weg te halen, maar dat is toen niet gebeurd omdat ik echt al sde dood was voor die naald, maar hij heeft er toen wel naar gekeken.. En hij zei toen tegen mij dat ze echt zelden kwaad kunnen.. En dan moet je echt heel veel verandering merken zoals groeien van de vlek.. en donkerder kleuren.. daar doen die paar haartjes niets aan hoor...

dus conclusie;

je kan ze gewoon weghalen

Regels voor berichten