Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Tenminste, dat maak ik er op uit.
|
Frank Kafka (oorspronkelijk Duits, maar even vertaald
![]() "Want wij zijn als boomstammen in de sneeuw. Schijnbaar staan zij er maar bovenop en met een licht duwtje moest je ze eigenlijk weg kunnen schuiven. Nee dat kan je niet, want ze zijn vast met de aarde verbonden. Maar kijk, zelfs dat is slechts schijnbaar." Verder vind ik M. Vasalis goed, maar die bundel ligt beneden
||
Citaat:
Het gaat op het eerste gezicht over iemand die bij iemand anders is weggegaan, en de verlatene kijkt een beetje met weemoed terug aan hoe het was (ik heb geglimlacht) Maar als je goed leest, zie je dat dat weggaan overlijden is. Dit laatste is een beetje moeilijk uitleggen, maar ik zal het proberen. De verlatene denkt de ander te zien/horen/bemerken, maar telkens blijft het vaag. Een silhouet in een badkamer raam (kan bijvoorbeeld een etalage zijn), het horen lachen in het bos (kun je dan iemand herkennen? Wie is het dan?), het voorbijrijden in een auto terwijl die ander niet omkeek (was het die persoon dan wel?) Dat blijft dus allemaal een beetje vaagjes. Maar dan zegt de verlatene: wist ik toch dat jij de enige was die mij herkende de enige die zonder mij niet kan leven redenering+conclusie: Ze zijn niet met elkaar, want de een heeft de ander verlaten, dus is de verlatene zonder de andere, dus die andere leeft niet meer, en is dus dood. Dan krijgt het gedicht een andere lading: die auto is dan bijvoorbeeld een begrafenis auto, en dat silhouet in het badkamer raam, wordt dan opeens een soort hersenschim van de verlatene. Dat "maar je kunt me niet verlaten" , slaat natuurlijk nu op het feit dat de verlatene de andere in zijn hart heeft gesloten. Er zit nog veel meer achter het gedicht, maar ik hoop dat ie zo een beetje duidelijker is geworden.... de rest moet je zelf maar een beetje uitvogelen, dat is immers de lol van gedichten IMO ![]()
|
Wat ik wel mooi vind (een mooie, er is zoveel moois):
Neem rustig de tijd om gelukkig te zijn Tijd is geen snelweg tussen de wieg en het graf Maar ruimte om te parkeren in de zon. -Naam Kwijt-
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ergo: ieder zijn mening
|
![]() |
Tristesse
J’ai perdu ma force et ma vie, Et mes amis et ma gaîté ; J’ai perdu jusqu'à la fierté Qui faisait croire à mon génie. Quand j’ai connu la Vérité, J’ai cru c’était une amie ; Quand je l’ai comprise et sentie, J’en étais déjà dégoûté. Et pourtant elle est éternelle, Et ceux qui se sont passés d’elle Ici-bas ont tout ignoré Dieu parle, il faut qu’on lui réponde, Le seul bien qui me reste au monde Est d’avoir quelquefois pleuré. (Alfred de Musset, 1840) |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het echt knap van je dat je het zo helemaal kan uitpluizen en helemaal snapt! ik had ook wel het idee dat diegene dood was, maar eigenlijk wist ik ook niet precies waarom ik dat dacht.. Ik snap het nu veel beter, mijn dank is groot ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 23-04-2002 om 13:25. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb heel veel lievelingsgedichten, maar om ze hier nu allemaal neer te zetten.. Toch heb ik, sinds ik een heel lief klein schattig meisje was, 1 gedicht gelezen, een heel kinderlijk gedichtje, dat ik nu nog steeds uit m'n hoofd op kan zeggen, en wat me best helpt, op redelijk moeilijke momenten..
Ik zou je het liefste in een doosje willen doen Ik zou je het liefste in een doosje willen doen En je bewaren, heel goed bewaren. Dan zou ik je verzekeren voor anderhalf miljoen En telkens zou ik eventjes het doosje opendoen En dan strijk ik je zo zachtjes langs je haren. Dan lig je in de watten en niemand kan erbij, Geen dief die je kan stelen, je bent helemaal van mij. Ik zou je het liefste in een doosje willen doen En dan telkens even kijken, Heel voorzichtig even kijken, En dan telkens even kijken En een zoen. Annie M.G. Schmidt Zo'n bekend gedichtje, maar toch, zo lief, maar aan de andere kant zo egoistisch, precies het gevoel dat ik bij bepaalde mensen heb... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|