mensen met een bepaalde kleur haar? Hoe stel je je iemand voor, qua uiterlijk en karakter, met:
- Blond haar
- Rood haar
- Zwart haar
- Bruin haar
?
Ik heb zelf de volgende associaties:
-
Blond haar: Een spontaan persoon, die er meestal goed uitziet en altijd wel wat populair is (een levensgenieter). Bij de meisjes zijn de blondjes meestal goed toebedeeld (qua lichaam), en bij de jongens hebben de blondjes meestal een lang figuur en zijn ze redelijk goed gebouwd.
-
Rood haar: Een persoon die meestal arrogant, geraffineerd en achterbaks is, die altijd op zijn/haar eigen voordeel uit is. Niet te vertrouwen dus. Als ik aan een roodharige denk, denk ik gelijk aan een mager en superbleek persoon met gigantisch veel sproeten. Ook hebben ze bijna altijd blauwe ogen, denk ik.
-
Zwart haar: Een persoon die altijd wat wijzer is voor zijn/haar leeftijd en die eerlijk en ook wat in zichzelf gekeerd is. Ik stel me bij iemand met zwart haar bijna altijd iemand voor met blauwe ogen of groene ogen, en die persoon is dan meestal van normale bouw.
-
Bruin haar: Iemand met bruin haar lijkt ook wat wijzer voor zijn/haar leeftijd, maar kan tegelijkertijd ook erg van het leven genieten en uit zijn/haar bol kan gaan. Een beetje een combinatie van de blondharige en zwartharige persoon. Bij iemand met bruin haar stel ik me altijd iemand voor met bruine ogen en een normale bouw.
En nu jullie!

Het lijkt me interessant om te zien hoeveel mensen hier eigenlijk in stereotypes denken.