Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 21:03
In_stilte
In_stilte is offline
Ik vroeg me af wie hier fantasy leest.
Ikzelf nogal grote fantasy lezer....
En misschien ontdekken we nog wel nieuwe schrijvers

Dus ik zal zelf maar beginnen met mijn top 3;
1 Hobb, met zowel de boeken over de zieners, de schepen, en de nar. Ze beschrijft alles zo prachtig, en alles komt steeds zo mooi bij elkaar, alles heeft een betekenis alles geeft extra weer.
2 Goodkind, Ik was meteen in het boek, zeker het eerste deel is zo.... gruwelijk. Maar toch zo knap dat je daar rillend zat te lezen. Heb alle 8 (of 7) de delen (tot en met pillars of creation dachtik) gelezen. Sommige minder... andere weer beter.
3 Jordan, toen ik steeds bleef roepn dat hij hobb moest lezen kreeg ik te horen dat ik dan jordan maar uit moest lezen. Na 200 blz is het heerlijk om te lezen ... ben nu in deel 5 dus t schiet al aardig op.

(goede vierdes en verder; Kerr, feist, en nog schrijver waar ik nu nie op kom, die schreef over druss enz.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2003, 12:24
Hyphen
Hyphen is offline
blah hier zijn al miljoenen topics over geweest..
Oud 25-11-2003, 13:47
Masquerade
Masquerade is offline
Mijn persoonlijke favorieten, alhoewel ik veel minder fantasy lees dan vroeger, zijn Robin Hobb, Marion Bradley, Juliet Marillier en George R.R. Martin. Marion Bradley is vooral bekend van haar Nevelen van Avalon. Ze schrijft Keltische fantasy, evenals Juliet Marillier. Die laatste is bekend van haar Dochter van het woud. In dat boek vertaald ze het sprookje van de zwanenbroeders die gered worden door hun kleine zusje, naar de Keltische tijd. Het is echt prachtig geschreven. Ook de vervolgen op dit boek zijn geweldig. Verder schrijf George R.R. Martin een soort historische fantasy. Hij is een stuk groffer dan Robert Jordan, en dat spreekt mij persoonlijk wel aan. Hij heeft een wereld geschapen vol listen en intriges.

Verder heb ik ook boeken van Robert Jordan gelezen. Ze spraken me ook wel aan. En boeken van Katharine Kerr, Weis & Hickman (wat ik niks vond), Terry Goodkind, Greg Keyes, Tolkien uiteraard, Feist en nog een aantal schrijvers.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 15:51
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Uiteraard Tolkien, maar ook Raymond Feist met zijn Magier-boeken...
Oud 25-11-2003, 17:56
In_stilte
In_stilte is offline
Citaat:
Hyphen schreef op 25-11-2003 @ 13:24:
blah hier zijn al miljoenen topics over geweest..
sorry, ik zag zo snel geen topic, en een heel oude topic uppen word ook nooit op prijs gesteld.
Als men vind dat het nodig is sluit deze dan maar.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 20:48
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 25-11-2003 @ 18:56:
sorry, ik zag zo snel geen topic, en een heel oude topic uppen word ook nooit op prijs gesteld.
Als men vind dat het nodig is sluit deze dan maar.
Dan had ik dat allang gedaan

Ik vind vooral Tolkien (blijt toch het mooiste), Jordan en feist het mooiste. Maar daar moet ik bijzeggen dat ik verder ook niet heel veel andere schrijvers gelezen heb.
Oud 25-11-2003, 20:51
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Eye of Sauron schreef op 25-11-2003 @ 16:51:
Uiteraard Tolkien, maar ook Raymond Feist met zijn Magier-boeken...
meestermagier? dies gaaf

en ook de boeken van de nar
boeken van de levende schepen
boeken van de zieners
kronieken van sparhawk
kroniekenvan polgara
belgarion ook
lotr
Oud 27-11-2003, 15:44
*gaapt*
*gaapt* is offline
Mijn favorieten zijn Terry Goodkind, Raymond E. Feist en George R.R. Martin
Oud 27-11-2003, 20:56
Bada Bing
Bada Bing is offline
de beste fantasy schrijvers naast tolkien natuurlijk vind ik echt wel hobb en feist en natuurlijk terry pratchett met zijn geweldige humor
ook 3 hele verschillende stijlen van schrijven
mja ik lees voor de rest wel alle fantasy en er zijn nog meer schrijvers die me wel fascineerden maar nooit zoveel als deze 3
het enige dat ik jammer vind is dat er zo wordt neergekeken op fantasy..
Oud 28-11-2003, 21:38
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
gaar schreef op 27-11-2003 @ 21:56:
de beste fantasy schrijvers naast tolkien natuurlijk vind ik echt wel hobb en feist en natuurlijk terry pratchett met zijn geweldige humor
ook 3 hele verschillende stijlen van schrijven
mja ik lees voor de rest wel alle fantasy en er zijn nog meer schrijvers die me wel fascineerden maar nooit zoveel als deze 3
het enige dat ik jammer vind is dat er zo wordt neergekeken op fantasy..
nog iemand die hobb leest
Oud 28-11-2003, 22:35
JUH
JUH is offline
Feist Feist Feist!

Weiss en Hickman btw ook zeer
Oud 28-11-2003, 23:28
Verwijderd
Goodkind en Jordan... tja, dat zijn echt van die types die er nog maar eens een boek van 800 pagina's uitwippen omdat de serie lekker loopt, maar ondertussen vrijwel niets vertellen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 00:17
Joostje
Joostje is offline
Tolkien, Lewis, Peake, Pratchett steken met kop en schouder boven de rest uit
Oud 01-12-2003, 19:15
Bada Bing
Bada Bing is offline
ik vind het wel grappig dat iedereen toch wel min of meer dezelfde schrijvers goed vind
maarre voor iedereen die het nog niet kent raad ik terry pratchett echt aan!
Oud 01-12-2003, 19:17
Verwijderd
Neil Gaiman
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 19:20
Bada Bing
Bada Bing is offline
ja? is die goed?
zal eens kijken
Oud 01-12-2003, 22:35
Verwijderd
Ik heb alleen nog maar 'Good omens' van Neil Gaiman en Terry Pratchett samen gelezen, en die was goed, en ook het eerste hoofdstuk van een nieuw boek van Gaiman, en beide waren erg leuk. Ik denk dat de rest ook wel leuk is, als ik het alleen maar ergens kan vinden
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 18:27
rwin
rwin is offline
De Zieners, De Schepen en De Nar van Hobb vind ik allen zeer goed.
Doodszwaard triologie (met overigens 4 boeken..) van Weiss en Hickman vind ik ook zeer goed.
verder vind ik gewoon heel veel fantasy gewoon goed, maar deze ken ik het best.

Overigens verbaas ik mij erover dat als er Tolkien genoemd word, er 'natuurlijk' of iets in die trant achter of voor staat.

Zo 'natuurlijk' vind ik dat niet. Ik vind hem namelijk zeer slecht schrijven. Het verhaal op zich is harstikke leuk en goed, maar er is niet door te komen.
De film is stukken beter zullen we maar zeggen.
Oud 08-12-2003, 19:57
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
rwin schreef op 08-12-2003 @ 19:27:
De Zieners, De Schepen en De Nar van Hobb vind ik allen zeer goed.
Doodszwaard triologie (met overigens 4 boeken..) van Weiss en Hickman vind ik ook zeer goed.
verder vind ik gewoon heel veel fantasy gewoon goed, maar deze ken ik het best.

Overigens verbaas ik mij erover dat als er Tolkien genoemd word, er 'natuurlijk' of iets in die trant achter of voor staat.

Zo 'natuurlijk' vind ik dat niet. Ik vind hem namelijk zeer slecht schrijven. Het verhaal op zich is harstikke leuk en goed, maar er is niet door te komen.
De film is stukken beter zullen we maar zeggen.
Het klopt dat veel mensen Tolkien niet om door te komen vinden, kan ik me best voorstellen, maar ben het daar niet mee eens. Het is heel erg wennen aan zijn stijl. Ik weet niet of je ook wat 'oudere' boeken hebt gelezen, die hebben namelijk allemaal een andere stijl dan de boeken van nu.
Natuurlijk Tolkien omdat fantasy voor het grootste gedeelte uit zijn LotR is voortgekomen. In alle fantasyboeken die ik heb gelezen vind ik invloeden uit lotr terug.
Ik was toen ik lotr voor het eerst las volledig overdonderd, ik heb het ook in anderhalve week uitgelezen die eerste keer. Ik heb geen enkel fantasyboek meer zo mooi gevonden als lotr. Voor mij is het gewoon het fantasyboek.
Oud 09-12-2003, 09:42
rwin
rwin is offline
Ik snap ook wel dat heel veel mensen hem geweldig vinden, en dat is ieders goed recht, maar omdat hij Fantasy heeft 'uitgevonden' hoeft nog niet iedereen hem 'natuurlijk' goed te vinden. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Hij is de eerste, dat maakt hem nog niet de beste. (voor sommige wel, voor andere niet. Het blijft natuurlijk altijd een mening)
Oud 15-12-2003, 16:40
Verwijderd
Ben ik met je eens... Zelf lees ik ook het liefste Fantasy!!! Verder alles met Magie te maken heeft of gewoon in die richting komt. Wel is het ook Leuk als er werkelijke problemen in dergelijk soort verhalen voorkomen, problemen waar wij ook mee kunnen zitten.

Zodra ik zelf schrijf, schrijf ik meestal in Fantasy, ik verdraai de werkelijkheid en maak er mijn eigen wereld van...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:15
Verwijderd
Lees nu eindelijk Robin Hobb en inderdaad, . Het is zelfs goed vertaald. De enige fout die steeds maar weer terugkomt is dat ze 'suggest' vertalen met 'suggesteert'. Argh.

Inderdaad, Tolkiens boeken zijn zo ondertussen zo'n 60, 70 jaar oud, je kunt niet verwachten dat de stijl nog hetzelfde is...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 20:16
Orchid
Orchid is offline
Ik hou niet van fantasy.
Oud 25-12-2003, 13:19
Azathoth
Azathoth is offline
Citaat:
JUH schreef op 28-11-2003 @ 23:35:
Feist Feist Feist!

Weiss en Hickman btw ook zeer

Hier kan ik het mee eens zijn!!
En Tolkien natuurlijk
Oud 25-12-2003, 15:54
Mindfields
Mindfields is offline
Raymond E. Feist
heb zelf de hele 'Magier' serie.
Oud 26-12-2003, 12:16
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Parallel schreef op 25-12-2003 @ 16:54:
Raymond E. Feist
heb zelf de hele 'Magier' serie.
Alle 20 boeken? (nou ja, 19 en elfensprook)
Oud 27-12-2003, 08:08
Joostje
Joostje is offline
Neil Gaiman doet trouwens vooral in strips voor zover ik weet ( Sandman serie)
Oud 27-12-2003, 10:26
Alexander
Alexander is offline
Fantasy is één van mijn favoriete genres. Het meest fascinerende aan fantasy is de echo die weerklinkt uit het echte leven. Hoe 'gefantaseerd' ook, het verhaal ontkomt niet aan bepaalde menselijke trekjes.
En natuurlijk is het gewoon leuk om te lezen!
Mijn favoriete boeken zijn (in willekeurige volgorde):
1. Tolkien, maar eigenlijk vooral In de ban van de ring (een zeer interessant verhaal dat als archetype dient voor de meeste van de hedendaagse fantasy; al is de stijl soms nogal vermoeiend)
2. Jack Vance (zijn Lyonesseserie is simpelweg een pareltje, zo sprookjesachtig is alles)
3. J.V. Jones (haar trilogie, in het Engels Book of words, is erg mooi met boeiende plotontwikkelingen en redelijk genanceerde personages)
4. Weiss en Hickman (en dan vooral de Death-Gatecyclus)
5. Robert Jordan (hoewel hij bij mij steeds meer in ongenade begint te vallen. Hij stelt de conclusie van zijn Wheel of Time wel heel erg lang uit: de eerste vijf boeken zijn geweldig, daarna is een duidelijke inzakking merkbaar. Shame on you, Jordan!)

Dat zijn de schrijvers en schrijfsters die zo in me opkomen...

Oh ja, een eervolle vermelding dient degene te krijgen uit wiens boeken ik m'n sig vandaan heb: Lewis Carrol. Alice in Wonderland is geweldig!

Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 10:32.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 22:34
Pyriet
Pyriet is offline
Mervyn Peake
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 16:52
Briseïs
Briseïs is offline
Fantasy is leuk, maar heb nog veel te weinig gelezen. Terry Goodkind vind ik erg leuk, Terry Pratchett is vreselijk grappig, maar mijn favoriet, al is het dan eigenlijk niet eens echt fantasy, is toch wel Marion Zimmer Bradley.

En ik heb een hekel aan Tolkien.
Reageren

Regels voor berichten