Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-12-2003, 22:00
xineof
xineof is offline
Een triangel om te vallen
die klank die naar me floot
ik wil het niet bevatten
wat Leven immers bood

‘Vertel dan toch je leven’
zegt mijn buurman veel te vaak
maar ik heb gewoon geen zin en
haat mijn eigen spraak

Ik ben gewoon zo ver en
waar ik mezelf maar steeds verleg
intens en van de liefde
huil ik toch mijn waterweg

Maar bedankt voor al je zorgen
want je zei zo ’s ochtends laat
- als je leeg bent lief bedenk dan
‘waarmee vul ik,

mijn zielendraad?’-

Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 22:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2003, 22:16
lovetear
lovetear is offline
Eerste strofe vind ik mooi, gewoon goed zoals hij is, hij leest vlot weg, maar dat is juist goed.

Tweede strofe vind ik je laatste regel een beetje apart, omdat er nog geen enkele verwijzing naar spreken was, komt die laatste regel een beetje gerijmd over. Misschien is het mooier om in de strofe zelf al eerder te verwijzen naar spraak, of om die laatste regel te veranderen.

derde strofe, zonder het woordje toch zou hij in mijn ogen beter lopen, en de rijm weg/waterweg vind ik niet zo mooi. Verder leest hij prettig weg.

Vierde strofe vind ik het mooist, zielendraad is een leuk woord, leuk gevonden. Goed einde.

Je gedicht heeft ondanks dat hij minder mysterieus is als je anderen, toch wel een bepaalde sfeer om zich heen. Hij leest goed weg, maar de rijm vind ik niet overal even mooi. Ondanks dat geef ik dit gedicht toch ruim een voldoende .
Oud 01-12-2003, 22:29
xineof
xineof is offline
Citaat:
lovetear schreef op 01-12-2003 @ 23:16:
Eerste strofe vind ik mooi, gewoon goed zoals hij is, hij leest vlot weg, maar dat is juist goed.

Tweede strofe vind ik je laatste regel een beetje apart, omdat er nog geen enkele verwijzing naar spreken was, komt die laatste regel een beetje gerijmd over. Misschien is het mooier om in de strofe zelf al eerder te verwijzen naar spraak, of om die laatste regel te veranderen.

derde strofe, zonder het woordje toch zou hij in mijn ogen beter lopen, en de rijm weg/waterweg vind ik niet zo mooi. Verder leest hij prettig weg.

Vierde strofe vind ik het mooist, zielendraad is een leuk woord, leuk gevonden. Goed einde.

Je gedicht heeft ondanks dat hij minder mysterieus is als je anderen, toch wel een bepaalde sfeer om zich heen. Hij leest goed weg, maar de rijm vind ik niet overal even mooi. Ondanks dat geef ik dit gedicht toch ruim een voldoende .
Dankje voor je reactie, ik heb het wat veranderd, is het zo beter ?
Oud 01-12-2003, 23:17
Secreet
Secreet is offline
Citaat:
xineof schreef op 02-12-2003 @ 00:00:
Een triangel om te vallen
die klank die naar me floot
ik wil het niet bevatten
wat Leven immers bood

‘Vertel dan toch je leven’
zegt mijn buurman veel te vaak
maar ik heb gewoon geen zin en
haat mijn eigen spraak

Ik ben gewoon zo ver en
waar ik mezelf maar steeds verleg
intens en van de liefde
huil ik toch mijn waterweg

Maar bedankt voor al je zorgen
want je zei zo ’s ochtends laat
- als je leeg bent lief bedenk dan
‘waarmee vul ik,

mijn zielendraad?’-
Ik vind je woordgebruik op sommige plaatsen erg mooi, zoals "huil ik toch mijn waterweg" maar op andere plaatsen heb ik wer zoiets van het staat niet goed of onduidelijk, het vervolgd geen verhaal. Ik vind het een beetje een anti climax aan het einde, en ik kan het ritme af en toe niet al te goed vinden. Je metrum erin vind ik wat wazig, veranderlijk. Het lijkt alsof je het te veel hebt uitgedacht en daarom de boodschap erin verwaardeloosd. Ik kan enkelt nog zeggen dat je veel beter kunt en ik veel beter van je gelezen heb.
Oud 02-12-2003, 21:43
xineof
xineof is offline
Citaat:
Secreet schreef op 02-12-2003 @ 00:17:
Ik vind je woordgebruik op sommige plaatsen erg mooi, zoals "huil ik toch mijn waterweg" maar op andere plaatsen heb ik wer zoiets van het staat niet goed of onduidelijk, het vervolgd geen verhaal. Ik vind het een beetje een anti climax aan het einde, en ik kan het ritme af en toe niet al te goed vinden. Je metrum erin vind ik wat wazig, veranderlijk. Het lijkt alsof je het te veel hebt uitgedacht en daarom de boodschap erin verwaardeloosd. Ik kan enkelt nog zeggen dat je veel beter kunt en ik veel beter van je gelezen heb.
Dank voor je reactie . Ik snap wat je bedoeld; daar zat ik zelf ook nogal mee toen ik dit gedicht postte; ik krijg de laatste tijd gewoon niet echt iets sterks geschreven, maar was benieuwd wat er van werd gevonden. Ik snap dat het gedicht wat uitgedacht over komt; ik heb het op zich wel in één keer geschreven (later nog wel wat aanpassingen gedaan), maar het schrijven ging eigenlijk te moeizaam ...
Oud 02-12-2003, 22:32
Kip187
Kip187 is offline
I sense the making of a great poet..

Ik vind het een heel mooi gedicht, met vlagen. Je hebt af en toe echt mooie zinnen, sprekende zinnen. Het idee of de boodschap is me niet helemaal duidelijk. vooral het einde niet.

ik ben wel nieuwsierig .... naar wat je bedoeld . zielendraad vind ik een mooi woord. waar mee ik vervul, roept bij mij ook veel vewachtingen op.

misschien probeer je teveel te zeggen in 1 gedicht.. ik weet het niet hor. maar alleen over die zielendrad zou je volgens mij al heel mooi kunnen schrijven.

blijf er veel mee bezig en lees van echte dichters daar leer je van en krijg je no meer inspi.

klasse 1,2 en 3de strofe
vin ik echt te kwel
hij wordt steeds mooier narmate ik hem vaker lees, krijg er wel degelijk een gevoel bij. sweet
Oud 03-12-2003, 18:29
clantestino
clantestino is offline
ja, erg mooi! prachtige woordkeuze, je weet me te raken. "zielendraad"....geweldig!
ik vind je hele laatste srofe eigenlijk 't mooist...( hehe....rest ook hoor )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten