Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2002, 10:12
prisjuhhh
prisjuhhh is offline
iedereen praat altijd over god. maar wat denken jullie van satan? geloof je er in en denk je dat hij bestaat?

greets prisjuhhh
Oud 26-04-2002, 11:13
*Soull*
*Soull* is offline
Als God bestaat, dan bestaat Satan ook. Ik geloof niet in God, dus ook niet in Satan. Wel geloof ik in het verschil tussen goed en slecht en ik denk dat dit dat symboliseerd.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 11:57
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
*Soull* schreef:
Als God bestaat, dan bestaat Satan ook.
er zou ook een opperwezen kunnen zijn die beide, of geen van beide is.
Oud 26-04-2002, 18:29
Bluesummers
Bluesummers is offline
Citaat:
*Soull* schreef:
Als God bestaat, dan bestaat Satan ook. Ik geloof niet in God, dus ook niet in Satan. Wel geloof ik in het verschil tussen goed en slecht en ik denk dat dit dat symboliseerd.
same here. Zelf vind ik Lucifer trouwens een mooiere naam voor hem, maar dat zal wel aan mij liggen
Oud 27-04-2002, 17:46
Mysticus
Mysticus is offline
Citaat:
Bluesummers schreef:

same here. Zelf vind ik Lucifer trouwens een mooiere naam voor hem, maar dat zal wel aan mij liggen
Was lucifer niet een gevallen engel?? nou ja
Als er geen kwaad is, hoe weten we dan wat goed is en andersom?
dus is het kwaad wel kwaad?
ik geloof niet in god en ook niet in the big guy down there
Oud 27-04-2002, 18:00
independancy wanted
independancy wanted is offline
Citaat:
Mysticus schreef:

Was lucifer niet een gevallen engel??

Satan was dat volgens de verhalen ook
Oud 27-04-2002, 20:23
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Satan = God, God heeft volgens de mens de wereld geschapen en de mens en dus ook de fouten van de mens waar men Satan de schuld voor geeft.
Misschien zie ik het wel verkeerd omdat ik niet in God geloof, maar zo zie ik het.
Oud 27-04-2002, 21:28
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
krijgdepleuris schreef:
Satan = God, God heeft volgens de mens de wereld geschapen en de mens en dus ook de fouten van de mens waar men Satan de schuld voor geeft.
Misschien zie ik het wel verkeerd omdat ik niet in God geloof, maar zo zie ik het.
en dit vin ik heel goed klinken..
Oud 29-04-2002, 18:17
bambykill
bambykill is offline
Het geloof is zowiezo ontworpen om verklaringen te geven aan het onverklaarbare en om te zorgen dat de mensen niet de verkeerde weg opgaan (anders komen ze niet in de hemel). Maar ik zou graag wel het punt willen weten van "Het in satan geloven" Het lijkt me logisch dat veel godsgelovigen ook in de duivel geloven.
Oud 30-04-2002, 12:23
commodo
commodo is offline
Citaat:
*Soull* schreef:
Als God bestaat, dan bestaat Satan ook.
maar een heleboel figuurtjes die in satan geloven, geloven juist niet in God.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 12:50
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
Als je gelooft dat Satan (dus het slechte) bestaat, geloof je dan niet ook dat er dus iets goeds bestaat (God dus)?
zonder kwaad is er ook geen goed, of gaan die mensen die in Satan geloven er vanuit dat Satan ook al het goeds verricht?
Oud 30-04-2002, 17:33
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Ik had laast een boek gelezen in Marokko tijdens de vakantie
En dat ging over een Satan die geintervieuw werd alleen zonder camera natuurlijk

Ik ben inmiddels al vergeten hoe die boek ongeveer was
Maar hij had wel hem gezicht onthouden en getekent op dat boek.
En de antwoorden ervan ook.
Maar wat blijkt het was een goede satan.
Je hebt verschillende satan.
Net zoals de mensen je hebt goede mensen en je hebt slechte mensen zo is dat ook een beetje met die satanen.

En bij ons in de koran staat het ook dat de satan bestaat .

Zo denk ik er dus over (even aanpassen)

Met vr Mazzels

PeaCe
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 18:01
Pinnemuts
Pinnemuts is offline
Neen, daar geloof ik niet in.

Satan is net als God gecreëerd door de mens om zaken te verklaren die men niet verstond...
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 18:36
Black Reina
Black Reina is offline
satan als een energie, een macht, een kracht, geen god
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 19:50
jimmyO
jimmyO is offline
Ik geloof dat God God is en satan een engel. Een kwaaie nog wel!
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 20:19
Silindistani
Silindistani is offline
Ik ben Satan
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 06:44
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Ik ben Satan
Denk je niet dat dat een uhm... vereenvoudiging is van de werkelijkheid?

en je sig
1170 (5.90 posts per day) ?
Oud 01-05-2002, 09:57
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Denk je niet dat dat een uhm... vereenvoudiging is van de werkelijkheid?

en je sig
1170 (5.90 posts per day) ?
Jaha, dat zijn de forum stats. Dat was geloof ik een maand geleden ofzo dat die het laatst geupdate was
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 13:34
sase
sase is offline
Ik geloof wel in GOd, maar niet in een hel en een duivel. Ik sluit me aan bij het theorie dat God de mens geschapen heeft met zijn fouten, die de mens aan Satan toeschreef.
Oud 01-05-2002, 18:05
*Soull*
*Soull* is offline
Citaat:
Bluesummers schreef:

Ik zelf vind licifer ook een mooiere naam en het zou mogelijk satan verklaren.

Verder ben ik het met commodo eens. Sommige mensen geloven wel in Satan maar niet in God. Beetje onlogisch, die mensen moeten wat verder nadenken.

Persoonlijk geloof ik in iets heel anders. Maar ik zeg niet dat God en Satan er nooit zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 18:06
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
*Soull* schreef:
Verder ben ik het met commodo eens. Sommige mensen geloven wel in Satan maar niet in God. Beetje onlogisch, die mensen moeten wat verder nadenken.
Die ken ik niet. Vertel!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 19:53
*Soull*
*Soull* is offline
Citaat:
Silindistani schreef:

Die ken ik niet. Vertel!
Misschien kun jij me dan vertellen waar Satan vandaan komt????
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:38
REIE
REIE is offline
Ik dacht dat van engelen verondersteld was dat zei boodschappers waren... Mag de gevallen Lucifer zijn taken niet meer doen, en probeerd hij de de mensen dwars te zitten daarom? En waarom zou je zo'n sloper dan vereren? Wat had Lucifer gedaan om ontslagen te worden?

De satan is best een handig verzinsel naast God om voor het kwade te zorgen, maar waarom ontstaat zo iemand als God alleen maar engelen schept naar zijn eigen goedheid?

REIE
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:43
*Nancyboy*
*Nancyboy* is offline
hmm ik ken een stel praktiserende satanisten alhoewel dat weer een foute benaming is omdat ze de 'god' baal vereren, kvin t maar vaag met hun zielen opkoperij enzo.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:05
GeritoDM
GeritoDM is offline
Oke, laten we eerst maar alle figuurtjes met hooivorken, vlammetjes om zich heen en bokkepootjes achterwege laten, dat zijn alleen maar stripfiguren die verzonnen zijn door mensen die de satan als een boeman afschilderden en daarmee ook de hel.
Met de hel wordt niets anders bedoeld dan de verlatenheid door God. Dat was ook wat Jezus Christus meemaakte aan het kruis: Hij ging de hel door, Hij werd namelijk door God verlaten (denk aan een van de kruiswoorden: Eli, Eli, lama sabachtani: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?).
En satan was eerst de machtigste engel van God. Dat betekent dat hij de grootste capaciteit had om lief te hebben én te haten! Satan, toen nog Lucifer (bron van licht) werd toen jaloers op God, omdat Hij het machtigst was. Satan wou net als God zijn, of nog beter: machtiger dan God. Toen ging hij zijn macht (lees: capaciteit om lief te hebben en te haten) aanwenden om God minder machtig te maken, door engelen(nee idd, dat zijn ook geen harpspelende figuurtjes op een wolkje) over te halen om óók God te verlaten en samen met hem te strijden en God te overwinnen. Toen God "later" de mens schiep, werd Satan alweer jaloers. Die mensen hielden van God en dienden hem. God had iets uitermate moois geschapen! Toen Satan dat zag, wou hij er een stokje voor steken: hij ging de mens proberen aan zijn kant te krijgen. Dat deed hij door de mens te verleiden om zich machtiger te denken dan God. Hij hield hen voor dat als ze van de BvKvGeK (Boom van Kennis van Goed en Kwaad) zouden eten, ze net als God zouden zijn. God hield hen nu maar klein! Dat accepteerden ze toch niet? De mens was zo stom om hem te geloven, ondanks alles wat God had gezegt, en nam van de vruchten... Zo kwam de eerste zonde in de wereld en het is tot nu toe niet beter geworden. Wel heeft God een reddingsplan opgesteld: Jezus Christus, Zijn Zoon en tegelijk Zichzelf (ingewikkeld uh?) is aan het kruis gestorven om voor al onze zonden te boeten. Omdat de zonde door één mens in de wereld is gekomen (Eva) kon hij ook weer door één mens, die tegelijk God was, omdat Hij anders niet de verlatenheid door God (lees: de hel) zou kunnen dragen, ongedaan worden.
Oud 10-05-2002, 15:58
bonkesone
bonkesone is offline
Ik denk dat er wel een Satan bestaat, maar niet zoals hij bekend staat. Gezegd wordt, dat als je slecht bent je naar de hel gaat, maar Jezus zelf beloofde aan misdadigers, moordenaars en verkrachters dat zij zouden worden vergeven en naar het Paradijs mochten.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 16:06
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Ik geloof niet erin dat er een satan bestaat, net zomin als een jezus bestaat. Ik denk alleen dat ze satan hebben 'geschapen' om ervoor te zorgen dat al het 'goede' van jezus nogmaals onderstreept wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 19:20
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
And God created Satan to blame him for his mistakes!
Oud 10-05-2002, 19:22
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Ik geloof niet erin dat er een satan bestaat, net zomin als een jezus bestaat. Ik denk alleen dat ze satan hebben 'geschapen' om ervoor te zorgen dat al het 'goede' van jezus nogmaals onderstreept wordt.
mjah en dat ze een excuus voor hun zonden hebben
"kan er niets aan doen, was de invloed van satan"

coole avatar btw.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 19:28
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Thnx , jij ook trouwens

Laatst gewijzigd op 11-05-2002 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 11:39
Mjölnir
Mjölnir is offline
Wel grappig om te ziendat na al die reacties en al die visies er niemand in de buurt komt bij de inhoud van modern satanisme zoals dat bedreven wordt door the church of satan.

Voor mensen die echt geinteresseerd zijn in wat satanisme inhoudelijk is kan ik twee boekjes aanbevelen:

Anton Szandor LaVey - the devils note book
Anton Szandor LaVey - Satan Speaks!

Hierin worden de idealen en filesofiën waar modern satanisme op gebasseerd is in korte essays duidelijk gemaakt. En geloof me het zal een hoop onterechte vooroordelen weg nemen.
Want modern satanisme is vooral realisme...
Oud 19-05-2002, 16:39
dribble
dribble is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
Ik geloof dat God God is en satan een engel. Een kwaaie nog wel!
Dat is ook wat ik geloof. Alleen ik denk niet dat Satan engel genoemd kan worden...
Oud 19-05-2002, 16:53
Verwijderd
Citaat:
dribble schreef:
Dat is ook wat ik geloof. Alleen ik denk niet dat Satan engel genoemd kan worden...
waarom zouden engelen goed moeten zijn?

ik geloof trouwens niet in God en ook niet in Satan.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2002, 23:14
Mjölnir
Mjölnir is offline
Citaat:
dribble schreef:

Alleen ik denk niet dat Satan engel genoemd kan worden...
Volgens het Christendom wel. Lees de bijbel er maar eens op na...

Om maar eens een vrij vertaalde quote te plaatsen:

"als er geen film over gemaakt is weten mensen er tegenwoordig geen zak meer van!"

Verder zie ik het nut er niet van in om dit op dit forum uitgebreid uit te gaan leggen. Mensen zijn er niet genoeg voor geinteresseerd.
Daarbij ben ik van mening dat dingen pas echt indruk maken als je ze zelf ontdekt...
Oud 21-05-2002, 08:15
Naz
Naz is offline
als satan een engel is zou god ook een engel moeten zijn, god is namelijk een "opperwezen" die boven de engelen staan, engelen zijn slechts boodschappers. Tel daarbij op dat "goed" en "slecht" in evenwicht moeten zijn....
Oud 21-05-2002, 08:26
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Ik hou me d'r nie echt mee bezig (kijk maar ergens hierboven) maar 'satan' was volgens mij wel een engel. Lucifer toch als ik het goed heb? Alleen hij was 'gebanned' als t goed is.
Oud 21-05-2002, 09:36
Mjölnir
Mjölnir is offline
Citaat:
Naz schreef:
als satan een engel is zou god ook een engel moeten zijn, god is namelijk een "opperwezen" die boven de engelen staan, engelen zijn slechts boodschappers. Tel daarbij op dat "goed" en "slecht" in evenwicht moeten zijn....
Natuurlijk jongen, iemand met zo'n oneindige wijsheid als jij zal het wel weten...
Mischien moet je het nog maar eens aan je ouders vragen of ze het even voor je uitleggen.
Oud 21-05-2002, 10:33
Not for Sale
Not for Sale is offline
mjolnir doe niet zo naar , naz beweert niet dat t zo in de bijbel staat maar dat het logisch gezien zo moet zijn

Laatst gewijzigd op 21-05-2002 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2002, 13:30
Naz
Naz is offline
kijk hij snapt het
Oud 21-05-2002, 15:22
Morphia
Morphia is offline
Als je het bestaan van Satan onderkent, onderken je het Christendom. Ik vind dat er veel goede dingen in het Christendom zitten, dat de basis goed is, maar dat het soms verkeerd uitgevoerd en zelfs misbruikt wordt. De positieve kracht die voor mij God is wordt wel eens gehinderd door een negatieve, omdat positief en negatief nu eenmaal niet zonder elkaar kunnen bestaan. Aangezien God ook een personificatie is van iets dat (volgens mij) niet menselijk is, is het logisch dat mensen voor het negatieve ook een naam en een plaatje verzinnen.

Ik vind het alleen wel erg dat alle 'verkeerde' dingen aan Satan worden toegeschreven, terwijl veel van die dingen ook positieve kanten kunnen hebben. Maar het is wel makkelijk. Als je zwarte make-up draagt word je ook wel eens uitgemaakt voor Satanist, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Het is zo makkelijk bedacht allemaal en het lijkt me zo lekker simpel om erin te geloven, maar daarvoor heb ik net een beetje te veel nagedacht, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 12:10
Mjölnir
Mjölnir is offline
Citaat:
Morphia schreef:
. Het is zo makkelijk bedacht allemaal en het lijkt me zo lekker simpel om erin te geloven, maar daarvoor heb ik net een beetje te veel nagedacht, denk ik.
Lees die boeken nou maar eens, dan zal je zien dat er best wel wat denk werk achter zit. Ik heb ze ook uit pure interesse gelezen en ik was verbaast...
Oud 23-05-2002, 13:14
cltcl
cltcl is offline
god created satan to bleam (ofzo) him for his mistakes.
He created me
Oud 31-05-2002, 18:14
blacky
blacky is offline
Ik geloof niet specefiek in de satan met de rode hoorntjes en in de god met het heilige rondje boven z'n hoofd, maar ik geloof meer in de tegenstelling tussen goed en kwaad.
En als je in god gelooft, geloof je in satan, want god is dan goed en satan slecht. Als je in god gelooft en niet in satan, dan ben je niet echt gelovig,want een godsdienstige is vaak bang voor satan.
Net als jij een satanist, jij ook in god gelooft. Geloof jij niet in god dan ben je niet overtuigd satanist, want je bent bang voor god.

Maar om terug te komen op de vraag of ik in satan geloof. Ik geloof niet in een specefieke god en ook niet specefiek in satan...ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken, maar als ik het zou moeten plaatsen dan god->goed->licht als symbool en satan->slecht->donker als symbool, dus echt overtuigd er in geloven, nee.
Oud 01-06-2002, 13:19
legatus
legatus is offline
Satan is de mooiste en meest beminde engel van God. Maar door hoogmoed was hij gevallen, alleen is hij niet de tegenstander van Hem, maar zijn helper. Dit volgens de bijbel.

Lees ABRAXAS eens. Goed boek over Satan en Satanisme;

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSH...5&Section=BOOK

Ik ga geheel voor de kabbalistische God die alles is, zowel het 'goede' als het 'kwade. God is het universum, en alle tegenstellingen zijn nodig om het verschil te kennen. Zonder verdriet, geen geluk. Zonder haat, geen liefde. Zonder zon, geen schaduw.

Dit is de Satanistische God; De God die zowel goed is als slecht.
Reageren

Regels voor berichten