Soms is het moeilijk een keuze te maken. Bijvoorbeeld als je een goede vriend of vriendin hebt en je weet iets van die persoon. Zo zaten er eens twee jongens bij mij in de klas, B en W, met wie ik op goede voet stond. B had een vriendin M. Ook haar mocht ik graag. Via-via hoorde ik echter dat W het met M had gedaan. Alle drie waren ze echter mijn vriend.
Moest ik B veel pijn bezorgen, een vriendschap en een relatie uit laten gaan door hem de waarheid te vertellen? Of moest ik mij erbuiten houden en het op zijn beloop laten omdat het maar beter was zo?
Nog een voorbeeld, stel je weet van iemand dat die persoon is vreemdgegaan en zijn partner heeft bedrogen. Die partner ken je verder niet goed, maar je houdt absoluut niet van vreemdgaan. Moet je het dan vertellen? Ik kom dan wel eens in de knoop. De vriend vraagt je het niet te vertellen, maar tegelijkertijd heb je medelijden met het bedrogen meisje.
Wat doe jij in zo'n geval? Kies je voor de mening van je vriend(in), of kies je voor je eigen mening en vertel je dat soort dingen door (desnoods anoniem

)?