Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2003, 17:45
noukiester
noukiester is offline
Ik ben dus op zoek naar een recept voor oliebollen. Niet al te moeilijk...want ben niet echt een ster in de keuken.
Liefst een recept wat je zelf ook al eens geprobeerd hebt zodat je wel weet of ze ook lekker worden. Ik heb ook weleens oliebollen gebakken maar die waren echt vies. (kan natuurlijk ook aan mij liggen )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2003, 18:27
TechXP
TechXP is offline
Koop een pak oliebollenmix bij de supermarkt. Daar staat de rest ook op!

Of wil je wat diversiteit in recepten proberen? Er zijn vele verschillende namelijk. Maar vnl. bestaat het geloof uit tarwemeel enzo.
Oud 21-12-2003, 10:22
Verwijderd
Doe de oliebollenmix in een beslagkom. Voeg het water toe en kneedt tot een glad beslag is onstaan. Voeg de rozijnen toe nadat deze tien minuten hebben geweld in lauw water en kneedt het beslag met de rozijnen nogmaals goed door elkaar.
Zet de kom met een theedoek erover voor een uurtje op een plaats waar het niet tocht. Als u handwarm water gebruikt heeft zal het beslag rijzen tot een dubbele hoeveelheid.
De pan op het vuur, goed heet laten worden. Doop twee lepels even in de olie en neem een schep beslag. Laat het beslag rustig in de olie glijden en doe niet meer dan 6 bollen tegelijk in de pan. Ongeveer 2 minuten (afhankelijk van de temperatuur van de olie) aan beide zijden bakken in de olie tot de bollen goudbruin zijn.

het lijkt zowat makkelijk
Met citaat reageren
Oud 22-12-2003, 10:18
Verwijderd
het stuk met de lepels vind ik het moeilijkst...ik krijg bijna nooit mooie bollen...

voor variatie kan je ook appel of ananasschijven in saus dopen en bakken...of van dat gedroogde fruit...

bollen draaien trouwens automatisch om als de ene kant goed is...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 18:41
Shadina
Shadina is offline
Ik ga ook oliebollenmix gebruiken.. maar niemand die echt een recept heeft? (dat je dus alles zelf doet.. geen kant en klare deeg)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 07:41
Verwijderd
Benodigd:
5 dl karnemelk, 200 gr rozijnen, 100 gr krenten, 1 ei, 500 gr bloem, zout, 2 zakjes gedroogde gist (Oetker), frituurolie, poedersuiker, keukenpapier, plasticfolie, schuimspaan, grote metalen ijsbolletjestang.

Bereiding:
(Karnemelk ca. 15 minuten voor gebruik uit koelkast nemen.) In zeef onder koud stromend water rozijnen en krenten afspoelen. In kom met ruim warm water rozijnen en krenten ca. 10 minuten laten wellen. In zeef laten uitlekken en met keukenpapier droogdeppen. Intussen in kom ei loskloppen. Boven grote kom bloem en 2 eetlepels zout zeven. Gist erdoor mengen. In midden van bloem kuiltje maken. Ei in kuiltje schenken. Al roerend karnemelk toevoegen. Ca. 5 minuten blijven roeren tot glad beslag ontstaat.
Rozijnen en krenten erdoor roeren. Kom afdekken met plasticfolie. Op warme plaats ca. 1 1/4 uur laten rijzen tot volume verdubbeld is. Beslag daarna niet meer roeren. Vergiet bekleden met keukenpapier.

In frituurpan olie verhitten tot 175 C of tot er witte damp vanaf komt. Ijsbolletjestang (of 2 metalen eetlepels) in olie dopen. Met tang bergje beslag uit kom scheppen en in hete olie laten glijden. (of met 1 eetlepel bergje beslag uit kom scheppen en met andere lepel in olie schuiven). Oliebollen met ca. 5 tegelijk in ca. 6 minuten goudbruin en gaar frituren, halverwege keren. Met schuimspaan oliebollen uit pan nemen en in vergiet laten uitlekken. Oliebollen op schaal leggen en bestrooien met poedersuiker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten