Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Heel veel mensen begrijpen het niet als je zegt dat je vegetarisch bent en komen dan met het argument; maar die beesten zijn toch al dood, of; ze worden toch wel opgegeten.
![]() Mijn mening is dat je dan zelf in ieder geval niet verantwoordelijk bent voor het slachten van onschuldige, machteloze dieren onder erbarmelijke omstandigheden. Ze worden niet voor mij geslacht. Vroeger was het anders, toen was het survival of the fittest, nu is het survival of the fattest. Vlees is nu ongezond, vegetariers leven langer, en dieren worden 'gekweekt' om geslacht te worden. (EN HOE?!) ![]() Maar ik ben hier niet aan het bekeren hoor, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Maar mijn geweten is (wat dat betreft) schoon. ![]() Die reclame tegen dierenleed is zo goed: Bescherm de dieren tegen de beesten!!!
__________________
Slaatjebla
|
![]() |
||
Citaat:
Ik snap niet waarom zoveel mensen als argument dierenleed aanvoeren, planten zijn evenveel waard als dieren. Ik vind het ook niet fijn als een dier lijdt, maar ik vindt vlees lekker en dus eet ik het. Mijn geweten is ook schoon, want of ik nou een plant of een dier eet ik vernietig iets dat leeft. Mensen vinden het zieliger omdat ze bij dieren iets van zichzelf herkennen en zij ook hun gevoelens kenbaar maken. Een plant kan dit niet, maar omdat hij niet schreeuwt om zijn leven mogen we hem wel opeten? Is beetje ridicuul en puur gebaseerd op emotie toch? Ik zou ook liever in een maatschappij leven waar ik zou moeten jagen in plaats van dingen doen die niet direct je in je levensonderhoud voorzien maar wel geld opleveren zodat je kan overleven. Stel dat ik journalist zou worden dan verdien ik mijn geld door te schrijven en hiermee overleef ik en krijg ik eten onderdak etc. Beetje apart toch? Vroeger gooide je een speer door een hert heen en hopla eet smakelijk. Daar was er tenminste een duidelijker verband ![]() Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 19:17. |
![]() |
||
Citaat:
Het zou een verbetering zijn als dieren tenminste niet meer gemarteld zouden worden voordat ze geslacht werden, maar voor gerechtigheid niet genoeg.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het vegetarisme is geen levenswijze op zichzelf, maar de consequentie van een ethisch systeem dat leedminimalisering en welzijnsmaximering van een gegeven groep wezens ten doel heeft. Iemand die geen vegetarier is valt derhalve in een van twee groepen: in de groep van personen die zojuist genoemd systeem niet als juist aanmerkt, dan wel in de groep van personen die moeite heeft met het woord "consistentie".
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 20:03. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
|
![]() |
|
Geef jij je definitie van leven.
Naar mijn mening is iets dat leeft iets dat in staat is om zichzelf te repliceren. De eerste vorm van leven bestond dan ook uit chemische moleculen die zichzelf konden nabouwen mits de juiste bouwstenen aanwezig waren. Waarom zijn wij meer waard omdat we kunnen denken? Wij hebben een bewust deel en planten niet maar toch kan je even goed spreken van leven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De vraag of leed van anderen ons behoort te moveren is lastiger, maar, aangezien de meesten haar bevestigend beantwoorden, kunnen we een dergelijke beantwoording vooronderstellen, en ons slechts bezig houden met de consequenties die daaruit moeten voortvloeien, namelijk, dat het verwerpelijk is leed te veroorzaken. Daarbij doet het niet terzake of dat het leed is van een man of een vrouw, een neger of een chinees, een mens of een niet-mens.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Jou kan een vraag gesteld worden: indien je bezwaar maakt tegen het eten van mensen, welk bezwaar is dat, dat niet ook -deels- op dieren van toepassing is? Met andere woorden: welke in ethische zin relevante eigenschap heeft ieder mens en alleen de mens?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je vegetarier wil worden mag je dat van mij zelf weten maar de mens is helemaal niks verschuldigd aan de dieren want dat is tegen de natuur. Er zijn ook dieren die vlees eten. Zouden de beesten soms ook allemaal vegetarisch moeten worden?
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 20:25. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
|
![]() |
Hier vind je een joodse blik op vegetarianisme.
http://members.aol.com/Sauromalus/jewishveg.htm Ik ben vegetarisch, samen met de rest van m'n familie. Daar hebben we zowel religieuze als 'humanistische' redenen voor. Voor mij telt vooral het leven in harmonie met de dierenwereld. Daarmee volg ik het standpunt van rabbi Abraham Isaac Hakohen Kook, de eerste opperrabbijn van Israël. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Citaat:
die verdomde ratio van ons heeft er voor gezorgd dat wij de kringlopen, en vooral het nut van die evenwichten, hebben herkend. en omdat de mens niet helemaal achterlijk is, ziet de mens in dat de bio industrie zoals die nu is, niet natuurlijks of evenwichtigs heeft. en dat van die herkenning, waar ook wel wat in zit, ik denk dat dat ook uit ratio en lange termijn geheugen voortkomt, waar we toch in schijnen uit te blinken.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
|||
Citaat:
Onze bewuste belangen zijn voortgekomen uit het belang om te overleven. Zij die overleven om zich vervolgens voort te planten zullen, door de aanwezige variatie, hun aandeel in het genetische materiaal vergroten. Alhoewel onze bewuste belangen niet altijd overeenkomen met dat wat het beste is voor het organisme (anders zouden wij niet onszelf uit kunnen hongeren), moet het wel degelijk een voordeel opgeleverd hebben anders had het nooit kunnen ontstaan. Vandaar vind ik nog steeds dat je gerust een dier mag eten Ik vind het zeer interessant dat er eigenlijk twee vormen van evolutie gaande zijn, die van onszelf en onze cultuur. Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-01-2004 om 20:37. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar om antwoord te geven op je vraag. Tijdens de ontwikkeling van de mens was hij eerst niet opgewassen tegen dieren, vervolgens even sterk als de dieren en nu overwint de mens de dieren. Inmiddels zijn we ons daar heel erg van bewust. Eerst werden dieren door ons gedood om als voedsel te dienen, om dus in leven te blijven maar nu merken we dat er eigenlijk meer dieren worden gedood dan we nodig hebben. In plaats van minder dieren te doden (dat gaat niet want de economie is er te sterk afhankelijk van) proberen mensen dit te compenseren door helemaal geen vlees meer te gaan eten. Er worden nog steeds evenveel dieren gedood maar voor zichzelf hebben de vegetariers het dan wel goed gedaan. En omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen kun je spreken van ethische inzichten en gevolgen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
En dan een medische blik.
Vegetarisch zijn is gezonder. Het is echter niet bewezen dat dit door het vegetarisch dieet komt; ook de vaak andere leefstijl van de meeste vegetariërs speelt hierbij een rol. Veel vegetariërs roken niet en consumeren tevens geen alcohol. Niet roken vermindert het risico op longkanker, het niet nuttigen van alcoholische dranken vermindert het risico op keelkanker, en beiden verlagen het risico op o.a. ischemische coronairziekten (atherosclerose) en een cerebrovasculair accident (CVA). Citaat:
De auteur van het betreffende hoofdstuk is: ROBERT E. OLSON, M.D., Ph.D. Professor of Pediatrics, University of South Florida Daarmee is aangetoond dat vegetarisch eten gecombineerd met een gezonde leefstijl (meer bewegen, geen alcohol, niet roken) het risico op allerlei aandoeningen aanzienlijk verlaagt. |
![]() |
||
Citaat:
mee eens, maar als we niet in luxe leefde, zouden we het evenwicht niet vernietigen, en zouden we de dieren ook geen "onnodig leed" aandoen, en zou er dus geen enkele reden zijn die ons zou beletten vlees te eten
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En zo is volgens de artsen het nuttigen van 2 glazen wijn per dag of een borrel juist heel gezond en vermindert het de kans op hart en vaatziekten, teveel is natuurlijk weer niet goed. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wij zien in dieren, en ook in onszelf, bepaald gedrag. Aan sommige gedragingen dichten wij een bepaalde functie toe. Maar "functie" is een eigenschap van het gedrag zelf, en je zou een fout maken door te denken dat de functie van bepaald gedrag -zoals wij die interpreteren- een doel is van de gedrager. Onderscheid dus het "eindpunt" van gedrag (in relatie tot welk eindpunt wij gedrag "functioneel" kunnen noemen), en het "beginpunt" van gedrag (welk beginpunt altijd gelijk staat aan "de wil": alle ongedwongen gedrag is het gevolg van overeenkomstig de wil handelen). Verder, "behoud van de soort" mag, in de ogen van sommigen, een functie zijn van bepaald gedrag, en het is in orde indien het er een doel van vormt (indien we "behoud van de soort" vertalen in belangen van individuele leden van de soort), maar dat betekent niet dat de belangen die, met dat behoud, gediend worden niet afgewogen moeten worden tegen de belangen van andere individuele wezens. Je lijkt althans te beweren dat mensen zich meer om mensen moeten bekommeren louter omdat het soortgenoten zijn. Dat riekt naar discriminatie.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
Citaat:
![]() het is zeker waar, dat de functie niet altijd het doel is, maar dan ga je er toch vanuit dat als dit het geval is, het individu in questie een beetje dom is. immers, als het paard niet naar voren wil, waarom rent het dan, want de functie van rennen is welzeker naar voren gaan. we hebben het trouwens over mensen, niet over dieren, of animalia in het algemeen daarbij komt nog dat doel niet altijd iets bewusts hoeft te zijn, hierbij denkend aan bijvoorbeeld reflexen. discriminatie is door mensen verzonnen, en toen ze het verzonnen, dachten ze daarbij alleen aan ongelijke behandeling van mensen jegens mensen. het is belachelijk om over discriminatie te spreken bij dieren, en als het dat niet is, is het eerder discriminatie om onze ideen van discriminatie op dieren te projecteren, alsof ze zelf geen rechtssystemen kunnen maken ( ![]() we hebben een touw aan een katrol boven een ravijn, het ene uiteinde vastgehouden door een mens, het andere door een dwerghamster. met beide individuen heb je geen band, en je kunt er eentje redden. je hoeft niet te zeggen dat je de mens niet zou redden, mi houd je dan jezelf voor de gek. vanuit ons referentie gezien, is het niet meer dan logisch dat mensen meer waard zijn dan dieren, en aangezien wij nu eenmaal enkel ons eigen referentie kader hebben
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||||
Citaat:
Alhoewel onze bewuste belangen niet altijd overeenkomen met dat wat het beste is voor het organisme (anders zouden wij niet onszelf uit kunnen hongeren), moet het wel degelijk een voordeel opgeleverd hebben anders had het nooit kunnen ontstaan. Vandaar vind ik nog steeds dat je gerust een dier mag eten [/Quote] Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
iets kan ook ontstaan en verder geen belemmering vormen voor het individu. bovendien kan het nut expired raken [/QUOTE]
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
|
Weet je dat ik me nu pas iets grappigs besef.
Evolutie is altijd outdated, houdt rekening met het verleden. Maar de hersenen zijn het enige die ook rekening kunnen houden met het heden. Sorry dat wou ik me ff kwijt ![]() Het probleem met discussies over hersenen is dat het nut ervan verandert met wat die persoon weet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bij handelingen moeten we onderscheiden tussen gewild doel en aanvaard doel. Het gewilde doel, zoals uit de naam reeds blijkt, strekt altijd tot het dienen van het eigen belang van het gedragende wezen. Je kunt denken aan een man en een vrouw die besluiten een kind te nemen. Het kind, en de daarmee samenhangende geneugten, zijn voor de wezens in kwestie het gewilde doel. Het aanvaarde (zonder negatieve connotatie) doel, welke dus het eindpunt is van het gedrag wegens de functionele aard van het gedrag zelf, is de bescheiden bijdrage aan de instandhouding van de soort. Wat discriminatie aangaat: hoewel duidelijk is dat men het woord thans hoofdzakelijk bezigt ter duiding van een menselijk verschijnsel -nl.: ongegrond onderscheid maken tussen mensen, hetgeen, exacter gezegd, betekent: bepaalde mensen een andere (ongunstiger) morele positie toekennen op grond van eigenschappen van die mensen die redelijkerwijs geen grond voor dat onderscheid kunnen vormen-, is het op zichzelf een uiting van discriminatie door te zeggen dat het begrip op niet-menselijke dieren niet van toepassing is. Weliswaar is het onmogelijk van die dieren te zeggen dat zij discrimineren, maar het object van discriminatie kan elk wezen met belangen zijn. Ook kinderen, verstandelijk gehandicapten, dieren, wezens kortom die het begrip discriminatie noch kunnen begrijpen, noch -daardoor- bedacht hebben.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat het recht op leven aangaat -in het midden latend of zoiets wel bestaat- kunnen we, wat de natuur van een "recht" aangaat stellen, dat het dient ter waarborging van belangen. We stelden reeds vast dat niet in redelijkheid volgehouden worden kan dat planten belangen hebben.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is aangetoond dat vegetarisch eten met een gezonde leefstijl gezonder is dan vlees eten en een minder gezonde leefstijl. Maar er wordt hier niets gezegd over vlees eten en een gezonde leefstijl. M.a.w. er blijkt niet uit dat het vegetarier zijn een gunstige invloed heeft op de gezondheid.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
|
![]() |
|
Verwijderd
|
"Het heeft gevoel, net als ons, dus ik eet het niet"... zoiets toch?
Ik vindt het wel begrijpelijk dat mensen geen "levende" wezens willen eten (planten zijn ook levende wezens), maar dan moet je ook geen lederen schoenen dragen of wollen truien dragen..... Het fenomeen "veganist" vindt ik dan wat beter kloppen. De enige reden die ik heb tegen het eten van vlees is dat wij de dieren daarvoor op een gruwlijker manier fokken en behandellen.... Als je nu zou gaan jagen voor je eigen vlees, en zorgt dat de diersoorten in stand blijven, vindt ik het ok. Ik vindt het persoonlijk niet nodig... dieren eten ons ook (als we niet zo sterk waren), en eigenlijk zijn wij ook dieren... Ik vindt zelfs kanibalisme normaal, denk maar na dat het gewoon voedsel is. Vlees is vlees. Hergebruik. Dus; ik snap het gebruik, alleen dan veganist; vegetarisch vindt ik half werk. Persoonlijk vindt ik het niet nodig, niet natuurlijk. Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 19:25. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat klopt. Het is niet bewezen dat die betere gezondheid door het vegetarisch zijn komt. Ach, ik voldoe precies aan wat daar staat. Ik eet geen vlees (en dus ook geen vis...), drink geen alcohol, en rook niet. En ja, ik ben redelijk gezond. |
![]() |
||
Citaat:
Belangen zijn slechts een gevolg van ons bewustzijn en hebben vaak ook geen andere fucntie dan ons zelf te plezieren. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Citaat:
onze denkwereld boeit aan de ene kant wel, aande andere kant was het beter geweest als hij er niet was. als hij er niet was, hadden we nooit een evenwicht verstoord. maar nu we met die denkwereld zitten, kunnen we de belangen van anderen en de evenwichten waarnemen, zodat we zouden moeten weten waneer we fout bezig zijn, en dus er wat aan kunnen doen
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
||
Juist doordat we zoveel kunnen beredeneren verstoren we het evenwicht omdat de hersenen rekening kunnen houden met het heden en ons een oneerlijk voordeel geven ten opzichte van andere evolutionaire aanpassingen die gericht zijn op het verleden (tenzij het heden en het verleden niet veel verschillen).
Sorry dit zei jij ook, dus I agree Ik had dit niet goed gelezen Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 07-01-2004 om 21:41. |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar ik voegde toe dat we in staat moeten kunnen zijn om wat we vernietigen ook weer op te bouwen
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Parttime vegetarisme/Flexitarisme vs. vegetarisme & veganisme Verwijderd | 60 | 26-11-2007 16:59 | |
Eten & Drinken |
Veganisme/Vegetarisme-Topic Raakaap | 14 | 26-03-2004 18:31 | |
Eten & Drinken |
bekeren tot vegetarisme Kill me Ce soir | 146 | 13-03-2004 20:51 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
NL Betoog Dierdag/ Vegetarisme/ Veganisme/ Vermageringsdieten Passoa | 2 | 17-01-2002 18:45 | |
Lichaam & Gezondheid |
vegetarisme is eigenlijk een saddam woestijn | 13 | 02-11-2001 16:20 |