Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2004, 12:46
Verwijderd
Wat vinden jullie daar nou van??
Er wordt steeds meer bezuinigd op cultuur,
Recente voorbeelden:
1) het opdoeken van de hoofdstadoperette ( die een zaalbezetting had van 95 (!) %
2) Het samenvoegen van Het Balletorkest, en Het noordhollands Philharmonisch orkest, waardoor er veel banen verloren gingen
En nog recenter:
1) De bezuinigingen bij de radio orkesten, waardoor er vele muzikanten werkloos dreigen te worden
2) het samenvoegen van 4 defensie orkesten, waardoor ongeveer 100 mensen op straat komen te staan.

Hoe is het mogelijk dat de staat wil bezuinigen op cultuur, daardoor vele mensen op straat doet belanden die dan weer een uitkering moeten aanvragen, waardoor de opbrengsten van die bezuinigingen toch weer verspeeld worden.

Dat nog afgezien van het aantal werkplekken dat verdwijnt voor jonge opgeleide musici die dan weer veel langer moeten wachten op een baan, en daardoor ook weer gedwongen zijn om geld verslindende uitkeringen of herscholingen te doen.

Ik denk dat Nederland best wat trotser mag zijn op de orkesten die we hebben, en daar ook best in kan en moet investeren.

Maar nu jullie, hoe zien jullie de toekomst voor de nederlandse cultuur????
Advertentie
Oud 24-01-2004, 13:24
Daangerous
Daangerous is offline
als ik in mn beperkte omgeving bekijk, zijn er genoeg mensen geinteresserd in kunst en/ cultuur.
het is gewoon nergens goed voor dat hier op bezuinigd wordt, ook omdat er al zo weinig geld aan wordt gegeven. niet eens zozeer aan orkesten, maar gewoon aan kunst in het algemeen moet meer geld uitgegeven worden
Oud 24-01-2004, 18:22
alpha
alpha is offline
Als ik bekijk hoe het kunt- en cultuurgehalte op mijn school is denk ik "dit is toch eigenlijk niet normaal meer".
Ten eerste de educatie in kunst- en cultuurvakken: schandalig. Ten tweede is het enige beetje cultuur op de school het JUB (Jongeren Uit Bureau, ik ben er een ambassadeur van) maar om nou te zeggen dat men denkt van "leuk, ga vooral zo door": nee. We worden op alle mogelijke manieren tegengewerkt door leerlingen maar vooral door het schoolpersoneel. Zit je in de leerlingenvereniging dan is iedereen vol lof, maar doe je iets cultureels wordt er eerst gevraagd "voor je uren zeker?" en vervolgens word je voor vreemd uitgemaakt omdat je dit voor je lol doet en krijg je 0,0 medewerking.

Steeds meer mensen lijken te denken dat kunst en cultuur niet meer belangrijk is. Maar zonder cultuur is er geen volk, geen land. Het gevolg van al deze bezuinigingen? Minder hoge welvaar en minder toerisme > minder inkomsten > minder personeel nodig > meer werklozen > meer uitkeringen > concurrentiepositie daalt. En dit is dan alleen nog maar gekeken vanuit een economisch kijkpunt. Nee, ik vind het erg dat de meerderheid van de bevolking zo denkt. Maar ja, wat doe je eraan?!

Regels voor berichten