![]() |
|
![]() |
Hallo allemaal,
voor Nederlandse letterkunde moeten wij de roman "Een vlucht regenwulpen" van Maarten 't Hart lezen en er één aspect uithalen dat we willen bespreken. Ik zou, vooraleer ik begin met het effectieve schrijfwerk, een discussie op gang willen brengen waardoor ik meer inzicht krijg in het verhaal. Hieronder zal ik mijn opdracht typen en wie ideetjes heeft, spuit ze maar... "Een belangrijk gegeven in Een vlucht regenwulpen is ongetwijfeld de relatie moeder-zoon. Daartegenover staat de relatie vader-zoon. Hoe worden beide relaties beschreven en welke invloed zullen ze hebben op het leven van Maarten?" Ik begin deze topic niet uit luiheid, maar ik wil graag een zo genuanceerd mogelijk beeld schetsen van de roman. Alvast bedankt! Je mag me ook mailen: ik_emilia@hotmail.com |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De band met z'n moeder is bepalend geweest voor de rest van het leven van Maarten, zo werd hij bijvoorbeeld verliefd op Martha, mt als grote reden dat zij hem zo deed denken aan z'n moeder. Enkele overeenkomsten: Uiterlijk, gedeelde innerlijke rust, rode kleur op de wangen. Zowel Maarten als z'n moeder berusten in hun lot, ze krijgen niet de persoon die ze graag wilden. Verder breekt Maarten met het geloof wat meer indruk op hem heeft dan de relatie met z'n vader. |
![]() |
||
Ik ben nu net bezig met dat boek, voor school
![]() Citaat:
Relatie vader zoon is niet zo best. Vader is een heel stille man die zijn zoon vroeger vaak heeft geslagen. De rest mag je lekker zelf lezen ![]() Laatst gewijzigd op 04-03-2004 om 20:56. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb onlangs een interessant boekje gevonden: "Maarten in de ban van Oedipus. Psychoanalytische interpretatie van de roman 'Een vlucht regenwulpen' van Maarten 't Hart" (F. Hiddema). Ik heb me deze morgen eens beziggehouden met de passages die belangrijk zijn voor mijn opdracht en ik ben veel wijzer geworden, maar sommige vergelijkingen vind ik wel een beetje bij het haar gegrepen. Ik ben alleen bang dat, als ik me te veel richt op de toepassing van Freuds theorieën op het boek, dat ik het dan kapot analyseer. In elke handeling of gedachte steekt wel een freudiaans element, maar ik wil me daar niet op vastpinnen, begrijp je? Ik vrees ook dat studenten van de vorige jaren dat boekje al tot vervelens toe hebben geciteerd en vermeld en dat de professor het misschien wel meer zou appreciëren als ik het eens vanuit een andere hoek zou belichten, al kan ik niet buiten het feit dat Maarten (personage) toch wel een serieus Oedipuscomplex heeft... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In het boekje van Hiddema komt eigenlijk heel duidelijk naar voren dat Maarten telkens driehoeksrelaties heeft waarin hij het onderspit moet delven. Neem nu Adrienne, de celbiologe die Maarten al kent van andere congressen en die hij terug ontmoet in Bern. Hij heeft bij het begin van zijn verblijf een voorsprong qua vertrouwelijkheid omdat hij en Adrienne elkaar bij de voornaam aanspreken en tutoyeren terwijl Ernst en Adrienne dat niet doen. Die voorsprong schenkt hem een zeker gevoel van triomf en tevredenheid. Op het moment echter dat ze met z'n drieën de bergen intrekken en Maarten zich moet concentreren op het stappen omdat hij nog nooit eerder in de bergen is geweest (Adrienne en Ernst klimmen wel vaker. Gemeenschappelijk punt 1-1), beginnen Adrienne en Ernst ervaringen uit te wisselen i.v.m. hun scheiding (gemeenschappelijk punt 2-1). Wanneer Maarten naar beneden dondert in de zgn. schoorsteen is Adrienne bezorgd (Behalve mijn moeder is nog nooit een vrouw bezorgd geweest over mijn welzijn. ) en dan heeft hij weer een voorsprong op Ernst, maar al gauw nemen Adrienne en Ernst de draad weer op; ze gaan weer babbelen over scheidingen, etc. Op een bepaald moment gaat Maarten op de rand van een rots zitten om een vogel beter te kunnen bekijken en dan maant Ernst hem aan dat niet te doen en Adrienne treedt hem daarin bij. Dan is het plaatje voor mij compleet; Maarten wordt a.h.w. teruggekatapulteerd in zijn jeugd en zijn vader (hier Ernst) is de instantie van het gebod en het verbod, de controlerende, wetgevende instantie (Über-Ich). Ik vind het heel interessant om op deze manier naar het boek te kijken, vooraleer omdat ik geboeid ben door de menselijke psyche en Freuds visie is daarin nog relatief toegankelijk, maar zoals ik al zei, ik wil het boek niet kapot analyseren en Maarten 't Hart heeft hoogst waarschijnlijk niet de bedoeling gehad om ons die informatie zo te verstrekken. Hij wilde 'zijn ding doen' en heeft er waarschijnlijk nooit bij stil gestaan dat er boeken zouden worden geschreven over zijn boeken en ik wil het boek gewoon tot zijn recht laten komen... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je zou als variatie nog kunnen laten zien op welke punten het boek afwijkt van de theorie van Freud en het op die manier frustreert. Het is in ieder geval interessanter dan een legpuzzel van in hoeverre het Oepdiuscomplex valt in te passen, maar het is misschien minder boeiend om te doen. Als er boeken met die titel zijn, dan zal het wel al tot in den treuren uitgekauwd zijn.
LUH-3417 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alvast bedankt voor jullie reacties en mochten jullie nog ideeën hebben, ga je gang, zou ik zeggen!! |
![]() |
|
![]() |
Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik heb de film op dvd (lang leven het kruidvat). Het doet me in zekere zin een beetje denken aan De avonden, omdat dat eigenlijk in de eerste instantie ook helemaal nergens over gaat.
Wat werd er nou eigenlijk over zijn vader gezegd?
||
![]() |
Citaat:
Over de vader wordt vooral gezegd dat hij een zwijgzaam, nors man is die er niet voor terugdeinst Maarten een oplawaai te geven. Hij wordt wel van z'n troon gewipt wanneer Maarten sterk genoeg is om hem tegen te houden en vanaf dat moment komt hij er niet veel/nog minder in voor. Verder zegt die vader constant dat hij wel eens een paar duizend gulden zou willen hebben. (Of zoiets) |
![]() |
|
![]() |
Een beslist opmerkelijk element in het boek vondt ik de manier waarop de relativiteit heers. Alles is relatief. Zo ook zijn lievde voor Martha. Welliswaar lijd de arme persoon aan het eudipus complex. Maar in feite is hij niks anders dan bang voor verandering....
(ik kan erg goed uit mn woorden komen : / )
|
Ik heb het boek twee maanden geleden gelezen. Niet omdat het moest, maar voor mezelf
![]() Ik denk niet dat het nodig is om op je vraag in te gaan... Heb genoeg reacties gezien waar je veel mee kunt ![]() En anders hoor ik het wel... Doe ik het alsnog ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Ik moet een boek kiezen, welke? rakker126 | 22 | 22-11-2010 20:17 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Pleidooi Maarten 't Hart christian89 | 7 | 28-11-2005 16:04 | |
Maarten t'hart(vrome volk & Vlucht regenwulp) stefvis | 0 | 03-03-2005 16:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Mrs Dalloway said... Emilia | 4 | 11-04-2004 21:01 | |
De Kantine |
Het post een pic topic.. blueeyes_jochie | 500 | 17-03-2004 14:40 | |
recentie vlucht regenwulpen. Joyce-b | 1 | 09-01-2002 22:23 |