Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 18:07
meisje
meisje is offline
Ik weet niet of dit topic er al is, maar ik vind het echt schandalig, en zelfs de ministers zijn er het niet mee eens. Ik zou ook niet weten waar er bezuinigd kan worden. Ik ben er ook bang voor dat er misschien in het ergste geval wel een kabinetsval kan komen, omdat als er op het onderwijsgeld bezuinigd wordt, d66 uit het kabinet stapt.
Advertentie
Oud 06-03-2004, 18:12
meisje
meisje is offline
Sorry ik zie dat er nog een zelfde topic is
deze mag dan gesloten worden
Oud 06-03-2004, 18:13
Dannemann
Dannemann is offline
Bezuinigen is niet erg, maar de vlakken waarop word bezuinigd zijn slecht. Bezuinigingen gaan altijd ten koste van sociale voorzieningen, en aan de andere kant gooien ze miljarden geld weg aan overbodige projecten waar zo goed als niemand bij gebaat is
Oud 06-03-2004, 18:30
Verwijderd
Bezuinigingen leiden tot het dalen van de effectieve vraag, wat leidt tot onderbesteding, wat leidt tot conjuncturele werkloosheid. De overheid zou juist meer moeten investeren.. dan stijgt de effectieve vraag en daalt de werkloosheid, wat leidt tot een hogere welvaart (Theorie van Keynes oid)
Oud 06-03-2004, 18:50
Verwijderd
Ja, kut natuurlijk he
Oud 06-03-2004, 19:42
Verwijderd
Citaat:
-nurvana- schreef op 06-03-2004 @ 19:30:
Bezuinigingen leiden tot het dalen van de effectieve vraag, wat leidt tot onderbesteding, wat leidt tot conjuncturele werkloosheid. De overheid zou juist meer moeten investeren.. dan stijgt de effectieve vraag en daalt de werkloosheid, wat leidt tot een hogere welvaart (Theorie van Keynes oid)
Yay! En dus moet de overheid gewoon 1249890149 miljard uitgeven! Niemand werkeloos, iedereen miljonair!

Maar Nare Man heeft weer eens gelijk.
Oud 06-03-2004, 19:56
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Zieligheidscultus

Alarmberichten over afnemend tandartsbezoek zijn op niets gebaseerd

Nederland is ziek,' zei premier Ruud Lubbers (CDA) begin jaren negentig. 'Nederland doet zielig' zou tegenwoordig toepasselijker zijn. Want iedereen is zielig: de bejaarden, de chronisch zieken, de minima, kortom de ‘onderkant’ van de samenleving.

Een verklaring voor dit fenomeen is dat sommige Nederlanders een zieligheidscultuur koesteren en het afhankelijkheidsdenken stimuleren. Daardoor is het beeld ontstaan dat de sociale minima zelfs de tandarts niet meer kunnen betalen. Het is waar dat de jaarlijkse controle, röntgenfoto’s en het trekken van tanden en kiezen sinds 1 januari niet meer worden vergoed door het ziekenfonds. Maar is dat erg? Het doet merkwaardig aan dat het NOS-Journaal, formeel onafhankelijk maar in de praktijk een vrijhaven van de zieligheidscultus, uitgebreid bericht over het feit dat een half miljoen Nederlanders met een laag inkomen niet meer verzekerd is tegen tandartskosten.

Er is nog geen enkele aanwijzing dat daardoor het tandartsbezoek afneemt. Het is veel te vroeg om na twee maanden zo'n scherpe conclusie te trekken. Het tandartsbezoek is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, van 71% in 1994 naar ruim 75% in 2002, zo meldt de brancheorganisatie NMT (de Nederlandse Maatschap tot bevordering der Tandheelkunde). Tandartsen merken amper dat mensen uit geldnood wegblijven of eerder hun tanden laten trekken, zoals in het Journaal werd beweerd. Uiteraard werd dit tegengeluid niet uitgezonden.

Inderdaad kan het in individuele gevallen lastig zijn, wanneer vaker dan voorheen de eigen broek moet worden opgehouden. Maar als iemand op vakantie gaat en niet op zijn tanden let, is het zijn eigen schuld wanneer het mis gaat met het gebit. Om de sociale stelsels die sinds de jaren vijftig bestaan betaalbaar te houden, is aanpassing van de riante afspraken een minimale vereiste. Daarbij past geen zieligheidsdenken of goedkoop effectbejag.
Bron: Elsevier Nieuwsbrief
Naar aanleiding van dit artikel schreef ik het volgende op Gamers.nl:

Citaat:
Nederland lijkt wel een land voor zieligerds en mensen die afhankelijk zijn van de overheid. Maar als we echt de schouders eronder zouden willen zetten, zouden we misschien wel veel verder komen dan we zouden denken.

De overheid moet nu eenmaal bezuinigen op de sociale zekerheid in ons land. Dit niet alleen om de sociale zekerheid overeind te houden, maar ook om de structurele problemen in de Nederlandse economie aan te pakken. Het Nederlandse bedrijfsleven kampt al jaren met te hoge loonkosten, administratieve lasten en sociale premies. Dit is dan ook de grootste oorzaak van de stijgende werkloosheid.

Maar de verzorgingsstaat in het huidige model brengt nog meer problemen met zich mee. De uitkeringsgerechtigden ontvangen maandelijks een uitkering van een verbureaucratiseerde organisatie. Het UVW is een bekend voorbeeld daarvan. Door die de verbureaucratiseerde organisaties is de band tussen premiebetaler en uitkeringsgerechtigde verbroken. Hierdoor verdwijnt het gemeeschapsgevoel en wordt het normen- en waardensysteem buitenspel gezet. Dit systeem erodeert daardoor.

Hierdoor ontstaan er een gebrek aan normen en waarden in het algemeen, maar ook bij de uitkeringsgerechtigde en premiebetaler. Sommige uitkeringsgerechtigden kunnen zich asociaal gaan opstellen. Een voorbeeld is de buurman die een WAO-uitkering heeft omdat hij last heeft van rugpijn, maar ondertussen wel zwartwerkt door aan de overkant het huis te gaan schilderen. Daarentegen wordt de premiebetaler steeds minder bereid om maandelijks een deel van het inkomen af te staan. Anders gezegd: de solidariteit verdwijnt.

Ik pleit niet voor afschaffing van de sociale zekerheid. Integendeel. Ik weet hoe noodzakelijk een uitkering kan zijn. Mijn vader heeft al een kleine 17 jaar MS, en is ongeveer 11 jaar geleden afgekeurd. Hij is arbeidsongeschikt en ontvangt daarom een WAO-uitkering. Maar juist omdat ik wil voorkomen dat over een kleine 30 jaar mensen met MS geen uitkering kunnen krijgen wanneer ze de pech hebben arbeidsongeschikt te worden, pleit ik ook voor drastische hervormingen van de verzorgingsstaat. Om die hervormingen door te kunnen voeren, moeten we stoppen om zielig te doen. Anders kunnen we over een kleine 30 jaar nog zieliger gaan doen.
Dit is wel enigzinds on-topic, dacht ik zo.
Oud 06-03-2004, 20:02
Dannemann
Dannemann is offline
De enige sloebers in dit land zijn de rechtse mensen die onze collectieve welvaart willen afbreken ipv in stand houden
Oud 07-03-2004, 15:24
Go
Go is offline
Draai het belastingvoordeel voor de leaseautorijders en de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB-belasting maar terug, dan zijn we er al. Alleen dat laatste levert al 2 miljard euro op.
Oud 07-03-2004, 16:36
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 06-03-2004 @ 19:30:
Als we zo simplistisch gaan denken, dan ook nog even deze:

De overheid besteed meer dan binnenkomt, gevolg is dat de overheid het tekort moet gaan lenen. De overheid gaat hiervoor naar de geldmarkt, en oefent hier een grote geldvraag op uit. Gevolg hiervan is dat de prijs van geld, rente dus, zal gaan stijgen, hetgeen ervoor zorgt dat de aantrekkelijkheid van leningen zullen gaan dalen voor ondernemingen waardoor zij minder zullen gaan investeren. Hetgeen tot gevolg heeft dat Y zal dalen...

En Keynes, tja. Hij was enkele dingetjes vergeten. De overheid heeft namelijk erg veel uitgaven die voor de lange termijn vastliggen, hierdoor kunnen zij niet direct hierop ingrijpen. Tevens gaat Keynes er voor het gemak vanuit dat de overheid over alle informatie beschikt hoe een economie erbij staat. En dat is dus ook niet. Kortom, Keynes werkt niet.
Oud 07-03-2004, 16:40
professor2
professor2 is offline
t zal wel moeten na zalms grote mond kan hij niet anders he
Oud 07-03-2004, 17:18
Tweeker
Tweeker is offline
Ik kan begrijpen dat er bezuinigd moet worden, dat het onderwijs gespaard wordt is ok, maar waar gaat er wel bezuinigd worden: in de gezondheidszorg!
Gezondheidszorg heeft iedereen nodig. Al nu kunnen een half miljoen mensen de tandarts niet meer betalen. En zieken gaan niet werken, en leveren uiteindelijk verlies op voor de maatschappij. Belachelijk dus

Ik zou zeggen:
-Bezuinigen op defensie, ik hebe r niet veel verstand van, maar heb het idee dat het Nederlandse leger niet bepaald veel bijdraagt in de wereld
-Bezuinigen op het koningshuis: leden van het koningshuis krijgen een veel grotere uitkering dan normale Nederlanders, waar is dat nou weer voor nodig? Familiekapitaal is groot gneoeg lijkt mij!
-Autorijden duurder en investeren in het ov: op de lange termijn levert dit winst op het milieu op, en het is goed voor bedrijven als werknemers niet langer in de file staan.
Oud 07-03-2004, 18:09
pvm
pvm is offline
Citaat:
Al nu kunnen een half miljoen mensen de tandarts niet meer betalen.
Het NOS heeft alleen gemeld dat er een half miljoen mensen met een laag inkomen niet verzekerd zijn voor tandardskosten. Dat betekent niet dat zij dat niet kunnen betalen.

Citaat:
Bezuinigen op defensie, ik hebe r niet veel verstand van, maar heb het idee dat het Nederlandse leger niet bepaald veel bijdraagt in de wereld
Diezelfde argumentatie zou je kunnen gebruiken om flink te investeren

Citaat:
Bezuinigen op het koningshuis: leden van het koningshuis krijgen een veel grotere uitkering dan normale Nederlanders, waar is dat nou weer voor nodig? Familiekapitaal is groot gneoeg lijkt mij!
Hooguit genoeg voor enkele miljoenen.
Oud 07-03-2004, 18:23
Verwijderd
waar willen ze nog op bezuinigen? het lijkt mij dat alles al op is.
is dit nou de schuld van paars, de euro af van balkenende?
Oud 07-03-2004, 18:59
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 07-03-2004 @ 19:23:
waar willen ze nog op bezuinigen? het lijkt mij dat alles al op is.
is dit nou de schuld van paars, de euro af van balkenende?
De schuld van de gehele maatschappij.
Oud 07-03-2004, 19:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Dit moet dicht, hier is al een topic over:

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=760340

Slot onderweg.
Oud 07-03-2004, 19:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-03-2004 @ 20:38: