Advertentie | |
|
![]() |
|
Mja, zelfs alledaagse rijm kan, mits de rest van het gedicht duidelijke inhoud heeft, erg mooi zijn vind ik.
Ik vind rijm een meerwaarde geven aan het gedicht, maar dan moet het wel zo overkomen dat de rijm niet opvalt. Dat je wel het gevoel hebt dat je een gedicht leest, met zorgvuldig gekozen woorden een bepaald gevoel dat naar voren komt. Ik vind Rawie vrij goed in het schrijven in een vaste vorm maar toch niet geforceerd overkomen, dat vind ik erg knap.
|
wel of geen rijm?
ligt er maar net aan. rijm kan heel mooi zijn en net iets extra geven aan een gedicht. maar kheb ook wel eens gedichten gelezen zonder rijm en die waren ook prachtig. ik denk ook niet dat er een wel of niet rijm situatie zou moeten zijn. het ligt maar net aan de kwaliteiten van de dichter. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ligt eraan hoe het uit mijn pen vloeit
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Het ligt eraan hoe het gedicht loopt zegmaar. Als het heel geforceerd rijmend klinkt, vind ik het niet mooi. En als ik zelf schrijf en ik merk dat ik echt zoek naar rijmwoorden, stop ik. Zonder rijm kun je je ook heel mooi uiten vind ik. Ik heb gewoon geen voorkeur
![]() |
![]() |
|
Rijm kan heel mooi zijn. Mits het niet zo klinkt en gaat van;
ik houd van jou en ik blijf je trouw bij rijm moet je uitkijken dat het niet gauw voorspelbaar en afgezaagd wordt. Je moet er de uitdaging in blijven zien om het niet standaard te laten klinken. In mijn ogen is een gedicht zonder rijm ook heel mooi. Het is maar net hoe welke stijl, woorden, taal en beeldende taal je erin verwerkt. x Snowy
|
Ik vind het afwisselend wel en niet mooi, dat licht geheel aan het gedicht voor mij, waarbij vooral de vorm een grote rol speelt. Ik deel onbewust voor mijzelf gedichten in in een bepaalde 'categorie' (wat mijn oordeel niet beïnvloedt, maar sommige gedichten plaats ik in de ene sfeer, en andere in een andere sfeer), en bij het ene soort past rijm perfect, bij de andere niet.
Rijm vind ik vooral mooi bij dichtvormen als bijv. sonnetten. Ik weet dat een sonnet een sonnet niet is zonder rijm, maar ik vind juist deze rijm vaak een sonnet zo leuk maken. Ik vind mooie en strakke rijmschema's interessant, en inderdaad een meerwaarde aan zo'n gedicht. Rijm kan een gedicht laten lopen als een trein. De gedichten waarin ik rijm sowieso jammer vind, zijn de 'sinterklaasrijmpjes'; als de rijm in het gehele gedicht erg gedwongen is. In dat geval vind ik het erg zonde. De conclusie ![]() ![]()
||
Citaat:
Ikzelf zal nooit bewust rijmen en soms stoort het me zelfs als er dan toch rijm inzit. Mijn gedichten zijn meestal in één beweging geschreven en dan verander ik er ook niet veel meer aan. Dat lijkt me moeilijk als je aan een rijmschema gebonden bent. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |