Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 11:45
Dynamico
Dynamico is offline
Wat vinden jullie over het algemeen beter, gedichten met of zonder rijm? Is het zo dat rijm geforceerd overkomt en dat je je minder goed kunt uiten wanneer je je bindt aan rijmwetten? Of is het zo dat zonder rijm het niet 'af' klinkt, of minder goed gevonden? Is rijm een der kunsten van het dichten of gaat het om mooi gevonden woorden?

Ik vind het zelf met rijm eigenlijk altijd mooier. Mits het gedicht niet door de rijm aangetast is natuurlijk. Wanneer ik zou moeten kiezen tussen een gedicht met en eentje zonder rijm, en de inhoud en spitsvondigheden waren in beide gedichten gelijk qua kwaliteit en schoonheid, dan zou ik altijd gaan voor het rijmgedicht. Het klinkt 'affer', toch op de een of andere manier mooier gevonden. Ook als het gedicht een constant metrum heeft kan ik dat beter waarderen dan als dit zou ontbreken. Maar misschien ben ik wel ietwat overrigide hierin.

Maar nu jullie mening, vertel.
Oud 07-03-2004, 11:57
ik is een kiwi
ik is een kiwi is offline
ik vind gedichten met rijm ook mooier, het geeft wat extra's. het moet alleen niet zo worden dat het gedicht geschreven is om te laten rijmen, maar wel echt klinken. maar meestal vind ik gedichten met veel rijm niet geforceerd, omdat er meestal gevoel bij zit. of het gaat om het mooi geworden vonden (sorry voor deze scheve zin): ik vind het belangrijker dat jezelf het gedicht mooi vind, en als andere mesen het ook mooi vinden, is dat mooi meegenomen. ik schrijf zelf gedichten voor mezelf, dus mij maakt het niet uit wat andere mensen er eigenlijk van vinden. maar als je je aan rijmwetten bind, kan het wel saai worden hoor, met de opbouw en zo. (mijn mening)
Oud 07-03-2004, 12:01
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
ik is een kiwi schreef op 07-03-2004 @ 12:57:
ik vind gedichten met rijm ook mooier, het geeft wat extra's. het moet alleen niet zo worden dat het gedicht geschreven is om te laten rijmen, maar wel echt klinken. maar meestal vind ik gedichten met veel rijm niet geforceerd, omdat er meestal gevoel bij zit. of het gaat om het mooi geworden vonden (sorry voor deze scheve zin): ik vind het belangrijker dat jezelf het gedicht mooi vind, en als andere mesen het ook mooi vinden, is dat mooi meegenomen. ik schrijf zelf gedichten voor mezelf, dus mij maakt het niet uit wat andere mensen er eigenlijk van vinden. maar als je je aan rijmwetten bind, kan het wel saai worden hoor, met de opbouw en zo. (mijn mening)
Dat hoeft natuurlijk niet per definitie. Kijk, het Samson & Gert-gehalte moet niet te hoog worden: fijn rijmt op zijn, leuk rijmt op jeuk, enz. Maar zodra er woorden worden gebruikt die echt goed gevonden zijn, niet te alledaagse, voor de hand liggende woorden, dan voegt rijm, volgens mij dan, wel degelijk iets toe.
Oud 07-03-2004, 14:31
lovetear
lovetear is offline
Mja, zelfs alledaagse rijm kan, mits de rest van het gedicht duidelijke inhoud heeft, erg mooi zijn vind ik.

Ik vind rijm een meerwaarde geven aan het gedicht, maar dan moet het wel zo overkomen dat de rijm niet opvalt. Dat je wel het gevoel hebt dat je een gedicht leest, met zorgvuldig gekozen woorden een bepaald gevoel dat naar voren komt. Ik vind Rawie vrij goed in het schrijven in een vaste vorm maar toch niet geforceerd overkomen, dat vind ik erg knap.
Oud 07-03-2004, 18:37
Myuki
Myuki is offline
mjah ik heb niet echt een voorkeur...
Oud 07-03-2004, 19:01
Lady87
Lady87 is offline
wel of geen rijm?

ligt er maar net aan. rijm kan heel mooi zijn en net iets extra geven aan een gedicht. maar kheb ook wel eens gedichten gelezen zonder rijm en die waren ook prachtig.
ik denk ook niet dat er een wel of niet rijm situatie zou moeten zijn. het ligt maar net aan de kwaliteiten van de dichter.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:40
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
lovetear schreef op 07-03-2004 @ 15:31:
Mja, zelfs alledaagse rijm kan, mits de rest van het gedicht duidelijke inhoud heeft, erg mooi zijn vind ik.

Ik vind rijm een meerwaarde geven aan het gedicht, maar dan moet het wel zo overkomen dat de rijm niet opvalt. Dat je wel het gevoel hebt dat je een gedicht leest, met zorgvuldig gekozen woorden een bepaald gevoel dat naar voren komt. Ik vind Rawie vrij goed in het schrijven in een vaste vorm maar toch niet geforceerd overkomen, dat vind ik erg knap.
Je hebt gelijk; zodra de nadruk niet meer komt te liggen op die alledaagse woorden en een zin vloeiend verloopt kan ook die alledaagse rijm bevat worden door een goed gedicht.
Oud 07-03-2004, 19:43
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Lady87 schreef op 07-03-2004 @ 20:01:
wel of geen rijm?

ligt er maar net aan. rijm kan heel mooi zijn en net iets extra geven aan een gedicht. maar kheb ook wel eens gedichten gelezen zonder rijm en die waren ook prachtig.
ik denk ook niet dat er een wel of niet rijm situatie zou moeten zijn. het ligt maar net aan de kwaliteiten van de dichter.
Stel dat kwalitatief, gezien de inhoud, beide dichtvormen overeenkwamen. Welk gedicht zou je dan waarschijnlijk beter vinden? M.a.w: zou rijm dan misschien nog een meerwaarde hebben of maakt het echt niet uit?
Oud 08-03-2004, 11:12
Verwijderd
Ligt eraan hoe het uit mijn pen vloeit . Ik ben rijmend begonnen (kleuterrijm), toen overgegaan op niet-rijmend, ik vond dat een gedicht pas echt goed was als het ook een gedicht bleek te zijn zonder rijm. En nu ben ik terug de rijmtoer opgegaan. Ik wissel af, ligt eraan hoe ik me wil verwoorden. Denk ook niet dat je het kunt vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:51
Verwijderd
Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Het ligt eraan hoe het gedicht loopt zegmaar. Als het heel geforceerd rijmend klinkt, vind ik het niet mooi. En als ik zelf schrijf en ik merk dat ik echt zoek naar rijmwoorden, stop ik. Zonder rijm kun je je ook heel mooi uiten vind ik. Ik heb gewoon geen voorkeur
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:54
Snow White
Snow White is offline
Rijm kan heel mooi zijn. Mits het niet zo klinkt en gaat van;

ik houd van jou
en ik blijf je trouw

bij rijm moet je uitkijken dat het niet gauw voorspelbaar en afgezaagd wordt. Je moet er de uitdaging in blijven zien om het niet standaard te laten klinken.
In mijn ogen is een gedicht zonder rijm ook heel mooi. Het is maar net hoe welke stijl, woorden, taal en beeldende taal je erin verwerkt.

x Snowy
Oud 08-03-2004, 21:32
xineof
xineof is offline
Ik vind het afwisselend wel en niet mooi, dat licht geheel aan het gedicht voor mij, waarbij vooral de vorm een grote rol speelt. Ik deel onbewust voor mijzelf gedichten in in een bepaalde 'categorie' (wat mijn oordeel niet beïnvloedt, maar sommige gedichten plaats ik in de ene sfeer, en andere in een andere sfeer), en bij het ene soort past rijm perfect, bij de andere niet.

Rijm vind ik vooral mooi bij dichtvormen als bijv. sonnetten. Ik weet dat een sonnet een sonnet niet is zonder rijm, maar ik vind juist deze rijm vaak een sonnet zo leuk maken. Ik vind mooie en strakke rijmschema's interessant, en inderdaad een meerwaarde aan zo'n gedicht. Rijm kan een gedicht laten lopen als een trein.

De gedichten waarin ik rijm sowieso jammer vind, zijn de 'sinterklaasrijmpjes'; als de rijm in het gehele gedicht erg gedwongen is. In dat geval vind ik het erg zonde.

De conclusie : mijn voorkeur voor het al dan niet rijmen ligt hem vaak in de vorm van het gedicht, maar over het algemeen hou ik erg veel van rijm (eigenlijk vind ik een mooi rijmschema geweldig ), mits deze niet gedwongen overkomt. In mijn eigen gedichten gebruik ik vrijwel altijd rijm.
Oud 08-03-2004, 23:32
Hannibal
Hannibal is offline
Rijm vind ik een conservatieve rigidideit die een taal onnodig beperkt. Dat er vormelementen in een gedicht zitten lijkt me daarentegen essentieel.
Oud 08-03-2004, 23:52
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Hannibal schreef op 09-03-2004 @ 00:32:
Rijm vind ik een conservatieve rigidideit die een taal onnodig beperkt. Dat er vormelementen in een gedicht zitten lijkt me daarentegen essentieel.
Idd.

Ikzelf zal nooit bewust rijmen en soms stoort het me zelfs als er dan toch rijm inzit. Mijn gedichten zijn meestal in één beweging geschreven en dan verander ik er ook niet veel meer aan. Dat lijkt me moeilijk als je aan een rijmschema gebonden bent.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 14:05
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 09-03-2004 @ 00:52:
Idd.

Ikzelf zal nooit bewust rijmen en soms stoort het me zelfs als er dan toch rijm inzit. Mijn gedichten zijn meestal in één beweging geschreven en dan verander ik er ook niet veel meer aan. Dat lijkt me moeilijk als je aan een rijmschema gebonden bent.
Maar soms komt een rijmschema vanzelf, vloeien de regels eruit volgens dat bepaalde schema, dan ben je er niet aan gebonden, dan moet het gewoon zo zijn .
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:48
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Mutant schreef op 09-03-2004 @ 15:05:
Maar soms komt een rijmschema vanzelf, vloeien de regels eruit volgens dat bepaalde schema, dan ben je er niet aan gebonden, dan moet het gewoon zo zijn .
Ah, misschien wel.
Maar ik kan het me niet direct inbeelden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten