Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 10:21
maritadamix
maritadamix is offline
haloo.. ik zoek wat informatie over allochtonen. ik moet namelijk een werkstuk maken maar ik kan negrens de redenen vinden waarom allochtonen naar nederland komen. weet iemand alsjeblieft waar ik dat kan vinden dan kan ik het tenminste afronden thenxx... kus mariet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2004, 10:40
Verwijderd
Misschien kan je zelf ook wel wat verzinnen, als je bv. naar het nieuws kijkt zie je vaak al wel waarom mensen weg gaan uit hun eigen land. Ze vluchten bijvoorbeeld voor onderdrukking en geweld of ze willen dat hun kinderen een goede jeugd hebben (in de zin van goed onderwijs, geen oorlogen, enz.), ze willen werk of het is een financiële kwestie. Of ze hebben hier een partner. En een flink aantal allochtonen komt uit de (voormalige) koloniën van Nederland of zijn gastarbeider geweest. En zo zullen er nog wel wat dingen te verzinnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:03
zlatani9
zlatani9 is offline
Ga naar een koffiehuis ofzo
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 21:44
maritadamix
maritadamix is offline
ja kijk dat weet ik allemaal wel, maar ik moet daar 2 blaadjes over vol schrijven!! ik zou zo graag een site hebben ofzo...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 09:29
Verwijderd
Citaat:
maritadamix schreef op 12-03-2004 @ 22:44:
ja kijk dat weet ik allemaal wel, maar ik moet daar 2 blaadjes over vol schrijven!! ik zou zo graag een site hebben ofzo...
Dan zoek je naar informatie over gastarbeiders? Dan heb je iig één reden. En eventueel naar informatie over de voormalige koloniën, informatie over landen waar oorlog is en waar vandaan mensen dus naar Nederland komen. Dan moet je iig al wel tot één kantje komen, denk ik. Verder zal ik ff kijken of ik titel(s) heb van boeken die er over gaan, sites weet ik zo ook niet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 09:52
Verwijderd
Ik heb hier een boek met wat informatie...maar dat boek hebben ze niet in de bieb... En om nou alles over te gaan typen...? Ik zal iig een beginnetje maken, oké?

Citaat:
Multicultureel Nederland
De komst van diverse etnische en culturele groeperingen naar Nederland is niet van recente datum, maar is al eeuwenlang gaande. De handel, de havens en de centrale ligging in Europa maken Nederland een betrekkelijk open land. In de stamboom van vrijwel iedere Nederlandse familie is wel een migrant of vluchteling te vinden. Dat was vroeger zo en dat is nu niet anders.

In de Nederlandse Gouden Eeuw (1558-1670) telde Nederland naar verhouding veel vreemdelingen: tussen de zes en elf procent van de toenmalige inwoners was nieuwkomer. In die tijd kwamen er vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden (Vlamingen, Walen) naar het Noorden, Franse Hugenoten en Spaanse en Portugese jogen. Naast vluchtelingen kwamen er oom in de afgelopen eeuwen al vele arbeidsmigranten uit Duitsland en Oost-Europa. Als gevolg van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) kwamen er Belgische vluchtelingen, Duitse dienstmeisjes, Chinese zeelieden en Poolse mijnwerkers.
Na de Tweede Wereldoorlog - vooral na 1960 - worden in het Nederlandse overheidsbeleid dire groepen buitenlanders onderscheiden: arbeidsmigranten, inwoners uit voormalige koloniën en asielzoekers en vluchtelingen. Overigens voerde de Nederlandse regering na de Tweede Wereldoorlog ook een actief emigratiebeleid: vele Nederlandse gezinnen vertrokken om economische redenen naar landen als Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.

Arbeidsmigranten
Tussen 1960 en 1968 haalde Nederland via wervingscampagnes 'gastarbeiders' uit met name mediterrane landen. Eerst uit Spanje, Italië, Griekenland, later uit Turkije en Marokko. Het aantrekken van buitenlandse werknemers werd in die tijd economisch interessant. Men dacht dat de werknemers na een aantal jaren hard werken, met het gespaarde geld zouden terugkeren naar het land van herkomst. Dit pakte anders uit: terugkeer was voor de meeste migranten economisch gezien onaantrekkelijk en zij besloten voorlopig in Nederland te blijven. De vrouwen en kinderen van deze arbeidsmigranten kwamen naar Nederland in het kader van gezinshereniging, vooral na 1970. Inmiddels zijn veel Zuid-Europese migranten teruggekeerd of getrouwd met Nederlandse partners. De gezinshereniging van de eerste generatie Turken en Marokkanen is nu voltooid en de huidige nieuwkomers komen in het kader van gezinsvorming: partners uit landen van herkomst die trouwen met een in Nederland opgegroeide allochtone jongeren.
In 2000 woonden er 309.00 Turken en 252.000 Marokkanen in Nederland (CBS, Bevolkingsstatistieken, standaarddefinitie).

Inwoners uit voormalige koloniën
In Nderland wonen verschillende groepen afkomstig uit de voormalige koloniën. De meesten onder hen hebben een Nederlands paspoort.
In verband met de onafhankelijkheid van Indonesië kwamen tussen 1948 en 1952 ongeveer 300.000 Indische Nederlanders en Molukkers naar Nederland. In 2000 woonden er 405.000 personen met een Indonesische afkomst in Nederland.
Tussen 1970 en 1979 kozen ongeveer 300.000 Surinamers bij de onafhankelijkswording van Suriname voor een bestaan in Nederland. Antilliaanse Nederlanders kwamen tussen 1970 en heden vooral met het oog op werk en studie; de laatste jaren komen vooral veel jongeren voor kortere of langere tijd naar Nederland. In 2000 woonden er 303.000 Surinamers en 107.00 Antillianen in Nederland (CBS, Bevolkingsstatistieken, standaarddefinitie).

Vluchtelingen en asielzoekers
Zoals reeds aangegeven kwamen al in de Gouden Eeuw vluchtelingen Nederland binnen. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen Hongaren in 1956, Tsjechen in 1968 en Chilenen in 1974 die allen om politieke redenen vluchten.
De komst van mensen die asiel aanvragen (asielzoekers) en krijgen (erkende vluchtelingen) is in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw sterk gestegen. Redenen om te vluchten zijn vooral politiek (Koerden uit Irak en Iran) en oorlog (Somalië, Afghanistan, voormalig Joegoslavië). Slechts een deel van de asielzoekers wordt erkend als vluchteling; hier gaat een langdurig en uitgebreid onderzoek aan vooraf. [...]
In 2000 woonden in Nederland 67.000 vluchtelngen uit voormalig Joegoslavië, 33.000 uit Irak, 29.000 afkomstig uit Somalië, 23.000 uit Iran, 21.000 uit Afghanistan en 16.000 uit Ghana (Centraal Orgaan Asielzoekers).
Nah, dat was toch het hele hoofdstuk (op een paar regels na), ik mag aannemen dat je hier toch wel verder mee kunt? Dit komt uit het boek Van alles wat meenemen van Anke van Keulen en Annemiek van Beurden. Als je aan het boek Kleuren in de spiegel van Miep Kramer e.a. kunt komen, daar staat ook wat informatie in, maar volgens mij komt het ongeveer wel op hetzelfde neer. Je zou ook gewoon eens rond kunnen kijken in de bieb in de stad (je woont in Rotterdam, zag ik?) daar moeten over dit onderwerp wel boeken staan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 10:04
maritadamix
maritadamix is offline
je bent geweldig!!!!!!!!
dikke kus mariet
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 08:23
maritadamix
maritadamix is offline
oja wacht je zou me nog heeeeeeel blij maken met één hoofdstuk over de vraag of de bevolkingsdichtheid is gestegen en zoja op welke plaatsen (door de komst vd allochtonen) oooo ik zou heel blij zjin alsje dat had
KUUUS MARIET
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
maritadamix schreef op 14-03-2004 @ 09:23:
oja wacht je zou me nog heeeeeeel blij maken met één hoofdstuk over de vraag of de bevolkingsdichtheid is gestegen en zoja op welke plaatsen (door de komst vd allochtonen) oooo ik zou heel blij zjin alsje dat had
KUUUS MARIET
School is onder andere een manier om je te leren hoe je dergelijke dingen zelf moet aanpakken.

Hup. De bibliotheek in of zoek in www.google.com.

Op s.com zitten geen huiswerkslaafjes, he.
Oud 14-03-2004, 23:09
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Citaat:
maritadamix schreef op 12-03-2004 @ 11:21:
haloo.. ik zoek wat informatie over allochtonen. ik moet namelijk een werkstuk maken maar ik kan negrens de redenen vinden waarom allochtonen naar nederland komen. weet iemand alsjeblieft waar ik dat kan vinden dan kan ik het tenminste afronden thenxx... kus mariet
Er zijn verschillende groeperingen allochtonen die naar nederland komen. Zo zijn er mensen met islamitische komaf die Nederland overwillen nemen. Nederlanders durven hier niets tegen te doen uit angst dat ze als Extreem Rechts worden bestempeld. Niemand wil er rechts zijn want dat wordt geassocieerd met Nazi's

Daardoor durft niemand eigelijk echt hier wat tegen te zeggen en laten ze deze groepering hun gang gaan met moskee's bouwen en al hun andere materialistische symbolen in het westerns georienteerde land, Nederland.

Daarnaast hebben we ook mensen zoals chinezen die van alle groepen allochtonen wel het beste geintegreerd zijn. Men noemt hun integratie geruisloos, ik denk dat als je een beetje het nieuws leest je er achter komt dat een chinees nooit fout in het nieuws komt. Het kan natuurlijk racistisch opgevat worden dat ze juist moslims e.d. in het nieuws doen.. hell.. deze post kan dat ook maar het is niet allemaal onwaar wat hier staat.

Naast chinezen en moslims zijn er ook nog de negeroide allochtonen die vrijwel voor het grootste gedeelte ook wel geruisloos geintegreerd zijn, op het punt na dat ze er compleet tegenovergestelde uitzien van een westerse europeaan. Zoals ook in Amerika in de jaren 60-70 was, waren de negers daar onderdrukt maar dankzij campagnes tegen de onderdrukking zijn ze nu meer gewaardeerd en gerespecteerd.

Kortsamengevat komen allochtonen naar ons land omdat ze het beter willen hebben. Hetzij economisch, hetzij door oorlog. Technisch gezien zou je het ook discriminatie kunnen noemen dat ze hun land verlaten en onze daarvoor kiezen maargoed..

hoop dat dit wat heeft gehlpen

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 23:12.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 08:45
maritadamix
maritadamix is offline
het heeft zeker wat geholpen nog een geweldig kind!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten