Geweldig!
Dat herschrijven was zeker geen slecht idee. Je hebt het een stuk uitgebreider geschreven en het dialooggedeelte iets minder overheersend gemaakt. Het is nog steeds mooi en vlot geschreven, en het aatal fouten heb je ook al redelijk sterk terug weten te brengen.
Nou is lof natuurlijk altijd mooi, maar van commentaar leer je het meest dus...
- Je loopt nog steeds een beetje te hannessen met de gesproken zinnen en de normale tekst, en de overgang hierin. Zie hier nog even het commentaar wat ik in het andere topic heb geschreven, en als ik je een tip mag geven: pak er eens een (goed) boek bij en let dan voornamelijk op de alinea's met gesproken zinnen en informatieve tekst - en die overgang hiervan. Het lezen van boeken is een zeer belangrijk onderdeel van het 'netjes' kunnen schrijven
- Hoofdletters willen nog steeds nog wel eens ontbreken
- Een aantal woorden had je los van elkaar gezet, terwijl ze gewoon aan elkaar mogen: nier aandoening - nieraandoening. Zo waren er nog een paar maar die kan ik niet zo snel terug vinden. Als je het niet zeker weet of het kan, moet je het gewoon in word intypen en dan merk je het vanzelf wel of je er een rode lijn onderkrijgt of niet.
- 'Opeens' is in de meeste verhalen, net zoals 'plotseling', niet één van de beste woorden om een zin mee te beginnen. Een voorbeeld:
`Verder ligt er een ketting, je horloge en een brief die je moeder heeft nagelaten.'
Opeens werden Mark zijn ogen vochtig. Hij heeft er helemaal niet bij stilgestaan dat zijn moeder nu niet meer zou leven.
Dit zou beter kunnen zijn:
`Verder ligt er een ketting, je horloge en een brief die je moeder heeft nagelaten.'
Mark werd even stil en merkte dat zijn ogen vochtig begonnen te worden. Hij had er helemaal niet bij stilgestaan etc.
- Dit viel me even incidenteel op: het laatste woord van de eerste alinea in het eerste stukje is 'oplopen'. Gezien de zinsbouw zou het mss beter zijn om daar 'op kwamen lopen' van te maken.
- Je schrijft dat Mark wakker wordt onder een felle lamp, en later schrijf je dat de vloer nogal glad is. Voor iemand die 200 jaar in het ijs heeft gezeten lijkt het me niet zo'n succes om hem bij te laten komen met een felle lamp die in zijn in 200 jaar niet gebruikte ogen schijnt. En als je dan vervolgens versuft over een gladde vloer moet rondlopen... Het is op zich niet fout, maar het is misschien geen verkeerd idee om over dat soort dingen naar te denken. Het is net zoiets als dat je een verhaal zou schrijven over een meisje dat verkracht is en diezelfde avond onder eigen wil met een ander het bed weer induikt: het kan opzich wel, maar het komt niet erg logisch over (dit was het eerste de beste voorbeeld wat in mij opkwam, ik had mss een iets subtieler voorbeeld moeten verzinnen
)
- De laatste opmerking betreft het laatste stuk van het tweede stuk. Je hebt heel mooi met die witregels gewerkt, dat moet ik je nageven, maar je begint dat stuk in de eetzaal op zo'n manier dat het gedurende een te lang stuk nog lijkt alsof Mark nog in zijn kamer zit. Dit zaait even wat verwarring als die Melissa bij hem komt zitten (ik vroeg me namelijk af waarom zij zomaar bij iemand de kamer binnen kwam lopen met de vraag of zij bij hem mocht komen zitten), omdat pas later blijkt dat hij in de openbare eetzaal zit. Als je van locatie veranderd, laat dat zo snel mogelijk weten in het verhaal - bij voorkeur in de eerste of tweede zin al. Dit voorkomt verwarring.
Zoals ik al eerder had gezegd: hoe langer je schrijft, hoe beter je er in wordt en ik denk dat dit bij jou ook zeker het geval zal zijn. Het verhaal is geweldig, alleen je schrijfstijl moet nog een beetje bijgeschaafd worden. Het zou geen slecht idee zijn om een zogenaamde beta-lezer in te schakelen: iemand (meestal een kennis/vriend/kameraad - hoe je het ook wilt noemen) die je helpt om je schrijfstijl bij te schaven door de fouten aan te stippen en je eventueel tips over het plot, bepaalde stukken of personages kan geven.
Dat je het hergeschreven hebt is niet eens zo'n hele slechte zet geweest: ikzelf herschrijf mijn verhalen soms tot drie keer toe. Meestal schrijf ik het eerst op papier, dan typ ik het uit op de pc waarbij ik gelijk al veranderingen kan invoeren, en dan typ ik het (soms wel, soms ook niet overigens en dan lees ik het gewoon door om de fouten eruit te halen) daarna nog eens over. Ik vind het overigens wel jammer dat jou sf-verhaal wel zo goed wordt ontvangen, en het mijne niet
Maar dat zal wel aan hetgene liggen waarop ik mijn verhalen heb gebaseerd.
Maar, boven dit alles, ga vooral door met (zo) schrijven, en doe dit in je eigen tempo op je eigen manier. Ik kijk in ieder geval uit naar het volgende deel