Igh, igh*
Het is waarschijnlijk een beetje moeilijk te volgen, omdat ik heel erg mijn best heb gedaan om niet in een cliché-verjaardagsdicht te vervallen. Maar ik zal het eens uitleggen

:
1e strofe: De tijd tikt gewoon door; daar kun je niets aan veranderen. Je kunt het niet voorkomen dat je ouder wordt. Door Martien 18 te maken vervalt de tijd echter niet in een herhaling, omdat het heel positief is (slijm..ik weet het). Martien wordt alleen maar meer, en niet minder in de overgang vd eerste naar de tweede strofe (dit is misschien ietwat melodramatisch *kuch*).
2e strofe: één jaar is ook maar subjectief; het maakt niet zoveel uit wanneer iets gebeurd of hoelang dat gebeurd; zo zie je dat ook in één jaar een hoop kan gebeuren. En dan doel ik op dat ik Martien dit jaar heb leren kennen zegmaar

.
3e strofe: in deze strofe vertel ik hem dat hij zich niet zorgen hoeft te maken om het 18 worden, want deze morgen is hetzelfde als de andere, maar nu eventjes zonder zorgen (verjaardag is vandaag even feest!).
'niet per leeftijd en per dag dat jij in't schrift volwassen bent, maar gewoon in alle morgens.' Hiermee bedoel ik dus dat er niet ineens iets schokkends zal gebeuren, maar dat de dagen gewoon hetzelfde blijven

(geen enge verplichtingen of volwassenheid).
4e strofe: je blijft gewoon Martien

. En dan mijn gelukswens, die hij me zelf vertelde: 'Je leeft, en het is heerlijk.' Zelf zei hij 'Ik heb geleefd, en het was heerlijk.', maar dat klopt natuurlijk niet

.
Tot zover mijn uitleg

. En Martien; je bent gek dat je om 5 uur je nest uit komt... maar wel lief hoor

.
* gemeen lachje