Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2004, 15:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik heb een aft, zo'n wondje in je mond, dat krijg je bijv. als iemand met z'n elleboog tegen je wang aanbeukt. Maaruh.. hoe kom je er snel vanaf? Afgezien van gezond eten en zorgen dat je veel vitamine c binnenkrijgt.

Ik ben dus op zoek naar een wondermiddel. Iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:35
Verwijderd
ik heb wel eens een spulletje gehad dat ik erop smeerde en het redelijk snel weg ging.. smaakte wel vies..
het is een gele verpakking en de vloeistof is bruin. Vraag het anders is bij de drogist of apotheek daar weten ze het mss wel.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:37
Verwijderd
Een aft krijg je toch niet als iemand met z'n elleboog tegen je wang aanbeukt? Wanneer dat de oorzaak is, dan lijkt het me gewoon een wondje. Een aft is volgens mij meer een (soort van) zweertje.

Maar goed, bij aften helpt bij mij Bocusan altijd wel goed. (Is van Oral-B, zit in een wit vierkantig doosje met paarse strepen en is verkrijgbaar bij drogist en apotheek.)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:41
Verwijderd
In feite is bocasan een middeltje waar je altijd mee kan spoelen, dat gele flesje met bruine vloeistof is pyralvex, ranzig als de hel, maar werkt perfect.

Wat ik doe als ze op mijn lip zitten is met een pincet de witte kern van zo'n zweertje eruit halen, dan gaat hij meteen dicht en is hij snel over. ( let wel dit kan alleen als hij een duidelijk dikkere witte kop heeft die een beetje boven het oppervlak zit )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:46
Verwijderd
Propolis...*nogwattes* 3 jaar geleden lag mijn mond open vanwege mijn beugel, toen ben ik naar m’n tandarts gegaan en ze had me toen dat recept gegeven. Het werkt bij mij wel goed, ik weet alleen de volledige naam niet meer maar als je het in zo’n homeopathisch winkeltje vraagt weten ze vast wel wat je bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:47
beestje
beestje is offline
kennelijk zijn er nogal wat verschillende soorten aftes

onder een afte versta ik meestal een soort van wittig zweertje, lijkt een beetje op een "putje" (is dus ingevallen) en het doet pijn als er iets langskomt of wanneer het vervormt.

je kunt het spoelen met bosbessensap of rode wijn geloof ik. er zitten bepaalde zuren in die dat kennelijk tegengaan. je kunt het ook aan laten stippen, dit doet echter HEEL erg veel pijn

verder gewoon op tijd naar bed en gezond eten, en er niet teveel aan prutsen natuurlijk
Oud 28-03-2004, 15:51
Gaea
Gaea is offline
Parodontax! is echt super! nooit meer last van gehad
(wel de rode)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:54
Mux
Mux is offline
bosbessensap met beetje citroensap en suiker
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:54
Qamra
Qamra is offline
Spoelen met afgekoelde kamillethee.
Oud 28-03-2004, 16:25
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Bedankt voor jullie reacties, ik heb meteen mn tanden gepoetst met parodontax, en mn mond gespoeld met rode wijn. Dat pyralvex had ik al eens eerder gebruikt, het brande wel maar hij ging niet sneller weg en de witte kern eruittrekken met een pincet is helaas niet gelukt.

Ik sta natuurlijk nog steeds open voor andere suggesties.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:48
Verwijderd
ja zo heet het pyraflex
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 18:04
ratonita7
ratonita7 is offline
Isobetadine
Maar ik weet niet zeker als het zo geschreven wordt. Dat is ontsmettend en helpt wel.
Oud 29-03-2004, 16:55
Verwijderd
Bocusan of listerine gebruiken. Ontsmet. (Bocusan is het beste van de 2)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:33
Teerbal
Teerbal is offline
Ik heb er ook vaak last van, binnenkant lip doet soms fucking pijn
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 11:16
Kazyk
Kazyk is offline
Van een site... (waar google wel niet handig voor is)

Klachten en symptomen
Aften zijn pijnlijke zweertjes in de mond met een doorsnede van 3 tot 4mm. De plekjes zijn grijswit of geel met een rode ontstoken rand. Ze verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. De zweertjes kunnen in grote of kleine hoeveelheden voorkomen en verdwijnen meestal na één tot twee weken. Soms zijn ze heel hardnekkig en komen steeds terug.
Een op de vijf volwassenen heeft wel eens last van aften.

Oorzaken
Een besmetting met een virus of bacterie kan de oorzaak zijn. Vaak krijgt zo'n ontsteking pas een kans bij verminderde lichamelijke weerstand. Ook gebitsproblemen en een slechte mondhygiëne (zeker bij rokers) kunnen aften veroorzaken.
Een klein wondje in de mond, kan de ontstaansplek worden van aften. Beschadiging kan ontstaan door te krachtig poetsen, een slecht passend kunstgebit, per ongeluk bijten op de binnenkant van de wang of het eten van te heet voedsel.

Waarschuwing
Het optreden van aften kan een teken zijn, dat uw weerstand is verminderd.

Wanneer moet u een tandarts raadplegen
Bij zeer ernstige klachten of bij het vaak terugkeren van de aandoening is het raadzaam om een tandarts te bezoeken. Deze kan aan het tandvlees en/of het mondslijmvlies vroegtijdig een ernstige infectieziekte signaleren. De klachten kunnen ook het gevolg zijn van een scherp randje aan een gebitselement. De tandarts kan dit verhelpen. Ook bij klachten als gevolg van een slecht zittende gebitsprothese is het verstandig om een tandarts te raadplegen.

Hoe zijn aften te voorkomen
Zorg voor een optimale geestelijke en lichamelijke conditie en een goede mondhygiëne. Kauw bewust. Poets uw tanden niet te hard.

Wat kunt u er zelf aan doen
Als de klachten draaglijk zijn, kunt u het beste de spontane genezing, die meestal 5 dagen duurt, afwachten. Voorkom uitbreiding door voorzichtig te poetsen en rustig te eten. Een tandpasta met enzymen zou de klachten kunnen verminderen.

Geneesmiddelen
Om de pijn te verlichten kunt u een aanstipvloeistof met lidocaïne gebruiken. Ook aanstippen met Pyralvex kan verlichting bieden. Probeer het pijnlijke plekje droog te deppen met een schoon zakdoekje of tissue. Breng vervolgens de pijnstillende of ontsmettende vloeistof aan.

Ook een pijnstillende tablet zoals paracetamol kan verlichting bieden.

Ontsmettende (mond)spoelingen verminderen het aantal bacteriën in de mond. Chloorhexidine mondspoeling (bijv. Corsodyl), Kamillosan of waterstofperoxyde kunnen om die reden een gunstige werking hebben op aften. Ze versnellen de genezing echter niet.

Hibitane zuigtabletten hebben een ontsmettende werking en daardoor wellicht enigszins effect op verdere uitbreiding en voorkoming van aften.

De apotheek bereidt zelf ook een aantal mondspoelingen die goed werkzaam zijn tegen aften. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw Kring-apotheek.

Wat kunt u beter niet doen
Probeer van de aften af te blijven, want het kapot maken van de blaasjes verergert de klachten.
Als u op een grote oppervlakte een pijnstillende vloeistof heeft gebruikt, mag u de eerste tijd niet kauwen. U kunt per ongeluk op uw tong of wang bijten en zo de klachten verergeren.

Veelvoorkomende misverstanden
Het is niet aangetoond dat een gebrek aan vitamine C het ontstaan van aften in de hand werkt.

http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz02.html
Oud 02-04-2004, 10:00
ellen16
ellen16 is offline
Ik heb erg veel last van aften, ik spoel wel met Bocasan maar dat helpt alleen als je het zeer frequent doet....Verder helpt bij mij eigenlijk niets, ik moet gewoon wachten tot ze weer weggaan.
Oud 02-04-2004, 12:21
Girl87
Girl87 is offline
Ik dacht dat aften ontstonden door gebrek aan vitamine C, als je te weinig fruit eet dus Althans, zo krijg ik ze. (sowieso bij een verminderde weerstand) Gezond eten (veel fruit!!) en goed slapen, dus
Oud 02-04-2004, 19:03
Auntie M
Auntie M is offline
Vroeger had ik er wel eens last van en had er een barbaars middeltje voor maar wat wel snel hielp: beetje zout er op (bijt als de hel)

Regels voor berichten