Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Bekijk resultaten poll: Het werk van Jerry Bruckheimer is...
Gewoon geniaal. Het zijn niet voor niets blockbusters... 6 19.35%
Wel spectaculair, maar uiteindelijk gewoon kijkplezier. 12 38.71%
Matig werk. Kijk liever wat anders. 6 19.35%
Slecht. Waarom mag die vent nog films maken? 7 22.58%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2004, 19:22
KIET
KIET is offline
Ik weet niet of dit in strijd is met de tijdelijke regel, maar anders merk ik het wel.

Sommige mensen zijn dus dol op zijn werk, anderen vinden het hersenloze producties. Maar het blijft gewoon een feit dat Jerry Bruckheimer - meestal in samenwerking met wijlen Don Simpson en de-nog-altijd-in-leven-zijnde Micheal Bay - films maakt die regelrecht een kaskraker worden. Zijn eerste echt bekende productie was niets minder dan Beverly Hills Cop (inmiddels allicht een beetje gedateert) en zijn meer recentere succes was Pirates of the Carribean (met een gemiddelde waardering van 8 op IMDB.com ook gelijk zijn meest succesvolle film, kennelijk).

Even een paar bekende titels die we o.a. aan Bruckheimer te danken hebben: Beverly Hills Cop, Top Gun, Crimson Tide, Bad Boys, Con Air, Bad Boys 2, Remember the Titans en natuurlijk de filmspectakels zoals The Rock, Armageddon, Pearl Harbor en Pirates of the Carribean. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor dé hitserie Crime Scene Investigation (CSI), en de twee spin-offs CSI: Miami en CSI: New York.

Waaraan valt een Bruckheimer-productie te herkennen? Jerry houdt ervan om dingen groots aan te pakken: een aflevering van CSI kost zo rond de miljoen dollar en in Armageddon mochten de acteurs in echte NASA-pakken rondlopen (a drie miljoen dollar per stuk) en over de echte lanceerinstallaties lopen en gebruik maken van de andere faciliteiten die NASA te bieden heeft zoals. Als het om een film gaat moet het steeds grootser en spectaculairder. Special effects en veel actie. Hij weet alijd een flink aantal grote namen in te huren (Eddie Murphy, Bruce Willis, Johny Depp, Will Smith, Nicolas Cage, William Petersen en zelfs Sean Connery). Het lukt hem ook altijd om er een enigzins komische ondertoon aan te geven. Een Bruckheimer film zal ook niet eerder stoppen voordat de twee-uur-grens is bereikt. Maar waar hij misschien nog het meest mee weet te scoren, zijn de soundtracks. Bij bijna elke kaskraker weet hij iemand in te huren (The Rock - Hans Zimmer, Armageddon - Trevor Rabin en Pirates of the Carribean - Klaus Badelt) die er een genialen soundtrack onderknalt.

Bruckheimer lijkt te weten wat mensen willen, en levert dan vervolgens dat type film af. En of de mensen zijn werk nu goed vinden of niet: bijna alle filmstudio's in Hollywood zouden hem maar wat graag inhuren.

Nu was ik alleen even benieuwd wat men hier eigenlijk van de Bruckheimer producties vind. Zijn het inderdaad de blockbusters zoals iedereen ze noemt, of zijn het onzinnige producties? En wat zijn jullie favoriete producties van deze man dan?

Persoonlijk vind ik Bruckheimer geweldig werk afleveren. Zijn formule mag misschien niet altijd verschillen van zijn voorgaande werk, maar daar lig ik niet wakker van. Veel van zijn werk staat garant voor een heleboel spectakel, en daarbij heel wat kijkplezier. En wanneer er dan weer zo'n geweldige soundtrack bij zit... The Rock en Armageddon zijn twee films die bij mij bovenaan staan in de lijst van mijn Bruckheimer favorieten. En uiteraard de meest geweldige 'detective'-serie ooit imho: Crime Scene Investigation.
Advertentie
Oud 22-04-2004, 19:26
Verwijderd
Tja, het is maar waarop je iemand beoordeeld. Bij mij krijgt ie de originaliteitsprijs in ieder geval niet - en dat vind ik belangrijk.

Laatst gewijzigd op 22-04-2004 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:47
Verwijderd
Ongeïnspireerde bagger.

Oke, het mag een hoop geld opleveren (blockbusters dus) maar dat toont eerder aan dat het bioscooppubliek bestaat uit hersenloze mensen die zoveel mogelijk actie en spektakel willen zien en zo min mogelijk verhaal.

Ik vind het dus drie keer niks. Armageddon, Bad Boys, Top Gun, het oerslechte Pearl Harbor en Con Air behoren tot de slechtere films uit de filmgeschiedenis. Hooguit Pirates of the Carribean vond ik nog te pruimen, maar alleen wegens Johnny Depp als Jack Sparrow. De romantiek en het verhaal waren slecht.

Overigens is Micheal Bay ook rampzalig. Het enige wat ze kunnen is die herkauwde formule opnieuw gebruiken, omdat ze weten dat de meeste mensen dat als zoete koek slikken.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 21:38
Verwijderd
Mwah ik ben geen fan van de man. Maar ben wel een fan van Eddie Murphy (BHC) en van Will Smith en dat is dus wel leuk.

CSI is trouwens wel leuk, helaas mis ik het altijd en zijn de dvd's net ff te duur om voor de leukigheid te kopen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 09:06
Lionheart
Wel spectaculair, maar uiteindelijk gewoon kijkplezier.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:05
The Stranger
The Stranger is offline
Van de lijst met films/programma's die hij geproduceerd heeft, heb ik het meeste wel gezien, dus dat zegt wel wat. Maar ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van zijn werk, het is over het algemeen veel speciale effecten en bekende acteurs om voor de rest (wat dus slecht is) te compenseren.
Oud 23-04-2004, 16:48
hacho
hacho is offline
Hij kan goed spektakel produceren en geld verdienen; op zich een verdienste.
Oud 23-04-2004, 17:28
Martijn
Martijn is offline
Wel spectaculair, maar uiteindelijk gewoon kijkplezier
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 18:30
Breg
Breg is offline
Oud 24-04-2004, 08:59
ganralph
ganralph is offline
ik kan niet ontkennen dat hij goedlopende films maakt, maar helaas staat er ook grote bagger op zijn cv

Top Gun en Armageddon voeren bij mij de lijst aan van ultieme k*tfilms (sorry, smaken verschillen) en om nog een aantal dwarsstraatjes aan bagger te noemen:
Bad Company
Kangaroo Jack
Black Hawk Down

maar ik moet toegeven: wat ie doet, doet ie wel goed (alleen vind ik het over t algemeen verschrikkelijk)
Oud 24-04-2004, 12:12
Sithan
Sithan is offline
Ach mij kan het geen zier schelen of het geen verhaal heeft, ik bedoel bij bruckheimer weet je dat gewoon van te voren dat men het moet hebben van effecten en het gevoel van een achtbaanritje ipv van twists in het plot oid, dus dan ben ik niet teleurgesteld of zo...ik kan zijn films zeker waarderen, ze zijn namelijk briljant kijkvermaak, gewoon een film waar het relaxte van een filmavondje centraal staat als je t mij vraagt...er is weinig niet aan te snappen en tis gewoon een lekkere simpele formule voor een avondje niks doen...
en dat ie onorigineel is a la, wat hij maakt kan ik waarderen dus ik heb liever dat hij dat ook nog zo laat...

En dat Con Air e.d. zouden behoren tot de slechtere uit de filmgeschiedenis, dat is gewoon een belediging voor het filmvak...
Iedereen kan altijd wel roepen dat iets onorigineel, verhaalloos en ongeinspireerd is, maar daadwerkelijk een project afleveren waar je talloze mensen een leuke avond mee bezorgd, hoe hersenloos deze ook zouden zijn, getuigt iig van enige vakkennis...laat staan dat ze iig weten hoe men mensen moet boeien en is dat niet het idee achter kunst?, dat je mensen kan boeien met je beelden, verhalen of muziek...en om dat als slecht en hersenloos te omschrijven, sja dat lijkt alsof het minderwaardig is aan andere kunst, maar ik denk dat 'anders' beter geschikt is dan 'slecht'.

Ik bedoel je gaat ook niet naar een concert om dat de artiesten daar beter zingen dan op cd, maar om het gebeuren erbij, de show die wordt gegeven, de echte kwaliteit luister je wel thuis op cd...en zo vind ik dat ook bij bruckheimer, die man maakt films waar grote schermen en gruwelijk goed geluid in de bios tenminste optimaal tot hun recht komen, dat vind ik show...

Laatst gewijzigd op 24-04-2004 om 12:14.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 12:24
KIET
KIET is offline
Top Gun heb ik nog nooit gezien, Bad Company en Kangaroo Jack ook niet maar van deze twee weet ik dat die niet erg goed ontvangen werden door het publiek (Kangaroo Jack is ook niet het standaard type Bruckheimer film). Black Hawk Down heb ik wel gezien, en ik vond dat op zich een indrukwekkende film. Alleen was hij wel érg bloederig.
Oud 24-04-2004, 12:59
L1
L1 is offline
De meeste films zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. Het uiterlijk dan he. De verhalen zijn meestal een beetje afgezaagd.
Oud 24-04-2004, 16:18
Stff
Stff is offline
goeie films, qua verhaal enzo niet altijd even goed maar t is wel spectaculair om er plezier van te hebben, niet zo een zaadfilm als the 6th sense of unbreakable waar echt niets in gebeurd

met de poll per ongeluk op de onderste geklikt, maar moest de 2e zijn
Oud 24-04-2004, 21:49
Verwijderd
De meeste van de films die je noemt heb ik niet gezien. PotC vond ik een ontzettend leuke film, de rest van dat rijtje die ik gezien heb waren gewoon wel okeej. Het meeste van wat ik niet gezien heb, heb ik niet gezien omdat het me niets lijkt.
CSI heb ik ooit eens een aflevering van gezien, en dat was ook wel leuk

Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 21:55
Freshh~
Freshh~ is offline
idd, ik vind het gewoon kijkplezier... dat moet toch ook kunnen¿
maar nee ècht mega goed vind ik niet, daar heb je weer andere orginele en creatieve films voor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten