Ik weet niet of dit in strijd is met de tijdelijke regel, maar anders merk ik het wel.
Sommige mensen zijn dus dol op zijn werk, anderen vinden het hersenloze producties. Maar het blijft gewoon een feit dat Jerry Bruckheimer - meestal in samenwerking met wijlen Don Simpson en de-nog-altijd-in-leven-zijnde Micheal Bay - films maakt die regelrecht een kaskraker worden. Zijn eerste echt bekende productie was niets minder dan Beverly Hills Cop (inmiddels allicht een beetje gedateert) en zijn meer recentere succes was Pirates of the Carribean (met een gemiddelde waardering van 8 op IMDB.com ook gelijk zijn meest succesvolle film, kennelijk).
Even een paar bekende titels die we o.a. aan Bruckheimer te danken hebben: Beverly Hills Cop, Top Gun, Crimson Tide, Bad Boys, Con Air, Bad Boys 2, Remember the Titans en natuurlijk de filmspectakels zoals The Rock, Armageddon, Pearl Harbor en Pirates of the Carribean. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor dé hitserie Crime Scene Investigation (CSI), en de twee spin-offs CSI: Miami en CSI: New York.
Waaraan valt een Bruckheimer-productie te herkennen? Jerry houdt ervan om dingen groots aan te pakken: een aflevering van CSI kost zo rond de miljoen dollar en in Armageddon mochten de acteurs in echte NASA-pakken rondlopen (a drie miljoen dollar per stuk) en over de echte lanceerinstallaties lopen en gebruik maken van de andere faciliteiten die NASA te bieden heeft zoals. Als het om een film gaat moet het steeds grootser en spectaculairder. Special effects en veel actie. Hij weet alijd een flink aantal grote namen in te huren (Eddie Murphy, Bruce Willis, Johny Depp, Will Smith, Nicolas Cage, William Petersen en zelfs Sean Connery). Het lukt hem ook altijd om er een enigzins komische ondertoon aan te geven. Een Bruckheimer film zal ook niet eerder stoppen voordat de twee-uur-grens is bereikt. Maar waar hij misschien nog het meest mee weet te scoren, zijn de soundtracks. Bij bijna elke kaskraker weet hij iemand in te huren (The Rock - Hans Zimmer, Armageddon - Trevor Rabin en Pirates of the Carribean - Klaus Badelt) die er een genialen soundtrack onderknalt.
Bruckheimer lijkt te weten wat mensen willen, en levert dan vervolgens dat type film af. En of de mensen zijn werk nu goed vinden of niet: bijna alle filmstudio's in Hollywood zouden hem maar wat graag inhuren.
Nu was ik alleen even benieuwd wat men hier eigenlijk van de Bruckheimer producties vind. Zijn het inderdaad de blockbusters zoals iedereen ze noemt, of zijn het onzinnige producties? En wat zijn jullie favoriete producties van deze man dan?
Persoonlijk vind ik Bruckheimer geweldig werk afleveren. Zijn formule mag misschien niet altijd verschillen van zijn voorgaande werk, maar daar lig ik niet wakker van. Veel van zijn werk staat garant voor een heleboel spectakel, en daarbij heel wat kijkplezier. En wanneer er dan weer zo'n geweldige soundtrack bij zit... The Rock en Armageddon zijn twee films die bij mij bovenaan staan in de lijst van mijn Bruckheimer favorieten. En uiteraard de meest geweldige 'detective'-serie ooit imho: Crime Scene Investigation.