Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2004, 09:35
lieve
lieve is offline
Hey iedereen,
ik ga proberen de positieve toon erin te houden wat de laatste tijd bij mij niet altijd makkelijk is.
Ik heb vrijdag een examen van anatomie op hoge school.
Alle examens zie ik zitten en dit examen is dus gewoon een marteling. Sinds ik eraan beginnen leren ben... heb ik dus regelmatig huilbuien, met tegengestelde gevoelens!!!
Ik wil het examen doen en ervoor slagen, maar langs de andere kant ben ik zo bang voor het examen dat ik bijna zou durven stoppen met die hele bedoening.
Ik wil doodgraag mijn diploma halen, heb dan nog 2 jaar te gaan als alles goed gaat.

Mijn ma heeft me al vaak met rode ogen naar beneden zien komen,
we hebben al een paar keer een goed gesprek gehad en zij zegt dat ik mezelf eens dringend onder handen moet nemen.
Makkelijker gezegd als gedaan... ik heb nog nooit zoiets gehad.
Ben altijd een grote meid geweest, steeds opkomen voor mezelf, me niet op m'n kop laten zitten,... altijd bereikt wat ik wou bereiken.
En nu moet ik mezelf onderhanden nemen 2 dagen voor mijn examen. Heb nog hopen te doen...
Maar ok, ik weet dat het het einde van de wereld niet is als ik 2de zit heb. Maar ik wil dat echt niet... ik wil gewoon erdoor zijn, moet nog niet een vrijstelling zijn. Zodat de kans bestaat dat ik die niet opnieuw moet doen.

Och, ik kom er wel door zeker... als ik mezelf onderhanden neem.
Maar hoe neem je jezef onder handen?????
Enig advies?
Oud 05-05-2004, 10:37
Balance
Balance is offline
Ik verplaats hem naar psychologie
Oud 05-05-2004, 16:43
Taquoriaan
Taquoriaan is offline
Je zit nu na te denken over wat er gebeurt als je 'm niet haalt en nog meer negatieve dingen. Dat helpt sowieso niet.
Paniekaanvallen/faalangst zijn het gevolg van het opblazen in je hoofd van rampen die eventueel zouden kunnen gebeuren. Het zijn irrationele gedachtes (ik weet niet of het woord irrationeel je iets zegt, maar daarmee bedoel ik gedachtes die niet echt logisch zijn).
Wat kan helpen is ontdekken dat dingen die je denkt onlogisch (irrationeel) zijn. Je kunt dan proberen die te vervangen door een rationeel, logisch antwoord te bedenken. Meestal voelt het beter als je beredeneert waarom iets wel goed zal gaan.

Bijvoorbeeld als je denkt: ik kan dit niet, het is veels te moeilijk. Dit lukt me nooit. Dan kun je ook denken: Ja, maar ik heb het goed voorbereid. Andere mensen kunnen het ook en die zijn heus niet slimmer dan ik, dus waarom zou ik het dan ook niet kunnen?
Snap je? Misschien kun je proberen voor het examen wat te ontspannen (drink wat kruidenthee, luister naar relaxte muziek, dwing jezelf even stil te zitten en probeer je hoofd wat leeg te maken).

Het klinkt allemaal wat simpel, en ik weet echt wel dat het best moeilijk is. Maar in ieder geval sterkte.
Op de meeste scholen wordt wel faalangsttraining gegeven, dus als je denkt dat je langer over school gaat doen vanwege die faalangst is dat misschien ook een tip. Je moet jezelf niet onnodig lang kwellen met iets waaraan in principe iets te doen is, toch?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 17:47
havo-er
havo-er is offline
Ik doe nu havo examen en raak soms ook helemaal in paniek. Toen ik mavo examen deed had ik daar helemaal geen last van. Dus dit jaar schrok ik er wel van dat ik me zo beroerd kon voelen voor een toets. Gewoon een gesprek aan gaan met een leraar van je school kan heel veel helpen.(heb ik ook gedaan) En als het even kan iemand die ervaring heeft met faalangstige leerlingen. Echt dat zal een hele opluchting zijn. Meestal hebben dat soort leraren ook hele goede tips. Probeer in iedergeval altijd positief te blijven denken. Dus niet denken dat het toch niet lukt. Het lukt je vast wel! Je lijkt me namelijk wel een vechtertje. Suc6 ermee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten