Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 09:42
anjali
anjali is offline
Nou veel vinden dit het makkelijkste examen en zeggen het is maar Nederlands, maar ik vindt van niet hoor! En misschien jullie ook niet, samenvatting in 150 woorden schrijven, tekstverklaringen max 15 woorden schrijven. Best lastig.

In ieder geval ik vroegme af denken jullie dat de tekstverklaringen dit jaar meer uit meerkeuzevragen bestaan in 2002 en 2003 was dat namelijk wel zo. Dus ik hou mijn vingers gekruist!
Advertentie
Oud 06-05-2004, 11:12
Verwijderd
ik weet het niet maar ik hoop van niet.
nederlands examen vindi kook moeilijk en ik ben nogal slecht in meerkeuze vragen. kan nooit kiezen, of kies net de verkeerde.
Oud 06-05-2004, 11:45
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
ja, wij hebben op school het examen + herexamen van 1999 t/m. 2003 gemaakt, en ik heb echt bijna alle meerkeuzenvragen fout gegokt... Heb dus liever open vragen.
Oud 06-05-2004, 13:11
Silvie
Silvie is offline
Hm Nederlands valt inderdaad wel een beetje tegen vind ik. Vooral dat samenvatten vind ik erg moeilijk
Oud 06-05-2004, 13:34
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
SAMENVATTING

Bij die samenvatting moet je van de gegeven punten, er letters voorzetten.

Pak daarna een marker en begin met arceren precies de passages die antwoord geven op dat bepaalde punt.

NIET MEER

Als dat gebeurd is is het altijd handig om in de samenvatting dat bepaalde punt weer te herhalen. Dat levert al een punt of 2 op.

Schrijf in JOUW schrijfstijl en probeer het zo origineel mogelijk te houden, DUS NIET CITEREN.

Hou het verder beknopt en beantwoord alleen de punten die gevraagd worden

Let op grammatica en spellingsfouten en zorg dat het lekker doorloopt, het verhaaltje.

Teveel woorden? Schrap is je bijvoegelijke naamwoorden die niet nodig zijn, probeer niet te opsommen, maar hou het zo goedlopend mogelijk.

Let ook op het perspectief. Als er in de ik-persoon is geschreven, maak de zin dan passief en niet "ik ..." in je samenvatting.

ALTIJD TITEL EN AUTEUR BOVEN AAN JE SAMENVATTING VERMELDEN.

Good Luck and Have Fun
Oud 07-05-2004, 09:37
Verwijderd
niet citeren?
het gaat toch erom dat je de goede punten in je samenvatting hebt? je hoeft toch geen heel verhaal te verzinnen? of ben ik nou dom?
Oud 08-05-2004, 14:17
__ArjunRampal__
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-05-2004 @ 10:37 :
niet citeren?
het gaat toch erom dat je de goede punten in je samenvatting hebt? je hoeft toch geen heel verhaal te verzinnen? of ben ik nou dom?
Of je nou dom bent of niet, dat meot je zelf uitmaken

Mijn docente zei dat je als het echt niet kan dan pas voorzichtig citeren.

Je verzint geen verhaal, je maakt een goed doorlopend verhaal die die bepaalde punten beantwoord.
Oud 09-05-2004, 10:44
SSER
SSER is offline
Tip van onze leraar (samenvatting): Probeer altijd aan het maximale aantal woorden te komen, als je op minder uitkomt gooi er dan gewoon wat achter wat je denk dat belangrijk kan zijn.
Als je de correctievoorschriften bekijken zie je dat er nl. wordt beoordeeld op punten die je wél hebt, iets is dus nooit fout.

.
Oud 09-05-2004, 10:46
SSER
SSER is offline
Citaat:
__ArjunRampal__ schreef op 08-05-2004 @ 15:17 :

Mijn docente zei dat je als het echt niet kan dan pas voorzichtig citeren.
Waarom dan pas? Met citeren is niets mis
Oud 09-05-2004, 11:14
DHTHGL
DHTHGL is offline
Je mag wel citeren ...

wat je kunt doen is gewoon tekst lezen. De punten markeren die gevraagd worden; alles citeren en dáárvan een goed lopende samenvatting van maken.

Volgens mij dan.

Oja, zelfs in antwoorden model krijg je punten voor 'letterlijke zinnen' in de tekst.
Oud 09-05-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:
DHTHGL schreef op 09-05-2004 @ 12:14 :
Je mag wel citeren ...

wat je kunt doen is gewoon tekst lezen. De punten markeren die gevraagd worden; alles citeren en dáárvan een goed lopende samenvatting van maken.

Volgens mij dan.

Oja, zelfs in antwoorden model krijg je punten voor 'letterlijke zinnen' in de tekst.
Ik doe dat ook altijd.. Van de geciteerde zinnen een verhaal maken...
Oud 10-05-2004, 14:24
anjali
anjali is offline
YESS!!!! Uhm sorry... voor degene die hier moeite mee hebben, maar het examen nederlands is volgens mijn leraar bijna altijd en daar kunnen we dit jaar zelfs zeker van uitgaan identiek aan het voorafgaande jaar wat betekent 75% meerkeuze en 25% normale vragen. Op vwo zelfs 85% meerkeuze.

Anyway ik ben wel blij, want dit vindt ik makkelijker. Sorry voor degene die dit moeilijk vinden, maar gelukkig is er nog tijd om te oefenen!
Oud 10-05-2004, 18:09
mimima
mimima is offline
Ik denk zelf dat het verschillend is gewoon meerkeuze vragen maar ook open vragen.
Oud 10-05-2004, 19:18
x-Jola-x
x-Jola-x is offline
ik hoop iig dat het een beetje meevalt, want ik zie er nu al tegenop .... Maar dat samenvatten, dat moet je inderdaad volgens de punten van __ArjunRampal__ doen, zo zei mijn leraar het oowk.. majah.. met een oefenexamen had ik bijna alles verkeerd gemarkeerd
Oud 10-05-2004, 21:06
@Moon
@Moon is offline
- NIET citeren
- het aantal woorden vd samenvatting mag maar met 10% worden overschreven, anders aftrekpunt!
- probeer bij de samenvatting zo dicht mogelijk bij de tekst te zitten, dus woorden die belangrijk zijn in de tekst die ook gebruiken in de samenvatting, want voor sommige woorden die je gebruikt in de sv kan je een punt krijgen.
- als je bij open vragen waarbij er wordt aangegeven met maximaal hoeveel woorden je het mag beantwoorden ook met exact die aantal beantwoord krijg je zelfs een punt extra.

Deze dingen worden echt meegerekend in de beoordeling. Vorig jaar zelf gezien bij het antwoordmodel op i-net.
Oud 11-05-2004, 10:18
Liss
Liss is offline
Zie het vanzelf wel.. zie er iig nu niet tegenop eigenlijk. Als je gewoon de punten in je samenvatting zet die gegeven zijn moet het wel voldoende zijn
Oud 11-05-2004, 10:57
anjali
anjali is offline
het aantal woorden vd samenvatting mag maar met 10% worden overschreven, anders aftrekpunt! ?????????????

Sorry hoor, maar dat is dus echt niet waar, bekijk maar eens een samenvatting met de antwoorden erbij alle antwoorden zijn letterlijk uit de tekst!
Oud 11-05-2004, 13:12
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
dat klopt, 10 procent overschrijding meer niet!!
Oud 11-05-2004, 13:20
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Ne lijkt me ook best lastig.
Oud 12-05-2004, 07:40
anjali
anjali is offline
Dat is niet waar hoor, geloof me maar. Je moet gewoon samenvatten and de hand van de punten, en er is geen sprake van 10% overschrijding. Ik heblaatst nog een leraar mijn samenvatting laten nakijken had alles uit de tekst en hij vond het goed!
Oud 12-05-2004, 09:33
Verwijderd
Anjali dat is wel waar.
Het staat ook in je examenbundel.
Balen voor jou misschien (en voor anderen), maar helaas waar. Maar opzich wel lekker dat je nog kan spelen..
Oud 12-05-2004, 15:18
anjali
anjali is offline
Gelukkig maar, ik had dus toch gelijk!

Ik-heb-in mijn examenbundel NL Havo 2003-2004 gekeken en op blz 35 staat alles over samenvatten.

Er staan inderdaad twee dingen over 10% in:
De samenvatting is ongeveer 10% van de oorspronkelijke tekst. Ditbetekent niet dat jemaar 10% mag citeren, maar gewoon datdesamenvatting beknopt moetzijn. Leesnogmaar eens goed zouik zeggen.

Sorry spatiewerktniet bepaaldgoed.

Het tweede is dat je maar 10%vande woorden mag overschrijden bijv216 inplaatsvan 200 maarnietmeerdan 216!

Er staatniets over maar 10% mogen overschrijven hoor leesmaar goed!
Oud 13-05-2004, 22:28
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
anjali schreef op 12-05-2004 @ 08:40 :
Dat is niet waar hoor, geloof me maar. Je moet gewoon samenvatten and de hand van de punten, en er is geen sprake van 10% overschrijding. Ik heblaatst nog een leraar mijn samenvatting laten nakijken had alles uit de tekst en hij vond het goed!

mijn lerares heeft altijd gezegd dat je 10% mag overschrijden....!
het mag wel...! weet het zeker...!
Oud 13-05-2004, 23:02
anjali
anjali is offline
WAcht effe gaat dit nou over het aantal woorden dat je mag overschrijden?
Oud 14-05-2004, 03:39
Verwijderd
volgens mij wel
Advertentie
Oud 14-05-2004, 10:14
Meryem
Meryem is offline
Je mag 10% overschrijden EN 10% er onder zitten
Oud 14-05-2004, 10:42
anjali
anjali is offline
oh sorry ik dacht dat jullie het er over hadden dat je maar 10% mocht citeren en niet meer! Dat van die woorden is logisch en lukt ook wel alleen streep ik altijd als ik woorden teveel heb juist weg wat ik er in moet hebben!
Oud 14-05-2004, 11:19
luchtballon
luchtballon is offline
weten jullie of de samenvatting even zwaar meetelt als het tekstverklaren?

dat tekstverklaren lukt wel: met oefenen een 9.4 en 8.8 , maar het samenvatten lukt niet zo, en ik dacht ergens gezien te hebben dat dat minder zwaar meetelt *hoopt*
Oud 14-05-2004, 18:04
Fantôme
Fantôme is offline
@ luchtballon.... áls ik mijn leraar mag geloven dan heb je al (bijna) de helft van het totaal aantal te behalen punten als je je samenvatting goed doet.
Oud 14-05-2004, 20:01
Fantôme
Fantôme is offline
oke, ik zal ook even mijn vraag over het nederlands examen hier stellen:

in de examenbundel staan er dungen bij als wat de signaalwoorden ed zijn, met voorbeelden enz. Worden deze ook gegeven op het echte examen of moet je ze toch maar leren?

offtopic @ forumbazen: als deze vraag nou niet meer wordt beantwoord doordat niemand meer kijkt in dit topic (anjali's vraag is beanwoord immers). zou ik dan een nieuw topic hierover kunnen openen?

liefs, wendy.
Oud 14-05-2004, 20:37
LiL_DrOppY16
LiL_DrOppY16 is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 06-05-2004 @ 12:45 :
ja, wij hebben op school het examen + herexamen van 1999 t/m. 2003 gemaakt, en ik heb echt bijna alle meerkeuzenvragen fout gegokt... Heb dus liever open vragen.
whehehe dat heb k dus ook....van die irri berijpend lezen dingen!!
Oud 14-05-2004, 22:09
L1
L1 is offline
ik ga met een 6,5 voor Nederlands mijn examens in. Ik ga deze week nog ff een tekstje oefenen dat ik er klaar voor ben. Als deze net zo makkelijk is als die van vorig jaar zal ik niet klagen. Die hebben we geoefend en ik had 7,4. ik ben overigens geen held in teksten.
Oud 15-05-2004, 20:58
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
anjali schreef op 14-05-2004 @ 11:42 :
oh sorry ik dacht dat jullie het er over hadden dat je maar 10% mocht citeren en niet meer! Dat van die woorden is logisch en lukt ook wel alleen streep ik altijd als ik woorden teveel heb juist weg wat ik er in moet hebben!
haha dat heb ik ook in vierde klas gehad ..! beetje jammer
Oud 16-05-2004, 15:04
o0punkchic0o
o0punkchic0o is offline
heeft iemand hier een examenbundel van nederlands van havo?!?

Zo ja, kan je dan even die soort samenvattingen van de stof die je moet leren dat erinstaat scannen en naar mij toe sturen? (bijvoorbeeld die bladzijde over signaalwoorden, tekstdoelen..)

Onze examenbundels mogen we namelijk niet mee naar huis nemen, (ja heel erg vaag) en ik kan daarmee beter leren.

hele dikke kus
alvast bedankt
iris
rocksterretje@hotmail.com
Oud 17-05-2004, 00:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 06-05-2004 @ 12:12 :
ik weet het niet maar ik hoop van niet.
nederlands examen vindi kook moeilijk en ik ben nogal slecht in meerkeuze vragen. kan nooit kiezen, of kies net de verkeerde.
Vaak is het bij meerkeuzenvragen zo:

twee van de vier antwoorden zijn absoluut nonsense.

Dan zijn er nog twee, waarvan 1 het bijna is en de ander is het gewoon helemaal. Die laatste is dan het antwoord.
Oud 17-05-2004, 11:34
[capture life]
[capture life] is offline
Citaat:
LiL_DrOppY16 schreef op 14-05-2004 @ 21:37 :
whehehe dat heb k dus ook....van die irri berijpend lezen dingen!!
Bij meerkeuzevragen zijn altijd twee antwoorden volledig fout, ééntje is goed en één hangt er tegenaan. Dat betekend dus dat, als je goed leest in de tekst en vragen, je 50% kans hebt om het goede antwoord te kiezen...
Je kunt bij meerkeuzevragen het beste beginnen met het wegstrepen van antwoorden waarvan jij denkt dat ze niet goed zijn en dan blijft er vanzelf een over (of meer en dan moet je gokken). Probeer het maar eens.
Oud 17-05-2004, 12:42
__ArjunRampal__
Citaat:
Eritreaboy16 schreef op 16-05-2004 @ 17:20 :
Hey Mensen..

Je moet gewoon de punten die er worden gevraagd in je samenvatting bewerken..en een lopend verhaal van maken Thats it..
Wat zeg ik?

De eerste tekst met "tekstverklarings- begrijpendlezen" vragen is echt lekker easy.

Wel kut is dat de samenvatting bijna 50% van je punten is!~~~!
Oud 17-05-2004, 20:30
iechuhh
iechuhh is offline
onderschat nederland niet hoor..ik ben er vorig jaar door gezakt..nooit onvoldoende ghad en patsboem examen verneukt...k dacht dat ik rond de 6,5 zou hebben maar had maar een 4...dus gezakt!!!samenvatten is echt klote!!en tis echt niet zoe dat je gewoon de tekste korter moet opschrijven dat is wat ik vorig jaar deed...de belangrijke dingen in eigen woorden gaan opschrijven.... SURE!!! NOTTTT!!!!
Oud 18-05-2004, 07:23
anjali
anjali is offline
ik mag een 3,7 halen, denk dat je ook niet lager kan halen dan dat.
Oud 18-05-2004, 10:01
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
iechuhh schreef op 17-05-2004 @ 21:30 :
onderschat nederland niet hoor..ik ben er vorig jaar door gezakt..nooit onvoldoende ghad en patsboem examen verneukt...k dacht dat ik rond de 6,5 zou hebben maar had maar een 4...dus gezakt!!!samenvatten is echt klote!!en tis echt niet zoe dat je gewoon de tekste korter moet opschrijven dat is wat ik vorig jaar deed...de belangrijke dingen in eigen woorden gaan opschrijven.... SURE!!! NOTTTT!!!!
NL was dus echt wel makkelijk... je haalt niet zomaar een 4 dat weet ik wel
Oud 18-05-2004, 11:33
iechuhh
iechuhh is offline
nou en ik vond het wel klote!!! das mijn mening..klaar t gaat hier toch om om je mening te geven of niet..nou ik heb het vorig jaar gehad en vond het tegenvallen klaar!
Oud 18-05-2004, 12:01
b2k_lay_d
b2k_lay_d is offline
ik heb een vraag

kijk ze zeggen toch altijd... MAXIMAAL 70 woorden (bijvoorbeeld)
bij een open vraag.

en stel dat je iets van de vraag overneemt..

euh bijvoorbeeld dit (ff dom voorbeeldje)::

1) Leg uit dat kaas en pannenkoeken geen drinken zijn
(maximaal 70 woorden)

en bij mijn antwoord zeg ik

1)Kaas en pannenkoeken zijn geen drinken omdat, ....................

vanaf waar begint de telling? vanaf KAAS of pas na het woord OMDAT???
dit wou ik nog ana de leraar vragen, maar vergeten shit..
Oud 18-05-2004, 12:11
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
KAAS vanaf daar
Oud 18-05-2004, 13:27
Liss
Liss is offline
Ik zou het ook niet zeker weten vanaf waar.
Maar als je over het aantal woorden heen zit laat je toch het eerste stuk weg en geef je alleen de uitleg? Dingen herhalen is alleen echt nodig als het om een deel van de vraag gaat, niet heel de vraag.
Dus nu zou je voor de zekerheid als je eroverheen zit gewoon je antwoord kunnen beginnen met omdat.
Oud 18-05-2004, 20:29
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Citaat:
Eritreaboy16 schreef op 16-05-2004 @ 17:20 :
Hey Mensen..

Je moet gewoon de punten die er worden gevraagd in je samenvatting bewerken..en een lopend verhaal van maken Thats it..

ja dat weet ik maar soms heb ik moeite met het vinden van die punten in de tekst..!
Oud 19-05-2004, 12:05
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 14-05-2004 @ 19:04 :
@ luchtballon.... áls ik mijn leraar mag geloven dan heb je al (bijna) de helft van het totaal aantal te behalen punten als je je samenvatting goed doet.
whoaaahh is dat echt zow??? Hehe.. khoop het maar... dan moet het toch goedkomen met mijn nederlands examen?! als ik van allebei de helft goed maak, moet lukken *hoop ik *!!
Oud 22-05-2004, 11:30
Günther
Günther is offline
uhm.... weet iemand toevallig wát we moeten leren voor NL? ik moet namelijk de stof ff doormailen naar een vriend (ik heb het boek hij niet) maja wát ign (ik heb trouwens topniveau, dus)

Oud 22-05-2004, 11:47
luchtballon
luchtballon is offline
@ Günther: Eigenlijk neit zoveel. Je moet een samenvatting kunnen maken en teksten kunnen verklaren. Maar buiten gewoon veel oefenen kun je er niet zoveel aan leren. Misschien signaalwoorden of zo
Oud 22-05-2004, 12:11
Günther
Günther is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 22-05-2004 @ 12:47 :
@ Günther: Eigenlijk neit zoveel. Je moet een samenvatting kunnen maken en teksten kunnen verklaren. Maar buiten gewoon veel oefenen kun je er niet zoveel aan leren. Misschien signaalwoorden of zo
mjah kijk dat was het probleem niet (hoe/hoeveel/.wanneer ik moet leren ofzo) maar ik moet dus ff blz scannen en opsturen.... welke (hoofdstukken, blz, oefeningen) dat soort dingen (signaal woorden, die mail ik alvast)
Oud 22-05-2004, 12:18
icewind
icewind is offline
bij 180 woorden maximaal kan je het best tussen de 180-198 zitten.. niet erboven en niet eronder..
Als je op bijv 170 zit (minder dan 10% onder) mag ook wel maar kan je beter nog 1-2 zinnen erbij doen, heb je meer kans dat je toch nog een puntje pakt.

Ook wat ik persoonlijk ga doen, ik ga eerst zoiezo de tekstverklaring doen. Het is het best (voor mij) om dit in het begin te doen omdat je dan nog lekker fris ben. Ik zorg ervoor dat ik gelijk mijn punten met tekstverklaren pak zodat ik de samenvatting wat kan compenseren
Advertentie

Regels voor berichten