Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2004, 07:46
Tommiev
Tommiev is offline
De tweede fase is een mislukking.

Ik vind van niet want je hebt nu veel meer vrijheid en gelijkheid en broederschap.
Vind jij de tweede fase hot or not? Vertel het me. Met goede argumenten, want daar houdt meneer Berkien wel van.
Oud 13-05-2004, 14:15
Marloeske
Marloeske is offline
WAT is de tweede fase precies?
Het kiezen van een vakkenpakket, de zelfstandigheid, vakken in de vrije ruimte..

Het is me nooit echt duidelijk geworden.
Ik weet dat ik ook in de Tweede Fase zit (wat het ook precies mag wezen) maar het bevalt me prima.
Ik doe wat ik leuk vind, ik heb genoeg tijd om te leren enz enz.
Oud 13-05-2004, 15:16
Dory
Dory is offline
Vind de Tweede fase wel een oke idee (richting kiezen) maar er zouden minder voor iedereen verplichte vakken moeten zijn, want zo komt dat richting kiezen niet echt uit de verf.

Verder moet er duidelijker een keus gemaakt worden tussen zelfstandig werken of klassikale lessen, want de combi die we nu hebben vind ik uiterst verwarrend (nederlands waarbij we altijd klassikaal les hebben, maar je eind van het jaar toch twee dossiers vol moet hebben, en wat er in moest stond ergens in een jaarplanner o.i.d.)
Oud 13-05-2004, 15:23
dls
dls is offline
ik vind de 2e fase best lekker.

Wij hebben op school keuze uren en daar leer je veel van.
er is veel zelfstandigheid..

het enige wat jammer is, is dat je profielen gekregen hebt, i.pv. eigen keuze pakketten...

Maar verder niets dan lof...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 18:42
Nyawa
Het systeem van profielen vind ik heel slecht. Ik kies liever gewoon mijn eigen vakken, zonder dat daar allerlei vakken aan verbonden zijn.

De vrijheid in de Tweede Fase is gewoon superrelaxed, ik zou nu niet meer terug willen naar het basisvormingsysteem. Ik heb niet echt last van een te hoge werkdruk. In de tentamenweken en in de week daarvoor is het enorm stressen, dat is waar, maar in de perioden daartussen valt het allemaal wel mee.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 19:14
bignielz
bignielz is offline
ik vind het systeem erg relaxed
door de profielen heb ik alle vakken die ik leuk vind (ik heb nt) en je hebt veel vrijheid als het gat om huiswerk te maken want bij ons is er geen controle op.

Het enige wat ik vaag vind is dat het ene vak met studie planners werkt en het andere volgens het 'onderbouw'systeem met huiswerk opgeven
Bij ons zijn er 6 tentamen weken en geen so's tussendoor Ook dit vind ik relaxed omdat je op vaste tijden de tentamens heb
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 19:44
Tommiev
Tommiev is offline
Het kiezen van een profiel in plaats van vakken is positief, want heeft iedereen voldoende mogelijkheden op vervolgopleidingen die op zijn of haar vakken aansluiten.

Dat sommige vakken wel met studieplanners werken en andere niet, ligt niet aan de tweede fase maar aan jouw school.

Welke verschillen zijn er eigenlijk tussen de tweede fase en uhm hoe het eerst was?
Oud 13-05-2004, 20:15
Luna
Luna is offline
ik vind de tweede fase echt heel hot...
Oud 13-05-2004, 20:42
Tommiev
Tommiev is offline
Yes, medestanders.
Oud 13-05-2004, 21:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
de tweede fase zou een goede voorbereiding voor latere studie zijn. Ik studeer nu en ik heb geen ene r**t aan mijn tweede-fase tijd gehad
Oud 13-05-2004, 21:45
Verwijderd
In beginsel kan ik me wel vinden in de 2e fase. Zelfstandig leren werken is naar mijn mening prima en ook zinvol. Dan moet het echter wel consequent worden toegepast door iedereen. Dat gebeurt echter niet altijd, veel docenten geven nog gewoon huiswerk op en negeren de studiewijzer. Als je echt zelfstandig moet werken moet je er gezegd worden: Aan het eind van de maand moet dit af zijn en kijk zelf maar hoe je je tijd indeelt. Dit gebeurt naar mijn mening niet tot nauwelijks. Dat is zelfstandig werken zoals ik het zie en dat is niet de manier waarop het nu georganiseerd wordt.

Het profielensysteem vind ik minder geslaagd. De keuzevrijheid en daarmee mogelijkheden om een pakket samen te stellen wat jij handig en leuk acht wordt onmogelijk gemaakt. Dit onder het mom dat het niet meer mogelijk is een echt pretpakket te kiezen. Daar snijdt de leerling alleen zichzelf in de vingers en de meesten zijn wel zo verstandig om een vakkenpakket te kiezen waarmee ze iets kunnen. Dat iemand met een pretpakket daar later spijt van heeft is jammer maar nu zie ik om me heen mensen die graag geneeskunde willen studeren maar echt geen wiskunde b1 kunnen terwijl de motivatie zeer zeker aanwezig is. Zelfstandig een vakkenpakket kiezen is prima, dit is wat minder geslaagd.

De nieuwe vakken die in de 2e fase zijn ontstaan zijn naar mijn mening onzinnig. Het idee om ons iets te laten proeven van alle aspecten die de opleiding te bieden heeft, leidt tot een oppervlakkige manier van lesgeven over vaak zeer irrelevante stof. Bijvoorbeeld ANW: Prima dat mensen zonder biologie wat over DNA leren, maar leer het dan wel een beetje consequent aan en niet het kleine beetje onvolledige informatie dat wordt gegeven. Voor N-profielen is ANW naar mijn idee compleet zinloos, niemand zit te wachten op de naam van de uitvinder van de kleurencontrastmicroscoop. De twee deelvakken voor de 2 vreemde talen vind ik ook niet zo'n succes omdat het enorm wordt opgedrongen aan leerlingen die vaak bewust een bepaald profiel hebben gekozen om de talen te vermijden. Veel mensen halen onnodige onvoldoendes op hun eindlijst omdat het zo nodig wordt gevonden dat ze later Franse of Duitse teksten moeten lezen. Of geef het hele vak of geef het niet, maar niet zo'n halfslachtige tussenoplossing.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 15:37
kerelalakarel
kerelalakarel is offline
snot want nu moet je alluz zellufstandig doen terwijl er in de 3de er niet naartoe gewerkt wordt. dus nu sta je in 1 x all1. en de pw weken zijn oowk kut dan moet je alluz van de afgelopen 6 weken ff in 1x leren no fucking way das damt moeilijk........

nou <groetjes>
Oud 14-05-2004, 22:42
Tommiev
Tommiev is offline
Die profielen zijn juist goed, want nu is er veel meer duidelijkheid en overzicht over welke vakken je nodig hebt voor een bepaalde opleiding. En als die kinders geen geneeskunde kunnen studeren vanwege wiskunde B1 in NG, dan zouden ze dit voor dat hele profielen-gedoe ook niet gekund hebben, want toen had je ook al wiskunde van dat niveau nodig.

Misschien moet je maar vmbo gaan doen dan, kerelalakarel.
Ha ha, ok, genoeg grapjes nu Tommie.
Blijkbaar functioneert de tweede fase bij jou op school wel zoals het zou moeten, want je leert nu zelfstandig te zijn. Uiteindelijk zal je dat toch moeten zijn voor je vervolgopleiding, dusja.
Oud 15-05-2004, 11:14
Nona
Nona is offline
Not, het is duidelijk mislukt. Ik vraag me af of ik er later nadeel van zal hebben dat ik in de Tweede Fase heb gezeten bij het vinden van een baan...
Oud 15-05-2004, 11:18
Verwijderd
Grote onzin op twee fronten.

Het vmbo is een grote mislukking. De goede mavoleerlingen van vroeger komen nu in de klas bij licht verstandelijk gehandicapten die vroeger met grote moeite i-vbo zouden hebben gedaan, of zelfs wel vanaf het begin op een speciale school zouden zijn gekomen. Het vmbo is nu een vergaarbak geworden, waar dus alles bij elkaar zit en elkaar beïnvloedt. Dat is gewoon demotiverend en slecht.

Verder is de zogenaamd 'op het bedrijfsleven gerichte' Tweede Fase voor het vwo natuurlijk belachelijk. Het kan best zijn dat in allerlei inhoudsloze managerfuncties er gevraagd wordt om 'breed opgeleide, flexibel inzetbare mensen' maar voor een wetenschappelijke opleiding (dus de universiteit) heb je dat juist niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 12:56
L1
L1 is offline
ik vond de 2e fase niet moeilijker dan alle voorgaande jaren. Alleen was het soms wel lastig dat je zo weinig cijfers krijgt
Oud 15-05-2004, 13:11
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
ik merk wel verschil tussen de wat oudere antwoorders en de wat jongere. Ik zat zelf in het eerste jaar van de tweede fase en het was een grote puinhoop. Niemand wist waar hij/zij aan toe was en tijdens het jaar werden allerlei richtlijnen veranderd. Dit zal intussen allemaal verbeterd zijn, maar er zijn weinig mensen die echt een vergelijking uit eigen ervaring kunnen geven (mensen die oude stijl hebben gedaan en nu nog met tweede fase bezig zijn, zullen er niet veel zijn lijkt me).
Ik vond de tweede fase lijken op een berg bij-elkaar-gegooide verzinseltjes om het onderwijs te veranderen, zonder dat daar echt structuur in was aangebracht. De nieuwe vakken waren waardeloos en de deelvakken van de talen droegen niets bij aan je kennis van die taal. Ook de overgang naar het WO zou beter zijn, maar hier was weinig van te merken. Veel leraren stonden toch 50 minuten te vertellen voor de klas en gaven daarna huiswerk op en weigerden dit te veranderen.

Ik vind dus dat de tweede fase nu redelijk draait (de middelbare scholieren van nu weten niet beter, dus accepteren het vaak zo), maar dat het een hoop tijd- en geldverspilling is geweest om alles om te zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten