Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 13:42
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als een sardine in een blikje
als een gedetineerde in zijn cel
Op die manier zit ik gevangen
tussen verstand en mijn gevoel

Mijn verstand, dat laat mij denken
Mijn gevoel, dat krijst het uit
Wat moet ik nu geloven,
waar is de waarheid die ik zoek?

Want mijn verstand heeft gelijk,
en mijn gevoelens kan ik niet negeren
Ergens is de weg van het midden,
maar de wegen zijn zesbaans

Ga nu maar rustig slapen
in de nacht, dan komt het goed
Als je nu een fijne droom hebt
weet je morgen wat je zoekt
Oud 19-05-2004, 20:03
Wolter
Wolter is offline
er zit een fijn ritme in het gedicht, t is volgens mij puur op gevoel geschreven en dat spreekt mij heel erg gaan.

t geheel komt totaal ongeforceerd over op mij en loopt lekker

en t is mooi vind ik
Oud 19-05-2004, 20:17
Verwijderd
ja leuk, mijn gevoel bij dit gedicht is goed, het loopt gewoon. ik hoef geen moeite te doen om het te lezen en het te begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 08:14
Halogeen
Halogeen is offline
Helder die innerlijke strijd uiteengezet.

Ik heb alleen een dingetje: in de eerste strofe vertel je in de eerste twee regels eigenlijk precies hetzelfde, terwijl je in de rest van het gedicht niet deze manier van herhaling toepast. Voor mij tijdens het lezen, struikelde ik daar een beetje over, omdat je me daardoor op het verkeerde been zette. Bovendien is de tweede vergelijking geen aanvulling op de eerste. Dat is een beetje jammer. Misschien zou je kunnen proberen om twee verschillende vergelijkingen te maken, of gewoon een en dan een andere zin toevoegen.
Oud 20-05-2004, 08:20
EggeD
EggeD is offline
Zeker leuk gedaan
Oud 20-05-2004, 08:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 20-05-2004 @ 09:14 :
Helder die innerlijke strijd uiteengezet.

Ik heb alleen een dingetje: in de eerste strofe vertel je in de eerste twee regels eigenlijk precies hetzelfde, terwijl je in de rest van het gedicht niet deze manier van herhaling toepast. Voor mij tijdens het lezen, struikelde ik daar een beetje over, omdat je me daardoor op het verkeerde been zette. Bovendien is de tweede vergelijking geen aanvulling op de eerste. Dat is een beetje jammer. Misschien zou je kunnen proberen om twee verschillende vergelijkingen te maken, of gewoon een en dan een andere zin toevoegen.
Iedereen heel erg bedankt voor de (lovende) reacties!!!

En ik denk dat je wel gelijk hebt, op zich... Al vind ik het toch wel een beetje een aanvulling, een verduidelijking hoor, de tweede zin...
Oud 20-05-2004, 19:13
Halogeen
Halogeen is offline
hmm ja, dat moet je me dan toch uitleggen hoe het een toevoeging kan zijn. Ik zou namelijk liever als een gedetineerde in een cel zitten (ruimer + comfortabeler) , dan als een sardientje in een blik.
Oud 20-05-2004, 22:18
EggeD
EggeD is offline
Ja als je zo gaat zeuren kan ie de derde regel ook wel weg laten...
Oud 21-05-2004, 06:26
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 20-05-2004 @ 20:13 :
hmm ja, dat moet je me dan toch uitleggen hoe het een toevoeging kan zijn. Ik zou namelijk liever als een gedetineerde in een cel zitten (ruimer + comfortabeler) , dan als een sardientje in een blik.
Bij zowel een sardientje als de gedetineerde zijn ze gebonden door de 4 'wanden' om hun heen. Het gaat niet zozeer om de grote ofzo
Oud 21-05-2004, 09:27
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
EggeD schreef op 20-05-2004 @ 23:18 :
Ja als je zo gaat zeuren kan ie de derde regel ook wel weg laten...
ie is een zij hoor

en het gaat inderdaad niet om de grote, het gaat om het gevoel
Oud 21-05-2004, 12:18
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Monrath schreef op 21-05-2004 @ 10:27 :
en het gaat inderdaad niet om de grote, het gaat om het gevoel
hm ja.. hmpff *bromt*

Dat verschil in nuance moet je dan maar uitleggen.

*geeft zich gewonnen en zwaait met vlaggetje*
Oud 21-05-2004, 13:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 21-05-2004 @ 13:18 :
hm ja.. hmpff *bromt*

Dat verschil in nuance moet je dan maar uitleggen.

*geeft zich gewonnen en zwaait met vlaggetje*
Hé, zo had ik het natuurlijk niet bedoeld, het is toch niet echt een "wie heeft gelijk" kwestie? Het is meer iets van gevoel, nou ja.. Ik vind dat de tweede zin de eerste verduidelijkt, jij kan daarover een andere mening hebben
Oud 25-06-2004, 18:20
thalia
thalia is offline
Ja, ik weet het, oud topic, mag niet heropend worden, maar ik had het beloofd aan Monrath, dusjah ...

Een maand of zo geleden, stootte ik op dit gedicht en ik vond het laatste kwatrijn wel toepasselijk voor op de deur van m'n slaapkamer.
Ik ben er vlugger mee klaar geraakt dan verwacht, dus hier is het resultaat

Oud 25-06-2004, 18:50
xineof
xineof is offline
Citaat:
thalia schreef op 25-06-2004 @ 19:20 :
Ja, ik weet het, oud topic, mag niet heropend worden, maar ik had het beloofd aan Monrath, dusjah ...

Een maand of zo geleden, stootte ik op dit gedicht en ik vond het laatste kwatrijn wel toepasselijk voor op de deur van m'n slaapkamer.
Ik ben er vlugger mee klaar geraakt dan verwacht, dus hier is het resultaat
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier maak ik (en de andere fb's vast ook) zeker wel een uitzondering voor, omdat ik het erg bijzonder vind . Wat ongelofelijk leuk zeg, zo'n gedicht op de deur, en zeker van een mede-dopper natuurlijk !!

Over het gedicht: ik vind het ritme in de eerste, tweede en vierde strofe geweldig; ik denk dat het één van de sterkere punten van dit gedicht is; het metrum. In de derde strofe raak je het ietwat kwijt vind ik:

Want mijn verstand heeft gelijk,
naar mijn idee is deze regel net wat te kort: 'heeft' is een woord dat bestaat uit één lettergreep ('neee!' ), en dat vind ik hier niet zo passen; ik denk dat er nog een lettergreep bij moet.
en mijn gevoelens kan ik niet negeren
Ergens is de weg van het midden,
maar de wegen zijn zesbaans

Verder vind ik dat de tweede regel te veel korte lettergrepen bevat; die vloeit niet zo lekker in het gedicht mijns inziens. De vierde regel is weer wel erg sterk; mooie beeldspraak ook .

Ik denk dat de laatste strofe zeker het geschikst is om te gebruiken voor thalia's deur van haar slaapkamer (ik weet het even niet anders te verwoorden ), omdat deze een eigen boodschap bevat, zonder dat de rest van de strofen daar voor nodig zijn om deze te verduidelijken.
Oud 25-06-2004, 21:43
thalia
thalia is offline
Citaat:
xineof schreef op 25-06-2004 @ 19:50 :
Hier maak ik (en de andere fb's vast ook) zeker wel een uitzondering voor, omdat ik het erg bijzonder vind . Wat ongelofelijk leuk zeg, zo'n gedicht op de deur, en zeker van een mede-dopper natuurlijk !!
Dankjewel

Citaat:
Ik denk dat de laatste strofe zeker het geschikst is om te gebruiken voor thalia's deur van haar slaapkamer (ik weet het even niet anders te verwoorden ), omdat deze een eigen boodschap bevat, zonder dat de rest van de strofen daar voor nodig zijn om deze te verduidelijken.
Ik vond het ook een mooie strofe. Was al een tijdje op zoek naar een leuk of mooi gedicht om op mijn kamerdeur te schilderen, maar ik vond niks geschikt.
Reageren

Regels voor berichten