Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2004, 20:34
Andora
Andora is offline
ik ben benieuwd wat voor soorten therapie mensen hebben en wat het inhoud en of het helpt.
Het zit namelijk zo, vandaag had ik het laatste gesprek met mijn spv-er omdat ik het gevoel had dat de soort therapie die hij gaf helemaal niet hielp. Dus vandaag hebben we besloten er dan maar een eind aan te breien en me door te sturen naar een andere vorm van therapie. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat voor soorten therapie er allemaal zijn
dus:

wat voor soort therapie heb je(heb je gehad)?:
wat hield dat in?:
heeft het je verder geholpen?
*misschien is het handig als je ook zegt waarvoor je het hebt gehad...*

dankjulliewel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2004, 23:25
Verwijderd
Ik heb bij het Riagg gelopen en dat hielp me eigenlijk niet.

Ik loop nu bij een haptonome. Haptonomie is een combinatie van praten en aanraking. Je krijgt dan ook oefeningen waarin je leert hoe je lichaam in contact staat met je geest en wat je lichaam je allemaal verteld. Dit kan een evenwichtsoefening zijn, maar ook aanrakingen op de rug. Daarnaast zijn er gesprekken om alles wat er in de oefeningen loskomt en gebeurt te bespreken.
Bij mij ligt de nadruk op gesprekken en ik krijg slechts af en toe oefeningen. Je kunt ook aangeven dat je geen zin hebt in oefeningen of juist geen zin in praten. Ik ga eens in de drie weken gemiddeld en tot nu toe heeft het me al ontzettend veel geholpen.

Waarvoor ik het krijg. Ja, niet echt een specifieke reden. De reden dat ik haar heb opgezocht was dat ik zo regelmatig paniekaanvallen had dat het me echt ging belemmeren. Ik was erg vaak angstig en wou daar graag vanaf. Dat gaat een stuk beter, de paniekaanvallen zijn in ieder geval weg.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 00:57
Verwijderd
Ik heb psychotherapie. Ik zie niet echt het verschil tussen een gewone psycholoog en een psychotherapeut. De therapie bestaat uit wekelijkse gesprekken en heel soms krijg ik een opdracht mee naar huis.
Ja, het helpt me.
Ik ben/was depressief.

Waarom vraag je niet aan je oude hulpverlener wat voor soort therapieën er zijn en wat hij jou aan zou raden?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 08:41
light fighter
light fighter is offline
ik heb 'gewoon' gesprekstherapie, bij bjz. Tot nu toe helpt het me niet echt, wordt voor mij veels te veel uit het verleden naar boven gehaald en daar wordt verder niks mee gedaan dus dat is wel klote
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 09:11
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 02-06-2004 @ 09:41 :
ik heb 'gewoon' gesprekstherapie, bij bjz. Tot nu toe helpt het me niet echt, wordt voor mij veels te veel uit het verleden naar boven gehaald en daar wordt verder niks mee gedaan dus dat is wel klote
Ja, dat had ik dus ook bij het Riagg. Ze stelde allemaal vragen en luisterde alleen maar naar het antwoord en deed er verder helemaal niets mee.

Dat vind ik wel fijn aan wat ik nu heb, ligt ook wel aan de persoon denk ik. Zij vraagt me 'waar wil je met mij aan werken?', kijkt vervolgens of ze denkt dat dat mogelijk is en gaat mij vragen stellen enzovoorts. Dan wijst ze me op dingen die ik heb gezegd die erg belangrijk zijn om te begrijpen waarom ik me in bepaalde situaties op een bepaalde manier gedraag. En dan krijg ik meestal een opdracht mee naar huis. Iets om over na te denken of om te proberen (kan heel klein zijn). En meestal kom ik wanneer ik weer bij haar ben tot de conclusie dat ik onbewust de opdracht heb uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 11:41
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
zuster schreef op 02-06-2004 @ 01:57 :
Ik heb psychotherapie. Ik zie niet echt het verschil tussen een gewone psycholoog en een psychotherapeut. De therapie bestaat uit wekelijkse gesprekken en heel soms krijg ik een opdracht mee naar huis.
Ja, het helpt me.
Ik ben/was depressief.

Waarom vraag je niet aan je oude hulpverlener wat voor soort therapieën er zijn en wat hij jou aan zou raden?

Ik heb ook psychotherapie.

Het verschil tussen een gewone psycholoog en een psychotherapeut is dat je bij psychotherapie veel meer zelf moet doen. Je moet je therapeut een beetje zien als een 'meedenker'. Psychotherapie is daarom ook intensiever dan gewone gesprekstherapie.

In het begin verliep mijn therapie nogal stroef, omdat ik me heel slecht kon uiten. Dit hebben we echter 'opgelost' door me dingen op te laten schrijven.

Psychotherapie helpt me op dit moment heel erg probleemgebieden aan te pakken en dingen te leren accepteren en verwerken. Het gaat moeizaam, en het heeft veel tijd nodig, maar ik heb er zeker iets aan.

Belangrijk punt bij psychotherapie is overigens dat als je zelf je mond niet open doet je echt niets aan de therapie hebt. Zoals ik al zei is zo'n therapeut een meedenker, dus jij moet vooral het woord doen.

Liefs,

Laura
Oud 02-06-2004, 13:30
cyntha
cyntha is offline
Ik heb ergotherapie, fysiotherapie, groepstherapie (conditietraining in spelvorm), individuele begeleiding (psycholoog) en gesprekstherapie (psycholoog). Een compleet revalidatieprogramma dus.

Ik ga 3 keer per week op en neer naar het revalidatiecentrum. Of het helpt weet ik eigenlijk nog niet. Ben pas 8 weken bezig en het wordt eerst erger.. Als het goed is gaat het daarna helpen, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Ze proberen mijn conditie te verbeteren en proberen er voor te zorgen dat ik meer kracht in mijn handen krijg.

Ik heb bijna 2 jaar last van mijn armen, nek, rug en handen. Ze konden eerst niet vinden wat het was en konden me daarom ook niet helpen. Ik ging ondertussen steeds minder doen en daardoor werd mijn conditie slechter en verloor ik de kracht in mijn handen. Nu weet ik ondertussen dat ik fm en cvs heb, daar leren ze me nu mee omgaan en ze proberen ervoor te zorgen dat ik weer voor me eigen kan zorgen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 14:27
Verwijderd
ik heb individuele therapie, groepstherapie en soort van drama therapie gehad.
ik heb dr wel veel van geleerd, maar of t ook echt helpt weet ik nog steeds nie..
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 16:42
-Flip-
-Flip- is offline
ik heb psychotherapie... ik heb er niet zo veel aan... ik heb het gevoel dat ik me alleen maar rotter voel als ik daar vandaan kom... maar ik doe mn mond ook niet open als ik daar ben... daarom laat ze me dingen opschrijven... wat ik de laatste tijd ook een beetje laat afzwakken... ik vind het fijn om te schrijven.. ik schrijf veel voor mezelf.. maar het idee dat zij het leest wat ik opschrijf weerhoud me ervan om alles op te schrijven... ik weet niet... sorry je hebt vast niks aan mij verhaaltje.. maar ik wilde het gewoon even kwijt.. ik hoop dat je een passende therapie voor jou vind... (samen met hun) en dat het je gaat helpen... wees iig altijd eerlijk tegen je therapeut... (hoor mij nou) succes!!!!

*knuff*
Oud 02-06-2004, 17:22
ofniet
ofniet is offline
misschien ook wel handig als jij zegt waar je therapie voor wil/nodig hebt?
Oud 02-06-2004, 17:44
-Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
ofniet schreef op 02-06-2004 @ 18:22 :
misschien is dat voor sommige te moeilijk/persoonlijk..
Oud 02-06-2004, 18:20
rare kwast
rare kwast is offline
hypnotherapie
Oud 02-06-2004, 18:54
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
ofniet schreef op 02-06-2004 @ 18:22 :
die gesprekken heb ik voor am, weinig vertrouwen in mensen, eetprobleem , hoog eisen aan mezelf stellen

en zo kan ik nog wel ff doorgaan
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 19:07
Andora
Andora is offline
Citaat:
zuster schreef op 02-06-2004 @ 01:57 :
dat heb ik geprobeert... hij dacht zelf een beetje richting groepstherapie, dan kon ik afkijken van anderen hoe zij zichzelf helpen. Maar lijkt mij persoonlijk niks, ben nogal verlegen bij nieuwe mensen...
Verder draaide hij er steeds om heen *ook een reden dat ik stopte met hem*

reden hoeft niet perse hoor -flip-. ikzelf ben ook beter met de pen, moest ook eens zo'n opdrachtje doen enzo, was opzich wel fijn *je denkt dan meer over jezelf na* maar veel aandacht heeft hij er toen niet aan besteed. en eerlijk zijn... is ook moeilijk...

rare kwast, wat is dat precies, hypnotherapie?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 22:27
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Blackdolfin schreef op 02-06-2004 @ 20:07 :
wat is dat precies, hypnotherapie?
Hypnotherapie is therapie waarbij je onder hypnose wordt gebracht.

Ik zal even voor je googlen of ik een goeie site kan vinden erover.

*knuf*
Oud 03-06-2004, 08:28
Anno 1986
Anno 1986 is offline
- Psychotherapie
- Psycho Motorische Therapie
- Creatieve Therapie
- Cognitieve Gedrags Therapie
- Groepstherapie
- Cursus 'In de put uit de put'

Genoeg therapien dus.....
Helaas werkt het bij sommige ziektebeelden gewoon niet tot het resultaat wat je zou willen bereiken. Dan komt het neer op acceptatie......sugt....als daar nou eens een therapei voor was!

Maar goed, cognitieve gedragstherapie is wel een hele goeie.

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 08:41
coopergirl
coopergirl is offline
ik-versterkende therapie en ?-therapie heb ik 4,5 jaar gevolgd,

momentaam; dynamische psychotherapie, EDMR, èn loop ik bij een paranormaalgenezer (5 jr).
Oud 03-06-2004, 16:02
rare kwast
rare kwast is offline
hypnotherapie is inderdaad dat je onder hypnose gaat
ze kunnen dan beter in de lagen komen die jij eigenlijk niet omhoog wil laten komen
o.i.d
Oud 03-06-2004, 19:33
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Lijkt mij persoonlijk doodeng. Je wilt die lagen niet voor niets wegdrukken....

Grtjs.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:43
Verwijderd
Ik heb ook psychotherapie. Of... misschien een beetje er tussen in. (vaag ) Ik loop er al 2 jaar inmiddels (GGZ).
Eerst kreeg ik cognitieve gedragstherapie, maar dat was meer omdat ik niet helemaal eerlijk was over alles wat er speelde, en dat hielp dus ook niet. Dingen werden voor mij daardoor veel ingewikkelder (omdat ik m'n eigen gevoel en gedachten niet kan benoemen/voelen/etc.)
Maar ik heb een erg goede psychologe, ze heeft veel geduld. Ze laat heel veel ruimte voor mij over, om alles langzaam te laten komen.
Af en toe kijken we naar opties, zoals groepstherapie. Maar daar was ik niet klaar voor, lijkt me veel te eng, en ik denk dat ik niet veel zou zeggen dan (of liegen).
Maar omdat er dus langzaam pas dingen uit me komen, heb ik niet 'echt' een therapie nu, geloof ik.

@rare kwast: Hypnotherapie lijkt me ook heel eng.. Zou je er wat meer over willen vertellen..? Hoe dat gaat en helpt..?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 12:39
rare kwast
rare kwast is offline
ik weet het niet precies
we hebben er les over gehad en zit er over na te denken....
Oud 07-06-2004, 08:32
moenbase
moenbase is offline
Hier staan heel veel therapie-vormen:
http://www.hulpgids.nl/therapie/therapie.htm
Oud 07-06-2004, 22:06
Eend
Eend is offline
Ik krijg sowieso al 3,5 jaar praattherapie. Daarnaast het ik tijdens mijn opname individuele therapie en groepstherapie gehad, waarvan tijdens 1 opname psychotherapie. Dat is wel één van de zwaarste dingen die je kunt treffen, alleen was ik door m'n andere opnames al vrij volleerd, dus was het voor mij een 'eitje'.

en ik zal best nog wel een bepaalde therapie gehad hebben, maar ik weet 't op het moment niet echt. Het was allemaal zo veel
Oud 08-06-2004, 09:35
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik heb gedurende een paar maanden gesprekken gehad met een soort van psycholoog. Sommige discussies - want het was zelden een monoloog gelukkig - heb ik weldegelijk wat aan gehad. En ik gebruik de strekking van die discussies ook wel in mijn dagelijkse omgang met anderen.

Maar soms was ik het minder met hem eens. En op den duur raakte de chemie een beetje op. Het ging iedere keer over het zelfde.
Oud 09-06-2004, 09:29
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
ik heb een halfjaar bij een psychiater gelopen, dat was praattherapie en ik kreeg steeds een opdrachtje (bijv. moods beschrijven, gebeurtenissen, bladiebla) mee naar huis. Maar ik ben er gestopt, het werkte niet, die man begreep me niet. Eigenlijk moet ik maar ns op zoek naar een nieuwe
Oud 09-06-2004, 17:15
enfant-terrible
enfant-terrible is offline
Haai,

Eindelijk een topic waar ik echt goed op kan reageren !
Ik zit in therapie.. Bij een ortopedagoog, dat is een therapeut waar je heen kunt als je problemen thuis hebt of op school of met jezelf. Het is niet hetzelfde als een psycholoog of een psychiater.
Ik zit daar nu alweer bijna 1 jaar en 2 maanden, ik kwam er terecht omdat ik heel veel loog.. dat deed ik omdat ik mezelf leuker en populairder wou maken.. ik dacht dat mensen me interessanter vonden als ik leukere en spannendere dingen meemaakte..
Het ging een jaar door, ik verzon zelfs m'n eigen "beste vriend" en belde zelfs met een vriendin als die jongen. Ik wou zo graag dat ie echt bestond..
Ook verzon ik zogenaamd vriendjes die ik niet had enzo..

Alles kwam uit. Na een half jaar, en op aanraden van een oudere vriendin ben ik toen in therapie gegaan!
Ik kan je zeggen, het heeft echt geholpen!
Maar sowieso ben ik niet van plan dit nog een keer te doen, nu heeft niemand me laten vallen.. maar wie zegt dat ze dat de volgende keer ook niet doen..?

Bye!
Reageren

Regels voor berichten