Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 10:57
Verwijderd
Wat was vroeger jouw favoriete prentenboek? Ik bedoel dan boeken die dus voor echt jonge kinderen bedoelt zijn, er kan ook wel tekst bij staan, maar dus voornamelijk veel plaatje.

Ik had vroeger twee favoriete boeken die ik altijd leende bij de bibliotheek (en pas op mijn achttiende heb aangeschaft ).

De eerste was Max en de Maximonsters van Maurice Sendak.

Ik vond de monsters zo geweldig en vooral hoe ze vriendjes werden met Max! Deze had wel tekst, maar niet erg veel.

De tweede was Monkie van Dieter Schubert.

Deze was zonder tekst maar mijn ouders vertelden er wel gewoon altijd bij. Toen ik een jaar geleden het boekje kreeg was ik dan ook uiterst verbaast dat er geen tekst in stond. Ik was er echt van overtuigd dat dit wel zo was. Ik vond hierbij de tekeningen echt prachtig, liep altijd te kraaien en van alles aan te wijzen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2004, 11:35
Charlottetje
Charlottetje is offline
Hmm,

Ik denk knuffel en zo eentje over een gezin die dan nergens omheen kunnen dus er maar doorheen gaan enzo.
Ik kende het uit mijn hoofd en ging het dan 'voorlezen'.
Maar vast ook het vervelende lieveheersbeestje.

Charlotte
Oud 02-06-2004, 12:18
Verwijderd
Een prentenboek over een sokpaard genaamd Hortsok. Hij woonde op zolder en zijn oog leek op een knoop.

Titel vergeten, biblitoheekmedewerkers kijken me glazig aan als ik vraag of Hortsok een belletje doet rinkelen, google weet niets en de dozen kinderboeken op zolder zijn sokpaardloos.

Het enige bewijs voor het bestaan is een heel oud artikeltje uit de Volkskrant van iemand die het zich ook herinnerde.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:23
Verwijderd
Volgens mij maakt de mysterie rond zo'n boek het alleen maar leuker om je te herinneren
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:44
Verwijderd

Zonder meer Platvoetje...dat heksje was/is zo schattig en ook het meisje, Nicky, was/is lief. Ik vond het altijd een grappig verhaal.

Een een boek waar ik even geen plaatje van kan vinden 'Help! Er ligt een krokodil onder mijn bed'. Ging over een kindje dat dacht dat er een krokodil onder zijn/haar bed lag. Uiteindelijk knutselt hij/zij zelf een krokodil en legt die onder het bed om de andere krokodil weg te jagen.

En Dribbel en Dikke Dik vond ik ook . Een een boek met allemaal 'figuren' ('t waren geen mensen of beesten), waaronder Ikkie Bis (oid). Ze hadden allemaal dat soort namen...'k heb het boek nooit meer ergens gezien of kunnen vinden of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 12:56
Verwijderd
Groene eieren met ham, van Dr. Seuss. Ik heb er even foto's van gemaakt. Excuses van de schittering op de eerste, maar ik weet nog altijd niet hoe ik kan zeggen dat mijn toestel niet moet flitsen.

Ik ontdek nu pas dat de Engelse veel toffer is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 13:01
Millroy
Millroy is offline
nieuwsgierige heksje, monkie en nog een die ik niet meer kan benamen.(benamen?)
Oud 02-06-2004, 13:17
Verwijderd
Hmm, eigenlijk ben ik nooit voorgelezen uit prentenboeken. Mijn moeder las elke avond Jip en Janneke voor of Winnie de Poeh of Bolke de Beer. En zelf las ik ze niet, omdat ik lezen stom vond.

Even met meoders overlegd: zij had een hekel aan plaatjes (slecht voor de fantasie) en dat heeft ze overgedragen op ons.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 02-06-2004 @ 14:17 :
Hmm, eigenlijk ben ik nooit voorgelezen uit prentenboeken. Mijn moeder las elke avond Jip en Janneke voor of Winnie de Poeh of Bolke de Beer. En zelf las ik ze niet, omdat ik lezen stom vond.

Even met meoders overlegd: zij had een hekel aan plaatjes (slecht voor de fantasie) en dat heeft ze overgedragen op ons.
In de boekjes die jij noemt staan ook wel plaatjes.

Jip en Janneke is slecht voor de emancipatie.

Daar werd ik btw ook uit voorgelezen...tot het boek helemaal uit elkaar viel... Ik hield niet zo van fantasieverhalen...hoewel heksen natuurlijk ook niet echt bestaan, maar voor Platvoetje maakte ik een uitzondering. (Sowieso geloofde ik dat Nicky het droomde oid...vond het maar raar dat ze aan het eind aan haar ouders laat zien dat ze over het plafond kan lopen, want dat kan helemaal niet.)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 13:23
Verwijderd
Nou, mijn fantasie is niets tekortgekomen door prentenboeken. In tegendeel. Hoe vaak ik mezelf wel niet doodsbang heb gefantaseerd en bovendien was ik eeuwig en altijd verhaaltjes aan het verzinnen.

Ziezo van Annie M.G. Schmidt behoort trouwens ook tot de favorieten, met name van toen. Ik ging altijd met dat boek zitten en dan liedjes maken van de gedichten. En maar zingen en zingen, helemaal geweldig vond ik dat.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 17:55
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 02-06-2004 @ 12:35 :
Hmm,

Ik denk knuffel en zo eentje over een gezin die dan nergens omheen kunnen dus er maar doorheen gaan enzo.
Ik kende het uit mijn hoofd en ging het dan 'voorlezen'.
Maar vast ook het vervelende lieveheersbeestje.

Charlotte
Volgens mij bedoel je 'Wij gaan op berenjacht' of niet?

Dat was mijn favoriet

En Jip en Janneke natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 21:02
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-06-2004 @ 13:56 :
Groene eieren met ham, van Dr. Seuss. Ik heb er even foto's van gemaakt. Excuses van de schittering op de eerste, maar ik weet nog altijd niet hoe ik kan zeggen dat mijn toestel niet moet flitsen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ontdek nu pas dat de Engelse veel toffer is.

LUH-3417
Misschien moet je eens proberen op het 'flash'-knopje te duwen

Mijn moeder en vader
lazen me altijd voor uit de Minpins,

vooral hun beschrijving van de 'nekbrekelende, oorkrekelende, bloedknekelende SPUUGELUUR' jaagde me altijd de daver op het lijf en zorgde ervoor dat ik (tot op vandaag) altijd onder mijn bed kijk of er toevallig geen spuugeluur verscholen zit...

Mijn andere favorieten waren: 'Met tien in het bed'
'Monkie' (ik speelde het altijd na in de tuin met mijn schaap-knuffeltje dat ik de (toch wel originele)naam 'shaapie' gegeven had.)
'Pluk van de Petteflat' (alleen begreep ik nooit waarom er flat stond en flet gezegd werd, ik had toen ook nog nooit van Nederlanders gehoord natuurlijk (hoewel mijn halve familie in amsterdam woonde/t ))
Oud 02-06-2004, 21:19
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Jetteke schreef op 02-06-2004 @ 18:55 :
Volgens mij bedoel je 'Wij gaan op berenjacht' of niet?

Dat was mijn favoriet

En Jip en Janneke natuurlijk.
Ja, die bedoel ik! Kijk, jij snapt het!

Tsja, Jip en Janneke hoorde er absoluut bij, maar ik ben nog van dat dikke witte boek met voornamelijk zwart-wit plaatjes, dus dat mag geen prentenboek heten ben ik bang.

En de minpins <3
Toen ik heel klein was vond ik het nog eng, heb het toen een jaar (zo zit het in mijn geheugen, voor hetzelfde geld waren het maar een paar weken) niet gelezen, maar vond het daarna geweldig.

De minpins en wij gaan op berenjacht moeten nog ergens in een verhuisdoos zitten....Knuffel is bij mijn zus (die heeft twee kleine meisjes tenslotte, het boek was ooit eerst van haar)
en Dr. Suess moet daar ook tussen liggen, maar ik had een andere, niet veel gelezen trouwens, was de engelse versie, dus die kon ik zelf niet lezen, maar plaatjes kijken was ook wel leuk!

Charlotte
Vroeger vond ik alles best, als er op mijn kamer maar heeel veel boeken stonden.
Paddeltje heb ik nog steeds nooit helemaal uitgelezen geloof ik
Oud 02-06-2004, 21:44
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ow, en Pluk van de pettenflat, Floddertje, Ziezo, Rupsje nooitgenoeg, Eric en Erica, Een hoop Gouden boekjes (moet ik titels noemen? Kareltje, De gele taxi, De kladderkatjes, etc. etc.), De kleine beer (ik denk dat die zo heette), Prima Ballerina (weet de echte titel niet, maar van zo'n muisje dat klassiek ballet wil doen ofzo), Pieter Konijn, Van nul tot nu (oke, dat was toen ik zelf al las en ik heb er maar 3 gelezen ofzo, want die hadden we gewoon thuis staan, waren eigenlijk van mijn broer), Marietje Appelgat en ik ben er vast nog heeeeel veel vergeten.

Ook niet te vergeten, oke, geen boek, zeker geen prentenboek, iemand moest het eens wagen er plaatjes bij te maken , de verhaaltjes van Kaboutertje Pietertje, die mijn vader vertelde, als ik maar ruim voor 8ten 's avonds in bed lag, want om 8 uur begon het Journaal en dat wou hij nooit missen.

Ow, en dan nog een paar geweldige prentenboekjes die ik nu telkens aan mijn nichtje voorlees/ voor moet lezen:
Muisje andersom, Raad eens hoeveel ik van je hou, en zo'n hele serie boekjes over een hamstertje.

Charlotte
*jeugdsentiment, mijn jeugd(literatuur)boeken waren ook geweldig* *zwijmel*
Oud 02-06-2004, 21:52
Verwijderd
Ik had elke morgen Hans de molenaarszoon tijdens mijn vaders scheerbeurt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:37
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
ik was ook altijd erg fan van 'wij gaan op berenjacht' en verder had ik ook nog een vrij geweldig boek over een eend die al het zware werk moest doen voor een boer. Volgens mij heet het 'Kwaak'.
Reageren

Regels voor berichten