Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2004, 20:45
rubenrtv
rubenrtv is offline
Hey,
ik ben een x opgelicht op Ricardo. Toen heb ik gebruik gemaakt van hun verzekering en heb na veel gezeik mijn geld terug gekregen, maar i.p.v. 100 euro hebben ze 2x 100 euro overgemaakt.
Nu belde er gisteren iemand van Ricardo of ik het terug wilde storten, maar zonder dat ik van plna ben het niet te doen, vraag ik me af of ik verplicht ben het terug te storten.
Iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2004, 20:49
jeroen2
jeroen2 is offline
Ja
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 20:54
P&C
P&C is offline
ja, dat ben je verplicht, anders kunnen ze naar de rechter gaan
Oud 03-06-2004, 21:03
little nemo
little nemo is offline
ja dat ben je, ze hebben het onverschuldigd betaald dus ben je verplicht het terug te storten. als je er lang mee wacht moet je op ten duur zelfs rente over het niet terugbetaalde gaan betalen en als ze kosten maken om het terug te vorderen moet je dat ook betalen.
Oud 03-06-2004, 21:43
Verwijderd
^_^ what he said.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 21:47
Energie
Energie is offline
kzou denk ik ff wachten met et terug storten.. als ze echt willen bellen ze nog wel een keer of 2 .. jij moest immers ook wachten.. volgens zullen ze je echt niet voor de rechtbank slepen hoor ik denk dat de kosten van de rechtbank hoger liggen dan de opbrengst en je bent minderjarig maar ik weet niet als et klopt die nareman is volgens mij wel wetboek deskundig

Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 03-06-2004 @ 22:47 :
die nareman is volgens mij wel wetboek deskundig
Hehe, dat uit jouw mond.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 22:00
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Energie schreef op 03-06-2004 @ 22:47 :
kzou denk ik ff wachten met et terug storten.. als ze echt willen bellen ze nog wel een keer of 2 .. jij moest immers ook wachten.. volgens zullen ze je echt niet voor de rechtbank slepen hoor ik denk dat de kosten van de rechtbank hoger liggen dan de opbrengst en je bent minderjarig maar ik weet niet als et klopt die nareman is volgens mij wel wetboek deskundig
Ze zullen de zaak altijd winnen waardoor jij ook voor de proces kosten zal opdraaien, het is zoals al werd gezegt onverschuldigd betaald. Als je het houd is het onrechtmatige verrijking

grtz
ivo
Oud 03-06-2004, 22:06
Energie
Energie is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-06-2004 @ 23:00 :
Ze zullen de zaak altijd winnen waardoor jij ook voor de proces kosten zal opdraaien, het is zoals al werd gezegt onverschuldigd betaald. Als je het houd is het onrechtmatige verrijking

grtz
ivo
maja hij is minderjarig toch dat zal ook wel invloed hebben
Oud 03-06-2004, 22:12
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 03-06-2004 @ 23:06 :
maja hij is minderjarig toch dat zal ook wel invloed hebben
ja dat zn ouders moeten dokken ... hij moet t tog betalen dus kan ie t beter maar meteen doen...en ja nare is wetboekdeskundig als 4e jaars rechtenstudent, misschien dat je nu snapt dat hij rechtendingen echt wel beter weet...
Oud 03-06-2004, 23:47
miro
miro is offline
Ja dat ben je verplicht. Volgens mij kunnen ze sowieso het geld terug krijgen zonder jouw toestemming.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 09:04
cyntha
cyntha is offline
Ja, dat ben je verplicht. Bij de bank maken ze ook weleens fouten, dan moet je het ook terug storten of doen hun dat voor je. Als je het geld niet terug stort kunnen ze idd naar de rechter gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 10:30
state_of_mind
state_of_mind is offline
Nee maar van mij aan dat je zo'n groot bedrijf er niet mee pakt door uit wraak dat geld nog een tijdje op je rekening te sturen. Als ze ongeduldig worden bellen ze piet's deurwaarders paleis en komt er een kaalgeschoren kerel met vet-tieten je auto wegslepen.
Oud 04-06-2004, 10:31
state_of_mind
state_of_mind is offline
Iemand waag het is om op details van mijn vorige post in te gaan....
Oud 04-06-2004, 10:37
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
state_of_mind schreef op 04-06-2004 @ 11:30 :
Nee maar van mij aan dat je zo'n groot bedrijf er niet mee pakt door uit wraak dat geld nog een tijdje op je rekening te sturen. Als ze ongeduldig worden bellen ze piet's deurwaarders paleis en komt er een kaalgeschoren kerel met vet-tieten je auto wegslepen.
tja je vraagt er wel een beetje om

dit is natuurlijk onzin, ze zullen je gewoon een aanmaning sturen en als dat niet werkt dan laten ze een incassobureau het geld van je rekening afhalen + de door hun gemaakte kosten
Oud 04-06-2004, 20:04
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 04-06-2004 @ 11:37 :
dan laten ze een incassobureau het geld van je rekening afhalen
Dat gaat niet lukken zonder machtiging.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 20:22
Verwijderd
Dat dacht ik ook. Zelfs de opvordering van eigendom, de revindicatie, moet je nog in rechte instellen. Je kunt niet eigenmachtig geld van iemands rekening gaan halen met de mededeling dat het van jou is, als die persoon je daar geen toestemming voor heeft gegeven. Heeft ook te maken met de voorwaarden die de bank hanteert, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 23:54
little nemo
little nemo is offline
ik geloof niet dat jullie ooit met incassobureaus te maken hebben gehad...
Oud 06-06-2004, 00:09
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 00:54 :
Ik heb minstens 3x met incassobureaus te maken gehad waarbij de dreigementen mij om de oren vlogen ("u moet betalen binnen 3 dagen anders dagvaarden we u"). Bang ben ik er in ieder geval niet voor, wat een prutbedrijf is dat Intrum Justitia.

Voor een automatische incasso is een machtiging nodig, dat gaat dus niet lukken. Beslag leggen kan pas met een vonnis van de rechter.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:14
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 00:54 :
Nee, natuurlijk niet. Waar zie je me voor aan?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:18
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-06-2004 @ 01:14 :
Nee, natuurlijk niet. Waar zie je me voor aan?
Nou ik kan wel uit ervaring spreken. Waar bedrijven als UPC of Vodafone allemaal niet tot in staat zijn.

Zo heb ik met UPC 8 maanden heen en weer gecommuniceerd totdat ze eindelijk toegaven dat ze fout zaten en mijn kosten van het overstappen naar ADSL hebben vergoed. Nadien kwam het incassobureau nog eens aanzetten terwijl er echt overeenstemming was tussen UPC en mij. Eikels.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:24
Verwijderd
Nah, nooit last van gehad Ik kan niet rood staan, heb geen telefoon met abonnement en verder altijd voldoende saldo om aan mijn doorlopende verplichtingen te voldoen.

Maar het zal vast geen pretje zijn, ik heb wel mensen meegemaakt die van de opbrengst van hun verkochte huis gingen procederen tegen een incassobureau.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 00:29
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-06-2004 @ 01:24 :
Nah, nooit last van gehad Ik kan niet rood staan, heb geen telefoon met abonnement en verder altijd voldoende saldo om aan mijn doorlopende verplichtingen te voldoen.

Maar het zal vast geen pretje zijn, ik heb wel mensen meegemaakt die van de opbrengst van hun verkochte huis gingen procederen tegen een incassobureau.
Hehe, nou dat was het bij mij niet. Ze waren vergeten automatisch te incasseren over een aantal maanden en dus wilden ze dat ik betaalde, want anders sloten ze af. Ik dus netjes faxen dat ik zonder problemen het bedrag wilde voldoen in 3 termijnen. Geen reactie, ik weer faxen, nog geen reactie. Sloten ze toch af! Na 6 maanden kreeg ik pas antwoord. Je begrijpt ik ga geen 6 maanden wachten om internet terug te krijgen dus ben ik overgestapt op ADSL, wat ze me vergoed hebben.

UPC.

Heb ze wel een lesje gegeven met juridisch argumenteren.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 13:06
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 01:09 :
Ik heb minstens 3x met incassobureaus te maken gehad waarbij de dreigementen mij om de oren vlogen ("u moet betalen binnen 3 dagen anders dagvaarden we u"). Bang ben ik er in ieder geval niet voor, wat een prutbedrijf is dat Intrum Justitia.

Voor een automatische incasso is een machtiging nodig, dat gaat dus niet lukken. Beslag leggen kan pas met een vonnis van de rechter.
...maar dan moet je wel weten hoe dat zit, n incassobureau doet daar niet zo moeilijk over als ze merken dat je niet weet hoe t werkt, dan halen ze t gewoon van je rekening. ow dat ik er ervaring mee heb is btw omdat k dr es 1 voor mn ma ingeschakeld heb...handig is dat, zit je maanden om je geld te zeuren, heb je t binnen een week
Oud 06-06-2004, 13:15
mR
mR is offline
@ rubenrtv; Het leven is geen monopolyspelletje waarin je de fouten van de bank in uw voordeel mag houden ;o
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2004, 13:36
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 14:06 an halen ze t gewoon van je rekening.
En zoals ik stelde gaat dat niet zonder de nodige (schriftelijke) machtiging. Stel je voor dat men zomaar geld van je rekening kan plukken zonder dat men daarvoor toestemming hoeft te geven. Niet alleen zal dat in strijd zijn met de zorgplicht die voortvloeit uit de algemene bankvoorwaarden, maar is het in strijd met onder meer art. 4 van de algemene voorwaarden incasso van Interpay. Een onrechtmatige incasso kan dan ook worden gestorneerd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 13:52
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 14:36 :
En zoals ik stelde gaat dat niet zonder de nodige (schriftelijke) machtiging. Stel je voor dat men zomaar geld van je rekening kan plukken zonder dat men daarvoor toestemming hoeft te geven. Niet alleen zal dat in strijd zijn met de zorgplicht die voortvloeit uit de algemene bankvoorwaarden, maar is het in strijd met onder meer art. 4 van de algemene voorwaarden incasso van Interpay. Een onrechtmatige incasso kan dan ook worden gestorneerd.
zo kan het best juridisch in elkaar zitten maar het gebeurt toch.
Oud 06-06-2004, 13:56
Energie
Energie is offline
maar hij kan toch ook gewoon doen alsof er helemaal geen fout is gemaakt? en de schuld geven aan hun administratie..
Oud 06-06-2004, 13:56
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 14:52 :
zo kan het best juridisch in elkaar zitten maar het gebeurt toch.
Ik heb het zelf nooit meegemaakt en als het gebeurt zit het incassobureau hardstikke fout waardoor ze zelfs de mogelijkheid tot automatische incasso (als ze die zouden hebben) kunnen verliezen. Zou wel heel dom zijn van hun om dat zo te spelen, er hoeven maar een of twee mensen te klagen bij de bank.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 13:57
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 14:56 :
maar hij kan toch ook gewoon doen alsof er helemaal geen fout is gemaakt? en de schuld geven aan hun administratie..
nou, dan moet hij bewijzen dat de administratie een fout gemaakt heeft en dat lukt m nooit
Oud 06-06-2004, 13:57
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Energie schreef op 06-06-2004 @ 14:56 :
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 13:58
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 14:56 :
Ik heb het zelf nooit meegemaakt en als het gebeurd zit het incassobureau hardstikke fout waardoor ze zelfs de mogelijkheid tot automatische incasso (als ze die zouden hebben) kunnen verliezen. Zou wel heel dom zijn van hun om dat zo te spelen, er hoeven maar een of twee mensen te klagen bij de bank.
ik heb het precies zo meegemaakt en ze claimden dat dat standaard was
Oud 06-06-2004, 13:59
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 14:58 :
ik heb het precies zo meegemaakt en ze claimden dat dat standaard was
Neem maar aan dat dit onmogelijk is en ze je verkeerd hebben voorgelicht.

Uit de Algemene Voorwaarden Incasso:

Citaat:
Artikel 14: Duur en einde Overeenkomst

2. De Bank en/of Interpay zijn gerechtigd de Overeenkomst met
onmiddellijke ingang te beëindigen in geval:
- De Incassant niet meer voldoet aan de gestelde vereisten;
- De Incassant zijn verplichtingen voortvloeiende uit de
Overeenkomst en/of deze voorwaarden niet nakomt;
Welk incasso bureau was dat trouwens?

Laatst gewijzigd op 06-06-2004 om 14:03.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 14:11
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 14:59 :
Neem maar aan dat dit onmogelijk is en ze je verkeerd hebben voorgelicht.
nou begin ik het vervelend te vinden.

ik WEET dat het niet mag maar het gebeurt TOCH, zoals zoveel dingen. mijn ma kreeg nog geld van een klant, die betaalde maar niet dus toen hebben we een incassobureau ingeschakeld en die hebben het van de rekening van die klant gehaald. binnen een week was t geld er. en geen rechter aan te pas gekomen.
Oud 06-06-2004, 14:26
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
little nemo schreef op 06-06-2004 @ 15:11 :
[B]nou begin ik het vervelend te vinden.

ik WEET dat het niet mag maar het gebeurt TOCH
Dat maakt het niet minder laakbaar. Daarom wil ik wel eens weten welk incassobureau dit doet. Of wil je dat niet zeggen?

Dit soort praktijken komen in ieder geval niet vaak voor, ik lees vaak mee in nieuwsgroepen en forums waar allerlei klachten worden gedeponeerd (onterecht of terecht) over incassobureau's (zoals b.v. het Tros Radar forum) en dit is echt de eerste keer dat ik lees dat men gebruik zou maken van een automatische incasso zonder toestemming van de rekeninghouder.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 19:40
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-06-2004 @ 15:26 :
Dat maakt het niet minder laakbaar. Daarom wil ik wel eens weten welk incassobureau dit doet. Of wil je dat niet zeggen?

Dit soort praktijken komen in ieder geval niet vaak voor, ik lees vaak mee in nieuwsgroepen en forums waar allerlei klachten worden gedeponeerd (onterecht of terecht) over incassobureau's (zoals b.v. het Tros Radar forum) en dit is echt de eerste keer dat ik lees dat men gebruik zou maken van een automatische incasso zonder toestemming van de rekeninghouder.
ik denk dat t wel uitmaakt dat mijn ma gewoon zwart op wit kon bewijzen dat ze die vordering had. als degene dr een probleem van had gemaakt, had ie net zogoed moeten betalen... en ik weet niet meer welk bureau dat was, k had t gewoon opgezocht in t telefoonboek en daarna nooit meer iets mee gedaan...maar ik ben met je eens dat t niet zo netjes is
Oud 06-06-2004, 19:52
jrubzjeknf
jrubzjeknf is offline
het is verplicht, ik weet alleen niet of ik het zou doen. Als het me na zwaar gezeik is gelukt om me geld terug te krijgen en ze storten het twee keer, dan zou ik het denk ik houden. Alles wordt duurder tegenwoordig
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 19:19
rubenrtv
rubenrtv is offline
Oke thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten