Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2004, 09:04
nienie
nienie is offline
Ik wil Windows ME op een oude computer installeren. Er staat nu nog Windows 2000 op, wat eigenlijk veels te veel is voor de computer.
De installatie CD-rom is geen boot CD-rom, dus wilde ik met een opstartdiskette de setup starten. In Windows XP heb ik een opstartdiskette gemaakt en vervolgens de oude computer met opstartdiskette opgestart. De diskette start gewoon op, er verschijnt A:\> in beeld maar dan heb ik een probleem. Als ik namelijk het cd-romstation intik (E: ) krijg ik de melding "Invalid drive specification". Hetzelfde gebeurt als ik C: of D: (eerste en tweede partitie) intik. Ook als ik op een andere computer hetzelfde probeer, krijg ik deze foutmelding. Het ligt dus niet aan het cd-romstation of de computer.

Wat doe ik verkeerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2004, 11:32
Verwijderd
Als 2k teveel is voor de pc, dan heb je wel een hele trage pc (langzamer dan 300) en dan raad ik je nog geen ME aan, want dat is ver weg van beter..
Kies dan voor XP of voor 98, maar zeker geen ME, dat is de slechtse Windows ooit gemaakt...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:45
M@rco
M@rco is offline
Je moet F: of G: hebben? De CD-ROM-drive schuift namelijk altijd een letter op als je hem met een bootdisk opstart, omdat er een virtuele RAM-drive wordt aangemaakt.

Anders moet je ff een opstartdiskette downloaden van www.bootdisk.com. Er was nl. iets met die bootdisks die XP maakt, ik geloof dat die geen CD-ROM-ondersteuning hebben (maar dat weet ik niet zeker).

Overigens is Windows 2000 best wel te doen op een oude computer, alleen het opstarten duurt eeuwen. Zodra ie eenmaal draait valt het allemaal wel mee. Windows ME kán wel goed draaien (bij mij heeft het een tijd lang perfect gewerkt) maar de meeste mensen hebben er meer ellende mee dan iets anders.

Je zou misschien nog NT4 kunnen proberen maar dat is écht hopeloos verouderd.
Oud 28-06-2004, 11:54
nienie
nienie is offline
133 MHz (Pentium II), als je het wil weten...Dus XP is al helemaal out of the question.
Volgens m'n vriend kon ik beter ME dan 98 erop zetten omdat dat wat minder prestaties vreet (hij is MVP bij Microsoft dus hij weet er heus wel iets van). Maar ook al zou ik een ander besturingssysteem kiezen, dan heb ik nog steeds het probleem met de opstartdiskette, want als ik me goed herinner is m'n win98 CD-rom ook geen bootdisk.

Edit: Post van M@rco pas gelezen na het posten van dit bericht.

Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 11:58
nienie
nienie is offline
Citaat:
M@rco schreef op 28-06-2004 @ 12:45 :
Je moet F: of G: hebben? De CD-ROM-drive schuift namelijk altijd een letter op als je hem met een bootdisk opstart, omdat er een virtuele RAM-drive wordt aangemaakt.

Anders moet je ff een opstartdiskette downloaden van www.bootdisk.com. Er was nl. iets met die bootdisks die XP maakt, ik geloof dat die geen CD-ROM-ondersteuning hebben (maar dat weet ik niet zeker)..
Oh, dat wist ik niet. Dan moet ik inderdaad F: proberen. Maar dan blijft het natuurlijk vreemd dat ook de andere schijven (C: en D: )niet herkend worden. Ik zal het ook nog wel met een andere bootdisk proberen.
Citaat:

Overigens is Windows 2000 best wel te doen op een oude computer, alleen het opstarten duurt eeuwen. Zodra ie eenmaal draait valt het allemaal wel mee. Windows ME kán wel goed draaien (bij mij heeft het een tijd lang perfect gewerkt) maar de meeste mensen hebben er meer ellende mee dan iets anders.

Je zou misschien nog NT4 kunnen proberen maar dat is écht hopeloos verouderd.
NT4 heb ik niet, hoewel ik er wel vrij gemakkelijk legaal aan kan komen, maar daar heb ik ook nog nooit mee gewerkt.

Bedankt voor al je hulp, ik zal een aantal dingen uitproberen. Ik moet alleen zo dadelijk weg dus ik reageer op z'n vroegst pas weer morgenavond.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:21
Verwijderd
Citaat:
nienie schreef op 28-06-2004 @ 12:54 :
133 MHz (Pentium II), als je het wil weten...Dus XP is al helemaal out of the question.
Volgens m'n vriend kon ik beter ME dan 98 erop zetten omdat dat wat minder prestaties vreet (hij is MVP bij Microsoft dus hij weet er heus wel iets van). Maar ook al zou ik een ander besturingssysteem kiezen, dan heb ik nog steeds het probleem met de opstartdiskette, want als ik me goed herinner is m'n win98 CD-rom ook geen bootdisk.

Edit: Post van M@rco pas gelezen na het posten van dit bericht.
WinME heeft memory leaks dat wil je niet weten..
Gewoon WIn98 SE nemen

En 133, ja dat is idd wel erg weinig..
Doe maar Windows 98 of Windows 95

(Of geen 50,- uit voor een betere PC )
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 15:20
ILUsion
ILUsion is offline
Me vreet minder dan 2000 maar toch nog wel iets meer dan 98, dacht ik. (Ik heb in het begin van ME deze versie gedraaid en 2000 vreet echt wel veel meer [mijn pc toendertijd: PIII 700MHz, 128 SD-SDRAM] )
Windows 98 heb ik er ook wel eens op gedraaid, maar dat was minder stabiel dan ME (ME draaide bij mij vrij stabiel, iets wat velen niet lukte).
Als het mogelijk zou zijn, zou ik eerder Windows 95 draaien op die computer, maar dat zou ik enkel doen als je de pc nog enkel nodig heb voor een beetje internet en Office. Als je dingen als USB wilt gebruiken, moet je naar Windows 98 gaan (omdat Windows 95b (95 OS/R2) USB wel ondersteunt maar slechts enkele apparaten en drivers werden amper ontwikkeld hiervoor)
Oud 28-06-2004, 15:32
Marcus
Marcus is offline
pak een win98 bootdisk oid, dan werkt het wel denk ik
Oud 29-06-2004, 23:15
nienie
nienie is offline
Okee, dan zal ik toch maar eerst win98 proberen. USB e.d. is toch niet nodig. De computer is trouwens voor iemand anders, een familie die eigenlijk geen geld heeft voor een computer en we hadden deze nog staan, dus die krijgen ze van ons. Ik ga dan ook geen betere compu kopen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 23:20
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
nienie schreef op 30-06-2004 @ 00:15 :
Okee, dan zal ik toch maar eerst win98 proberen. USB e.d. is toch niet nodig. De computer is trouwens voor iemand anders, een familie die eigenlijk geen geld heeft voor een computer en we hadden deze nog staan, dus die krijgen ze van ons. Ik ga dan ook geen betere compu kopen.
als usb niet nodig is, overweeg dan win95 eens
Oud 30-06-2004, 10:15
nienie
nienie is offline
Ik geloof dat ik daar geen installatie meer voor heb. We hadden er vroeger diskettes voor () maar die hebben we weggegeven.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:14
nienie
nienie is offline
Goed, ik probeer het nu met Win98 SE. In het begin gaat het goed, maar op een gegeven moment moet je kiezen tussen "Bestanden verwijderen en de vaste schijf opnieuw configureren" en "Setup afsluiten". Ik kies dan de eerste, vervolgens krijg ik een scherm met "Setup zal de eerste vaste schijf nu configureren voor gebruik met windows 89. Waarschuwing: alle bestanden op deze schijf worden verwijderd. Druk op J om de vaste schijf nu te configureren." (en nog wat meer wat niet interessant is). Als ik dan op J druk krijg ik de foutmelding:
"Setup kan windows 98 niet op de computer installeren. Er is een schijffout opgetreden bij het schrijven van een nieuw opstartrecord naar de eerste vaste schijf." En dan kan ik alleen maar op Enter drukken om de Setup af te sluiten.

Toch werken zowel de CD-rom als de harde schijf wel gewoon. (Ik kan de Win2k nog steeds opstarten, hoewel traag) Iemand een idee wat ik kan doen?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:20
M@rco
M@rco is offline
Je moet opstarten vanaf een Windows 98 SE opstartdiskette. Als A:\ in het scherm verschijnt, doe je "fdisk" <Enter>. Daar aangekomen verwijder je alle partities die je kunt vinden. Vervolgens maak je een nieuwe primaire partitie, gewoon net zo groot als de harde schijf. Vervolgens ga je uit fdisk, ff opnieuw opstarten en dan "format c:". Daarna moet je volgens mij nog een keer opnieuw opstarten en als het goed is kun je dan gewoon Windows 98 installeren.

Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 13:25.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 13:20
freyk
freyk is offline
Is je primaire partitie een NTFS partitie, nienie?
Zo ja, dan kan windows 98 er niet op worden geinstalleert.

Dan moet je eerst die partitie proberen te verwijderen.

Laatst gewijzigd op 30-06-2004 om 18:26.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 15:02
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
********** schreef op 28-06-2004 @ 12:32 :

Kies dan voor XP of voor 98, maar zeker geen ME, dat is de slechtse Windows ooit gemaakt...
Nee dat is windows 95
win ME draait bij mij het beste van heel de windows 9x serie,
dus ook beter dan 98(SE)
magoed begin heel erg het idee te krijgen dat ik de enigste ben

ontopic: je moet een bootfloppy maken MEt cd-rom drivers anders schiet het nog niks op
Oud 30-06-2004, 18:15
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 30-06-2004 @ 16:02 :
Nee dat is windows 95
Dan heb jij niet de versie die ik heb, mijn win95 draait van alle besturingsystemen waar ik mee heb gewerkt, nog steeds het stabielst.

Citaat:
win ME draait bij mij het beste van heel de windows 9x serie,
dus ook beter dan 98(SE)
magoed begin heel erg het idee te krijgen dat ik de enigste ben
Tot je een fout krijgt, ik ben in het begin ook erg te spreken over win ME, totdat het zaakje weer grandioos vast loopt, dan gaat het er weer net zo snel af als het erop is gekomen.

Citaat:
ontopic: je moet een bootfloppy maken MEt cd-rom drivers anders schiet het nog niks op
www.bootdisk.com
Oud 30-06-2004, 21:46
nienie
nienie is offline
Dat je CD-rom ondersteuning moet hebben op je bootdiskette snap ik ook nog wel.

Het verwijderen van partities en formatteren lukt nog niet erg, ik doe er anders wel een andere (lege) schijf in, dan zit ik in elk geval niet eindeloos te proberen. De oorspronkelijke partitie was trouwens NTFS, dat was dan de reden dat hij eerder weigerde. Ik heb geloof ik ook nog niet eerder met dit 'formatteerprogramma' (fdisk van de bootdiskette van win98 SE) gewerkt, ik vind het nogal vaag in vergelijking met die van win2000 of winXP.

Mocht ik nog meer hulp nodig hebben, dan laat ik het wel weten. Iedereen iig bedankt voor alle gegeven hulp.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten