Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Er zijn meerdere verklaringen mogelijk. Waarschijnlijk ken je wel van die olielampen, waarin het olie op en neer gaat. Zodra het olie verwarmd is stijgt het in water, bovenin koelt het af en daalt het weer. Het zou naar mijn idee aan temperatuurswisselingen kunnen liggen, maar misschien ook door osmose... Andere verklaringen?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat betreft de bakker en zijn water: het was gewoon onzin, omdat water geen spiegelbeeldisomeer is/heeft. Maar als je Atheneum met scheikunde krijg je vast wel in de 6e het fijne ervan te horen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(dat heb ik net gehad ![]() Maar misschien is de dichtheid van de rozijn en de champagne bijna gelijk, die van de rozijn iets hoger, maar dattie op de bodem aangekomen door de naar boven stromende bubbeljes mee naar boven stroomt, om misschien iets met drukverschil....
|
![]() |
Ik neem aan dat de rozijn niet al te lang in het glas zit zodat die niet tijd genoeg heeft gehad om zich vol te zuigen ('te' langzaam proces). Ik vermoed dat de dichtheid van een rozijn iets hoger is dan de champagne. In de champagne komen koolzuurbellen vrij. Ik kan me voorstellen dat deze ook onder/naast de rozijn vrijkomen en zich aan de rozijn hechten. Een aantal aangehechte koolzuurbellen is genoeg om de rozijn 'omhoog te tillen'. Boven in je glas aangekomen kunnen de koolzuurbellen niet anders dan loslaten en hun weg in de weide wereld voortzetten, hierdoor zinkt je rozijn weer naar beneden, en pikt weer nieuwe koolzuurbellen op enz....
|
![]() |
Als je naar koolzuurhoudende dranken kijkt, zie je de belletjes (meestal) omhoog gaan. Echter bestaat er ook een drank waarbij de belletjes naar beneden lijken te gaan. Het is al een tijdje geleden dat ik daarover heb gelezen, maar de verklaring was dat er een cirulatie plaatsvond, geloof ik. Misschien is dat in de champagne ook het geval: aan de buitenkanten heerst een opwaartse druk, die in het midden van het glas OF minder, OF niet, OF negatief aanwezig is (in het laatste geval dus een cirulatie). Misschien dat de rozijn hierdoor zakt maar later weer in de opwaartse stroming terecht komt?
mvg, Niek
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Het neusje van de saaiheid #624 Verwijderd | 500 | 08-06-2009 17:28 | |
Psychologie |
Muziektopic #4 coopergirl | 487 | 05-03-2006 20:23 | |