Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2002, 12:00
Janey
Janey is offline
Ik maak samen met een vriendin een PO over aids....en een van de hoofdstukken die ik moet maken is 'hoe komt het dat aids niet te genezen is'.
Ik vind wel veel info over de manier waarop het HIV-virus geremt wordt maar die info mag ik niet gebruiken omdat die in een hoofstuk komt die mijn vriendin maakt.
Ik moet dus echt weten WAAROM het niet te genezen is...
Is er iemand die dit weet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2002, 13:07
Oen
Oen is offline
Het is niet zeker dat het virus niet te genezen is, de kans is zelfs groot dat het zal worden genezen. Wel is een heel groot probleem dat het virus steeds van verandert, het neemt steeds en andere vorm aan (heel simpel gezegd). Het lichaam en een medicijn werkt namelijk met herkeningspunten op het virus een soort sleutelgaten. Maar als het virus steeds verandert dan heb je steeds een andere sleutel nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 15:40
TC or TM
TC or TM is offline
Ik heb eens geleerd dat virussen voor een gedeelte uit eiwitten bestaan. Die eiwitten hebben een bepaalde vorm.

Zo'n virus kan genezen door een antistof te maken die precies op de eiwitten past, en zo het virus kan vernietigen.

Het probleem met aids is nu dat het steeds z'n eiwitten verandert, dus steeds als er een soort antistof is gevonden is deze antistof alweer bijna outdated, omdat aids zich alweer verandert heeft.

Dit is wat ik er nog van onthouden heb, we hebben nl een ook een paar spreekbeurten gehad hierover op school.

Ga eens het internet op, er moet zat te vinden zijn over dit onderwerk.

suc6, Z
Oud 10-03-2002, 22:51
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Je kunt het HIVvirus niet vernietigen, omdat je daarvoor juist de witte bloedcellen voor kapot moet maken.

Een virus nestelt zichzelf in het DNA van de gastheercel. Waarna het virus aangeeft dat de cel hem moet voortplanten. Dat kunnen virussen dus niet zelf.

Dat is dus het probleem met het aidsvirus. Het bevindt zich in de witte bloedcellen.

Aan aids zelf ga je niet dood, het aidsvirus valt je immuunsysteem aan (vernietigt exponentieel de witte bloedcellen) en zul je uitiendelijk dood gaan aan een simpel griepje of longontsteking. Je lichaam heeft door de vernietiging van de witte bloedcellen geen (goed) werkend immuunsysteem meer en hebben alle bacterien vrijspel.

Ook is het inderdaad zoals Oen al zei zo dat het aidsvirus zich erg snel muteert. Dat is dus ook een probleem bij de ontwikkeling van een medicijn. Er zijn nu dan ook meerdere versies van het HIVvirus in omloop.

Een virus heeft een eiwitmantel waarin zich een stukje RNA bevindt. Als een virus een cel of bacterie (bacteriofagen...zijn dus virussen die bacterien aanvallen) aanvalt dan brengt hij zijn stukje RNA in de gastheercel deze wordt in het DNA gebracht waarna deze keer op keer afgelezen wordt en dus wordt gekopieerd. Naarmate de cel steeds voller komt met (HIV)virussen zal hij knappen en zullen de vrijgekomen virussen nieuwe gastheercellen zoeken.

Groetjes
Ben(die ooit eens wel viroloog wou worden
Reageren

Regels voor berichten