Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 13:53
ikleef
ikleef is offline
Ik zit er aan te denken dit jaar twee studies te gaan combineren. Het gaat hierbij om de studies Engelse taal en cultuur en Sociologie aan de KUN. Dit omdat ik eigenlijk geen keuze kan maken en beide studies gewoon heel interessant vind. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre zoiets haalbaar is. Heeft iemand ervaring met het combineren van twee soortgelijke studies? Ik ben op zich best gemotiveerd, maar ik wil natuurlijk niet iedere minuut van de dag op de uni doorbrengen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2004, 16:14
Verwijderd
als je je laatste jaar van het secundair al opnieuw moet doen, hoe kom je er dan bij te denken dat je twee studies op universiteit tegelijkertijd zou aankunnen? je kan wel intelligent en gemotiveerd zijn, maar als je niet kan werken geraak je er op de universiteit zowiezo niet (geloof me vrij), en al zéker niet als je voor twee studies wil slagen.

ga nou maar gauw een keuze maken tussen die twee, probeer eerst eens ééntje, en kijk dan of het eventueel haalbaar zou zijn (fat chance).

en waarom niet gewoon eerst het één, en daarna het ander?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:29
ikleef
ikleef is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 10-08-2004 @ 17:14 :
als je je laatste jaar van het secundair al opnieuw moet doen, hoe kom je er dan bij te denken dat je twee studies op universiteit tegelijkertijd zou aankunnen? je kan wel intelligent en gemotiveerd zijn, maar als je niet kan werken geraak je er op de universiteit zowiezo niet (geloof me vrij), en al zéker niet als je voor twee studies wil slagen.

ga nou maar gauw een keuze maken tussen die twee, probeer eerst eens ééntje, en kijk dan of het eventueel haalbaar zou zijn (fat chance).

en waarom niet gewoon eerst het één, en daarna het ander?
Om te beginnen moet ik even kwijt dat ik het erg kort door de bocht vind om maar meteen te concluderen dat ik niet kan werken omdat ik een jaar langer heb gedaan over de middelbare school. Dit had niks te maken met motivatie en al helemaal niet met intelligentie. Ik kan erg boos worden om zo'n reactie... Waar het zevende jaar dan wel door kwam laat ik nu even in het midden; daar gaat het nu immers niet over. Bovendien had ik voor Engels ruim een 9 op mijn eindlijst. Zowel na mijn eerste eindexamen als na mijn tweede.

Hoe dan ook: ik kan moeilijk kiezen tussen beide opleidingen. Ik heb me ingeschreven voor sociologie en ben blij met die keus. Het liefst zou ik bepaalde vakken (de taalvakken) bij Engels volgen in m'n vrije tijd, maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is. Ik heb begrepen dat dat zo simpel nog niet ligt. Aangezien ik Engels toch echt niet helemaal wil laten vallen ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. De studieadviseur van sociologie noemde daarbij de mogelijkheid twee studies tegelijkertijd te volgen. Dus vandaar dat ik wil weten hoeveel zoiets van je vergt. Aan mijn motivatie zal het in ieder geval niet liggen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:39
Briseïs
Briseïs is offline
Je moet sowieso gewoon beginnen met één studie, zodat je een beetje weet hoe het studentenleven in elkaar zit en hoeveel tijd je ongeveer tijd bent aan je studie en alles eromheen. Dan kun je het jaar daarna eventueel belsuiten om een tweede studie erbij te gaan doen.
Oud 10-08-2004, 16:44
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 10-08-2004 @ 17:39 :
Je moet sowieso gewoon beginnen met één studie, zodat je een beetje weet hoe het studentenleven in elkaar zit en hoeveel tijd je ongeveer tijd bent aan je studie en alles eromheen. Dan kun je het jaar daarna eventueel belsuiten om een tweede studie erbij te gaan doen.
Klopt.

Persoonlijk vond ik het begin qua hoeveelheid stof en manier van werken vies tegenvallen. Daar heb ik nu geen last meer van, omdat ik inmiddels door heb hoe alles in elkaar steekt.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar als ik mijn mening moet geven: begin eerst met 1 studie en kijk vervolgens hoe alles gaat en of je er nog een tweede bij wilt nemen.
Oud 10-08-2004, 16:51
ikleef
ikleef is offline
De verstandigste keus lijkt mij inderdaad om te beginnen met een van beide studies en later eventueel de ander erbij te doen, maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat ik pas over een jaar of meer kan beginnen aan Engels. Het liefst zou ik voorlopig naast de volledige studie sociologie alleen een deel van de vakken bij Engels volgen, maar ik begrijp dat dat niet zo makkelijk ligt. Weet iemand daar misschien meer over? Het gaat over de KUN.

Als het volgen van twee studies de enige optie is om sociologie en Engels al in het eerste jaar enigszins te kunnen combineren kan ik natuurlijk altijd nog stoppen met een van beide studies op het moment dat de studies en/of mijn studentenleven er teveel onder lijden. Dat is dan wel weer fijn
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:58
ikleef
ikleef is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 10-08-2004 @ 17:39 :
offtopic
Ik was even zo vrij om de website die in je profiel staat te bekijken In je 'Ja'-lijst vind je zo ongeveer alle begrippen waarmee je mij ook samen zou kunnen vatten Dat moest ik echt even kwijt Eergister Fucking Åmål nog gezien trouwens.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:58
Verwijderd
Over de KUN weet ik niks, in Leiden kun je je inschrijven als gaststudent en zo een aantal vakken van een studie volgen. Misschien heeft de KUN ook zo iets?

Je zou sowieso de roosters van beide studies eens naast elkaar moeten leggen om te kijken wat er mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 17:08
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
ikleef schreef op 10-08-2004 @ 17:29 :
De studieadviseur van sociologie noemde daarbij de mogelijkheid twee studies tegelijkertijd te volgen.
Mail die studieadviseur aan vraag het hem?
Oud 10-08-2004, 17:14
ikleef
ikleef is offline
Citaat:
autodropje schreef op 10-08-2004 @ 18:08 :
Mail die studieadviseur aan vraag het hem?
Heb ik gedaan . Maar het collegejaar begint al vrij snel en de adviseur was de vorige keer niet erg snel met antwoorden, dus vandaar dat ik alvast probeer te weten te komen in hoeverre het volgen van zowel sociologie als Engels haalbaar zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:01
Verwijderd
Citaat:
ikleef schreef op 10-08-2004 @ 17:29 :
*knip [reactie op mijn reactie] knip *
je hebt gelijk, het spijt me. ik had niet direct die conclusie moeten trekken.
ik zei trouwens dat je ongetwijfeld wel gemotiveerd bent en erg intelligent, maar mijn ervaring is (dat had ik erbij moeten zetten waarschijnlijk, maar daar had ik even geen tijd voor) dat wanneer erg intelligente, gemotiveerde mensen hun jaar opnieuw moeten doen (middelbaar, hogeschool of unief) het gewoon is omdat ze 'het' onderschat hebben qua werkhoeveelheid. "ik ben slim, ik wil hier echt in slagen, dus zal het wel lukken. het is me al elke keer gelukt zonder een bal te doen, dan zal het nu ook wel lukken met een minimum aan inspanningen."

volgens mij is het gewoon beter als je nu gewoon het één gaat doen (sociologie geloof ik), een jaartje zien hoe het loopt, het studentenleven leren kennen, kijken hoe je alles moet aanpakken, en dàn eventueel je tweede jaar sociologie combineren met je eerste jaar engelse dinges.

nogmaals mijn excuses voor mijn eerdere reactie...

xxx
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:04
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Volgens mij kun je je als student sociologie gewoon voor vakken Engels inschrijven mits er geen speciale eisen aan je voorkennis worden gesteld (bijvoorbeeld dat je om Grammatica2 te mogen volgend Grammatica1 gehaald moet hebben). Zo ben ik in ieder geval langzaam in mijn tweede studie gerold.
Oud 10-08-2004, 23:53
Verwijderd
Ik denk ook dat je moet beginnen met één studie, om er aan te wennen. Het zijn alfastudies, dus het niveau zal niet al te hoog zijn, maar toch wel hoger dan VWO, denk ik.

En punten op de middelbare school zeggen niets.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 00:11
ikleef
ikleef is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 11-08-2004 @ 00:01 :
je hebt gelijk, het spijt me. ik had niet direct die conclusie moeten trekken.
ik zei trouwens dat je ongetwijfeld wel gemotiveerd bent en erg intelligent, maar mijn ervaring is (dat had ik erbij moeten zetten waarschijnlijk, maar daar had ik even geen tijd voor) dat wanneer erg intelligente, gemotiveerde mensen hun jaar opnieuw moeten doen (middelbaar, hogeschool of unief) het gewoon is omdat ze 'het' onderschat hebben qua werkhoeveelheid. "ik ben slim, ik wil hier echt in slagen, dus zal het wel lukken. het is me al elke keer gelukt zonder een bal te doen, dan zal het nu ook wel lukken met een minimum aan inspanningen."

volgens mij is het gewoon beter als je nu gewoon het één gaat doen (sociologie geloof ik), een jaartje zien hoe het loopt, het studentenleven leren kennen, kijken hoe je alles moet aanpakken, en dàn eventueel je tweede jaar sociologie combineren met je eerste jaar engelse dinges.

nogmaals mijn excuses voor mijn eerdere reactie...

xxx
Het is je vergeven hoor :-)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 00:13
ikleef
ikleef is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 11-08-2004 @ 00:04 :
Volgens mij kun je je als student sociologie gewoon voor vakken Engels inschrijven mits er geen speciale eisen aan je voorkennis worden gesteld (bijvoorbeeld dat je om Grammatica2 te mogen volgend Grammatica1 gehaald moet hebben). Zo ben ik in ieder geval langzaam in mijn tweede studie gerold.
Ik hoop dus inderdaad dat dat kan... er zal niet veel anders opzitten dan even wachten op de reactie van de studiebegeleider. Mocht het nou echt niet kunnen, dan ga ik nu (ook al is het wel heel kortdag) toch nog maar even mijn studiekeuze heroverwegen en toch eens met die begeleider praten over het combineren van studies. Maar als dat niet hoeft: liever niet.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 14:35
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Citaat:
ikleef schreef op 10-08-2004 @ 17:58 :
offtopic
Ik was even zo vrij om de website die in je profiel staat te bekijken In je 'Ja'-lijst vind je zo ongeveer alle begrippen waarmee je mij ook samen zou kunnen vatten Dat moest ik echt even kwijt Eergister Fucking Åmål nog gezien trouwens.

Mooie film!
Oud 11-08-2004, 14:37
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 11-08-2004 @ 15:35 :
Mooie film!
Offtopic!
Oud 11-08-2004, 14:51
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik ga bedrijfswetenschappen aan de KUN -ofwel; RUN- volgen, maar aangezien ik het idee heb dat de moeilijkheidsgraad van die studie niet erg hoog is, wilde ik er eigenlijk een -deel van een- studie naast doen. Dit om een soort van uitdaging te creëren en omdat ik naast de sociale kant in een bedrijf, ook geïnteresseerd ben in de economische kant van de zaak. Ik heb dus serieus overwogen om dit eerste jaar te combineren met de studie economie, maar op aanraden van anderen doe ik dat pas volgend jaar. In het eerste jaar is alles wennen, wat veel energie en tijd kost en als je dan ook nog eens een tweede studie kiest, ben je nog meer tijd kwijt. Daarnaast vind ik sociale contacten erg belangrijk, en dus stop ik de tijd die ik dit jaar over heb, wel in het opbouwen en onderhouden van die contacten.
Als het allemaal meevalt, begin ik volgend studiejaar wel aan een tweede studie.

Ik heb verder dus geen ervaring met het combineren, wel weet ik uit verhalen van anderen dat het 'roostertechnisch' gezien moeilijk is om twee studies te combineren omdat ze hier geen rekening mee houden op de uni. Je zal dus een hoop colleges moeten missen omdat er veel overlapping qua tijd zal zijn.
Oud 11-08-2004, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Bellenblaas schreef op 11-08-2004 @ 15:51 :
Ik heb verder dus geen ervaring met het combineren, wel weet ik uit verhalen van anderen dat het 'roostertechnisch' gezien moeilijk is om twee studies te combineren omdat ze hier geen rekening mee houden op de uni. Je zal dus een hoop colleges moeten missen omdat er veel overlapping qua tijd zal zijn.
Aan de andere kant heb je niet altijd heel veel colleges...en als je de roosters naast elkaar legt zie je vanzelf of het wel of niet kan. Sommige (alle?) universiteiten hebben ook 's avonds college's, kan ook nog een optie zijn.

Studies combineren is niet geheel onmogelijk (tenminste, zoals het er voor mij nu uit ziet niet, de praktijk moet nog uitwijzen of het ook echt zo is ): ik ga komend jaar naar het derde jaar hbo pedagogiek (met opkomstplicht dus), daarbij moet ik twee dagen stage lopen, en ik ga proberen om het eerste jaar van de verkorte (universitaire) studie onderwijskunde er bij te doen. Roostertechnisch moet het in principe kunnen, de praktijk zal dus uit moeten wijzen of het ook echt kan (ivm andere dingen ed).

De tip van 'kijk het eerst een jaar aan' vind ik op zich wel nuttig.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 15:44
Loesje
Loesje is offline
Ik zou gewoon beginnen met 1 studie, je kan altijd nog kijken of je een tweede erbij zou willen doen.

In mijn eerste jaar dacht ik ook dat ik er wel een 2e studie bij zou kunnen doen, toen toch maar even uitgesteld en daar ben ik lat er wel blij mee. Was een beetje te druk met het studenten leven en haalde daardoor in het eerste semester 4 van de 5 vakken niet, waardoor ik het 2e semester dus flink aan het werk moest.

Als het je allemaal vrij makkelijk afgaat zou ik dan nog eens kijken of je echt een 2e studie wil doen, of dat je liever iets anders naast je studie gaat doen of meer verdieping in je eigen studie gaat zoeken.

Ik zou niet meteen in je eerst ejaar aan 2 studies beginnen, omdat opeens je leven verandert en studeerwijze ook, daar moet je aan wennen en dat kan je beter op een rustige manier doen..
Oud 11-08-2004, 18:48
*Burning water*
*Burning water* is offline
Volgens mij kan je die twee studies best combineren, als je het zelf wilt. Ik studeer zelf ook in Nijmegen, en ken iemand die Engels combineert met taalwetenschappen. Hij is echter pas het tweede jaar met Engels begonnen. Misschien is dat handig als je een uitgebreider sociaal leven wilt, maar twee studies kunnen ook dan best. Gewoon ervoor gaan!
Oud 13-08-2004, 21:58
Krook
Krook is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 11-08-2004 @ 15:51 :
Toen ik ernaar informeerde, kreeg ik te horen dat het volgen van twee studies op dezelfde faculteit (roostertechnisch gezien) mogelijk is (en qua persoonlijke capaciteiten moet het je ook goed lukken ) maar dat het een andere zaak is wanneer deze van faculteit verschillen.
Oud 13-08-2004, 23:08
Verwijderd
Ik zou voor sociologie gaan en dan kun je later nog bekijken of je er eventueel de volledige studie engels naast wil doen.
Je kunt ook losse vakken van Engels gaan volgen of een minor Engels doen (als dat mogelijk is op die universiteit).
Combineren is vaak lastig door overlappende colleges en of practica.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten