Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 14:05
Verwijderd
Ik wil even checken of ik de enige ben die er zo over denkt, ik hoop dus van niet.

Onze generatie is ondertussen erg vrij van geïnstitutionaliseerde normen en goed geïndividualiseerd, of zo zegt men toch.
Maar hoe komt het dat de manier van plezier maken toch ergens vastligt, of dat men verwacht dat je op een bepaalde manier plezier maakt zoals iedereen of een grote groep dat doet. Als je niet graag naar een festival gaat, word je raar bekeken. Als je ermee wilt kappen tijdens een minicantusje onder een tiental vrienden, vindt men dat niet kunnen, want op een echte cantus zou dat ook niet mogen en op deze cantus waren ze nog niet eens zwaar bezig, dus moet je niet klagen...

Ik heb het gevoel dat ik beoordeeld word door telkens één of andere meerderheid. Maten van de ene vriendenkring kunnen er niet bij dat ik mezelf niet graag te pletter drink. Mensen van een andere vriendenkring die dat wel begrijpen, vinden het dan weer onbegrijpelijk dat ik niet graag naar festivals ga of andere massa-aangelegenheden.

Het zijn wel telkens die 2 stomme voorbeelden en het is niet iedereen van mijn vrienden, maar het zijn er wel veel die toch steeds te kortzichtig zijn om te vatten dat ik op een andere manier plezier maak dan hun conventionele manier. Dit om maar aan te tonen dat volgens mij deze generatie bijlange niet geïndividualiseerd is, laat staan openminded. Er zijn bepaalde manieren van plezier maken waar je je aan moet houden, homo's zijn bijlange nog niet alledaags, behalve in heel vrijdenkende kringen. Meisjes die die speciaal proberen te zijn door erg geklurde veters en felle kledijstukken aan te doen , zijn ondertussen ook al zo talrijk dat het op zich een mode is.

Deze post is niet erg samenhangend of goed opgebouwd, ik weet het, maar ik ben gewoon wat gefrustreerd en teleurgesteld in mijn generatie, dus dit is eerder een gedachtengang.

reacties?

P.S.: ik praat nu wel voor Vlaanderen, ik weet niet of het zo ook is in Nederland, want zo'n landsgrens doet soms toch veel, lijkt mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2004, 14:21
Verwijderd
Ik merk ook wel dat de meerderheid idd zo 'is' als jij zegt, maar volgens mij is het nooit anders geweest en ik verwacht eigenlijk ook niet dat het ooit anders zal worden. (niet in deze generatie, niet bij de vorige, niet bij die daarvoor en ook niet bij de volgende). Gelukkig zijn er ook wel mensen die wel respect hebben voor mensen die het 'anders' willen doen.

Wat is een cantus?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 15:21 :

Wat is een cantus?
ah hebben jullie dat niet in Nederland? Een cantus is eigenlijk een activiteit voor hogeschoolstudenten georganiseerd door de studentenraad van een faculteit. Komt erop neer dat je allemaal gezamelijk liederen zingt en telkens ad fundums drinkt onder leiding van een senior, een oudere student die heel het gebeuren coördineert. Allemaal heel strikte regels, en als je ze breekt, krijg je een straf die dan ook iets met drinken te maken heeft. Ik zie er de fun niet geheel van in.

Ik kon met het drinken niet meer mee bij ons minivriendencantusje en wou dus stoppen, wat ik ook heb gedaan. maar dat hadden sommige toch bedenkingen bij ...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:59
Verwijderd
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 12-08-2004 @ 15:42 :
ah hebben jullie dat niet in Nederland? Een cantus is eigenlijk een activiteit voor hogeschoolstudenten georganiseerd door de studentenraad van een faculteit. Komt erop neer dat je allemaal gezamelijk liederen zingt en telkens ad fundums drinkt onder leiding van een senior, een oudere student die heel het gebeuren coördineert. Allemaal heel strikte regels, en als je ze breekt, krijg je een straf die dan ook iets met drinken te maken heeft. Ik zie er de fun niet geheel van in.

Ik kon met het drinken niet meer mee bij ons minivriendencantusje en wou dus stoppen, wat ik ook heb gedaan. maar dat hadden sommige toch bedenkingen bij ...
Misschien hebben we het in Nederland wel, maar ken ik het gewoon niet. Zou goed kunnen, want zoals het klinkt is het absoluut niks voor mij.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:03
Lotte
Lotte is offline
Waarschijnlijk proberen die meisjes met fel gekleurde kleding niet speciaal te zijn maar proberen ze duidelijk te maken dat ze zich niet als kortzichtige mensen gedragen. Dat is volgens mij een beetje uit de hand gelopen omdat heel veel mensen dat nu willen

Draag trouwens zelf niet heel veel felle kleuren maar zou me wel aangevallen voelen als mensen me daarom gingen beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:09
Verwijderd
'k betwijfel of dit iets toevoegt.. maar 'k post 't toch maar
volgens mij bedoelt men met de 'individualisering van de samenleving' iets anders, namelijk dat mensen niet meer (minder) naar elkaar omkijken, dus iets negatiefs. Dat mensen die bij elkaar in de straat wonen veel minder elkaar helpen, elkaar minder spreken, en er is minder eh.. buurtpreventie enzo (noem je dat zo? ik bedoel dat ze elkaar 'beschermen' enzo), minder saamhorigheid want men kent elkaar nauwelijks.
Daar ben ik 't wel mee eens!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:12
Verwijderd
@citroen: Dat bedoeld men er volgens mij idd mee.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:12 :
@citroen: Dat bedoeld men er volgens mij idd mee.
Ah, met individualisering bedoel ik eerder dat het individu minder gehecht is aan normen en opgelegde instituties en dat men meer vrijheid heeft om zichzelf te ontwikkelen. Wat jullie zeggen, is daar dan wel een nevenffect van, in mijn betekenis dan .
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 12-08-2004 @ 16:15 :
Ah, met individualisering bedoel ik eerder dat het individu minder gehecht is aan normen en opgelegde instituties en dat men meer vrijheid heeft om zichzelf te ontwikkelen. Wat jullie zeggen, is daar dan wel een nevenffect van, in mijn betekenis dan .
In jouw betekenis. Maar jij hebt het ook over 'anderen zeggen dat' en die anderen bedoelen er waarschijnlijk iets anders mee dan jij en dus klopt dan jouw gedachtengang over wat die anderen zeggen dan niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:20
Verwijderd
Wel eens van peer pressure gehoord? Of groepspsychologie? Dit is zo normaal als wat.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:24
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:03 :
Waarschijnlijk proberen die meisjes met fel gekleurde kleding niet speciaal te zijn maar proberen ze duidelijk te maken dat ze zich niet als kortzichtige mensen gedragen. Dat is volgens mij een beetje uit de hand gelopen omdat heel veel mensen dat nu willen
Ik denk ook dat er heel veel meisjes met felgekleurde kleding
zijn die dat vooral dragen omdat ze het gewoon leuk vinden,
gevoelig zijn voor modegrillen enz.

En mja, er zullen altijd dingen zijn die "de massa" als gewoon,
leuk enz beschouwd, die jij niet leuk vindt, en waar je evt op
aangekeken wordt, ik denk dat dat er altijd wel geweest is,
en er ook wel altijd zal zijn...

Jammer voor degenen die daar over vallen dan, want er zijn idd
ook nog een hoop mensen die wél respect voor andermans'
keuzes kunnen opbrengen ed, gelukkig.
Oud 12-08-2004, 16:15
Nona
Nona is offline
Een paar opmerkingen.

* Mensen zijn toch allemaal mensen. De één houdt van aardbeienjam en de ander van perzikenjam, maar er zijn altijd meer mensen die van hetzelfde smaakje houden. Genetisch of gewenning? Nature of nurture? Het doet er niet zo veel toe. Mensen zitten wel ongeveer hetzelfde in elkaar, hoe verschillend ze ook lijken van elkaar.

* In navolging van nare man: groepsdruk, groepsgedrag, volggedrag, leiderschap, meeloperij, deïndividuatie, peer pressure, social impact theory, conformiteit... Er zijn zo veel woorden die te maken hebben met de sociale invloed die mensen op elkaar hebben. En dat is niet voor niets, want het is ook iets dat dagelijks van invloed is op mensen. Iets dat vrij zeker te maken heeft met nature. Mensen doen elkaar graag na, doen graag dingen in een groep, laten graag wat verantwoordelijkheid over aan de groep in plaats van alleen aan zichzelf. Probleem? Neuh, meestal niet.

Offtopic: Leonoor, een cantus is ook een Nederlands iets. Kom eens op RSG tijdens een open week.
Oud 12-08-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 12-08-2004 @ 17:15 :

Offtopic: Leonoor, een cantus is ook een Nederlands iets. Kom eens op RSG tijdens een open week.
Offtopic: Wat ik al zei, het kan heel goed dat ik het niet ken omdat het niks voor mij is (volgens mij ben ik het woord ook wel eens tegen gekomen). Net zo min als dat de RSG iets voor mij is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten