Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2004, 20:45
Dreampoet
Dreampoet is offline
DE THUISKOMST

Ik liep even over de straat
Uit de geboorte van licht
Weg van het startpunt
Langs de weg van papier

Daar bouwen mannen
Huizen, ik ben ver weg
Van mijn thuiskomst
En zie een kind geboren

Ik zie het in haar armen
In een ziekenhuisbed
Geen poëzie hier, hoor
Hoe een engel vraagt

Waarin wil je leven?
Bij de rand van woorden,
Van spetterende liefde,
Aan de laatste straatsteen.

Dicht bij haar,
Waar telkens opnieuw
De thuiskomst zal beginnen.

Een tocht langs een straat als een terugkeer door mijn leven, tot net er voor, als mijn doel vastgelegd wordt...
Groetjes, Dreampoet
Oud 23-08-2004, 22:31
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Mooi...een blik in de toekomst??
Alleen de laatste strofe..Die loopt niet echt goed naar m'n gevoel. De inhoud wel, daar niet van, maar de indeling klopt niet echt met de rest van het gedicht.

Bij de rand van woorden,
Van spetterende liefde,
Aan de laatste straatsteen.

Supermooi stukje...Love it...
Oud 24-08-2004, 00:42
xineof
xineof is offline
Ik vind het mooi, het doet me een beetje denken aan 'drie keer vallen' van acda & de munnik, ik weet ook niet waarom. Misschien komt het gewoon door het beeld va niemand die op zoek is naar zichzelf en over straat loopt, verschillende dingen tegenkomt.

Het lijkt net alsof je in dit gedicht ook werkelijk een zoektocht doormaakt, waarbij je de verschillende stadia van het leven bekijkt en het daarin hebt over keuzes die je kunt maken, en de keuzes die je aangeboden worden. En uiteindelijk eindigt alles toch weer in de liefde, niet ?
Oud 24-08-2004, 08:09
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 23-08-2004 @ 23:31 :
Mooi...een blik in de toekomst??
Alleen de laatste strofe..Die loopt niet echt goed naar m'n gevoel. De inhoud wel, daar niet van, maar de indeling klopt niet echt met de rest van het gedicht.
Volledig autobiografisch, zowel in de toekomst als in het verleden Ik loop als het ware terug door mijn leven, even van het heden weg, zie mijn grootvader en vader ons huis opbouwen, zie mezelf geboren worden en uiteindelijk zie ik de plek waar ik kies: waar wonen?
Hoe zou je die laatste strofe aanpassen, de eerste regel langer?

Groetjes, Dreampoet
Oud 24-08-2004, 08:11
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
xineof schreef op 24-08-2004 @ 01:42 :
Ik vind het mooi, het doet me een beetje denken aan 'drie keer vallen' van acda & de munnik, ik weet ook niet waarom. Misschien komt het gewoon door het beeld va niemand die op zoek is naar zichzelf en over straat loopt, verschillende dingen tegenkomt.

Het lijkt net alsof je in dit gedicht ook werkelijk een zoektocht doormaakt, waarbij je de verschillende stadia van het leven bekijkt en het daarin hebt over keuzes die je kunt maken, en de keuzes die je aangeboden worden. En uiteindelijk eindigt alles toch weer in de liefde, niet ?
Love is all you need Mijn motto Hmm, je ziet het nog enigszins anders dan bedoeld, maar da's de vrijheid van dichten he
Ik ken Acda & De Munnik niet, is dat een band of zo?

Groetjes, Dreampoet
Oud 24-08-2004, 10:16
*nerwen elensar
Citaat:
Dreampoet schreef op 24-08-2004 @ 09:09 :
Volledig autobiografisch, zowel in de toekomst als in het verleden Ik loop als het ware terug door mijn leven, even van het heden weg, zie mijn grootvader en vader ons huis opbouwen, zie mezelf geboren worden en uiteindelijk zie ik de plek waar ik kies: waar wonen?
Hoe zou je die laatste strofe aanpassen, de eerste regel langer?

Groetjes, Dreampoet
Is leuk Zag echt wel de beelden voor me. Vind het cool dat je zo geloofd in liefde..Ben beetje jaloers op je
Maar over die aanpassing...eerlijk gezegd, heb geen flauw idee hoe je het zou kunnen veranderen. Is precies een breinbreker, heb er op zitten zoeken maar kom tot niets zinnigs. En trouwens, het is jouw gedicht, je doet ermee wat je wilt, ik ben sowieso al niet goed in het aanpassen van dingen dus
Oww, krijg net inval...

Langs de straat
maak ik een tocht
als een terugkeer
door m'n leven

tot
net ervoor
als m'n doel
vastgelegd wordt

Zoiets had ik in gedachten. Maar heb het gevoel dat ik de betekenis heb veranderd
Oud 24-08-2004, 12:48
xineof
xineof is offline
Citaat:
Dreampoet schreef op 24-08-2004 @ 09:11 :
Love is all you need Mijn motto Hmm, je ziet het nog enigszins anders dan bedoeld, maar da's de vrijheid van dichten he
Ik ken Acda & De Munnik niet, is dat een band of zo?

Groetjes, Dreampoet
Drie Keer Vallen
tekst: Thomas Acda
muziek:Michiel van Rees-Vellinga

Ik slenter langs de huizen en fluit zacht
Handen in mijn zakken zomernacht
Boven me de sterren en de maan
Voor me de paar straten nog te gaan

En alles is geweldig
En ik ga maar eens naar huis
Drie keer vallen ben ik thuis

En ineens komt in me op
Dat alleen daar het leven swingt
En bij mij thuis, zou niet weten
Hoe mijn eigen deurbel klinkt

En ik ben niet ongelukkig

Zo is het leven soms bedoeld
Geluk kan enkel groeien
Als je ook het droeve voelt

En misschien is dat een waarheid
Denk ik sluitend voor me uit
En misschien is dat het niet
En dat maakt me ook niet uit

Acda & de Munnik zijn eigenlijk theatermakers, ik vind dit persoonlijk één van de betere teksten, en het ademde imo een beetje dezelfde sfeer uit als jouw gedicht.

Ja, interpretaties verschillen meestal, maar ik heb er iig dan toch eruit gehaalt dat het om de liefde ging. Want daar gaat het ook om .
Oud 25-08-2004, 15:20
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
xineof schreef op 24-08-2004 @ 13:48 :
[B]het om de liefde ging. Want daar gaat het ook om .
That's the point En ook het idee van de laatste straatsteen, maar da's iets dat alleen m'n vriendin onmiddellijk kon herkennen, wij delen zo'n idee over een weg in een moeras. Alles wat we bereiken, op weg naar trouwen, kinderen, een eigen huis en zo voort , zoals een verlenging van haar arbeidscontract binnenkort is telkens als een nieuwe steen die we in het moeras voor ons gooien, en waarop we gaan staan... En in de voorlaatste strofe, waar ik daar zeg dat ik naar de laatste straatsteen wil, da's terug naar het nu, naar de nieuwste steen die we in het moeras gooiden
Mooie tekst van die Acda en De Munnik Da's één van de voordelen van Nederland, jullie staan veel verder op het vlak van theater Ik zie wel, zeker volgens jouw interpretatie, de link, mooi

Groetjes, Dreampoet
Oud 25-08-2004, 15:26
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 24-08-2004 @ 11:16 :
Oww, krijg net inval...

Langs de straat
maak ik een tocht
als een terugkeer
door m'n leven

tot
net ervoor
als m'n doel
vastgelegd wordt

Zoiets had ik in gedachten. Maar heb het gevoel dat ik de betekenis heb veranderd
De verandering... hmm, niet eenvoudig... ik vind het mooi, maar ik wou het terugkeren in mijn leven niet zo letterlijk aanhalen... Het gaat over net voor de geboorte uiteindelijk, inderdaad, maar ook dat zou ik liever niet te letterlijk aanbrengen, ik wil de oplossing niet te veel te grabbel gooien... Verwijzen naar het doel is een goed idee, maar het probleem is dat de laatste straatsteen ook tegelijkertijd een idee van vooruitgang inhoudt, zie mijn reactie hierboven M'n doel is zeker naast haar staan, dus misschien toch... ofwel die laatste strofe gewoon laten vallen, ik weet het nog niet... als ik ze laat vallen, dan vervalt ook voor een stuk de clou he, en er heeft al een hele strofe gesneuveld, voor deze publicatie Ik zoek er nog wat verder op Eerst wat inspiratie zoeken in muziek die ik ontleende Toch erg bedankt hoor

Groetjes, Dreampoet
Oud 25-08-2004, 15:41
*nerwen elensar
Is graag gedaan hoor
Maar het is zoiets qua indeling dat ik bedoel, dan past het beter bij de vorm van je gedicht. De inhoud daar moet je zelf maar aan sleutelen want het is jouw gedicht hé
Oud 25-08-2004, 15:44
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 25-08-2004 @ 16:41 :
Is graag gedaan hoor
Maar het is zoiets qua indeling dat ik bedoel, dan past het beter bij de vorm van je gedicht. De inhoud daar moet je zelf maar aan sleutelen want het is jouw gedicht hé
Ik ga proberen die laatste strofe wat meer uit te werken, zonder de inhoud te veranderen... begrijp wat je bedoelt, die laatste strofe springt er te veel uit qua vorm he

Groetjes, Dreampoet
Oud 25-08-2004, 15:46
*nerwen elensar
Yeps dat bedoelde ik dus
En doordat ze er zo uitspringt vond ik je gedicht wat minder goed. Het einde las niet echt goed daardoor
Oud 25-08-2004, 15:49
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 25-08-2004 @ 16:46 :
Yeps dat bedoelde ik dus
En doordat ze er zo uitspringt vond ik je gedicht wat minder goed. Het einde las niet echt goed daardoor
Eerst een ander afwerken, idee dat ik aan het uitbroeden ben maar dan dit Thanks

Groetjes, Dreampoet
Oud 25-08-2004, 15:58
*nerwen elensar
Ben benieuwd naar het resultaat trouwens
Reageren

Regels voor berichten