Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2004, 12:07
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
mensen die er voor studeren om later proefdier experimenten uit te mogen voeren?
Zijn jullie bevooroordeeld erover, of vindt je het nuttig dat er een studie voor is e.d?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2004, 12:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Zeker nuttig.
Deze experimenten helpen mensenlevens redden.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
MarKel schreef op 24-08-2004 @ 13:12 :
Zeker nuttig.
Deze experimenten helpen mensenlevens redden.
Oud 24-08-2004, 12:14
nightwish_assie
Kga het namelijk als afstudeerrichting kiezen (heb eerst 2 orientatiejaren gehad), dus vroeg me af hoe mn leeftijdsgenoten erover denken, vanddar dit topic.
Ik verwacht namelijk ook wel kritiek, als ik er eenmaal mee bezig ben.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:16
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
gothicassie schreef op 24-08-2004 @ 13:14 :
Ik verwacht namelijk ook wel kritiek, als ik er eenmaal mee bezig ben.
Oh yeah! Verwacht maar dat er binnen no-time enkele 'dead-beats' voor je deur staan.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:17
Verwijderd
dat ligt er nogal aan of diegene experimenten voor bv. make-up of medicijnen wil doen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:18
nightwish_assie
Citaat:
citroen schreef op 24-08-2004 @ 13:17 :
dat ligt er nogal aan of diegene experimenten voor bv. make-up of medicijnen wil doen.
Make-up is sowieso al verboden in NL
Ik ga me vnm. richten op medicijnen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:48
Verwijderd
Goede zaak.

Mensenwelzijn gaat voor (andere)dierenwelzijn.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 12:53
Balance
Balance is offline
Ik ken iemand die dat gedaan heeft en hij had wel veel moeite met een baan vinden. Op dat moment was er net heel veel commentaar tegen dierproeven en wilden bedrijven er niet te hard voor uit komen dat zij dierproeven gebruikten.
Oud 24-08-2004, 12:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik ben tegen dierproeven
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 13:03
althea
althea is offline
Mijn hele geweten roept/ schreeuwt een duidelijke nee!!!

Maar ik besef wel dat het soms toch nodig is.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 13:24
swie
swie is offline
Dierproeven gebruik is toch al erg gelimiteerd als ze kunnen gebruiken ze toch liever weefsel cultuur.

Ik zelf zou het nooit doen met mijn diploma zou ik het trouwens wel mogen doen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 13:32
Breg
Breg is offline
tja, ik ben tegen dierproeven. Waarom studeer je niet iets waarmee je met alternatieven voor dierproeven leert werken/ helpt alternatieven te ontwikkelen?
Oud 24-08-2004, 19:30
nightwish_assie
Citaat:
Breg schreef op 24-08-2004 @ 14:32 :
tja, ik ben tegen dierproeven. Waarom studeer je niet iets waarmee je met alternatieven voor dierproeven leert werken/ helpt alternatieven te ontwikkelen?
Die afstudeerrichting is met veel bombarie de lcuht ingegaan (onze school is toen op bnn geweest), en van de 61 leerlingen is er 1 die het kiest.
En verder krijgen wij ook cel- en weefselkweek (op zich al een alternatief), maar voorlopig blijven dierproeven nodig.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 19:32
nightwish_assie
En een ander alternatief is het klonen van embryo's (wat ze in engeland nu aan eht doen zijn).
Meningen daarover?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2004, 19:44
Verwijderd
Ik denk dat dit zaken zijn waar altijd mensen voor kunnen zijn of juist tegen. Zelf weet ik niet helemaal wat ik ervan vind. Voor mijn gevoel zijn beide dingen (op dieren of op embryo's) goed voor ons, maar ik vraag me af of ze ook nog gevolgen hebben die we niet zien. Ik ben niet fel tegen of enorm voor dus. Ik denk dat je bij jezelf moet kijken; het gaat niet alleen om of jíj er voor bent, maar ook of je mogelijk felle kritiek aan kan.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 00:43
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Je moet je niet te veel aantrekken van al dat ethische gezeur over dat soort dingen. Als jij dat later graag wil doen (ik sta er niet perse achter en vind het vreselijk zielig voor de dieren) en daarmee nieuwe medicijnen kan ontwikkelen moet je het doen..!
Oud 25-08-2004, 07:48
nightwish_assie
Ik ben me ervan bewust dat het geen makkelijk werk zal zijn (je ziet natuurlijk veel dierenleed). Maar ik kijk dan wel of het belang van de wetenschap afweegt tegen het te veroorzaken dierenleed.

Verder is het zo dat ik als ik mn opleiding heb afgerond, niet per se dierproeven hoef gaan uit te voeren. Ik kan ook op moleculair gebied terecht bijv.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 08:22
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
althea schreef op 24-08-2004 @ 14:03 :
Mijn hele geweten roept/ schreeuwt een duidelijke nee!!!

Maar ik besef wel dat het soms toch nodig is.
Same here.

Alleen overheerst mijn geweten meer en meer hoe groter het dier wordt. Komt denkt ik doordat hoe groter het dier, hoe meer het bewust lijdt. maar dat zal wel hypocriet zijn
Oud 25-08-2004, 10:29
Nobucta
Nobucta is offline
Als IPO-er kan ik spullen ontwerpen om die dierproeven mee te doen. En ik zou het denk ik wel aannemen als ik dat aanbod kreeg. Maakt dat alle IPO-ers slecht, of mij als ontwerper?
Iemand moet het "vuile werk" toch doen, en als zij het leuk vindt; waarom niet? Vraag-aanbod heet dat.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 11:35
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Nobucta schreef op 25-08-2004 @ 11:29 :
Als IPO-er kan ik spullen ontwerpen om die dierproeven mee te doen. En ik zou het denk ik wel aannemen als ik dat aanbod kreeg. Maakt dat alle IPO-ers slecht, of mij als ontwerper?
Iemand moet het "vuile werk" toch doen, en als zij het leuk vindt; waarom niet? Vraag-aanbod heet dat.
ik zeg niet dat ze het niet mag doen
dit werk hoeft niet gedaan te worden
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
gothicassie schreef op 24-08-2004 @ 13:18 :
Make-up is sowieso al verboden in NL
Ik ga me vnm. richten op medicijnen.
dat wist ik niet , maar goed, wat ik bedoel lijkt me duidelijk Voor medische doeleinden vind ik het wel geoorloofd, voor andere dingen in principe niet (ik kan zo niks anders bedenken waarvoor ik het wel zou goedvinden). En als er (betere)alternatieven zijn, ben ik ervoor dat die eerst uitgevoerd worden.

Maar aangezien er nog niet overal alternatieven voor zijn, en jou dit werk leuk lijkt zou ik het wel doen. Op het moment dat het werk je tegen staat kun je immers op ander gebied ook werk vinden zeg je zelf.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:52
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 25-08-2004 @ 12:35 :
ik zeg niet dat ze het niet mag doen
dit werk hoeft niet gedaan te worden
Voor medicijnen kan het geloof ik wel noodzakelijk zijn. Mensen zijn belangrijker dan dieren, dus ik vind dat het dan wel moet kunnen.

Klonen van embryo's vind ik een ander verhaal. Dat is volgens mij niet noodzakelijk (als er wel noodzakelijke gevallen zijn mag je me corrigeren)
Oud 25-08-2004, 14:19
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Breg schreef op 24-08-2004 @ 14:32 :
Of niet studeren, maar eerst dierenproeven en dan gaan onderzoeken naar alternatieve methoden.

Toepasselijke avatar trouwens
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 15:11
Verwijderd
Ik heb er geen problemen mee, als het maar voor medicijnen is. Het zal mij ook overkomen, maar ik kan weigeren als ik wil. (maar dat doe ik niet )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 16:04
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 25-08-2004 @ 14:52 :
Voor medicijnen kan het geloof ik wel noodzakelijk zijn. Mensen zijn belangrijker dan dieren, dus ik vind dat het dan wel moet kunnen.

Klonen van embryo's vind ik een ander verhaal. Dat is volgens mij niet noodzakelijk (als er wel noodzakelijke gevallen zijn mag je me corrigeren)
Voor bepaalde medicijnen zijn proefdieren noodzakelijk als je het niet op mensen wil testen, en medicijnen zijn noodzakelijk voor het laten overleven van zoveel mogelijk mensen, waarom is het noodzakelijk dat zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk leven?

Waarom zijn mensen belangrijker dan andere dieren, belangrijker voor wat?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 25-08-2004 @ 01:43 :
Je moet je niet te veel aantrekken van al dat ethische gezeur over dat soort dingen. (...)
Precies. Dat zijn namelijk allemaal meningen waar geen discussie over mogelijk is, terwijl elk weldenkend mens begrijpt dat het belang van wetenschap, medicatie en onderzoek zeker wel opweegt tegen het leven van enkele proefdieren.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 16:31
Roos
Roos is offline
Lekkere duidelijke topictitel!

Doe gewoon wat jij leuk vindt en fuck al die fuckers die tegen dierproeven zijn.
Oud 25-08-2004, 19:27
nightwish_assie
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 25-08-2004 @ 17:04 :
Voor bepaalde medicijnen zijn proefdieren noodzakelijk als je het niet op mensen wil testen, en medicijnen zijn noodzakelijk voor het laten overleven van zoveel mogelijk mensen, waarom is het noodzakelijk dat zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk leven?

Waarom zijn mensen belangrijker dan andere dieren, belangrijker voor wat?
Niet alle medicijnen worden ontwikkeld om zo oud mogelijk te worden.
Sommige worden ontwikkeld om de pijn tijdens een ziekteproces te verzachten, of om een ander medicijn te vervangen dat meer bijwerkingen heeft.

Ik neem aan dat je ingent bent?
Waar denk je dat dat vaccin vandaan komt?
Hoogstwaarschijnlijk van kippen of paarden.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 20:47
Tha Gladnekker
Tha Gladnekker is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 24-08-2004 @ 13:59 :
Ik ben tegen dierproeven
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 21:13
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 24-08-2004 @ 13:59 :
Ik ben tegen dierproeven
EN ik ben voor mensenproeven
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
gothicassie schreef op 25-08-2004 @ 20:27 :
Niet alle medicijnen worden ontwikkeld om zo oud mogelijk te worden.
Sommige worden ontwikkeld om de pijn tijdens een ziekteproces te verzachten, of om een ander medicijn te vervangen dat meer bijwerkingen heeft.

Ik neem aan dat je ingent bent?
Waar denk je dat dat vaccin vandaan komt?
Hoogstwaarschijnlijk van kippen of paarden.
Ik probeer duidelijk te maken dat het simpelweg afhangt van waar je je prioriteiten legt. Op de vragen die ik net stelde geef ik ongetwijfeld andere antwoorden dan jij. Het is niet noodzakelijk en een mensenleven is niet meer waard dan een dierenleven, dat is subjectief. Ik kan best accepteren dat jij er anders over denkt dan ik maar ik zie geen reden om een willekeurig mens belangrijker te vinden dan een willekeurig ander dier.

Ik ben ingeënt ja. Maar waarom zou dat iets aan mijn mening veranderen?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 04:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-08-2004 @ 22:13 :
EN ik ben voor mensenproeven
Ik hoop dat je het meent, is er tenminste nog iemand hier die een beetje nadenkt.
Oud 27-08-2004, 23:59
aniki
aniki is offline
Ik ben er tegen. Niet fel tegen, maar toch.
Als het echt is voor een erge ziekte zoals aids, sars enz, dan moet het kunnen, zolang ze maar niet overdrijven. Dus niet van 'ik heb een andere versie van de medicijn voor aids, geef me is ff 100 konijnen'.

Verder ben ik tegen genetische manipulatie en klonen enz.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, als het om een erge ziekte gaat, bijv dat insuline nu wordt aangemaakt door gemodificeerde bacterien vind ik wel oke.
Dat is beter dan insuline uit varkens halen.
Maar klonen/ modificeren zodat in de melk van een konijn een eiwit uit mensenmelk zit, vindt ik niet kunnen.

De grootste experimenten op het medisch gebied zijn gedaan door wetenschappers die op zichzelf experimenteerden, btw.

Verder ben ik het met Gespleten Geest eens.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:47
Verwijderd
Wacht maar tot diegenen die ertegen zijn zelf een of andere ziekte krijgen, zijn ze maar wat blij dat er dierproeven zijn gedaan zodat ze kunnen genezen. Zeggen ze ongetwijfeld niet dat ze het medicijn niet willen omdat het op dieren is getest.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 00:49
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 28-08-2004 @ 00:59 :
(...)

De grootste experimenten op het medisch gebied zijn gedaan door wetenschappers die op zichzelf experimenteerden, btw.
Met alle respect, maar ik denk niet dat je er één kunt noemen. Prove me wrong.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 01:32
Verwijderd
Ik vind het best, maar het is niet echt gothic.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 07:29
nightwish_assie
Citaat:
perseus schreef op 28-08-2004 @ 02:32 :
Ik vind het best, maar het is niet echt gothic.
Daar gaat het hier niet om.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 07:30
nightwish_assie
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-08-2004 @ 01:47 :
Wacht maar tot diegenen die ertegen zijn zelf een of andere ziekte krijgen, zijn ze maar wat blij dat er dierproeven zijn gedaan zodat ze kunnen genezen. Zeggen ze ongetwijfeld niet dat ze het medicijn niet willen omdat het op dieren is getest.
En datzelfde geldt ook voor medicijnen van genetisch gemanipuleerde dieren (mn leraar zei vorig jaar precies hetzelfde; is btw een leraar van de moleculaire bio!)
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 11:31
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-08-2004 @ 01:47 :
Dit is dan ook een erg kromme vergelijking. Eigen overlevingsdrang gaat voor een heleboel principes.

Voorbeeld:
Als jij op het punt staat doodgeschoten te worden, maar je kan dit voorkomen door een warenhuis binnen te lopen en een artikel te stelen. Doe je dit dan niet omdat je in principe tegen stelen bent?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten