Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 20:07
SilverSteven
SilverSteven is offline
Hey, ik ga een toelatingsexamen doen voor Geneeskunde in België en in dat examen komt ook stof over cyclometrie. Nou heb ik wat sites gevonden die daarover gingen en ik snap dat een cyclometrische functie simpelweg de inverse functie is van een sinus/cosinus/tangens.

Dus ik ging een opgave erover maken in een proefexamen, krijg ik dit:

"De waarde van tg ( Bgcos (-1/2) ) waarbij de cyclometrische functie Bgcos de inverse functie is van de cos functie, is"

(A) -√(3)
(B) √(3)
(C) √(3)/3
(D) -√(3)/3"

Kan iemand me uitleggen wat het goeie antwoord moet zijn? Het moet dus -√(3) zijn maar ik snap echt niet waarom. Als ik in mijn rekenmachine cos-1 (-1/2) invul komt er heel wat anders uit.

Het probleem is dat ik deze stof nog nooit op school heb gehad en nu dus wel moet weten voor dat examen. Hopelijk kan iemand me helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 21:19
GinnyPig
GinnyPig is offline
Bgcos[-1/2] = 2/3pi

Tg[2/3pi] = Sin[2/3pi]/Cos[2/3pi] = (1/2Sqrt[3])/(-1/2) = -Sqrt[3]

Dingen zoals Sin[2/3pi], Cos[pi] e.d. zijn waardes die je wel uit je hoeft moet kennen denk ik.
Oud 25-08-2004, 21:42
SilverSteven
SilverSteven is offline
Haha ik snap al wat ik niet doorhad. Ik wist niet dat "tg" voor tangens stond, ik heb die notatie nog nooit in mijn leven gezien

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 03:30
Verwijderd
nog nooit van de notatie Bgcos(x) oid gehoord...
is dat dus gewoon hetzelfde als arccos(x) of cos-1(x)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 08:01
bulbanos
bulbanos is offline
luistert, het is niet gebruikelijk om de notaties tg en Bgcos te gebruiken. We hadden een zeer verouderde leerkracht in het middelbaar en die deed dat.
Wat jij zal hebben is een vrij oud oefenboekje waar die notaties nog gebruikt worden.
Op de unief bij ons, bestaat Bgcos gewoon niet als functie en is het direct een rond cijfer als je die gebruikt. Enkel Arccos is een gekende functie, dit om de internationaal karakter te respecteren.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 08:30
SilverSteven
SilverSteven is offline
Ik heb oefenexamens van het Belgische toelatingsexamen arts/tandarts waarin de notatie Bgcos wordt gebruikt, dus ik zal het wel moeten kennen

Bovendien staat het ook in mijn Samenvatting boekje. Ik heb het hiervoor ook nog nooit gebruikt maar als ik het moet kennen vind ik het wel fijn om te weten wat het is
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
bulbanos schreef op 26-08-2004 @ 09:01 :
luistert, het is niet gebruikelijk om de notaties tg en Bgcos te gebruiken. We hadden een zeer verouderde leerkracht in het middelbaar en die deed dat.
Wat jij zal hebben is een vrij oud oefenboekje waar die notaties nog gebruikt worden.
Op de unief bij ons, bestaat Bgcos gewoon niet als functie en is het direct een rond cijfer als je die gebruikt. Enkel Arccos is een gekende functie, dit om de internationaal karakter te respecteren.
alleen de amerikaanse notatie is dan nog cos-1
(zie de Texas Instruments rekenmachines)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 08:55
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 26-08-2004 @ 09:30 :
Ik heb oefenexamens van het Belgische toelatingsexamen arts/tandarts waarin de notatie Bgcos wordt gebruikt, dus ik zal het wel moeten kennen

Bovendien staat het ook in mijn Samenvatting boekje. Ik heb het hiervoor ook nog nooit gebruikt maar als ik het moet kennen vind ik het wel fijn om te weten wat het is
blijkbaar verschilt dat wel van faculteit tot faculteit. Bij ons, bij burgerlijk ingenieur, mogen we dat niet. Maar ja, in tegenstelling tot geneeskunde bestaat ons pakket uit 3/4 wiskundige vakken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 23:49
herr renz
herr renz is offline
wij gebruiken de notaties van tg, bgcos &c.

Waarschijnlijk omdat we de cyclometrische functies pas dit jaar geleerd hebben lijkt 't me aannemelijk dat ze ons die nog zelf laten uitrekenen (met grafiek ofzo) maar anders is het idd veel makkelijker om direct een getalwaarde te geven...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten