Ik heb het zelf niet gehad maar in mijn medisch woordenboek staat, dat je last kunt krijgen van orgaanontstekingen, dus veel rust lijkt me noodzakelijk. Er staat ook dat er spontane genezing optreedt.
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je de infectie hebt opgelopen door aanraking met katten, want de infectie ontstaat door een parasiet (Toxoplasma gondii), die zoals je zelf al zegt, ook in rauw vlees zit, namelijk in schapenvlees en varkensvlees, aangezien deze dieren ook besmet kunnen worden met de parasiet. In ongewassen groente kan ook, maar alleen als het uit een tuintje komt waar katten gepoept hebben...
Het is wel goed te weten dat besmetting van mens op mens of van mens op dier niet voorkomt, je hoeft dus niet bang te zijn dat je omgeving het ook krijgt.
Ik vraag me af wat voor medicatie je er tegen gekregen hebt, ik neem aan gewoon een antibioticakuur? Ik denk dat je er dan wel gauw vanaf bent hoor. Je kan in het vervolg wel beter op hygiëne letten:
# Was je handen voordat je voedsel klaarmaakt of gaat eten.
# Verschoon vaatdoekjes en de handdoek in de keuken regelmatig, bijvoorbeeld twee keer per week.
# Gebruik bij voorkeur een keukenrol.
# Gebruik schone materialen (zoals aanrecht, kom, snijplank, messen).
# Was de groenten goed.
# Houd rauwe etenswaren en gebruikt keukengerei gescheiden van elkaar.
# Was je handen na het aanraken van rauw vlees.
# zorg ervoor dat je het vlees goed genoeg bakt zodat de parasiet doorgaat.
# Verschoon de kattenbak elke 24 uur. (maar je hebt geen katten).
Hier nog veelgestelde vragen:
* Hoe lang duurt het voordat de ziekte overgaat?
De ziekte is na enkele weken of maanden helemaal over.
* Kan ik naar mijn werk of kinderdagverblijf als ik toxoplasmose heb?
Ja, er is geen enkel risico want je kunt de besmetting niet overdragen op anderen.
* Mag ik mijn kat wel aaien nu ik zwanger ben?
Ja, overdracht van de parasiet door direct contact met dieren is onwaarschijnlijk.
* Moet ik groenten uit mijn tuin of macrobiotisch groenten ook wassen?
Ja, want ook daar kunnen resten van kattenontlasting op zitten.
* Kan ik er iets aan overhouden als ik besmet ben?
Nee, je kunt er niets aan overhouden. Alleen een ongeboren baby kan later ernstige afwijkingen ontwikkelen.
* Welke afwijkingen kan een kind krijgen door toxoplasmose?
Het kind kan afwijkingen krijgen aan het zenuwstelsel (waterhoofd) of ogen (blindheid, oogklachten).
Dit laatste komt van de site van de GGD.
Succes ermee!
|