Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 09:18
love is life
love is life is offline
Ik heb de zoekfuncctie gebruitk om te zien of er al een topic over bestond maar niet dus ...

Gisteren wist de dokter mijn bloedonderzoek te vertellen. Ik heb toxoplasmose voor diegene die niet weten wat het is. Het wordt de kttenziekte genoemd omdat je dat krijgt via kattenontlasting enzo (vraag me ni hoe ik het heb gekregen wannt ik kan ni tegen katten) ook door ongewasssen groenten te eten en rauw vlees. Dat kan wel omdat ik nl veel van huis en was en dus een bekke overal at ...
De dokter zei ook dat ik drie weken moest rusten en als ik over drie wekenn weer sporen in mijn bloed heb dat ik dan vrij agressieve geneesmiddelen ging krijgen ...

Nu wil ik weten of iemand dat ook al heeft gehad. En of die medicatie zo sterk is dat ik bv nni naar school ga kunnen gaan ofzo... en of de toxoplasmose iets gaat aanrichte aan mijn lichaam dat voor heel mijn leven gaat zijn ...

thx ...
Oud 01-09-2004, 10:21
Verwijderd
Ik heb het zelf niet gehad maar in mijn medisch woordenboek staat, dat je last kunt krijgen van orgaanontstekingen, dus veel rust lijkt me noodzakelijk. Er staat ook dat er spontane genezing optreedt.

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je de infectie hebt opgelopen door aanraking met katten, want de infectie ontstaat door een parasiet (Toxoplasma gondii), die zoals je zelf al zegt, ook in rauw vlees zit, namelijk in schapenvlees en varkensvlees, aangezien deze dieren ook besmet kunnen worden met de parasiet. In ongewassen groente kan ook, maar alleen als het uit een tuintje komt waar katten gepoept hebben...

Het is wel goed te weten dat besmetting van mens op mens of van mens op dier niet voorkomt, je hoeft dus niet bang te zijn dat je omgeving het ook krijgt.

Ik vraag me af wat voor medicatie je er tegen gekregen hebt, ik neem aan gewoon een antibioticakuur? Ik denk dat je er dan wel gauw vanaf bent hoor. Je kan in het vervolg wel beter op hygiëne letten:

# Was je handen voordat je voedsel klaarmaakt of gaat eten.
# Verschoon vaatdoekjes en de handdoek in de keuken regelmatig, bijvoorbeeld twee keer per week.
# Gebruik bij voorkeur een keukenrol.
# Gebruik schone materialen (zoals aanrecht, kom, snijplank, messen).
# Was de groenten goed.
# Houd rauwe etenswaren en gebruikt keukengerei gescheiden van elkaar.
# Was je handen na het aanraken van rauw vlees.
# zorg ervoor dat je het vlees goed genoeg bakt zodat de parasiet doorgaat.
# Verschoon de kattenbak elke 24 uur. (maar je hebt geen katten).

Hier nog veelgestelde vragen:

* Hoe lang duurt het voordat de ziekte overgaat?
De ziekte is na enkele weken of maanden helemaal over.

* Kan ik naar mijn werk of kinderdagverblijf als ik toxoplasmose heb?
Ja, er is geen enkel risico want je kunt de besmetting niet overdragen op anderen.

* Mag ik mijn kat wel aaien nu ik zwanger ben?
Ja, overdracht van de parasiet door direct contact met dieren is onwaarschijnlijk.

* Moet ik groenten uit mijn tuin of macrobiotisch groenten ook wassen?
Ja, want ook daar kunnen resten van kattenontlasting op zitten.

* Kan ik er iets aan overhouden als ik besmet ben?
Nee, je kunt er niets aan overhouden. Alleen een ongeboren baby kan later ernstige afwijkingen ontwikkelen.

* Welke afwijkingen kan een kind krijgen door toxoplasmose?
Het kind kan afwijkingen krijgen aan het zenuwstelsel (waterhoofd) of ogen (blindheid, oogklachten).

Dit laatste komt van de site van de GGD.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 18:57
Verwijderd
Damn, in de film Trainspotting ging er iemand dood aan Toxoplasmose. Was een erg gruwelijke dood.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 19:11
Verwijderd
Citaat:
MCH schreef op 02-09-2004 @ 19:57 :
Damn, in de film Trainspotting ging er iemand dood aan Toxoplasmose. Was een erg gruwelijke dood.

Sterkte.
Dit is een niet erg hoopvolle reply

Nouja iig het zal wel goed komen, gewoon rustig aan doen, je medicijnen op tijd nemen etc.. naar school gaan e.d. kan je het best met de dokter overleggen denk ik. Succes ermee.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 19:20
MieX
MieX is offline
Volgens het kompas krijg je een medicijn dat ook bij malarie gebruikt wordt of een andere, maar beide hebben alleen waarschuwingen voor als je zwanger bent
Oud 03-09-2004, 17:23
Sennah
Sennah is offline
wat zijn de symptomen daarvan? ofwel, wat heeft je ertoe aangezet om een bloedonderzoek te ondergaan?
Oud 05-09-2004, 19:29
Cookie
Cookie is offline
geen id, misschien had je dat beter gelijk aan je arts kunnen vragen die weet het vast wel
Oud 06-09-2004, 17:48
Verwijderd
Ziekteverschijnselen

* moe
* lusteloos
* lichte koorts
* huiduitslag
* spierpijn
* opgezette lymfeklieren
* vergrote milt en lever

(lijkt op Pfeiffer zie ik nu )
Met citaat reageren