Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2004, 10:35
steefjuh16
steefjuh16 is offline
Ik moet iets oplossen; bewijs dat een doelman een goed genomen strafschop nooit kan houden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2004, 10:46
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Ow, dan moet je zeker rekening houden met de lengte van de keeper en de lengte van het midden van de goal tot in de kruising. En dan misschien ook met de snelheden van de bal en waarmee de keeper springt.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 10:55
steefjuh16
steefjuh16 is offline
Ik heb zoiets bedacht als:

- stel de snelheid van de bal is 80 km/uur = 22 m/sec
- afstand tot doel is 11 m
- reachtietijd keeper is gem. 0,7 tot 1,0 sec

Formule:

v(gem) = (delta)S / (delta)t

Dus het probleem is dus m.a.w. de keeper is fysiek niet in staat om de bal te zien, en er in een bepaalde tijd op te reageren.

dus de bal zit in 5 sec in de doel
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 11:37
Verwijderd
Definieer eerst "goed genomen".
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:38
3bier
3bier is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-09-2004 @ 12:37 :
Definieer eerst "goed genomen".
In ieder geval een strafschop die niet gehouden wordt. Dus gewoon de meest, voor de keeper, ongunstig parameters aanhouden. Dus de bal hoog in de kruising en hard schoppen (maar natuurlijk wel reeël ).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:42
Verwijderd
Citaat:
3bier schreef op 08-09-2004 @ 14:38 :
In ieder geval een strafschop die niet gehouden wordt. Dus gewoon de meest, voor de keeper, ongunstig parameters aanhouden. Dus de bal hoog in de kruising en hard schoppen (maar natuurlijk wel reeël ).
Oneindige snelheid van de bal?

Is er een theoretisch maximum aan de snelheid van de bal?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 13:54
3bier
3bier is offline
Citaat:
steefjuh16 schreef op 08-09-2004 @ 11:55 :
Ik heb zoiets bedacht als:

- stel de snelheid van de bal is 80 km/uur = 22 m/sec
- afstand tot doel is 11 m
- reachtietijd keeper is gem. 0,7 tot 1,0 sec

Formule:

v(gem) = (delta)S / (delta)t

Dus het probleem is dus m.a.w. de keeper is fysiek niet in staat om de bal te zien, en er in een bepaalde tijd op te reageren.

dus de bal zit in 5 sec in de doel
Ik denk dat je in principe goed zit wat betreft de basis van je aanpak. Maar die afstand van 11 meter lijkt mij niet echt gunstig, immers dan schiet je de bal recht op de keeper af. Nee, de bal hoog in de kruising lijkt mij het moeilijkst te pakken.

De afmetingen van een doel zijn (b x h) 7,32 x 2,44 meter. De afstand van de stip is tot de kruising is dan dus:

afstand tot hoekpaal = wortel(112 + 3,662) = 11,59 meter

De afstand van de stip tot de kruising wordt dan:
wortel(11,592 + 2,442) = 11, 84 meter dus.

Succes verder.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 15:25
Jeweetweldinges
Citaat:
3bier schreef op 08-09-2004 @ 14:54 :
Ik denk dat je in principe goed zit wat betreft de basis van je aanpak. Maar die afstand van 11 meter lijkt mij niet echt gunstig, immers dan schiet je de bal recht op de keeper af. Nee, de bal hoog in de kruising lijkt mij het moeilijkst te pakken.

De afmetingen van een doel zijn (b x h) 7,32 x 2,44 meter. De afstand van de stip is tot de kruising is dan dus:

afstand tot hoekpaal = wortel(112 + 3,662) = 11,59 meter

De afstand van de stip tot de kruising wordt dan:
wortel(11,592 + 2,442) = 11, 84 meter dus.

Succes verder.
vergeet de straal van de bal niet van zowel de hoogte als de breedte af te trekken
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 16:09
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
dit is slechts speculeren, aangezien de doelman op het moment van trappen vaak al een hoek heeft gekozen en dus niet in het midden van het doel staat. Zonder duidelijke uitgangswaarden, is dit simpelweg niet te bewijzen
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 16:28
Verwijderd
GOOGLE:

Via de wiskunde is te berekenen dat de keeper kansloos is bij een goed genomen penalty. Doelman X van de Amsterdamse voetbalvereniging Y heeft dat in zijn proefschrift over onderwerp Z uitgerekend. Rekent u maar mee. De strafschopstip ligt precies elf meter van het doel. Een doel is zeven meter en twintig centimeter breed. Via Pythagoras rekenen we dan uit dat de afstand van de strafschopstip naar de hoek van het doel 11,57 meter is. De snelheid van een goed getrapte bal door een type als Ronald Koeman was boven de 150 kilometer per uur. In minder dan 0,3 seconde ligt de bal in het net. U en ik halen als we ons kwaad maken altijd nog minimaal 90 kilometer per uur. Dat betekent dat de bal vanaf de strafschopstip naar de hoek van het doel 0,46 seconde nodig heeft. De doelman heeft voor die drie meter zestig minimaal 0,36 seconde nodig, er vanuit gaande dat die doelman die afstand net zo snel weet af te leggen als de Olympisch kampioen op de honderd meter is. Bij mensen die snel reageren is uitgerekend dat een reactiesnelheid van 0,18 seconde zeer snel is. In het Evoluon in Eindhoven kunt u uw eigen reactiesnelheid testen. Alles bij elkaar betekent dat, dat de bal 0,08 seconde eerder in de hoek is dan de keeper, als u of ik de penaltynemer zijn. Een goed genomen penalty is derhalve onhoudbaar.

http://www.stevendijk.nl/pages/teksten/strafschop.htm

Waarschijnlijk heeft iemand deze pagina ook gezien
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 12:14
Verwijderd
Maar dat is natuurlijk geen wiskundig bewijs.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-09-2004 @ 13:14 :
Maar dat is natuurlijk geen wiskundig bewijs.
Hier bestaat geen wiskundig bewijs voor, omdat wiskunde geen rekening kan houden met de fysiek van de mens, dus geen limiet kent aan snelheden van de bal en de keeper, laat tsaan de reactietijd.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 15:02
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 09-09-2004 @ 17:28 :
GOOGLE:

Via de wiskunde is te berekenen dat de keeper kansloos is bij een goed genomen penalty. Doelman X van de Amsterdamse voetbalvereniging Y heeft dat in zijn proefschrift over onderwerp Z uitgerekend. Rekent u maar mee. De strafschopstip ligt precies elf meter van het doel. Een doel is zeven meter en twintig centimeter breed. Via Pythagoras rekenen we dan uit dat de afstand van de strafschopstip naar de hoek van het doel 11,57 meter is. De snelheid van een goed getrapte bal door een type als Ronald Koeman was boven de 150 kilometer per uur. In minder dan 0,3 seconde ligt de bal in het net. U en ik halen als we ons kwaad maken altijd nog minimaal 90 kilometer per uur. Dat betekent dat de bal vanaf de strafschopstip naar de hoek van het doel 0,46 seconde nodig heeft. De doelman heeft voor die drie meter zestig minimaal 0,36 seconde nodig, er vanuit gaande dat die doelman die afstand net zo snel weet af te leggen als de Olympisch kampioen op de honderd meter is. Bij mensen die snel reageren is uitgerekend dat een reactiesnelheid van 0,18 seconde zeer snel is. In het Evoluon in Eindhoven kunt u uw eigen reactiesnelheid testen. Alles bij elkaar betekent dat, dat de bal 0,08 seconde eerder in de hoek is dan de keeper, als u of ik de penaltynemer zijn. Een goed genomen penalty is derhalve onhoudbaar.

http://www.stevendijk.nl/pages/teksten/strafschop.htm

Waarschijnlijk heeft iemand deze pagina ook gezien
Die 0,36 seconden, is de keeper er dan met de vingertoppen? en is er rekening gehouden met de straal van de bal? En is een goed genomen strafschop niet in de kruising i.p.v. over de grond? Klinkt leuk dit verhaaltje, maar het heeft natuurlijk niets met een bewijs in wat voor vorm dan ook te maken
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 08:29
steefjuh16
steefjuh16 is offline
Wohw mensen!!

Bedankt voor alle reacties, ik heb iig dit afgemaakt .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten